HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 belastning reläer min o max
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2003/07/10 :  16:20:13  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
att man anger en maxbelastning för ett relä kan jag förstå m a p risk för överhettning i kontaktytan, fastsvetsning, överslag e t c.

men för många kraftreläer finns även en minsta last. Hur kan detta komma sig, te x nedan: ?

http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/6315.html

/rickard

I m only in it for the DIY

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/07/10 :  16:57:25  Show Profile Send Flint a Private Message
Länken är ingen höjdare.
Go to Top of Page

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2003/07/10 :  17:02:11  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
tag bort l-et på slutet

http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/6315.htm

/rickard

I m only in it for the DIY
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2003/07/10 :  20:20:05  Show Profile Send Pabo a Private Message
rikki

Tyvärr är det så att de inte kan garantera att strömmar under denna nivå passerar obehindrat. Av den anledningen har jag själv labbat med att förspänna småsignalreläer med likström eftersom de oftast endast belastas med uA.

I verkligheten är det nog inget problem men jag tror att Self har testat att motkoppla bort reläet på utgången av en förstärkare med en del vinster som resultat.

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2003/07/10 :  21:25:48  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
aha, det blir en form av diodverkan i kontaktövergången ?

eftersom det är tänkt som utgångsrelä på en förstärkare är det sällan strömmen är mindre än 10 mA (0,01*0,01*8 = 800 uW , vilket är ca 55 dB vid en högtalarkänslighet på ca 85 dB/w )

jag har också läst det kapitlet i selfs bok :) kruxet är att man måste ha två motkopplingsslingor, den ena normal och den andra större (lägre motkoppling) utanför, ifall reläet öppnar. men det går ju att lösa.

har du något relä du rekommenderar? driftsäkert, låg påverkan mm Pabo? eller någon annan givetvis?

/rickard

I m only in it for the DIY

Edited by - rikkitikkitavi on 2003/07/10 21:31:07
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/07/10 :  22:40:48  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Nja, det är helt enkelt oxid och smuts som är största boven, även "klibb" från plasten kan lägga sig på kontakterna. Jag kallar mig inte expert men mitt företag säljer reläer så man har konfronterats med de här problemen en hel del.

Ett trick som man kan göra om man vill köra lite (eller mycket) ström är att "klappra" reläet 3-5 gånger innan det används. Då slits lite oxid bort och kontaktresistansen sänks i genomsnitt till en tredjedel. Denna metod använde jag i en koppling där det ibalnd gick mer än 16 A men jag hade bara 2 x 8 A relä. Denna metod har fungerat klockrent! Nämnas kan att reläet bröt aldrig någon ström för det användes i en motorstyrning som gick på batteri.

Generellt gäller att småsignaler ska gå igenom signalreläer och kraftsignaler genom kraftreläer. Till högtalarreläer väljer man lämpligtvis reläer med silver- eller hårdsilverkontakter. Undvik kontakter som är "gold flashed". Dessa är till för larmändamål. Ska det vara guld så ska det vara TJOCKT med guld vilket är väldigt ovanligt idag.

Hårdsilver är en silverlegering.

Mycket bra reläer är så kallade vridankarreläer som är svindyra och tillverkas av NAIS fd SDS.

När det gäller val av högtalarreläer så ska de bryta i undantagsfall med ordentligt med ström. Det mest kritiska är lågströmsegenskaperna som jag ser det. Högt kontakttryck är allstå viktigt. När det gäller maxström så kan man mycket väl kalkulera med max effektutveckling i reläet (kontakter och spole). Ett 10 A relä klarar cirka 15-25 A kontinuerligt, speciellt och kontakterna är "klapprade".

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2003/07/10 22:51:39
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2003/07/10 :  23:30:57  Show Profile Send UrSv a Private Message
Eller så kan man ju koppla så att de kortar utgången vid fel hellre än brytet så behöver inte kontakten ligga i signalvägen alls. Jag menar vad gör det om blåser en säkring extra?
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/07/11 :  07:27:53  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Fast detta är inte så effektivt om man ska undvika tillslagstransienter....

Normalt funkar reläer bra och ännu bättre kan man få det genom att plocka motkopplingen efter reläet fast glöm då inte bort ett moststånd över reläkontakten annars kommer motkopplingen att hänga "lös" när reläer löser ut. man kan även inkorporera säkringen på samma sätt.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2003/07/11 :  07:33:15  Show Profile Send Pabo a Private Message
Säkringar är i de flesta fall mycket långsammare än transistorns explosion. Det är ganska ovanligt att en säkring verkligen skyddar en förstärkare har jag fått för mig. Det är snarare ett skydd emot brand då utgångstrissorna väl sticker.

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.51 sekunder. Snitz Forums 2000