HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Sänka spänningen ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Exenterpress
Member

279 Posts

Posted - 2003/07/09 :  18:57:23  Show Profile Send Exenterpress a Private Message
Jag har 46 Volt DC efter trafo och likriktare.
Men skulle vilja ha 40 Volt DC.
Finns det någon enkelt sätt att göra detta på?

Tacksam för hjälp!


Fixaren

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/07/09 :  19:25:13  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Vad är det exakt du ska ha 40 volt till? Det kanske funkar med 46 V? Jag antar att det är utan belasning.

Om det är en toroid det är frågan om så kan man linda på några "motvarv". Cirka 0,3 V per varv är normalt. Jag skulle dock undersöka den verkliga maxgränsen för matningsspänningen istället.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2003/07/09 19:29:29
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/07/09 :  19:59:03  Show Profile Send f95toli a Private Message
Annars så är väl en spänningsregulator ett het tips.
Tänk dock på att dina 46 V antagligen sjunker lite vid belastining, dessutom har peranders rätt i att till de flesta applikationer är det ingen större skillnad mellan 40V och 46 V(jag antar att du inte redan nu har en spänningsregulator i kretsen).

Go to Top of Page

Exenterpress
Member

279 Posts

Posted - 2003/07/09 :  21:34:03  Show Profile Send Exenterpress a Private Message
Jag håller på med en slutstegs-krets på en 70-tals förstärkare.
Alla kondensatorerna i kretsen är på 40 V. Då är det väl riskabelt att köra på 46.
Kan nån beskriva mer ingående hur man lindar några motvarv på toridtrafon ?(jag har en 2X15 Volts 160 VA.
Det blir 30 Volt AC och efter likriktning blev det 46 V.

Fixaren
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/07/09 :  23:26:55  Show Profile Send f95toli a Private Message
Om du har 40V kondningar så ska du nog inte ens köra 40V!
40V är "max arbetsspänning", överstiger du det så fungerar det antagligen ett tag men inget vet hur länge. Blir det en spänningstopp (ex. när du slår på förstärkaren) så kan i värsta fall kondensatorerna explodera! Personligen tycker jag att det är bra att ha lite marginal

Det låter underligt att ha 40V in och sedan 40V kondensatorer...
Go to Top of Page

vagabond
Member

152 Posts

Posted - 2003/07/09 :  23:42:53  Show Profile Send vagabond a Private Message
hej

Byt ut kondingarna eller byt trafon - jag försökte mig på en liknande grej men då small det utan förvarning (det handlade också om 40V). Det kunde ha gått riktigt illa men som tur var jag inte i närheten av förstärkaren när det hände.

Ingen är perfekt, jag är ingen alltså är jag perfekt.
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/07/10 :  08:05:06  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Det behöver inte vara så illa beträffande spänningen på eventuella kondensatorer. 40 voltskondingar tål 40 V. Det börjar läcka ordentligt vid 45-50 V. Mitt gamla RT75 slutsteg har haft 40V/10000 uF Siemens ända sen 1975 och detta steg funkar fortfarande. Ska man släppa en industriprodukt så kanske det inte är att rekommendera att ha "klena" komponenter men i det här fallet kan man göra ett undantag. Om du ska testa läckning, ta bara ett seriemotstånd på 10 kohm eller så och ett spänningsaggregat (eller vridtrafo med likriktare). Vrid upp spänningen sakta och mät strömmen genom kondingen. När strömmenöverstiger 1-5 mA i kontinuerlig ström så har man nått den verkliga spänningsgränsen.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Exenterpress
Member

279 Posts

Posted - 2003/07/10 :  08:17:55  Show Profile Send Exenterpress a Private Message
Tack för tipsen!
Per Anders, hur lindar man dom där motvarven på toridtrafon?
Jag tror även att effekttransistorerna är anpassade för 40 Volt.
Det är transistorparet BD 605 och 606.
Någon som vet dom tekniska data på dom? Dom tillverkas inte längre.

Fixaren
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/07/10 :  08:35:41  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
P-A: Det där med läckströmsmätning var ett bra tips!! Jag kan tänka mig att för
högspänningslytar får man nöja sig med mindre läckström. Det är väl värmen som
spränger kondingen. Vad tror du?
Bernt

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2003/07/10 :  09:45:14  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
när du börjar få läckström byggs anodskiktet på av strömmen. Detta generarar gas då elektrolyten sönderdelas. Samtidigt bildas värme av läckströmmen vilket ytterligare ökar gastrycket och till sist har så mycket gas bildats att ventilen släpper eller höljet spricker.

/rickard

I m only in it for the DIY
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/07/10 :  23:47:36  Show Profile Send f95toli a Private Message
Var försiktig bara, det kan smälla till rejält om man har otur. Handleder ibland en likriktar-labb för framtida fysiklärare där vi använder stora elektrolyter, det är nästan alltid någon grupp som lyckas smälla en kondning och de blir alltid lika rädda
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/07/11 :  07:23:37  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Ni har det helt rätt med elektrolyter fast då får man kräma på lite extra. Lytar kan man få att smälla som kinapuffar men jag talar inte hur för det är väl klassad som lite farlig verksamhet.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2003/07/11 :  07:29:36  Show Profile Send Pabo a Private Message
De värsta smällarna brukar uppstå vid felvänd spänning. Peranders har rätt i att elektrolyter vanligtvis tål mycket mer än de är "ratade" för. När jag slänger på 6000V åskpulser med 10ohm impedans så byggs spänningen upp till 50% över märkspänning och även det tål de ganska många gånger.

Det är dock värre med trissorna tycker jag, där kan det vara väldigt känsligt.

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000