Author |
Topic |
s60761
Member
312 Posts |
Posted - 2003/07/10 : 10:36:28
|
Föredarar elektrisk framför optisk pga omvandlingen...
Sedan har jag aldrig hört skillnad på olika digitalkablar då denna överföring till skillnad från analog överföring är standardiserad... Så länge kabeln är på 75ohms impedans och är HF tät vilket de flesta TV antenn kablage varit sedan kriget ...
Mottagaren ska ju bara avgöra om signalen är hög eller låg kvittar om den är 3 eller 6 volt... 0 eller 1 du vet |
- När argumenten tagit slut, skyll på rummet - //Björn... |
|
|
Mikael2
Member
1431 Posts |
Posted - 2003/07/10 : 10:52:09
|
Har för mig att ST och Toslink har vissa begränsningar i överföringskapacitet Har läst det i manualer till ett par daccar.
Följande står t ex i dCS manual:
quote:
ST and Toslink optical inputs
The Toslink and ST inputs are used for optically transmitted digital signals with sample rates up to 48kS/s. In practice, the interfaces are tested up to 96kS/s but dCS cannot guarantee this with non-dCS source equipment.
|
|
|
Timbre
Member
4608 Posts |
Posted - 2003/07/10 : 10:59:03
|
Det är alldeles riktigt. Accuphase påstår sig ha kommit runt detta med sin "HPC"-variant av ST. Kanske bäst att byta tillbaka till AES/EBU för säkerhets skull... |
|
|
Mikael2
Member
1431 Posts |
Posted - 2003/07/10 : 11:02:06
|
Jo det är nog bäst att köra AES/EBU och skall vi upp i 192kHz så blir det till att köra dubbla AES/EBU eller HS-Link eller Firewire |
|
|
Timbre
Member
4608 Posts |
Posted - 2003/07/10 : 11:22:37
|
Firewire ja, ett glödhett ämne... |
|
|
Wintermute
Member
281 Posts |
Posted - 2003/07/10 : 11:33:37
|
s60761: det verkar som om du blandar ihop att höra och att veta nu. Du hör inge skillnad, efter som du "vet" att det inte gör någon skillnad. Men eftersom även jag har en mycket begränsad kunskap inom det dunkla gränslandet mellan digital- teknik och analog elektronik vet jag inte heller varför det skulle vara skillnad.
Hursomhelst har jag själv hört skillnad mellan digitalkablar vid några tillfällen. Men skillnaden var inte väldigt stor |
What can be said at all can be said clearly; and whereof one cannot speak, thereof one must be silent. |
|
|
s60761
Member
312 Posts |
Posted - 2003/07/10 : 11:39:33
|
Hej Wintermute
Nej jag hör faktiskt ingen skillnad på Digitalkablar i mitt system (har provat massor)... Trots högupplöst diskant (Audiovector M3 Avantgarde) och god hörsel. Tyvärr |
- När argumenten tagit slut, skyll på rummet - //Björn... |
|
|
Wintermute
Member
281 Posts |
Posted - 2003/07/10 : 12:16:10
|
Tyvärr... Nja... Då får ju du pengar över till att köpa annat kul! Dessutom är det ju inte bara öronen som räknas. Ögonen och fingrarna skall ju också ha sitt |
What can be said at all can be said clearly; and whereof one cannot speak, thereof one must be silent. |
|
|
Adagio
Harry-vinnare 2004
2757 Posts |
Posted - 2003/07/10 : 12:16:44
|
OK. Jag förstår att många med mig föredrar AES/EBU, det verkar logiskt. Fler intryck av olika märken kanske? Jag får väl prova helt enkelt, man kanske kan uppnå vissa synergier om man kör nordost rakt igenom, även om transparent inte är dåliga heller. |
Driver http://www.sonusconcordia.se/ "by human hands for human ears" |
|
|
Claes_Ireland
Member
2146 Posts |
Posted - 2003/07/10 : 12:34:31
|
Lite mer onödigt vetande. I dom flesta "rangordningar" jag sett, observera sett, så är det så här: ST AES/EBU Coaxial Toslink.
Var det inte High Fidelity som testade något vansinnigt dyrt drivverk med DAC, tillverkaren rekommenderade Toslink, HF testade med dyyr Toslink kabel och det lät tokbra.
Så, som vanligt är det kanske så att teknologin i sig inte är begränsningen, utan implementation av den. Det kanske är så att för att toslink ska fungera bra så krävs det en rejäl investering? Det här är rena spekulationer och inget annat. |
|
|
Topic |
|