HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Räcker Rotel RA-1060?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

D-Man
Member

90 Posts

Posted - 2003/07/10 :  13:50:23  Show Profile Send D-Man a Private Message
Jag har nyligen införskaffat mig ett par Avance Signature 8 och ska nu inhandla en förstärkare att driva dessa med. Jag har sneglat på Rotel RA-1060 som verkar vara en vettig förstärkare. Men räcker effekten? Bör jag hellre satsa på en annan förstärkare eller en för-/slutstegskombination istället, som ger mer effekt? Vad tror ni?

Högtalarna har en känslighet på 89db och nominell impedans på 4 ohm.

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2003/07/10 :  14:16:57  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Ja.

Den räcker!

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/07/10 :  14:18:01  Show Profile Send marens a Private Message
Jag har en RA-02 med 2x40W som driver ett par högtalare med 86dB känslighet. Det går att spela väldigt högt. Med RA-1060 kan man spela nästan 2dB högre (!), tyckte inte det var värt det eftersom ljudkvaliten var precis samma. De är väldigt bra förstärkare för övrigt. Rekommenderas.
Go to Top of Page

D-Man
Member

90 Posts

Posted - 2003/07/10 :  14:28:18  Show Profile Send D-Man a Private Message
Det låter lovande. Jag blev fundersam eftersom Rotel har mycket större slutsteg i sitt produktsortiment. Mina högtalare är rätt så stora och om RA-1060 räcker åt mina högtalare så kan man fråga sig när man har användning för slutsteg som är mycket större.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/07/10 :  14:37:53  Show Profile Send marens a Private Message
När det gäller att kunna spela högre mha mer effekt så tänk exponentiellt. Du får gå upp på 600 watt för att kunna spela dubbelt så hög upplevd volym som med 60 watt. Att gå upp till 100watt från 60 märks knappt. Och man använder ändå oftast långt under 1watt normalt, det är bara när man vräker på rejält som det snabbt drar iväg med effekt. Då är det som sagt inte så stor skillnad mellan 60 och 120watt t.ex.

Edited by - marens on 2003/07/10 14:38:52
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/10 :  14:46:01  Show Profile Send MartinH a Private Message
Sen så är dina högtalare väldigt lätta att driva för en förstärkare, stora högtalare brukar oftast vara lättare att driva en små högtalare pga verkningsgraden, så kan oftast klara dig med betydligt mindre watt än vad man tror. Och det är inte watten som ger ljudkvalitet, det är vad för komponeter,kretskortslösningar,nätdelar m.m som man använt i förstärkaren.

Visst så kan ett större steg i vissa fall slippa jobba lika hårt som ett mindre, så kraftreserven kan ge ett mer avslappnat ljud. Men titta på hur grejerna spelar ihop och hur det låter istället för att titta på specen..
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000