HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vilken tuner? och DAB vs FM?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/07/08 :  22:30:03  Show Profile Send marbrink a Private Message
Funderar ev. på att köpa tuner eftersom jag inte har någon. Jag har bara en portabel micro tuner och vill ha en stationär tuner också.
Jag funderar förmodligen på att köpa beg. eftersom man kan göra mycket tunerfynd på beg. marknaden. Har ni någon speciell modell eller/och märke ni rekommenderar?
Sen är det här med DAB också.. är det något att satsa på än? tror ni att det kommer bli stort? Är det värt att redan satsa på en DAB-tuner? alternativen med både FM och DAB är ganska dyra än så länge.
Pure har en för 5300 kr men det tycker jag är lite för mycket för en tuner. Förmodligen lutar det väl mot en beg. hyfsad FM-tuner...

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2003/07/08 :  23:20:13  Show Profile Send lennartj a Private Message
Om du vill lyssna på mer än bara Sveriges Radio (t.ex. de kommersiella stationerna) klarar du dig inte med en ren DAB-tuner.
När det gäller FM och du lyssnar på P2 och den ligger runt 96,3 MHz (t.ex. i Göteborg) som är mycket nära en multipel av mellanfrekvensen i många tuners, så lyssna noga efter "fnirr", varierande brus och andra störningar i bakgrunden. Detta varierar mycket mellan olika tuners.
Flertalet av de billiga är enligt min mening oanvändbara för klassisk musik i P2 i Göteborg.
Jag har ljudmässigt mycket positiva erfarenheter av Tandberg 3001 och 3011 men de börjar bli gamla och buggiga, glappa kontaktelement kan låsa upp stationsinställningen mm.
Hittar du ett friskt exemplar för under 3000 kr där inga snabbvalstangenter känns svampiga, så slå till!

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/07/08 :  23:20:40  Show Profile Send f95toli a Private Message
DAB är väl på nedgång just nu, de har släckt ned några sändare och sändningar sker nu endast över Stockholm, Gbg och Malmö (och kanske något mer ställe).
Alla kanalerna finns dessutom på Internet, de "extra" kanalerna (endast DAB) är inget att hänga i julgranen än så länge om man ska gå efter vad som finns på nätet. Dessutom är det bara SR som sänder.

Hur det blir om 5 år är svårare att säga, att ENDAST ha en DAB-tuner verkar dock lite dumt enligt mig, har man pengarna är nog en kombination bäst. Annars en ren FM-tuner.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/08 :  23:25:40  Show Profile Send MartinH a Private Message
Cambridge kommer med en billig DAB tuner snart ( 150 pund i england ), då kan man köpa en sån OCH en bra begad vanlig...
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/07/09 :  00:14:25  Show Profile Send marbrink a Private Message
Tack för era åsikter! Det lutar åt en beg. FM tuner. Konstigt att det är så mycket intresse för DAB i Storbritannien och inte här. Men det är klart, radion där arbetar väl mer för DAB än i Sverige.

MartinH: Är inte så värst intresserad av att ha två lådor.

Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/09 :  03:33:26  Show Profile Send Bravo a Private Message
Nej, i dagens läge finns det väl ingen vettig anledning att köpa en DAB. Det är nog bättre att köpa en begagnad "vanlig" radiodel så länge.

Bravo
Go to Top of Page

pekka.j
dead end - live end

425 Posts

Posted - 2003/07/09 :  03:45:14  Show Profile Send pekka.j a Private Message
Det är just den inställningen som gör att vi sitter fast med låg bithastighet och nedsläckta sändare. När dessutom största branschtidningen gör sitt bästa för att sänka ett potentiellt bra system (ledaren i anslutning till ett tunertest härom året) så ska man inte förvånas över att det går långsamt. Nej, låt oss i stället låta beslutsfattarna (Kulturdepartementet och SR) höra vilka krav vi har. Som konsumenter kan vi också stödja tillverkare som producerar vettiga apparater. Hifi-klubben marknadsför t ex en tuner med både DAB och FM. Själv äger jag en andra (eller tredje?) generationens DAB och gläds över den, men irriteras över sänkt bithastighet på vissa kanaler sedan introduktionen. Det har jag påtalat för Roland Schmidt, DAB-chef på SR, och europeiska intresseorganisationen för DAB.
Med vänlig hälsning

Pekka Johansson

Edited by - pekka.j on 2003/07/09 03:50:37
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/09 :  03:54:47  Show Profile Send Bravo a Private Message
Hej "pekka.j"!

Detta kan ju bero på att behovet är konstlat och påtvingat av staten, men ger inte oss konsumenter något större mervärde i dagsläget.
(jmf. att hitta på tjänster till mobiltelefonerna som folk uppenbarligen står kallsinniga till)

Bravo
Go to Top of Page

pekka.j
dead end - live end

425 Posts

Posted - 2003/07/09 :  04:12:30  Show Profile Send pekka.j a Private Message
Nja, jag vill nog hävda att det finns ett mervärde med ett väl ordnat DAB-system (hög täckningsgrad och hög bithastighet). Bättre ljudkvalitet (viktigast!) och möjlighet till information om programmen via displayen är väl de främsta fördelarna. Men om våra folkvalda företrädare nu vill införa DAB, vilket de ändå hävdar, så måste de påvisa dessa fördelar. Vi hifi-intresserade kan hjälpa dem på traven. Ett alternativ till en mer aktiv DAB-politik är förstås att sitta och vänta tills någon tillverkare bestämmer sig för att DAB-chips ska monteras i varje liten bärbar CD-spelare eller liknande, och därmed bli väldigt billiga. Men jag tror och hoppas att konsumentmakten kan bidra till lite snabbare förändring. Är för övrigt själv helt ointresserad av diverse tjänster via mobilen, bortsett från att ringa och SMS:a förstås. Radion är ett mycket roligare, och snabbare, medium!
Med vänlig hälsning
Pekka

Edited by - pekka.j on 2003/07/09 04:14:07
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/09 :  05:38:54  Show Profile Send Bravo a Private Message
Statens intresse ligger nog i att spara PENGAR och att få kontroll över medierna.

Bravo
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2003/07/09 :  06:14:46  Show Profile Send Roq a Private Message
Vad gör ni uppe så här sent? Lyssnar på musik? Själv jobbar jag.
Go to Top of Page

Wintermute
Member

281 Posts

Posted - 2003/07/09 :  07:11:08  Show Profile Send Wintermute a Private Message
Spänt väntar jag på att Knoppen skall
berätta för oss hur det är... Han är
ju en ivrig förespråkare för DAB...

Min stora oro är att det är svårt att
anföra ljudkvalitet som ett argument
inför MP3-generationen.

What can be said at all can be said clearly;
and whereof one cannot speak,
thereof one must be silent.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/07/09 :  10:51:55  Show Profile Send Knoppen a Private Message

Eh, godmorgon!

Vad ska jag säga? Hur det verkligen är är lite svårare att svara på.

Men täckningskartor finns här:

http://www.teracom.se/flowserver/data.asp?fsUrl=c2l0ZUlkPTEmbWVkaWFJZD1XRUJCUk9XU0VSX0FMTCZsYW5nSWQ9c3dlJnBhZ2VJZD00NjQmaXRlbUlkPTQ2NA== ]Täckninskarta över Sverige" target="_blank">= http://www.teracom.se/flowserver/data.asp?fsUrl=c2l0ZUlkPTEmbWVkaWFJZD1XRUJCUk9XU0VSX0FMTCZsYW5nSWQ9c3dlJnBhZ2VJZD00NjQmaXRlbUlkPTQ2NA== ]Täckninskarta över Sverige

http://www.teracom.se/flowserver/data.asp?fsUrl=c2l0ZUlkPTEmbWVkaWFJZD1XRUJCUk9XU0VSX0FMTCZsYW5nSWQ9c3dlJnBhZ2VJZD00NjUmaXRlbUlkPTE1MiZtb2R1bGVJZD03NTg= ]Täckninskarta över Luleåområdet, Älvsbyn" target="_blank">= http://www.teracom.se/flowserver/data.asp?fsUrl=c2l0ZUlkPTEmbWVkaWFJZD1XRUJCUk9XU0VSX0FMTCZsYW5nSWQ9c3dlJnBhZ2VJZD00NjUmaXRlbUlkPTE1MiZtb2R1bGVJZD03NTg= ]Täckninskarta över Luleåområdet, Älvsbyn

http://www.teracom.se/flowserver/data.asp?fsUrl=c2l0ZUlkPTEmbWVkaWFJZD1XRUJCUk9XU0VSX0FMTCZsYW5nSWQ9c3dlJnBhZ2VJZD00NjUmaXRlbUlkPTE1MCZtb2R1bGVJZD03NTg= ]Täckninskarta över Stockholm, Uppsala, Mälardalsregionen" target="_blank">= http://www.teracom.se/flowserver/data.asp?fsUrl=c2l0ZUlkPTEmbWVkaWFJZD1XRUJCUk9XU0VSX0FMTCZsYW5nSWQ9c3dlJnBhZ2VJZD00NjUmaXRlbUlkPTE1MCZtb2R1bGVJZD03NTg= ]Täckninskarta över Stockholm, Uppsala, Mälardalsregionen

http://www.teracom.se/flowserver/data.asp?fsUrl=c2l0ZUlkPTEmbWVkaWFJZD1XRUJCUk9XU0VSX0FMTCZsYW5nSWQ9c3dlJnBhZ2VJZD00NjUmaXRlbUlkPTE0OSZtb2R1bGVJZD03NTg= ]Täckninskarta över Göteborgsregionen" target="_blank">= http://www.teracom.se/flowserver/data.asp?fsUrl=c2l0ZUlkPTEmbWVkaWFJZD1XRUJCUk9XU0VSX0FMTCZsYW5nSWQ9c3dlJnBhZ2VJZD00NjUmaXRlbUlkPTE0OSZtb2R1bGVJZD03NTg= ]Täckninskarta över Göteborgsregionen

http://www.teracom.se/flowserver/data.asp?fsUrl=c2l0ZUlkPTEmbWVkaWFJZD1XRUJCUk9XU0VSX0FMTCZsYW5nSWQ9c3dlJnBhZ2VJZD00NjUmaXRlbUlkPTE1MSZtb2R1bGVJZD03NTg= ]Täckninskarta över Malmöregionen" target="_blank">= http://www.teracom.se/flowserver/data.asp?fsUrl=c2l0ZUlkPTEmbWVkaWFJZD1XRUJCUk9XU0VSX0FMTCZsYW5nSWQ9c3dlJnBhZ2VJZD00NjUmaXRlbUlkPTE1MSZtb2R1bGVJZD03NTg= ]Täckninskarta över Malmöregionen

Och:
http://www.sr.se/digitalradion/ ]Dessa program sänds av Sveriges Radio" target="_blank">= http://www.sr.se/digitalradion/ ]Dessa program sänds av Sveriges Radio

En kombinerad digitalradio med FM är nog ett vettigt köp. Man kan nog inte räkna med att FM-delen ska vara av ultimat kvalitet. Vad jag vet är dock att Pure har sagt till mig att de åtminstone lagt ned en hel del krut på sin FM-del i deras nya som HiFi-klubben nu säljer.

Det finns också digitalradiomottagare från:

Sony

Technics

Arcam

AudioNet

TAGmcLaren

Cymbol

TEAC, nyhet!

Acoustic Solutions, nyhet!

m fl

Mer info om DAB-mottagare på:
http://www.worlddab.org/rarchive/rarch_frame.htm

Eller denna Evoke-1:
(finns ej i Sverige än, men kan köpas i UK för 99 pund(!))
Bättre än Tivoli?

Hälsningar

Johan Lindroos,
Teracom

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/09 :  11:25:56  Show Profile Send Bravo a Private Message
Gääsp, hej "Roq"!

Jobbar givetvis

Bravo
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/07/09 :  11:38:21  Show Profile Send marbrink a Private Message
Knoppen: Teacs nya såg jag i hifichoice och den verkar ju intressant då den både har DAB och FM. Men det är ju synd att den bara verkar finnas i guld och att den förmodligen kommer att kosta minst 4000 kr. Acoustic solutions tuner är väl bland dom billigaste DAB tunerna som finns eller? vill nog ha lite bättre kvalitét...Pures tuner DRX-702ES verkar ju fullmatad med det mesta. DAB, FM, AM, USB-port, fjärr, två digitala utgångar och tror även den går att få med balanserade utgångar och sen finns den ju både i silver och svart! =) Men priset! men priset!
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/07/09 :  11:55:19  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Knoppen, din bild är ENORM. Inte kul när man sitter med 1024*768 :-(
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/07/09 :  12:03:13  Show Profile Send f95toli a Private Message
En anledning till varför jag inte tycker DAB är intressant i dagsläget är helt enkelt att jag i princip aldrig lyssnar på musik på radion, radio i form av "pratprogram" kan vara intressant men då behöver jag knappast topkvalité på utsändningen. Musik är bäst på CD då man kan välja själv vad man ska lyssna på.
En annan sak att tänka på är att det finns en hel del att hämta på FM-bandet också, kvalitén på de flesta kommersiella kanalers utsändningar är usel även i storstäderna, DAB är ju rätt meningslöst om signalkällan är usel.
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/07/09 :  12:31:56  Show Profile Send marbrink a Private Message
Testade idag att använda min lilla portabla tuner Sony SRF-S50 genom att koppla in den från hörlursutgången till förstärkaren med en 3,5 mm tele-två ggr phono kabel. Det lät helt ok faktiskt. Klart att det kan bli mycket bättre men om man inte lyssnar speciellt mycket på radio så duger det ett tag. Den tar ju inte upp mycket plats direkt och man behöver ju inte heller oroa sig för störningar på elnätet eftersom den går på batterier. det enda som fattas nu är att köpa en "high end" 3,5 mm tele-två ggr phono på biltema eller kjell o co.

Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/07/09 :  12:51:06  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Magnuz, det är konstigt med bilden, där jag hämtade den ifrån tycks den ha bara 300 pixlars bredd ungefär. Och sedan plötsligt här så blir den gigantisk. Jag vet inte varför! , och kan inte ändra heller, ska jag ta bort den istället?

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/07/10 :  00:55:06  Show Profile Send divander a Private Message
Ja den var verkligen gigantisk.

Oops! I did it again
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000