Author |
Topic |
Pinhead
Member
349 Posts |
Posted - 2003/07/08 : 18:47:23
|
Hejsan alla.
Jag måste få detta ur mig, om någon moderator eller annan ansvarig tar bort det, så gråter jag inte för det. Jag är en absolut inbiten Krell-fanatiker, och står mitt uppe i en affär med mitt andra par krell-monoblock (MDA-300) som skall knuffa ner mina nuvarande KMA-200 till bakkanalerna i min hembioanläggning. Jag har länge noterat att texten på strömbrytarna på mina KMA-200 har slitits bort, och tänkte att det skulle ju faktiskt kunna vara värt mödan och pengarna (räknade med c:a 500:-) att byta strömbrytarna till ett par nya fräscha med texten i behåll. Till min stora bedrövelse/besvikelse fick jag en chock när beskedet kom från Krell. De ansåg att en (ja, EN) strömbrytare är värd 1350 kr!!!!! Japp...du läste rätt...1350 SEK Jag måste säga att Krell och dess agentur här i Sverige verkligen har ett underbart kundbemötande med ypperlig service- och kundanda, men detta rent ut sagt makabra pris på enkla reservdelar har faktiskt tufsat till min bild som konsument av Krell. Jag hoppas verkligen att de tar sitt förnuft till fånga, och inte fortsätter med Porsche-takterna (en reservdel till en Porsche kostar c:a 100 ggr mer än till någon annan bil ENDAST för att upprätthålla statusen i namnet Porsche).
Jag hoppas inte du tar det personligt (du som arbetar på den svenska agenturen)...
Krell regerar min värld inom Hi-fi, kvaliteten på deras produkter och den service och det bemötande man får är ingenting annat än 1:st class. Kanske skulle Krell försöka att återspegla detta i sina reservdelspriser.
Tack för ordet
Pierre |
...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...
0hm |
|
Jadde
Member
1166 Posts |
Posted - 2003/07/08 : 19:10:03
|
haha, kul |
|
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!
6152 Posts |
Posted - 2003/07/08 : 19:11:56
|
Men de har väl lagerhållning på unika reservdelar kanske. Men jag håller med om att priset är HUGA. Inget skoj alls.
Långvarig lagerhållning på prylar som gått ur sortimentet kan vara jäkligt dyrt. För de är väl gammla slutsteg eller???? |
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
|
|
Pinhead
Member
349 Posts |
Posted - 2003/07/08 : 19:19:04
|
--> Jadde: Jag vet inte riktigt vad det är du tycker är kul, men om du tror att jag skämtar om priset så tror du fel...
--> Niklas: Visst kan lagerhållning på reservdelar till produkter som gått ur sortimentet vara dyrt, men detta är inte dyrt...detta är befängt. Jag kan ju lugnt säga att jag just nu letar alternativ, och det innebär ju att Krell går miste om en, förvisso liten, vinst på mig. |
0hm |
|
|
Xover
Member
122 Posts |
Posted - 2003/07/08 : 19:41:37
|
Jag anser att man får vara glad om det finns originaldelar till en produkt, om det däremot är en standardkomponent som överprissätts bara för att den skall platsa i deras eftermarknadsstrategi, kan dom gott få behålla denna, ersätt så långt det går utan att ändra apparatens specifikationer. Ofta är det chassiedetaljer som man behöver och då är det kanske special, ersätt inte denna på några villkor om det är en High End product du försämrar andrahandsvärdet avsevärt. Så 1350:- för en strömbrytare kan vara helt Ok! men kolla först om den går att ersätta Krell gör väl inga strömbrytare. |
|
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!
6152 Posts |
Posted - 2003/07/08 : 19:54:22
|
Denna finns på Elfa:
Det är väl Krell, ellerhur ?? |
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
|
|
Sentinel
Member
180 Posts |
Posted - 2003/07/08 : 19:54:40
|
quote: Så 1350:- för en strömbrytare kan vara helt Ok!
ÄR folk inte kloka nu för tiden |
...sunkiga parasolldrinkar, billigt rödvin samt hifi. Det är livet det.. |
|
|
Pinhead
Member
349 Posts |
Posted - 2003/07/08 : 20:01:57
|
Xover --> Jag kan inte säga att jag håller med dig. 1350:- för en strömbrytare är INTE på något sätt försvarbart. I synnerhet inte med tanke på nypriset (dryga 100000:-, om jag inte är helt desinformerad). Denna summa bör i rimlighetens namn även täcka utvecklingskostnaderna.
Jag är mycket medveten om att Krell kostar, men någonstans måste man dra gränsen. Även om det kan vara dyrt att hålla lager på reservdelar till gamla maskiner, så vittnar nypriset om att maskinen skall hålla väldigt, väldigt, väldigt länge, och att tillverkaren därför kommer att hålla reservdelar till den under många, många, många år efter att den tagits ur produktion. Av detta kan man dra slutsatsen att tillverkaren har beställt många extra reservdelar med tanke på framtida lagerhållning, och därför fått ett bra pris från sin leverantör. Inte sant? Är det då skäligt att ta 1350:- för en strömbrytare? Då undrar man stilla vad det skulle kosta om en kondensator skulle gå åt pipan.
Vad det gäller andrahandsvärdet, så kan jag endast säga att det varken kommer att stiga eller sjunka oberoende av originalströmbrytare eller ej. Extrem high end typ Krell, Classé, etc. faller inte speciellt mycket mer i värde efter c:a 10 år. Det jag betalade för dem kommer jag att få ut igen, originalströmbrytare eller ej. |
0hm |
|
|
Pinhead
Member
349 Posts |
Posted - 2003/07/08 : 20:03:10
|
Sentinel --> Jag håller med dig! |
0hm |
|
|
Sentinel
Member
180 Posts |
Posted - 2003/07/08 : 20:09:20
|
Man tackar, äe nog första gången nån gör det. |
|
|
paradis_oscar
Får jag lov?
628 Posts |
Posted - 2003/07/08 : 20:20:17
|
krell är ju inte direkt billiga... skulle behöva byta en av högtalarkontakrerna på min KSA-50S och det ligger i ungefär samma pris har jag för mig, ingen specillt dyr kontakt med tanke på att de är gjorda i mässing... |
|
|
|
David A
Baseball Fury
1341 Posts |
Posted - 2003/07/08 : 20:31:50
|
Paradis_oscar:
Det är ju Krell ingraverat i dom, så lite mer än en mässingskruv är det allt |
|
|
paradis_oscar
Får jag lov?
628 Posts |
Posted - 2003/07/08 : 20:38:12
|
David A: joo... Laseringraverat också för den delen |
|
|
|
MaS
Member
423 Posts |
Posted - 2003/07/08 : 20:45:01
|
Jaja Pojkar å flickor, bytte effektbrytare på Jobbet den kostade 38 000 Sek men å andra sidan så släpper den 3 fas 1000 Ampere igenom sig och har ett inbyggt kortslunings skydd, så va fan Pinhead det borde nog kosta 200-500 Sek MMMAAAXXXS.
Kul att se en Imperiet slogan föresten, Tiggarens tal är ju en av dom bästa skivor som dom gjorde.
Mvh MaS |
I ain´t no nice guy after all. |
|
|
Pinhead
Member
349 Posts |
Posted - 2003/07/08 : 20:51:23
|
MaS --> *s*...Ok...det är ju inga 1000 A som flyter genom denna lilla plastbiten i alla fall...och jag håller med dig...absolut max 500:-, men verkligheten är inte skonsam.
Kul att du snappade upp min footer......men just nu snurrar Queensryche's Empire...snuskigt bra platta det också...men jag tyckte nog att Thåströms främsta verk åstadkoms under hans tid i PLP...
Tack för sympatin... |
0hm |
|
|
MaS
Member
423 Posts |
Posted - 2003/07/08 : 21:00:54
|
Helt off topic
Hej Pinhead
Antar att du menar Peace Love and Pitbulls, jag har ingen av dessa skivor faktiskt, jag kunde liksom inte komma över hur min gammla Ebba idol började sjunga på engelska.
Vilken skiva rekomenderar du utav dom. Känns som det är daxs att sluta va full å dum å köpa en skiva å lyssna.
Har hört lite av det var det inte grymmt industri mangel,,,, mmmm därför du har Krell finns inget annat som klarar hålla isär den musiken på vettigt sett.
För min del så håller jag storThåns absoluta högtid när han körde Rymd Imperiet.
Mvh MaS
|
|
|
Sentinel
Member
180 Posts |
Posted - 2003/07/08 : 21:11:47
|
>>>>MaS ..I ain´t no nice guy after all... Motörhead ?
1000A, kraftiga grejer det du, jobbar du med ställverk (industrin) Tycker att jag handskas med ganska kraftiga kontaktorer, brytare men har aldrig varit i närheten av dessa svindlande strömmar. Hade nöjet att blåsa en 63A 500V förra veckan iaf. Felsökte på ett gammalt lik till hiss. Mitt uppe i tänkandet hänger sig ett tidrelä för mikron, vilket resulterar i att hissfan får för sig att slänga in vändarna = kortis. Small så att jag höll på att göra i byxan.
|
|
|
MaS
Member
423 Posts |
Posted - 2003/07/08 : 21:27:57
|
Hej Sentinel
Motorskallarna javisst, en trio på 3 som vet hur man skappar en ljudmatta som skrämmer livet ur folk. Sen så om sanningen skall fram så kanske inte låtarna alltid är bra men säga vad man vill Lemmy är en poet, kolla in hans texter så får man se.
Japp brytaren sitter i vårat ställverk i fabriken. Själv så är jag ej elektriker längre utan håller på med maskin byggnation men som förflutet som elektriker så ryker man på det mesta.
Brytaren rök sönder när en dam körde in i en strömskenaa med en truck, å det kan vi kalla motståndssvetsning det fräste till 2 stora feta ljusbågar åt varistt håll igenom skenan, som tur var klarade sig alla utan skada.
Det grymmaste jag varit med om är när jag var hos en jobbarkompis far som har kraftverk.
Han hade problem med infasningen så han bad mig komma med och byta ett kontroll relä, bytte detta sen skulle vi testa han körde igång öppnade flödet å redan då så dånar det som satan sen när kontaktorn klappade in (small som ett P-skott i Lumpen) så blev jag livrädder å såg framför mig ett slavarbete utan betalning i evighet.
Gösta bara kollade på mig å skrek faen det var det som var felet nu funkar det.
Nåt som är ganska roligt så är det olika personers känslighet för stötar, under min tid som Elare så hände det ganska ofta att man ficka arbeta med spänning på å fick man en sketing så vart man ju helt slaker å kunde ej jobba mer.
Medans min mentor Bosche kunde va inne med nävarna få stryk svära som fan in med nävarna igen 5 min snare samma sak.
Oj va långt det blev
Kontentan är väl att man ej skall leka med strömmen hjärtat tål väl bara 0,04 A har jag för mig.
Men Bosche lever än
Mvh MaS |
|
|
rikkitikkitavi
Member
653 Posts |
Posted - 2003/07/08 : 21:37:29
|
har jobbat på barsebäck. fick vara med när de testade generatorbrytarna... 20000 V, 600 MVA... dock i ett annat rum med hörselskydd på...
OnTopic, var priset för strömbrytaren ink arbete? tar väl ialla fall en halvtimme, timme att göra jobbet a 5-600 sek/h.
/rickard |
I m only in it for the DIY |
|
|
Sentinel
Member
180 Posts |
Posted - 2003/07/08 : 21:51:55
|
Blaha, blaha för slutsteg nu börjar vi snacka effekt. |
|
|
Pinhead
Member
349 Posts |
Posted - 2003/07/08 : 22:01:43
|
quote: OnTopic, var priset för strömbrytaren ink arbete?
Nope...det var reservdelspriset...
MaS --> Du har ett lååååång PM... |
0hm |
|
|
Mr.Älg
Member
489 Posts |
Posted - 2003/07/08 : 22:25:14
|
Jag tycker priset inte låter helt orimligt för en specialkomponent som gorts i små serier. Frakt och tid att plocka fram den och packa den och skicka från USA... Dyrt, ja. Men inte alls orimligt. Det kostar att ligga på topp.
Köp nåt billigt smäck nästa gång så kan du fixa reservdelar på biltema :-) Billigt och bra. Billigt i alla fall. |
|
|
Pinhead
Member
349 Posts |
Posted - 2003/07/08 : 22:49:59
|
quote: Jag tycker priset inte låter helt orimligt för en specialkomponent som gorts i små serier.
MrÄlg --> Om du läser alla mina reflektioner i denna tråden, så tror jag inte att du kan stå för din utsaga...små serier?...Nope...troligen mycket stora serier...Specialkomponent?...*asg*...Knappast...det är en on-off-knapp vi pratar om...Tar man dessutom i beaktande som någon annan här också sagt, så tillverkar Krell troligen inte dessa komponenter själv utan har underleverantörer... |
0hm |
|
|
ekman
Member
270 Posts |
Posted - 2003/07/09 : 01:34:24
|
är det konstigt att det är dyrt på ett ca 20år gammalt steg? jag tycker du ska vara glad att dom ens kan skaffa fram delar |
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2003/07/09 : 02:34:09
|
Tyvärr är det väl så att Krell som Elektrolux tar betalt för namnet. |
Bravo |
|
|
henricsson