HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Tips på integrerad förstärkare, 4 - 11000 kr
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Saim
Member

464 Posts

Posted - 2003/07/08 :  10:41:41  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message
Tjenare. Söker en förstärkare (ny eller begagnad) för att driva mina proac-kloner (med SS9500). Det kommer ganska mjukt och naturligt ljud ifrån Copland CDA266 -cdspelaren, så helst ingen som låter för avrullat i diskanten. Därmed vill jag inte ha sagt att förstärkaren ska låta skarpt i diskanten, utan snarare normalt... Jag har lyssnat på ett par rörförstärkare, men tycker att de låter för odefinierat, så transistor blir det. Ljudbilden är viktig tycker jag nämligen...Dessutom behövs ett stabilt tag om basen till mina kloner och gärna upp emot 100W då jag ibland spelar på lite.
Vad skulle ni rekommendera?

/Simon

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/07/08 :  10:45:36  Show Profile Send Knoppen a Private Message
HK eller Rotel kanske? Eller varför inte en HK-hembioförstärkare? Du får du lite framtidsmöjligheter plus en nätdel som är överdimensionerad för två kanalers drivning (fast underdimensionerad för femkanalig drivning).

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Saim
Member

464 Posts

Posted - 2003/07/08 :  10:55:37  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message
H/K hembioförstärkare? verkligen? Nja, hade nog tänkt en 2-kanalsförstärkare. Rotel är väl inte omöjligt däremot. Någon speciell modell som ni vet har fint ljud? Gärna som man kan hitta begagnad. Vad tror ni annars om någon arcam eller amplifix eller liknande? De verkar ha ganska detaljerat ljud.

/Simon
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/07/08 :  11:14:48  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Nya Arcam A80 verkar vara en fin liten förstärkare http://www.lefflershifi.com/Library/Products/Arcam/A80.htm, den är ju ganska neutral i sin spelstil. Vill du ha mer effekt är ju Arcam A85 ett alternativ. http://www.lefflershifi.com/Library/Products/Arcam/A85.htm

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/07/08 :  11:24:14  Show Profile Send henricsson a Private Message
Kanske en beg Copland
Rörförstärkare är nog att föredra.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2003/07/08 :  11:24:34  Show Profile Send Hotspur a Private Message
Radiolagret (i Gbg) har en demad Primare 30.1 för 12 500:-,
går säkert att pruta ned till 11 000:-... Bra köp isf!
Go to Top of Page

everwake
Member

268 Posts

Posted - 2003/07/08 :  11:32:56  Show Profile Send everwake a Private Message
jag använder en Roksan Caspian till min CDA266 med gott resultat, valde denna över copland och arcam, dock bara 70w i den, går att hitta beg till ett vettigt pris, kombinationen spelade med mer driv och lite bättre detaljer än copland-alternativen
Go to Top of Page

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2003/07/08 :  11:38:08  Show Profile Send Hotspur a Private Message
quote:
kombinationen spelade

Visst, men betydligt viktigare är ju hur kombinationen
förstärkare och högtalare beter sig...
Go to Top of Page

Saim
Member

464 Posts

Posted - 2003/07/08 :  11:55:17  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message
henricsson: Varför är rör att föredra???

ewerwake: Jepp Roksan Caspian har jag kollat lite på. Dock aldrig hört, men den verkar fin, så om man kan hitta någon sådan begagnad så skulle det sitta.

fridefors: Primaren är lite tillbakalutad va? När jag testade lite primare CD-spelare, så tyckte jag att de var det ivf. Gäller detta även förstärkarna?

Något annat förslag?
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/07/08 :  12:26:07  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Naturligtvis en beg. SAT Amplifix.

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2003/07/08 :  13:02:39  Show Profile Send Hotspur a Private Message
quote:
Naturligtvis en beg. SAT Amplifix

Visst ja, även om dess andrahandsvärde känns liite för högt så är det ju en given rekommendation! Eller om du springer på en Accuphase E-210 (makalös maskin) för ett fyrsiffrigt belopp...
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/07/08 :  13:04:30  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Grattis till "advanced" Fridefors

Go to Top of Page

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2003/07/08 :  13:07:41  Show Profile Send Hotspur a Private Message
quote:
Grattis till "advanced" Fridefors

Hm, ett frankt bevis på att man är nere i träsket igen..
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/07/08 :  13:19:47  Show Profile Send henricsson a Private Message
quote:
henricsson: Varför är rör att föredra???

Försök låna hem en o testa.
Dom flesta som testat verkar ha fastnat. Jag fick tyvärr aldrig möjligheten att testa med mina men orginalen+rör lät meget bra.

Blev det en ordentlig förbättring med 9500:an? Tycker själv att klonernas/orginalens diskant är lite dryg.

Go to Top of Page

Saim
Member

464 Posts

Posted - 2003/07/08 :  13:29:04  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message
henricsson: Jag vet inte hur 8313-diskanten låter i klonerna. Jag körde med 9500 direkt, och måste säga att jag är väldigt nöjd med den. Jag gillar inte rörljudet pga att det rullar av lite i översta diskanten (vad jag märkt ivf) och därmed blir lite diffusare. Kan det inte va så att de som byggt kloner med 8313 föredrar rör just för att diskanten ter sig lite mindre skarp med det?

Sanoy, fridefors: Jo, precis som jag sa innan så är en amplifix i åtanke. Jäkla Malmö-hificenter har ju sommarstängt tyvärr, så man kan ju inte provlyssna dock....

Vad tycker ni om amplifixen, är den strömstark? detaljerad?

/Simon
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/07/08 :  13:31:15  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Skulle ju hellre köpt en beg Arcam Fmj 7 dagar i veckan istället för en amplifix.

Go to Top of Page

Saim
Member

464 Posts

Posted - 2003/07/08 :  13:40:22  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message
Rydberg: Vad får man ge för en begagnad Arcam FMJ 7 ? Jag lyssnade på en FMJ (23?) CD när jag skulle köpa CD och gillade den, så kanske motsvarande förstärkare kan vara något... Vad är det du inte gillar med Amplifixen?

/Simon
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/07/08 :  13:43:02  Show Profile Send Rydberg a Private Message
7:an hängde ihop med "dagar i veckan"

En FMJ A22 eller A32 kan man få till samma pris om en amplifix. A32 skall tydligen vara bättre.

Go to Top of Page

Saim
Member

464 Posts

Posted - 2003/07/08 :  13:50:47  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message
Ok, det tål att funderas på det där. Hur skulle du beskriva ljudet ifrån FMJen? Arcams CD-spelare tyckte jag lät livligt ivf (nästan för mycket i ansiktet för mitt tycke, även om FMJen var betydligt lugnare än DiVa spelarna)...denna också? Hmmm...Tror jag köper några CD-skivor idag sålänge..

/Simon
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/07/08 :  13:55:16  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Arcam:en är ju lite livlig och utsträkt i toppen dvs inget rörljud direkt. Själv har jag bara lyssnat på A22 och inte A32. Funderade på att köpa a22:an men när jag provade den hemma tyckte jag inte att den passade till mina B&W Nautilus 804:or, det blev lite ljust. Så den borde ju passa i ditt system. Den har bra med krut tyckte jag däremot.

Go to Top of Page

Saim
Member

464 Posts

Posted - 2003/07/08 :  14:06:41  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message
Vad tror ni om t.ex. Musical Fidelitys A3?

/Simon
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/07/08 :  14:10:22  Show Profile Send Sanoj a Private Message
quote:
Vad tror ni om t.ex. Musical Fidelitys A3?

"Vi" tror varken på den eller Arcam...

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Saim
Member

464 Posts

Posted - 2003/07/08 :  14:13:55  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message
Sanoy: Varför just amplifix? Fördelar?
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/07/08 :  14:24:09  Show Profile Send henricsson a Private Message
quote:
henricsson: Jag vet inte hur 8313-diskanten låter i klonerna. Jag körde med 9500 direkt, och måste säga att jag är väldigt nöjd med den. Jag gillar inte rörljudet pga att det rullar av lite i översta diskanten (vad jag märkt ivf) och därmed blir lite diffusare. Kan det inte va så att de som byggt kloner med 8313 föredrar rör just för att diskanten ter sig lite mindre skarp med det?

Ska nog inte dra alla rör över en kant. Du borde iaf testa, det lät grymt. Andra Klon-gurus StefanB & Per100 ex tycker inte det finns en triss-stärkare som ger klonerna rättvisa. Jag tycker dom låter hyfsat med vad som.
Tycker inte 8313 är speciellt vass, bara kass.
Nåja, helt fel är den inte.

Ska du köpa förstärkeri för 10kkr så hade jag iaf testat om jag vore du.

Go to Top of Page

Saim
Member

464 Posts

Posted - 2003/07/08 :  14:40:25  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message
>>Ska nog inte dra alla rör över en kant.

Hehe, jag hade nästan väntat mig lite MER reaktion över mitt påstående .

Jo, jag har testat ett copland rör till mina kloner och måste säga att jag inte var SÅÅ imponerad. Visst lät det bra, men ett rotel (931 tror jag) slutsteg med min nuvarande förstärkare som försteg fixade bas-biffen bättre och lät lika fint i övrigt. Dock är jag inne på en integrerad förstärkare då jag inte tycker att min nuvarande förstärkare platsar som förförstärkare...

Men tack för tipset iaf!

Mvh / Simon
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/07/08 :  14:42:25  Show Profile Send Sanoj a Private Message
quote:
Sanoy: Varför just amplifix? Fördelar?

Kraft, detaljrikedom, pondus samt inte minst ett BRA och stabilt 2:a handsvärde..tycker jag

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000