HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Erfarenheter av PGA2310
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2003/07/08 :  00:57:20  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
Har ngn byggt med denna krets?
Hur blev resultatet?
Något speciellt man bör tänka på?

Hellre ledlös än lödless

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2003/07/08 :  11:11:44  Show Profile Send Lash a Private Message
Jag håller på men har inget att komma med än. Men är det någon som vet hur man styr kretsen från microkontrollern?

Längre än så här har jag inte kommit.
http://w1.605.telia.com/~u60516759/blaha.JPG

Edited by - Lash on 2003/07/09 22:52:37
Go to Top of Page

Wizard
Member

408 Posts

Posted - 2003/07/08 :  18:27:43  Show Profile Send Wizard a Private Message
Ska också använda denna krets i en förförstärkare jag håller på att designa. Har dock inte kommit till programmering av PIC:en än

Wizard
Go to Top of Page

H
Member

432 Posts

Posted - 2003/07/09 :  13:32:26  Show Profile  Visit H's Homepage Send H a Private Message
Lash: Det står väl rätt bra dokumenterat i databladet hur man styr kretsen? Jag har inte kommit dit än (långt ifrån) men det verkar inte vara så komplicerat. Om verkligheten överinstämmer med databladet då...

Vilken dag som helst (nästa vecka eller mer troligt veckan efter) ska jag minsann skaffa mig en aluminiumplatta att bygga (nåja, som om jag skulle hitta tid till det)förförstärkare på.


//Henrik

"Simplicity, I guess is a way of saying it. I am all for simplicity. If it's very complicated, i can't understand it."
Seymour Cray, 1975
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2003/07/09 :  20:13:44  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
Jag har inte mina kretsar i handen än men de lär vara på väg.
Jag tror att mönsterkortslayouten kan vara viktig då man sysslar med denna krets.
Verkar vettigt att (slaviskt) följa upplägget på sid 11 i databladet så att digital och analogdel får varsitt jordplan.
Är det ngn som planerar att bygga in en hörlursförstärkare oxå? Finns det ngra bra tips på en enkel sådan.

Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2003/07/09 :  20:38:16  Show Profile Send Lash a Private Message
H
Tyvär hittade jag int vart de beskriver hur man ska styra den, du kanske kan peka till fil och sida? Vad jag har förstått så ska man skicka ett nummer mellan 0 & 255 eller nått sånt me jag fattar inte hur och hur man väljer vilken av de seriekopplade 2310 man vill ändra i.

skrutten
Digital och analog sitter på varsin sida av kretsen så det är inte så svårt att skillja digital och analog åt. Kolla på min bild så ser du hur det ser ut, allt digitalt är på den sidan det står 5v digital på. Jag tänkte använda den hörlursförstärkare som det har talats om här många gånger, jag minns inte vad killen hette som gjort den, jag tror han även sålde kretskort till den o så. Vad jag förstått ska den vara bra och enkel.

Edited by - Lash on 2003/07/09 22:57:15
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2003/07/09 :  20:55:32  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
Man klockar in 16 bitar i varje PGA2310, dessa 16 bitar innehåller då 8 bitar (0-255) för höger och 8 bitar för vänster kanal. Har man t.ex. tre PGA2310 skickar först man de 16 bitarna avsedda till kretsen sist i kedjan, sedan 16 bitar igen till andra kretsen i kedjan och till sist de 16 bitarna som skall in i kretsen som är först i kedjan. Detta görs i ett moment varje gång någon nivå skall ändras.

Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2003/07/09 :  22:56:10  Show Profile Send Lash a Private Message
Hur många pga2310 kan man max seriekoppla?
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2003/07/09 :  23:16:52  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
Antalet beror nog på MCU:n. Det är drivningen av CS och CLK eller andra gemensamma signaler som blir en större belastning för MCU:n när flera kretsar kopplas ihop i en kedja. Vet ej antalet, men ett tiotal kretsar borde väl gå bra. Om inte kan signalerna buffras.

Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/07/09 :  23:22:44  Show Profile Send Nagref a Private Message
Behöver man fler än 4 i serie Och egentligen om man funderar... Det är ju bara tre trådar så man kan ju faktiskt köra i parallellt också!
Go to Top of Page

H
Member

432 Posts

Posted - 2003/07/10 :  15:33:15  Show Profile  Visit H's Homepage Send H a Private Message
Lash: Jag tror du har fått svar på dina frågor förutom just vilken sida i databladet som är intressant i just detta läge. Tyvärr har jag inte databladet här på jobbet och jag kommer inte ihåg vilken sida det är men du borde hitta det rätt snabbt. Det är en massa timing-grafer på sidan förutom texten. Tror det är i mitten av bladet ungefär.


//HErik

"Simplicity, I guess is a way of saying it. I am all for simplicity. If it's very complicated, i can't understand it."
Seymour Cray, 1975
Go to Top of Page

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2003/07/10 :  15:43:57  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
var köper man PGA2310 ?
/rickard

I m only in it for the DIY
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2003/07/10 :  17:31:05  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
Har ej hittat ngn som säljer dessa till privatkunder.
Bästa sättet verkar att skaffa gratis ex av Texas.

Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2003/07/10 :  18:06:05  Show Profile Send Lash a Private Message
Jag tror jag hittade sidan ni menade, men tyvär blev jag inte så jätteklok på den. Kan någon av er andra som programerar pga2310 klistra in en snutt med just den koden?

Bild på den sidan jag antar ni menar
http://w1.605.telia.com/~u60516759/lhll.JPG

Edited by - Lash on 2003/07/10 18:10:27
Go to Top of Page

H
Member

432 Posts

Posted - 2003/07/10 :  19:22:20  Show Profile  Visit H's Homepage Send H a Private Message
Lash: Du har hittat rätt sida. Någon kod har jag inte hunnit skapa än. Tänkte ta det när jag har något att prova mot. Visserligen har jag programmerat utan att ha en testmiljö men då har det någon har som betalat för min tid. Det blev mycket tid, väldigt mycket tid...

Jag skulle göra något sådant (helt ogenomtänkt och möjligen helt fel eller onödigt krångligt):

Sätta CS låg
snurra:
Sätta databiten
Sätta SCLK hög
vänta lite
sätta SCLK låg
om vi har klockat ut all data goto end
annars goto snurra
end:
sätta CS hög


//Henrik - dags att åka till havet och simma lite tror jag bestämt

"Simplicity, I guess is a way of saying it. I am all for simplicity. If it's very complicated, i can't understand it."
Seymour Cray, 1975
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2003/07/10 :  22:48:43  Show Profile Send Lash a Private Message
Fattar jag det rätt? isf börjar det klarna lite. Går det förövrigt att använda vilken utgång som helst till att sätta databiten och de andra grejornapå PIC processorn, picarna verkar ju ha lite olika sorters serieportar och jox?

Sätta CS låg - Gör man för att göra pga2310 motaglig för data

snurra: - Bara ett sånt där namn för tex loopar o sånt

Sätta databiten - Det är här man sätter volymen, 16bitar, 8bitar för varje kanal, de ska forma ett tal mellan 0 & 255. Man sätter en bit i taget, alltså, man måste göra allt detta 16gånger för alla 16bitar.

Sätta SCLK hög - Det här gör man för att pga2310 ska, hoppa fram ett snäpp så man kan sätta nästa bit av de 16.

vänta lite - Vaför?

sätta SCLK låg - Här stänger man av sclk efter sig, men vaför "vänta lite" imellan? För att pga2310 inte ska missa att man satt sclk hög, på grund utav för hög hastighet på mikrodatorn?



om vi har klockat ut all data goto end
annars goto snurra
end:
sätta CS hög


Edited by - Lash on 2003/07/10 22:49:02
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000