HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Bygga mikrofon
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2003/07/07 :  12:05:04  Show Profile Send flintan a Private Message
Tjenamors!
Jag har fått för mig att man ganska enkelt och billigt borde kunna bygga en, eller flera, hyfsat bra mikrofoner. Det gäller bara att hitta ett bra mik-element och sen få till en stadig och resonansdöd upphängning/hållare. Jag har tänkt använda dom till musikinspelning.....öhh, ja det är väl kanske mest det man brukar ha mikrofoner till..

Har kikat lite på:
http://www.prosoundweb.com/recording/tapeop/buildmic/buildmic_16_1.shtml

Någon som har erfarenhet av dylikt?

Hittade denna på Elfa:

http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/2013813.htm

Verkar hyfsat bra.

Vilka mer säljer mikrofonkapslar?

/
Linus

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2003/07/07 :  13:09:28  Show Profile Send UrSv a Private Message
Läs om Didrik De Geers kopparmikrofon i antingen Hifi & Musik eller High-Fidelity (eller kanske det var Audio & Video?). Han använde gamla AKG eller Neumann U-47:or tror jag.
Go to Top of Page

Ljudåtervinning
Member

114 Posts

Posted - 2003/07/07 :  15:42:24  Show Profile Send Ljudåtervinning a Private Message
Den där micken är väldigt diskantig.

MVH Per A

__Ont om idéer har jag ont om!
Go to Top of Page

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2003/07/07 :  16:56:42  Show Profile Send flintan a Private Message
Hur låter den annars? Kanske skulle passa som overheadmick till trummor. Annars kan man alltid justera ljudet och sänka diskanten lite på mixerbordet.

Neumann är ju inte precis kända för att vara billiga. Hade jag en U-47:a skulle jag nog inte våga pilla så mycket i den.
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/07 :  17:31:42  Show Profile Send Xover a Private Message
Bygg med Panasonickaplsar det är nog enklast och ger bra resultat vad jag har förstått av alla artiklar som finns om dessa kapslar.
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2003/07/07 :  17:35:03  Show Profile Send UrSv a Private Message
Jag tror Panasonickapseln från Elfa och en Neumann U-47 (eller om det nu var en AKG) är ganska olika i kvalitet...och skall det vara till baskaggen så lär det ju vara helt fel vad jag förstår.

Edited by - UrSv on 2003/07/07 17:35:56
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/07 :  17:48:34  Show Profile Send Xover a Private Message
Jaha ja han skall ha mikrofoner för trummor pukor och cymbaler jag trodde att det var en vanlig liveupptagning han tänkte sig, med två mikar på ett stativ en bit från musikerna.
Då skall jag inte lägga mig i denna tråd.
Men kolla här om du vill ha lite info

http://home.earthlink.net/~gottapes/micdiyers/main.htm

Edited by - Xover on 2003/07/07 17:57:43
Go to Top of Page

Ljudåtervinning
Member

114 Posts

Posted - 2003/07/07 :  21:22:44  Show Profile Send Ljudåtervinning a Private Message
Den fungerar bra som overhead till trummor. Har provat med bra resultat. Röster blir lite väl tunna tycker jag. Fungerar även till virveltrumman. Prova en liten omni till bastrumman, t.ex panasonic WM60. De går ofta väldigt lågt i frekvens. Man kan få problem med att de går lite för lågt, samt läckage från andra trummor.

Tänk på att ljudtrycket blir högt vid slagskinnet, Linkwitz modifiering är att föredra, samt gör att fasen blir "rätt".

MVH Per A


__Ont om idéer har jag ont om!
Go to Top of Page

Ljudåtervinning
Member

114 Posts

Posted - 2003/07/07 :  21:33:19  Show Profile Send Ljudåtervinning a Private Message
Om man använder långa kablar får man problem. Micken har en relativt hög utimpedans, inte bra. Håll alla kablar så korta som möjligt och tvinna ledarna. De måste ligga mycket nära varandra för att slippa mikrofoni i kabeln. Bygg gärna in en liten impedanskonverterare och driv en balanserad utgång. Du kan även bygga så att de drivs från fantommatningen. Sök på nätet. Ev. kan jag visa hur jag har gjort.

MVH Per A

__Ont om idéer har jag ont om!
Go to Top of Page

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2003/07/07 :  22:30:00  Show Profile Send flintan a Private Message
Ljudåtervinning, det låter som du har byggt en del mikrofoner. Var kan man beställa mikkapslar förutom Elfa?
Jag hade inte tänkt mig nåt speciellt användningsområde, men mikrofoner av olika karaktär kan man aldrig få för lite av.

UrSv, overheadmickar har man till cymbalerna i ett trumset, inte till kaggen.
Go to Top of Page

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2003/07/07 :  22:34:21  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
någon som vet var man kan köpa panasonicmikarna?

/rickard

I m only in it for the DIY
Go to Top of Page

Ljudåtervinning
Member

114 Posts

Posted - 2003/07/08 :  12:39:54  Show Profile Send Ljudåtervinning a Private Message
Du kan köpa av mig, fast först i höst, när ledigheten är slut. Vill du inte vänta kan du handla av Digikey i USA. Du måste köpa rätt mång ifall det ska löna sig.

Sennheiser säljer också, men de är rätt mycket dyrare.

__Ont om idéer har jag ont om!
Go to Top of Page

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2003/07/08 :  14:33:45  Show Profile Send flintan a Private Message
Pris?
Go to Top of Page

Ljudåtervinning
Member

114 Posts

Posted - 2003/07/08 :  14:54:48  Show Profile Send Ljudåtervinning a Private Message
Typ 35 spänn för WM61.
WM55 lite dyrare, kanske 45 spänn styck.
Sennheiser ligger runt 1100.

Beställer man från staterna hamnar man där ungefär med all skatt, tull och frakt.

__Ont om idéer har jag ont om!
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/07/08 :  15:48:41  Show Profile Send Flint a Private Message
Är kapseln på bilden i början av tråden njure? Det ser så ut med tanke på öppningarna. Många föredrar ju rundkännande och där finns det ju fler att välja på. Vad jag förstår ska rundkännande vara lättare att jobba med. Ingen aproximityeffekt (osäker på stavning).

Edited by - Flint on 2003/07/08 15:53:19
Go to Top of Page

Ljudåtervinning
Member

114 Posts

Posted - 2003/07/08 :  16:09:36  Show Profile Send Ljudåtervinning a Private Message
Ja, det är en njure. De är svårare att montera eftersom "baken" måste vara fri. Proximity-effect, på engenlska. De är dåliga att mäta med.

__Ont om idéer har jag ont om!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000