HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 stabiliserad strömförsörjning, funkar detta?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Freddie
Member

322 Posts

Posted - 2003/07/02 :  22:35:24  Show Profile Send Freddie a Private Message
Hej

Jag har ritat upp följande strömförsörjning. Kommer detta att fungera? Det är meningen att den ska driva en Jfet buffer (en av Borbely's konstruktioner). Frågan är dessutom om den är tillräckligt fri ifrån störningar, så att det inte blir irriterande ljud från buffern!



http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=&threadid=17236

Tack på förhand
/Freddie

Edited by - Freddie on 2003/07/03 10:21:47

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/07/02 :  22:43:17  Show Profile Send Flint a Private Message
Ser ingen anledning till varför det inte skulle fungera.

Edited by - Flint on 2003/07/02 22:45:16
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2003/07/02 :  22:58:31  Show Profile Send UrSv a Private Message
Ser rätt bra ut tycker jag.

Kanske fundera på att köra 2 bryggor och riktig stjärnjord istället? Tänk på att med de kondingar du har så är kanske momentaneffekten lite hög över 10-ohmarna till C2 och C8 så att motstånden tål det. Mindre farligt till sista filterkondingarna. Dessutom eftersom du avkopplar spänningsreferensen med 1000 uF och den skall laddas genom 5500 Ohm kommer dina rails kanske upp lite väl långsamt och om de inte gör det samtidigt kanske det kan betyda nåt för steget. Varför inte avkoppla lite lägre och dessutom köra zenerdioderna lite högre i ström för 1 mA är väl lite lågt eller?. Säg 1K5 och 220 uF?

Bara ett förslag alltså...
Go to Top of Page

Freddie
Member

322 Posts

Posted - 2003/07/02 :  23:47:25  Show Profile Send Freddie a Private Message
Tack för förslagen
Go to Top of Page

Freddie
Member

322 Posts

Posted - 2003/07/03 :  10:06:25  Show Profile Send Freddie a Private Message
UrSv,

Gjorde några små ändringar.. 2 bryggor, mindre avkopplingkondingar på sp.ref., samt lite högre ström genom zenerdioderna.

http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=&threadid=17236

/Freddie
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2003/07/03 :  10:25:53  Show Profile Send UrSv a Private Message
Gott. Såg bufferten som verkar DC-kopplad. Du bör nog hålla lite koll på hur railsen går upp som du kör till DC-kopplat slutsteg.
Go to Top of Page

Freddie
Member

322 Posts

Posted - 2003/07/03 :  10:27:59  Show Profile Send Freddie a Private Message
Jo, fast slutsteget jag använder nu är AC-kopplat. Så då slipper jag oroa mig.
Go to Top of Page

HPW
Member

370 Posts

Posted - 2003/07/03 :  12:42:54  Show Profile Send HPW a Private Message
Kanske en detalj
Jag har för mig att det finns ett samband mellan zenerdiodens spänning och det brus som den genererar och 9,1 volt inte är optimum utan ngn lägre spänning på dioden. DVS 5.1 V eller ngt sådant. Det kan vara värt att försöka få till så lågt brus på spänningsreferensen som möjligt. Ngn på forumet kanske vet mer

Rundgång & Omgång
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/07/03 :  12:57:57  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Bruset i den här kopplingen (med efterföljande filter) är inte speciellt viktigt. Fast jag hade försökt att peta in en uA431:a som har betydligt bättre karaktäristik än vanliga zenerdioder. Dessutom är den inte speciellt dyr.

Om detta aggregat bara ska driva denna stackars lilla buffer så tycker jag nog att en shuntregulator är bättre. Daska på så mycket som en 431:a tål eller buffra med en transistor. Superenkelt och superbra. Checka databladet för 431 lämpligen det från National eller Texas. Där finns exempel på hur du ska koppla. Tänk dock på att du måste veta vilken ström som din last max drar.

Som du nu har gjort så blir regleringen inte speciellt bra på grund av MOSFET:en. Med shuntregulator får du enkelhet och precision i ett.

Ett annat sätt att filtrera är att göra som jag har gjort in mitt RIAA steg där jag har R+C+R+C+R+C. Då får man mycket effektiv undertryckning av övertoner från glättningen.
http://home5.swipnet.se/~w-50719/hifi/qsxm3

Kolla också in mitt spänningsagg där jag har ungefär samma tema.
http://home5.swipnet.se/~w-50719/hifi/qsxps

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Freddie
Member

322 Posts

Posted - 2003/07/03 :  13:27:03  Show Profile Send Freddie a Private Message
peranders,

Tackar för alla förslag. Jag blev liten sugen på att bygga något som liknar strömförsörjningen till ditt RIAA steg, fast använda 7824/7924 eller kanske LT317/337 istället. Jag har använt 78xx kretsarna förut, tyckte dom fungerade och lät bra men en del påstår att dessa kretar är skräp. Fast jag är lite tveksam, tror inte att det är något större fel på dom.

/Freddie
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/07/03 :  13:41:08  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Skräp eller inte, bara att bilda dig en egen uppfattning! Jag har inga dubier att använda 78xx, 79xx eller 3x7, bara de har tillräcklig avkoppling gärna med små R i serie till de olika strömförbrukarna.

Så länge snabbhet, temp stabilitet, allmän precision inte är i främsta rummet så funkar dessa simpla kretsar bra tycker jag.

Shuntregulator? Inget för dig? Lämpligt där effektförbrukning inte är kritiskt för affärsidén är att de ska bli varma.... Shuntregulator är coolt och lite ovanligt. Varför inte testa det?

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2003/07/03 13:45:11
Go to Top of Page

Freddie
Member

322 Posts

Posted - 2003/07/03 :  13:42:05  Show Profile Send Freddie a Private Message
peranders,

Strömförjningen till ditt RIAA steg, vad gör R34/R42 (5k6)?

/Freddie
Go to Top of Page

HPW
Member

370 Posts

Posted - 2003/07/03 :  13:44:48  Show Profile Send HPW a Private Message
I stället för Zener se fig 3 i länken http://sound.westhost.com/project15.htm

Rundgång & Omgång
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/07/03 :  13:51:51  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Freddie frågar: Strömförjningen till ditt RIAA steg, vad gör R34/R42 (5k6)?


Dessa är bleedermotstånd så att nätdelen laddar ur sig ordentligt och att steget får en förutsägbar start vid spänningspåslag. Man kan få problem (jag hade det i jobbet) om det saknas bleeder. 78xx drar ABSOLUT ingen ström under 0,6 V in vilket kan göra att vissa kretsar (digitala i synnerhet) hamnar i odefinerade tillstånd som i sin tur kan leda till styggelser. Det är ingen risk i grammofonsteget men det är alltid bra att spänningen försvinner på ett kontrollerat och förutsägbart sätt.

I rörsteg är det än viktigare.... på grund av den höga spänningen.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2003/07/03 13:54:54
Go to Top of Page

Freddie
Member

322 Posts

Posted - 2003/07/03 :  15:08:05  Show Profile Send Freddie a Private Message
peranders,

Jag tror jag bygger din RIAA strömförsörjning, men med 78/7924 istället. Visserligen kanske det vore roligt med shuntregulator, men som sagt jag provar den här först.

/Freddie
Go to Top of Page

Freddie
Member

322 Posts

Posted - 2003/07/04 :  10:27:11  Show Profile Send Freddie a Private Message
Jag har gjort några ändringar, detta kanske är värt att bygga ändå?

http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=&threadid=17236

/Freddie
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/07/08 :  16:17:10  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det finns en annan intressant sak med shuntreglering: Om det kommer störningar bakvägen från förstärkarstegen så shuntas störningarna bort enkelt också. Detta klarar inte serieregulatorer. Enligt Allen Wright (Vacuum State Electronics) med flera skall shunten dessutom matas från en aktiv konstantströmkälla. Det blev en dramatisk förbättring i mitt RIAA-steg då jag byggde in den typen av reglering. Framför allt basen förbättrades, betydligt fastare. Intressant.
Bernt

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000