HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vad är det som sprakar?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mje1
Member

500 Posts

Posted - 2003/07/06 :  17:18:44  Show Profile
På sistone har jag kunnat höra en form av sprakande i diskanten på vissa skivor, och samma ställe varje gång. Fenomenet har blivit mer påtagligt ju bättre komponenter jag uppgraderat till. Speciellt om jag spelar en bränd skiva med mp3 (händer sällan), då sprakar det så pass mycket att det låter mer som radiobrus. En del nya skivor sprakar också lite smått irriterande på vissa ställen. Vad fanken kan det vara för nåt??
Anläggningen består av: MusicalFidelity A3C Försteg, A3CD, Vandenhul the first ultimate, MITerminator2 Bi-wire,Rotel991 slutsteg, och Kappa600.

Här kan man skriva något ordspråk som någon annan har hittat på. Coolt...

Edited by - mje1 on 2003/07/06 17:23:20

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/07/06 :  17:37:36  Show Profile Send Aton a Private Message
Vad menar du med Sprak-ljud: Är det brusljud eller skrapljud? Har du ingen annan CD-spelare (datorns?) som du kan koppla in i systemet för att se om det är där problemet uppstår?
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/06 :  17:56:34  Show Profile Send MartinH a Private Message
Nått jag märkte i mina högtalare var att högtalarkontakterna inte var riktigt åtskruvade när jag körde en biwirad högtalarkabel med bananer. Jag fick ett skrapljud i diskanten, och det komm bara på vissa skivor...Jag drog åt kontakerna på högtalaren och stack in bananerna igen och vips så var skrapet borta.. Kan vara det så kolla både i högtalaren och i förstärkaren..

/M
Go to Top of Page

mje1
Member

500 Posts

Posted - 2003/07/06 :  18:04:01  Show Profile
Det låter som en radiokanal med dålig mottagning. På EXAKT samma ställe på skivorna. Problemet fanns med den gamla cd-spelaren också. Ska kolla bananerna...

Här kan man skriva något ordspråk som någon annan har hittat på. Coolt...

Edited by - mje1 on 2003/07/06 18:04:34
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000