Author |
Topic |
Hotspur
fd. Fridefors
23 Posts |
Posted - 2003/07/06 : 12:55:57
|
Som vissa kanske märkt så har jagt genast hamnat i uppgraderingsträsket med mina nyinköpta Dynaudio Contour 1.3SE .. Åtminstone så funderar jag nu skarpt på att frigöra medel för uppgradering, då detta verkar vara en riktigt fin liten högtalare med många positiva kvaliteter - och en negativ: Den slukar effekt. Just nu driver jag 1.3SE med Proton AA-2120, ett 120W dual mono-steg som inte riktigt vill väcka Contourerna till liv, om det sedan beror på bristande effekt eller på bristande kvalitet i övrigt skall man kanske låta vara osagt. Förmodligen är det en kombination? Frågan är vad man skall sikta in sig på, en bra integrerad 100-wattare eller ngt biffigare slutsteg med dubbla (på pappret) effekten? Som exempel kan man ju ta den Gryphon Callisto 2100 som annonseras ut för 21' kontra ett begagnat Advantage A300-slutsteg, som tillsammans med ett bra begagnat försteg lär hamna i ungefär samma prisklass... Hur skulle/har ni resonerat
|
|
epkpeng
400.000-klubben
4228 Posts |
Posted - 2003/07/06 : 13:41:43
|
Du vet väl vad du egentligen borde göra? Det du själv skulle rekommendera i denna situation?
Låna hem ett par slutsteg och testa, försök reda ut om effekt/strömförmåga osv hjälper till för välljudet!
Vidare har jag haft kunder/kompisar/hört om att just DynAudio fungerat bäst med kablage där den gemensamma nämnaren varit "grövre än medel". Alltså större kabelarea än normalt rekommenderas för test!
|
Vänligen // Pär Engelholm // Driver och äger Engelholm Audio
|
|
|
Rydberg
Member
4519 Posts |
Posted - 2003/07/06 : 13:42:59
|
Jag har en Callisto 2100 och den driver det mesta. Blev faktikst kär i just den förstärkaren i samband med att den drev ett par 1,3 se. Nere på Leffler testade de att driva Dynaudio Evidence med den och det funkade fint. 1.3 se driver den med lätthet. 21000 är ett skamligt lågt pris för den. Jag skulle köpt den ögonböj om jag hade varit du. Den passar kanon med 1.3 se, har även provat med 1.3 mkII även det passade fin fint.
ETT RÅD: KÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖPPPPPPPP, för 21000 hittar du inget bättre. |
I'm not a complete idiot, some parts are missing
|
Edited by - Rydberg on 2003/07/06 13:44:31 |
|
|
MartinH
Audiotrade
3778 Posts |
Posted - 2003/07/06 : 14:10:21
|
Har väll oxå hört att Dynaudio kan behöva en del kräm för att blomma ut ordentligt.. Detta kan nog vara fallet för alla små bra stativare som har låg impendans.
Jag skulle nog oxå säga att Proton inte kan leverera den kraft och kvalitet som kan behövas. Sen kan nog 100 watt räcka riktigt bra ändå om du nu har rejäla och strömstabila watt att få ut.
/Martin |
|
|
drkim
Klubbmästare HKS
2647 Posts |
Posted - 2003/07/06 : 14:14:29
|
Varför inte de Vincent SP-991 Plus, som annonseras ut här: http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=15619
Måste väl betraktas som ett klipp för de 18.000 Kr som begärs..
Jag driver ju själv ett par Contour 3.0 med ett par vanliga SP-991 och man kan lugnt säga att det funkar utmärkt
MVH Jocke |
Med vänliga hälsningar Jocke
Mitt system! Maila mig! |
Edited by - drkim on 2003/07/06 14:34:01 |
|
|
Rydberg
Member
4519 Posts |
Posted - 2003/07/06 : 14:20:03
|
De kommer tyvärr inte i närheten av Calliston drkim. Har jämfört dem ner på Lefflers, vi var rörande överens. |
|
Edited by - Rydberg on 2003/07/06 14:21:02 |
|
|
drkim
Klubbmästare HKS
2647 Posts |
Posted - 2003/07/06 : 14:33:25
|
Rydberg! Hehe, Det är ju alltid trevligt när man är överens
MVH Jocke |
Med vänliga hälsningar Jocke
Mitt system! Maila mig! |
|
|
Rydberg
Member
4519 Posts |
Posted - 2003/07/06 : 14:34:04
|
Japp ! |
|
|
|
whiskyman
Member
3896 Posts |
Posted - 2003/07/06 : 17:02:56
|
Hej Stefan. Jag rekommenderar att du, om får möjlighet till att låna hem en Primare A30.1 gör det. Den klarar säkerligen av dina Dynaudio Contour 1.3SE.MvhKristofer |
|
|
David A
Baseball Fury
1341 Posts |
Posted - 2003/07/06 : 17:26:13
|
Jag märkte skillnad när jag bytte från Krell KSA-200s till FPB-300, så nog slukar dom små liven ordentligt med effekt allt. Ju större slutsteg, dessto bättre. |
|
|
aaight
Member
208 Posts |
Posted - 2003/07/06 : 19:37:28
|
asså, dessa högtalare verkar ju vara lite felkonstruerade när man måste dynga på med krellar odyl för att dom ska fungera tillfredställande. det finns ju andra ht som låter mycket bra och är lättdrivna i den klassen. varför välja dessa? vad är det som dynaudio har som inte andra har som gör det värt det? |
|
|
Ayn
Member
2799 Posts |
Posted - 2003/07/06 : 22:23:09
|
Bara för att ett par högtalare kräver bra elektronik att driva dem med betyder det ju inte alls att de är dåliga... |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips! |
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2003/07/06 : 22:30:16
|
Helt sant, men det anger att man måste vara noga med anpassningen av enheterna till varandra. |
Bravo |
|
|
Leif Eriksson
Member
700 Posts |
Posted - 2003/07/07 : 09:12:40
|
Innan du rusar åstad och köper något, så vill jag ge dig ett tips. Jag sitter själv med Dynaudio Contour 3.0 och en Accuphase E-210. När jag köpte mina Högtalare (jag hade redan Accuphasen), så provlyssnade jag med en Classé CAP151, och det verkar som att Dynaudio och Classé är gjorda för varandra, det var en kombination som verkligen sjöng. Inte för att jag tror att Accuphasen är sämre utan för att Classé helt enkelt passar som hand i hanske med Dynaudio. Visserligen låter det riktigt bra med Accuphase men klart bättre med Classé. När jag så småningom byter min Accuphase så sneglar jag definitivt åt Classé. Tyvärr 1, Beg, utbudet av classé är mycket magert, jag försökte med en bytesannons en gång, utan att lyckas. Tyvärr 2. Classé säljs av HIFI klubben och dom tar inte inbyten, och dessutom så höjdes priset rejält på Classé när dom tog över, och dom gömde sig bl.a. bakom dollarkursen, nuhar dollarn gått ner 20%, och har priset på Classé följt med ner? - Nix. Jag hoppas att någon annan får ta över agenturen igen, så att vi kan handla Classé. Ursäkta, men jag kunde inte hålla igen. |
"the bitterness of low quality, remains long after, the sweetness, of low price" //Leif |
|
|
Hotspur
fd. Fridefors
23 Posts |
Posted - 2003/07/07 : 09:18:16
|
quote: högtalare kräver bra elektronik
De flesta högtalare låter väl bättre med exklusiva och/eller riktigt konstruerade förstärkare förresten, oavsett om de är trögdrivna eller ej? Sedan är ju minimonitorer som dom är: de kräver oftast mkt effekt för att musiken skall släppa loss riktigt. Jag har bara ägt en enda typ av stativhögtalare innan, QLN Signature (i tre versioner), samt tre olika fullregister-/golvhögtalare och alla dessa presterade bättre ju bättre/starkare/dyrare förstärkare man bytte upp sig till.
|
|
|
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2003/07/07 : 14:13:17
|
100W. Vad är det? Räcker kanske att driva diskanterna. 1kW och uppåt ska det vara. Krell såklart. |
|
|
Knoppen
Member
3244 Posts |
Posted - 2003/07/07 : 15:57:35
|
Man kan ju få 1.3SE att bottna med betydligt mindre effekt än 100 watt om man har basrik musik. Så varför dynga på med mer effekt när de inte tål mer?
I högre frekvenser tål de däremot mer effekt, om man kör musik som det inte är så djup bas i. |
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
|
|
Pass
Member
92 Posts |
Posted - 2003/07/07 : 15:59:41
|
Herrarna tycks blanda samman effekt med kvalitet! Jag driver själv mina Dynaudio 3.4 med en 30 watts klass A förstärkare, utan problem (den dubblar visserligen ned till 4 ohm, och har biffig nätdel; men ändå...). Att David A "märkte skillnad" när han gick från sin Krell 200 till sin FPB 300, kan ju "kanske" även bero på att den nyare Krellen är väsentligt mer rafinerad, dynamisk och välupplöst! Om elektroniken spelar "rent", utan distortion och den typ av övertons-jitter jag förvisso altid upplever med bioplära förstärkare, då kommer man väldigt långt med en förhållandevis låg effektsiffra. Med detta inte sagt att effekten saknar betydelse - jag är ingen anhängare av SET "fyra-watt-räcker-gott" ligan. Kvantiet kan dock aldrig ersätta kvalitet i väljudssammanhang. M.v.h. /Pass |
Det finns inga genvägar... |
|
|
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2003/07/07 : 16:19:34
|
quote: De flesta högtalare låter väl bättre med exklusiva och/eller riktigt konstruerade förstärkare
Vissa har övertro på prislappar. Vad jag vet så låter inte prislappen. Det är tur att det finns statusbogar. Annars skulle vissa märken få det svårt. |
|
|
Sentinel
Member
180 Posts |
Posted - 2003/07/07 : 16:35:04
|
Än fler vill ha amper i massor och watt i oändligt mycket mer. Ytterst få högtalare är ner och vänder under 2 ohm. Stegen ska trots allt driva ett par högtalarkoner, det ska inte svetsas. Få vet nog inte hur lite av sitt slutstegs kapacitet man egentligen utnyttjar. Själv spelar jag sällan mer än ett par Watt ur mitt slutsteg och nästan ingen ström alls. |
...sunkiga parasolldrinkar, billigt rödvin samt hifi. Det är livet det.. |
|
|
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2003/07/07 : 16:40:26
|
Sentinel Håller med. Mina 8W per kanal har aldrig gått i botten. Många myter i HiFi. |
|
|
Sentinel
Member
180 Posts |
Posted - 2003/07/07 : 16:50:01
|
Jo sant, alla kanske inte klarar sig med 8 Men som sagt, därifrån och uppåt (i ljudtryck) sticker ens Watt iväg fort. |
...sunkiga parasolldrinkar, billigt rödvin samt hifi. Det är livet det.. |
|
|
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2003/07/07 : 16:52:38
|
Sentinel Sant. Jag spelar aldrig högt i lägenheten. Känns obehagligt att störa grannarna. |
|
|
Hotspur
fd. Fridefors
23 Posts |
Posted - 2003/07/07 : 20:14:27
|
quote: Vad jag vet så låter inte prislappen
Alla "riktigt" konstruerade förstärkare har lyckligtvis inte statusframkallande (?) prislappar. Klokt och kul statement ändå! |
|
|
gurin
Member
196 Posts |
Posted - 2003/07/07 : 20:53:30
|
Även jag driver mina små Dynaudioburkar med 30 watt. Men jämfört med mina 1.1:or är 1.3SE JÄTTESTORA! Men så är även jag inne på kvalitet före kvantitet. 1.1:orna trivs definitivt bättre med 30 passwatt än med 130 Quad 606-watt så frågan är inte så enkel att besvara eftersom frågan i sig implicerar att fler eller färre watt är den springade punkten.
Några av oss som varit i Umeå och lyssnat på just Dynaudio och Gryphon blev inte helt övertygade. Dynaudio och Bow däremot, det var helt andra bullar det. Dynaudio och Pass funkar för mig. Andra har rapporterat om Dynaudio och Classé. Mitt råd är därför att inte köpa Grypon utan att pröva i ditt system (pröva annat också). Det kan hända att det är just den kombination som passar dig. (I vilket fall är jag övertygad om att Gryphon kommer att låta betydligt bättre än Proton.) Mycket detaljer blev det i alla fall i kombination med Dynaudio C2. Men, C2 är inte 1.3SE!
mvh/Gurin |
Mina öron är mina mätinstrument. |
|
|
David A
Baseball Fury
1341 Posts |
Posted - 2003/07/07 : 22:35:57
|
Förvisso räcker det säkerligen alldeles gott och väl med en liten förstärkare till 1.3se för små rum/normala behov. Men den som har tittat på ett slutsteg med effektmätare blir oftast ganska förbluffad över hur pass mycket effekt det går åt i topparna. Men som någon nämde här, kvalitet går före kvantitet helt klart.
PASS: Du har visserligen rätt i skillnaden mellan FPB och KSA, FPB är en bättre stärkare på allt. Men jag har även haft en KSA-300s tidigare. Sedan bytte jag ner mig till en 200s, vilket jag alltid ångrat. Skillnaden märktes där oxå, och mellan dom modellerna är det endast effekten som skiljer.
Jag och NN måste vara dom största påhejarna av bauta-effekt på det här forumet! |
|
|
Topic |
|