HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 skärmning i stereohylla
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

forken
semester på egen begäran

818 Posts

Posted - 2003/07/05 :  21:05:28  Show Profile Send forken a Private Message
funderar på att bygga en stereohylla och undrar vad en skärmning av de olika hyllorna kan få för effekt, även negativa. någon som sett hyllor som e skärmade i handeln?

avr7000
Harry-vinnare 2004

845 Posts

Posted - 2003/07/05 :  22:59:24  Show Profile Send avr7000 a Private Message
Skilfing hade väl skärmade hyllor?

/Stefan

Mina pryttlar
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=12665
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/07/05 :  23:29:27  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Hur menar du skärmade?

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2003/07/05 :  23:50:58  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
jag har också funderat på det.
om man t.ex lägger ett ark koppar mellan två träskivor i en flexy (man bygger med två skivor per hyllplan)?

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

iffe
Member

352 Posts

Posted - 2003/07/05 :  23:55:59  Show Profile Send iffe a Private Message
Svalander hade väl kopparplåtar i sin bänk?

Hittade nu på:

http://www.svalander.se/anlag/bank.htm

Vet inte riktigt vad han vill uppnå iofs.
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/07/06 :  11:00:39  Show Profile Send celef a Private Message
kopparplåtar för avskärma ljudkort i datorn är oxå bra!

sound pollution
Go to Top of Page

forken
semester på egen begäran

818 Posts

Posted - 2003/07/06 :  11:32:11  Show Profile Send forken a Private Message
kan skärmningen påverka magnetfält o sånt negativt? har ingen koll på sånt fast jag kan tänka mig att det skulle kunna få en negativ effekt om magnetfälten inte går fritt spelrum? någon som vet?
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/07/06 :  15:21:22  Show Profile Send f95toli a Private Message
Skärming använder man normalt för att få bort störande elektromagnetiska fält (ex. läckfält från annan utrustning), har så vitt jag vet inte negativa konsekvenser.
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2003/07/06 :  18:53:07  Show Profile Send Lash a Private Message
Celef
Hur är det meningen att man ska skärma ljudkorten? Bara bygga en burk av koppar runt hela kortet och jorda i datorns chassie eller ska kopparn inte vara kopplad till datorns chassie?
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/07/06 :  19:20:59  Show Profile Send celef a Private Message
jag vet faktiskt inte så noga, jag skrev det med lite ironi men glömde tyvärr "smajlisen" (). men jag testade faktiskt en gång att bygga ett "skärmkort" av kopparplåt fastskruvad till en "L-plåt/fäste" från ett gammalt instickskort vilken jag sen monterade mellan ljudkortet och grafikkortet, men störnivån minskade inte vad jag kunde se! men jag kanske gjorde nåt fel?

sound pollution
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/06 :  20:13:06  Show Profile Send Xover a Private Message
vanlig järnplåt är väl bäst att använda som skärm lite beroende på vad som är problemet, eller har jag missat nått.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/07/06 :  20:44:33  Show Profile Send f95toli a Private Message
Vanlig järnplåt skärmar lågfrekventa magnetfält bra (inklusive dc-fält från permanentmagneter), till högre frekvenser och elektriska störningar är koppar bättre.
Go to Top of Page

944Driver
Member

159 Posts

Posted - 2003/07/06 :  22:05:25  Show Profile Send 944Driver a Private Message
Om man öppnar en video brukar man kunna se exempel på "skärmburkar" i metal runt olika delar, där kanske man kan hitta inspiration och idéer för jobb som att skärma ljudkortet. Jag tror det viktiga är att det blir bra ledningsförmåga mellan de olika delarna i skärmen och inga stora öppningar om skärmen ska funka mot högfrekventa störningar.

//Magnus
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/07/06 :  22:12:06  Show Profile Send f95toli a Private Message
OM det ska fungera bra ska det inte finns NÅGRA öppningar, det hela är lite komplicerat men det har med vågklängden på den inkommande strålningen att göra.
Vanligtvis är metallnät med små maskor ok för ex. ventilation, alla ledare som går in/ut måste vara filtrerade.
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/06 :  22:16:35  Show Profile Send Xover a Private Message
Ljudkort i datorer ja! då kan man ta en ledig PCI plats slöjda till ett pcblaminat så att det inte blir någon koppar kvar längst ner mot PCI gluggen tryck fast och jorda till chassie man kan två laminat en på var sida om ljudkortet om plats finnes men... jag tror inte att det blir bättre av detta bättre är att köpa ett nätagg som har minimalt med störningar dessa finns hos Binärteknik AB.
Om ni skall prova med laminat i PCI gluggen se då till att det inte finns koppar kvar på biten som stoppas ner i gluggen om så är fallet så blir det kortslutning och har du en j-kla otur så går moderkortet till de sälla jaktmarkerna det upphör att vara helt enkelt.
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/07/07 :  01:53:06  Show Profile Send divander a Private Message
Jag får en hel del störniingar i ljudet på min bärbara dator. Det är mest hårddisken som stör. Skulle det fungera med att tejpa koppartejp runt hårddisken? Det finns ju inte plats för några större grejer i en bärbar.

Oops! I did it again
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000