HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 RIFA polypropylenkondensatorer
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

LJN
Member

296 Posts

Posted - 2003/07/05 :  18:57:16  Show Profile Send LJN a Private Message
Håller på och renoverar ett par högtalare. Dom är modifierade för några år sedan. I serie med diskanten sitter det RIFA polypropylen-kondensatorer typ PHE430 på sammanlagt 4,2 uF samt en liten RIFA PFE på 10 nF. varför man har monterat en liten på 10 nF förstår jag inte? Jag tror komponenterna kommer från firma Josef Swalander.

Frågan är: Är dessa kondensatorer något att behålla eller bör dom bytas ut. Någon som känner till dessa typer?


/Lennart

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/07/05 :  19:52:59  Show Profile Send Flint a Private Message
Kondensatorerna är bra i kvalitet. Att Herr Svalander har parallellkopplat med 10nF ska man nog inte ta alltför allvarligt. Han har mycket hyss för sig och tyckte förmodligen att den påverkade ljudet i positiv riktning. Maila honom och fråga direkt. Jag är säker på att du får svar på både den frågan och alla andra.
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2003/07/06 :  01:42:58  Show Profile Send UrSv a Private Message
RIFA PHE430 ansågs under en tid vara bland det bästa som fanns att få för pengar nästan. Detta gällde lite större värden och för mindre värden var det just PFE225 som var nirvana. Beroende på vem man sen frågar kan parallellkoppling av en bra konding och en lysande konding bli nästan lika bra som om man bara haft den lysande typen. Sen finns det naturligtvis tillfällen när det motsatta sker...

Båda typerna är extremt välkända om man pysslat lite längre och de hade väl sina glansdagar upp till kanske 10 år sedan och de föregår de flesta "Audiofilkondingar" med en himla massa år. PHE430 t.ex. är ju en PP med låg förlustfaktor och PFE225 är polystyren som inte tillverkas längre för plasten är fridlyst eller nåt sånt.

Jag rekommenderar att titta på andra saker innan du funderar på att byta dessa finfina kondingar.
Go to Top of Page

LJN
Member

296 Posts

Posted - 2003/07/06 :  08:08:30  Show Profile Send LJN a Private Message
Tack för svar, då kan jag med gott "samvete" behålla dessa!

/Lennart

/Lennart
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/07/07 :  09:05:37  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Bara för att göra er förvillade, har ni kollat in Electronic Concepts? Vassare än RIFA! Jag stötte på dem i ett switchat aggregat.
http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=&threadid=8221

De tål EXTREMT mycket ström.....kanske inte så viktigt i högtalarfilter...

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000