HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Behöver tips angående.troligt . el-problem
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2003/07/05 :  09:58:36  Show Profile Send Cyber a Private Message
Ofta när jag spelar musik eller ser på dvd så ... plötsligt försvinner ljudet ..jag har märk det händer när kylskåp/frys slår till/ifrån eller att man tänder/släcker en taklampa eller dyligt...så det borde vara någon typ av spänningsfall ..jag vet att tex VIPen min dvd/cd-spelare har klart överdim nätdel..känslig för spänningsfall ... borde dock vara det omvända......skulle en trafo lösa problemet..+ fixa fler faser i elskåpet till rummet jag har anläggningen .....(idag en fas á 10 A)

hsivp
Gissa vad min förkortning betyder!

623 Posts

Posted - 2003/07/05 :  10:28:21  Show Profile  Visit hsivp's Homepage Send hsivp a Private Message
Dra ett dedikerat uttag till anläggningen med minst 2,5m2 kabel.
Sedan kör du ett dezorel filter så är alla problem lösta.
www.dezorel.com
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/07/05 :  11:04:26  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Jugoslavien

filter

lysdioder

valfri färg på lådan

snäva toleranser

3 fötter

bra kontakter


Vad är det, hur fungerar det, vad kostar det och vem säljer det i Sverige?

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Explora
Member

65 Posts

Posted - 2003/07/05 :  11:35:35  Show Profile Send Explora a Private Message
sladd> tyvärr ingen... närmaste land inom eu är ecosse.
Annars går det bra att köpa direkt från jugoslavien.=)
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2003/07/05 :  11:48:18  Show Profile Send Cyber a Private Message
Ok, intressant tips Hsivp... fler intressanta tips är välkommet.. Vem hugger här näst på kroken...?
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/07/05 :  11:57:50  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Säljer han direkt? Enligt Elliot Davis från Ecosse har dom ensamrätt på distributionen i hela europa. Och det ska alltså inte gå att, som privatperson köpa direkt från Dezorel.
Dezorelfiltren verkar vara bra annars, men dom blir dyra genom Ecosse.
Vi använde Dezorels minsta filter på Frankfurtmässan. Och den gjorde bra ifrån sig.
Där var elen verkligen skitig. 200 rum med allehanda apparater igång samtidigt på samma elnät. Ett elavbrott únder hela mässan var nytt rekord enl. dom gamla rävarna. Spänningen kunde dippa ned till 185 Volt enl. dom papper som vi fick innan mässan.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/

Edited by - Jorma on 2003/07/05 12:05:33
Go to Top of Page

RotelPower
Member

525 Posts

Posted - 2003/07/05 :  11:57:57  Show Profile Send RotelPower a Private Message
En UPS kanske funkar?

Advance Acoustic MCD-403 --> Digisnake2 --> Panasonic SA-XR25 --> Ixos Gamma 6003 --> Quad 11L2
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/07/05 :  12:06:40  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Litet märkligt, kylskåp och taklampor brukar ledat till att det klickar eller poppar till. Skivspelare brukar vara speciellt känsliga för sådant så det poppar till när man tänder eller släcker en lampa. Detta kan man ju avstå från när man spelar men värre är kylskåp där man inte gärna vill dra ur sladden varje gång man skall spela.
Eftersom ljudet i stället försvinner misstänker jag att spelaren har ett inbyggt skydd mot spikar som slår till.
Problemet med kylskåp skall bli mindre om det går på en annan elslinga än anläggingen. Man kan fixa kylskåp genom att montera en kondensator på det. Riktigt hur man skall montera vet jag inte men www.russandrews.com säljer små kit för detta och jag antar att man får en monteringsanvisning. Kostar inte mycket men kan kanske bli litet jobb om man inte är van vid sådant.
Det skall också kunna hjälpa om man sätter en speciell sort av avstörningsfilter i ett eluttag helst på samma slinga som den störande apparaten. Sådana små boxar består i princip av kondensatorer och kan påverka ljudet i övrigt i positiv eller negativ riktining.

Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2003/07/05 :  12:35:02  Show Profile Send Cyber a Private Message
Jorma..intressant att du tar upp det där med voltdipp..undrar just vad man egentligen har i vägguttaget..skulle vara intressant att mäta upp under ett visst tidsspann..kanske vid flera tillfällen på dygnet..och se hur "kvalitativ" el man har..med "kvalitativ" menar jag så liten avvikelse som möjligt om man utgår från det optimala dvs en rak linje i ett diagram med Volt och Tid på axlarna..naturligtvis måste man ha ett visst acceptabelt konfidensintervall för Volt i sammanhanget för att vara realistisk..vilket konfidensintervall ska man acceptera innan man köper tex en trafo.. vad tycker Ni?

Edited by - Cyber on 2003/07/05 12:56:32
Go to Top of Page

SubZer0
Member

132 Posts

Posted - 2003/07/05 :  13:45:11  Show Profile Send SubZer0 a Private Message
En isolationstrafo kanske hjälper?
http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/4415.htm
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2003/07/05 :  13:48:45  Show Profile Send Tomas a Private Message
Ha en egen fas enbart till ditt musiksystem om möjligt!

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2003/07/05 :  14:30:37  Show Profile Send Cyber a Private Message
Intressant lösning vore då kanske att dra en separat kabel med lämplig tjocklek direkt från el-/proppskåpet..där den är ansluten till tex 1-3 egna faser..och sedan till en trafo..eller grenuttag i anslutning till anläggningen..kabelförslag? Snacka om att jag har sjunkit djupt i "hifiträsket"..
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/07/05 :  16:09:46  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Jag har den ultimata lösningen. Dedikerat proppskåp, 6kvadrat matarkabel och 3-fasuttag som matar en Terminator T1.

,


Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2003/07/05 :  17:10:28  Show Profile Send Cyber a Private Message
Sladd..jo det vore en "brutal" lösning.. ..kostar dock en slant..
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/07/05 :  18:24:22  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Jag har en fas som jag rensade från alla eluttag, kyl, frys och belysning. Fasen är så ren som den kan bli från störkällor inom mitt hus. Det är kanske lite kostsammare om man inte är elektriker själv att göra detta.
Sedan kanske det så småningom kan vara dags att testa skiljetransformator eller filter ur den högre skolan.
Dezorelfilter kostar från 500 Euro upp till över 5000 Euro.
Terminator kostar från ca. 7000 till 25000 tror jag att det var.
PS Audio är också bra, men dom kostar i inköp och drift också.
Spänningsdippar löser inte en skiljetrafo eller ett Dezorelfilter mer än väldigt kortvarigt. En UPS löser den biten, men det kan bli, och blir förmodligen andra problem med en sådan.


Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2003/07/05 :  22:46:56  Show Profile Send sopwith a Private Message
Det finns apparater som loggar spänning och spikar över en viss tid, bla Fluke har en bra i sitt sortiment, datat tankar man sedan över i en dator för analys.

Bor du i hus?, har du bara en 10A säkring på inkommande spänning?
Go to Top of Page

bjorn
senior advisor

390 Posts

Posted - 2003/07/05 :  23:15:28  Show Profile Send bjorn a Private Message
Hej Jorma,

Ett elavbrott?!? Under de två dagar jag var på mässan drabbades vi av två, (om vi inte räknar det som inträffade under uppställningsdagen). Vad som skedde under lördagen och söndagen är jag lyckligt ovetande om...

Verksam i HiFi-branchen sedan 1987.
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/07/05 :  23:26:58  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Det var ett på söndagen i våran ände. Det kan vara olika delar av hotellet som drabbades olika.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2003/07/05 :  23:33:41  Show Profile Send Cyber a Private Message
sopwith ..jag bor i lägenhet..på inkommande e det en 25 A..

Edited by - Cyber on 2003/07/05 23:35:23
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2003/07/05 :  23:59:49  Show Profile Send Cyber a Private Message
Tack för tipsen Jorma ...ska studera dina förslag..
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000