HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Var ska jag börja? Nybörjarhjälp.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

afrika
Starting Member

11 Posts

Posted - 2003/07/04 :  18:28:15  Show Profile Send afrika a Private Message
Jag har bestämt mig för att bygga ett par högtalare som ska försöka låta lite bättre än mina skitgamla åbäken från SIBA som ska slängas nu. Jag har tänkt ut en liten annorlunda lådkonstruktion och sådär.. men vad gör jag nu? Väljer element och räknar... men vart ska jag börja.. jag behöver tips och hjälp.. tvåvägs hade jag tänkt.. kanske 2 basar, eller är det dumt? Basreflex eller sluten låda? Hjälp mig!

/Oskar

"Placera bra citat här"

Edited by - afrika on 2003/07/04 18:29:21

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/04 :  18:30:19  Show Profile Send Xover a Private Message
Börja med att kolla in HFLS här på forumet helt Ok idé som går att utveckla in absurdum om man så vill
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2003/07/04 :  20:43:12  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
vad hade du tänkt för lådkonstruktion?

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/04 :  21:09:23  Show Profile Send Xover a Private Message
Tips från farbror "Xover into the woods" bygg en liten sluten låda med en bra 7" gärna en Scanspeak Relevator, en HDF limmad på en MDF Såga ut de bitar du behöver och du har en låda som de STORA bara kan drömma om.
Använd ett bra dämplimm så är du hemma.
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2003/07/04 :  23:18:59  Show Profile Send Larsen a Private Message
...som sedan låter skit pga av att filtret inte fungerar... (såvida du inte står för hjälp med dom Xover )
Som en pacemaker utan batteri, men absolut inget illa menat.

Håller med om att en sluten konstruktion kan vara att föredra då den är lite mera "förlåtande".

Om du inte har någon som helst koll kan det vara bra att kanske titta på ett bygge som tex HFLS eller något annat med ritning som inkluderar låda, element och filter. Du lär dig en hel del på att bygga det, speciellt om du passar på att experimentera samtidigt så kommer du säkert att förstå lite olika samband.

The Loudspeaker Design Cockbook av Vance Dickason är en bra start. Läs den.

Lycka till förresten. Det är underbart (och också frustrerande) att bygga själv.

Har ingen koppling till varumärket Larsen

Edited by - Larsen on 2003/07/04 23:20:49
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/04 :  23:21:07  Show Profile Send Xover a Private Message
Klona ett filter för Relevatorn och du är hemma, sök och finn och din lycka är gjord.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000