HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Tcp/ip
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

perry
Starting Member

26 Posts

Posted - 2003/07/04 :  16:32:55  Show Profile Send perry a Private Message
Hej alla hifi-fantaster.

Jag har i flera kvällar legat och lurat på en sak...

Varför har man inte vanlig paketförmedlad (tcp/ip) trafik i stereokomponenter mellan varandra? Med de kontrollmöjligheter och den tillförlitligheten som denna trafik har, flera hundra gigabyte/s med felkorrigering så borde detta inte alls vara svårt att applicera på hifi-komponenter med följden riktigt god återgivningskvalité utan allt för dyra kostnader.

Testade själv på vårt 10mbit nät att först rippa en skiva, sedan skicka den ett par gånger fram och tillbaka utan minsta differens från ursprungsfilen.

Ja detta är lite funderingar inför helgen, mvh Per

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2003/07/04 :  16:37:39  Show Profile Send matson a Private Message
Mellan vilka komponenter har du tänkt att skicka dessa paket med data?

(Och vad är det för problem med standarden för digitala signaler som används nu?)

Mvh
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2003/07/04 :  16:47:17  Show Profile Send AndersP a Private Message
Problemen i den här branschen har inte så mycket att göra med bandbredden i uppkopplingarna. Problemet är att kvaliteten på softwaren som säljs är så erbarmligt dårlig, möjligtvis med undantag av blues och country.

Du förutsätter dessutom att alla stereokomponenter är digitala, vilket dom inte är.

Så länge man kan hålla en digital signal digital får man ju ingen kvalitetsförlust. Det är när man ska konvertera signalerna digitalt - analogt och vice versa som problemen uppstår och det verkar fortfarande oundgåeligt.

Och dessutom, om du tänker dig vilken bandbredd som krävs för att rippa en CD i realtid så kan det kanske vara ett mått på bandbreddskrav i "stereokopplingar"?


Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/07/04 :  16:56:46  Show Profile Send Ayn a Private Message
Så länge man kan hålla en digital signal digital får man ju ingen kvalitetsförlust.

Nja, stämmer inte riktigt iofs. Den "digitala signalen" skickas ju ändå analogt, dvs du har en viss nivå i signalen som motsvarar en etta, och en nivå som motsvarar en nolla. När signalen utsätts för störningar kommer inte dessa nivåer vara exakt som de borde vara överallt i dataströmmen, och då blir det fel...
Detta kan lösas med felkorrigering av olika de slag, men det finns ingen sån standard. Jag kan hålla med om att det skulle vara trevligt med något sånt, sen om TCP/IP vore särskilt optimalt för uppgiften vet jag inte...

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2003/07/04 :  17:02:52  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
quote:
Så länge man kan hålla en digital signal digital får man ju ingen kvalitetsförlust. Det är när man ska konvertera signalerna digitalt - analogt och vice versa som problemen uppstår och det verkar fortfarande oundgåeligt.



Om detta vore sant, skulle det inte spela någon roll vilken typ av ledare eller vilken typ av överföringsteknik (optisk eller RCA-digital) man använde sig av mellan t.ex. CD och DAC. Jag för min del hör klar skillnad i min anläggning mellan mina gamla kopparledare och mina nuvarande silverledare.

Jag tycker absolut att trådens skapare har en mycket intressant frågeställning och synpunkt. Jag kan dock tänka mig att det förhåller sig som så att den digitala audiotekniken (mitten på 80-talet) kom tidigare än TCP/IP-standarden (mitten/början på 90-talet), varför audiomarknaden redan "valt" sin överföringsteknik. Jag kan vidare mycket väl tänka mig att, med datorns alltmer betydande roll i våra liv och hem, det kommer att komma digitala källor med just en dators gränssnitt.

...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...

0hm

Edited by - Pinhead on 2003/07/04 17:05:06
Go to Top of Page

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/07/04 :  17:43:22  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
TCP/IP kom väl på 70-talet eller sent 60? Men skulle väl funka att köra mellan CD och DAC? Eller nåt annat protokoll där man kan kolla att allt faktiskt kommer fram felfritt. Borde man ju ha tänkt på.

En annan grej skulle ju kunna vara att spela in hela skivan i ett RAM-minne i DACen och sedan lyssna från det. Tar ju några minuter innan man kan börja lyssna, men ändå...

Edited by - Mr.Älg on 2003/07/04 17:45:13
Go to Top of Page

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2003/07/04 :  18:12:32  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
Du kan ha rätt angående TCP/IP's födelse, men jag vill minnas att man tidigare körde Token Ring i nätverk och terminalsystem, och att TCP/IP föddes efter PC:ns intrång (vilket på allvar var runt 90-talets ingång). PC:n är inte så gammal som man kan lockas att tro, inte i dagens skepnad i alla fall. Rätta mig mer än gärna om jag har fel...kunskap är ju trots allt den lättaste bördan att bära...

...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...

0hm
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/07/04 :  20:47:10  Show Profile Send f95toli a Private Message
De gamla 10base-T näten har hängt med i en väldig massa år och de använder vanligtvis TCP/IP. Tvingas själv ibland använda datorer som är från mitten av 80-talet och de använder den tekniken.

Anledningen till varför man inte använder TCP/IP eller någon annan teknik med felkorrigering inom hifi är väl:

1) Tillverkarna tycker inte det är nödvändigt.

2) Tillverkarna tycker inte det är nödvändigt.´

3) 99% av konsumenterna vill inte betala för teknisken, de tycker inte det är nödvändigt eftersom man inte hör någon skillnad.

4) Ända fram till för ungefär 10 år sedan kostade ett nätverkskort ganska mycket pengar, dessutom så behöver du en (på den tiden) rätt så avancerad processor för att kunna hantera data på det sättet. Idag vore det naturligtvis inga problem att införa men nu finns det ju redan en "standard" inom digital överföring för hifi. Dessutom så gäller nog punkterna 1-3 fortfarande.
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/07/04 :  21:05:11  Show Profile Send Ayn a Private Message
Du kan ha rätt angående TCP/IP's födelse, men jag vill minnas att man tidigare körde Token Ring i nätverk och terminalsystem, och att TCP/IP föddes efter PC:ns intrång (vilket på allvar var runt 90-talets ingång).

Är det inte två olika lager vi pratar om nu? Förr i tiden användes Token Ring-nätverk flitigt, medan man nuförtiden kör Ethernet istället. Man kan köra TCP/IP över bägge dessa nättyper. Eller?

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Melker
Member

448 Posts

Posted - 2003/07/05 :  12:37:19  Show Profile Send Melker a Private Message
Ayn:helt rätt ! Tokenring är ju en nätverkstyp så att säga tex som 10/100base-t eller 10base-2 (coax) och på dessa kan man ju köra vilka protokoll man vill.

Melker

Halmstad
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/07/05 :  12:45:01  Show Profile Send Magnuz a Private Message
En mycket vanlig förväxling. [;] Token Ring är en nätverkstopologi, Token Passing heter accessmetoden. Är det inte så att den standard som redan finns för signalöverföring mellan t.ex. CD och DAC innehåller felkorrigering? Det ingår ju i vart fall i CD-standarden, eller hur?
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/07/05 :  14:25:49  Show Profile Send f95toli a Private Message
Om jag har fattat det rät så finns det lite "felhantering" i protkollet som används för CD (heter det "Reedbook"?) men det finns ju ingen möjlighet att begära omsändning, så allt DACen kan göra är att försöka "dölja" felet så gott det går.
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/07/05 :  14:45:39  Show Profile Send Ayn a Private Message
Ayn:helt rätt ! Tokenring är ju en nätverkstyp så att säga tex som 10/100base-t eller 10base-2 (coax) och på dessa kan man ju köra vilka protokoll man vill.

Ah, så var det alltså, ja. Men för att bråka vidare i så fall: 10base-t och 10base-2 är väl inte heller samma lager, utan det är bara ett medium som signalerna går genom. Dvs man kan köra Token Ring och Ethernet över både 10base-t och 10base-2, och man kan vidare köra lite vad som helst över Token Ring och Ethernet...

Den existerande standarden för CD har ingen felkorrigering. Det kommer med lite info om hur strömmen BORDE se ut såvitt jag förstått (typ checksums?...), men om DAC:en upptäcker att det är fel finns det som sagt inget den kan göra åt det, förutom att försöka dölja det på snyggaste sätt.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000