HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Musik ur datorn
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JohnB
Member

182 Posts

Posted - 2003/07/03 :  20:21:02  Show Profile Send JohnB a Private Message
Sitter vid datorn och lider en aning över hur dåligt det låter när jag spelar MP3 filer. Funderar nu givetvis på hur man skall kunna göra det bästa av situationen. Jag misstänker att det är att elda för kråkorna att byta ljudkort (Soundblaster Live). Däremot borde ett par ny högtalare göra susen, har idag ett par standardhögtalare för databruk.

Finns det några "mindre" aktiva högtalare ni kan rekomendera?

poppop
Member

460 Posts

Posted - 2003/07/03 :  20:28:29  Show Profile Send poppop a Private Message
Genelec 1029a är dessutom skärmade.... Men ett par datorhögtalare jag blev imponerad av är svärmors Harman Kardon småskitar med sub.... Dundrar på bra för tusenlappen...

Mono är underskattat!
Go to Top of Page

walle85
Member

64 Posts

Posted - 2003/07/03 :  20:29:44  Show Profile Send walle85 a Private Message
försök o hitta ett par mindre aktiva studio monitorer begagnade eller nåt, alternativt så ska vantage ha aktiva högtalare gjorda för databruk
Go to Top of Page

Kevin Mitnick
Member

570 Posts

Posted - 2003/07/03 :  20:41:45  Show Profile Send Kevin Mitnick a Private Message
Koppla datorn till din stärkare och lyssna den vägen.
Go to Top of Page

JohnB
Member

182 Posts

Posted - 2003/07/03 :  20:46:45  Show Profile Send JohnB a Private Message
Genelec låter intressant, vet du vad dom kostar?

Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/07/03 :  20:53:43  Show Profile Send Flint a Private Message
Jag har datorn kopplad till stereon hela tiden och jag är förvånad hur pass bra Mp3 låter. Jag förstår inte den mördande kritik som formatet får. Vist hör jag skillnad mot wav direkt men Mp3an är bara 1/5-del så stor.
Go to Top of Page

poppop
Member

460 Posts

Posted - 2003/07/03 :  21:30:22  Show Profile Send poppop a Private Message
Genelec 1029a kostar 4,863.00  bagare. Finns även med digitalanslutning och kostar då 13,625.00 kronor...

Titta på www.tts.se

Mono är underskattat!
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/03 :  21:42:08  Show Profile Send Bravo a Private Message
Säkert får du bättre ljud med bättre högtalare,......men du kanske hör formatets brister bättre också.

Bravo
Go to Top of Page

Kaleid
fd. "Halbermensch"

733 Posts

Posted - 2003/07/03 :  23:33:31  Show Profile Send Kaleid a Private Message
SB live räcker verkligen inte till för musiklyssning, så den bör du byta ut. Undvik helst Creative ifall du mest använder ljudkortet till musik. Ifall man spelar mycket så är Creatives Audigy 2 det bästa valet.

Denon 2106, Canton le109, Pioneer 656 DVD, Creative Soundblaster AE-5, Denon RCD-M39
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/07/03 :  23:36:45  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
M-Audio Audiophile 2496-kort + Acoustic Energy Aego2 som ljudsystem... då får du lagom schyst datorljud, skulle jag vilja påstå.

//jakob

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/07/03 :  23:58:11  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Flint, det beror mycket på val av codec, bitrate o.s.v. Att det låter illa från datorn kan ju också bero på ljudkortet, men då drabbar det ju även .wav-filer. De här "spaciga" högtalarna med sub från H/K (jag antar att det var de du menade, poppop) låter ofattbart bra med tanke på hur de ser ut och det går att spela mycket högre än man någonsin kan tro!
Go to Top of Page

Melker
Member

448 Posts

Posted - 2003/07/04 :  00:39:26  Show Profile Send Melker a Private Message
tivoli audio model two fungerar ju ypperligt som datorhögtalare också

Melker

Halmstad
Go to Top of Page

ollilaboratories
Member

466 Posts

Posted - 2003/07/04 :  12:54:08  Show Profile  Visit ollilaboratories's Homepage Send ollilaboratories a Private Message
Jag skulle rekommendera Swan M-200 å det starkaste... snyggare och bättre ljudande datorhögtalare får man allt leta efter.



Tror tom att dessa skönheter går beg på forumet för ca 2 papp.

mvh//jouni
Go to Top of Page

ollilaboratories
Member

466 Posts

Posted - 2003/07/04 :  12:55:56  Show Profile  Visit ollilaboratories's Homepage Send ollilaboratories a Private Message
länk till säljes annonsen...

http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=15297

Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2003/07/04 :  15:00:16  Show Profile Send matte76 a Private Message
Var kan man köpa Swan M-200 nya?

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

ollilaboratories
Member

466 Posts

Posted - 2003/07/04 :  18:18:41  Show Profile  Visit ollilaboratories's Homepage Send ollilaboratories a Private Message
Golden Age Music har dem, kika på:

http://www.goldenagemusic.se/
Go to Top of Page

Sentinel
Member

180 Posts

Posted - 2003/07/04 :  19:05:22  Show Profile Send Sentinel a Private Message
Om nåt inte håller måttet så är det Mp3. Ändå smyger formatet likt ett virus sig in i min stärkare varje dag Måste bara bero på dess lättillgänglighet, för bra det låter det inte.

...sunkiga parasolldrinkar, billigt rödvin samt hifi. Det är livet det..
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/07/04 :  19:15:08  Show Profile Send Flint a Private Message
Sentinel
Ställer du inte för höga krav på Mp3? Formatet är inte tänkt att låta lika bra som en wav-fil. Mp3 är komprimerad för att ta mindre plats och kapacitet. Jag ser det som ett bra budgetallternativ att hitta musik via nätet.
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/07/05 :  13:06:09  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Håller med Flint. Nuförtiden låter ju faktiskt Mp3 fullt dugligt för t.ex. fester och dylikt, eller för att avgöra vilka skivor man ska köpa. Dessutom tar ju filerna väldigt liten plats, så komprimeringsalgoritmen får nog sägas vara mycket bra. Men, det är klart, att köpa en anläggning för kanske tiotusentals kronor för att sedan mest lyssna på Mp3 ter sig väl nästan skrattretande.
Go to Top of Page

knas
Starting Member

47 Posts

Posted - 2003/07/05 :  15:31:36  Show Profile Send knas a Private Message
Det finns mycket intressant läsning på webben om hur Mp3-formatet står sig mot CD-skivor. Vad sägs t.ex om ett blindtest mellan olika kodade Mp3or och originalen på CD tillsammans med ett par Sennheiser Orpheus med tillhörande stärkare.
http://users.belgacom.net/gc247244/index.html (klicka på quality)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000