HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Val av högtalarkabel?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2003/07/04 :  10:06:00  Show Profile Send matte76 a Private Message

--------------------------------------------------------------------------------

I ett nummer av HiFI&Musik för ett tag sedan testade dem högtalarkablar i prisklassen max 100 kr/meter. Jag är ute efter kablar i denna prisklass och undrar vilka man ska satsa på? Jag har en Rotel RA-02 och AE Evo 3 högtalare. Jag föredrar ett "varmt" och "mörkt" ljud framför ett ljust och kallt. Tips?? Hur stor skillnad kommer man märka på ljudet, jag har "no-name"-kablar köpta på El-Giganten nu.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2003/07/04 :  10:19:19  Show Profile Send Tomas a Private Message
Du kommer att tro att det är en ny anläggning förmodligen. Prova ett par billigare MIT eller Clou Cable som båda passar in på din beskrivning.

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/07/04 :  10:41:21  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Kablar är systemberoende. Vad har du för någon signalkälla? Mvh Kristofer
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2003/07/04 :  11:33:24  Show Profile Send Tomas a Private Message
Kablar är systemberoende men har ändå sin givna grundkaraktär pga att signalerna förvanskas på ett och samma sätt. Sen ger det ofta olika karaktär i olika system, men det är inte som på lotto.

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2003/07/04 :  11:34:31  Show Profile Send Hotspur a Private Message
quote:
Kablar är systemberoende

Ja, utan system funkar de inte!
Skämt åsido, testa Supra Ply 3.4...
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2003/07/04 :  11:39:01  Show Profile Send matte76 a Private Message
Vad säger ni om Audioquest type 4? Hur stor skillnad märker man om man går upp till den avsevärt dyrare Audioquest granite? Min signalkälla är Rotel RCD-02.

MVH Mattias

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2003/07/04 :  11:39:19  Show Profile Send Tomas a Private Message
quote:
Ja, utan system funkar de inte!

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/07/04 :  12:59:36  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Audioquest är ju inte direkt varm och mörk i sin spelstil utan snarare utpräglat neutral. Har läst att Monster gör lite gosigare kablar, kanske kan va värt att kolla upp.

Ps Själv tycker jag mycket bra om AQ men de passar inte din beskrivning ds

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Otto
Member

279 Posts

Posted - 2003/07/04 :  13:30:04  Show Profile Send Otto a Private Message
Monster Z1 är varm, basig och mustig.
Go to Top of Page

Iqulah
Member

162 Posts

Posted - 2003/07/04 :  13:36:13  Show Profile Send Iqulah a Private Message
Audioquest Type 4 är en mycket bra kabel. Som sagt snarare neutral än varm. Rekommenderas starkt!

Shengya CD-S10MkII - Analog Research Golden Raincoat - CAV A12 - Xindak FS-5 - Audio Pro Avanti A.100
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/07/04 :  13:36:38  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Att kablar är system beroende skall inte läsas som vissa tydligen vill att ett system skulle funka utan kablar och viceversa. Olika kablar funkar olika bra ihop med viss elektronik.

Därför så var det av intresse vilken signalkälla som används. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/04 :  14:00:18  Show Profile Send MartinH a Private Message
En bra och prisvärd kabel är Kimbers 4PR, den ligger på 90:-/metern.. Men att gå upp till lite mer på en högtalarkabel kan göra stora skillnader. Skulle nog tänka mig att om du inte ska ha några större längder så bir det inte så många hundralappar extra och gå upp till ca 200:-/M. Och då kan du hitta mycket roliga produkter. Supras kablar kan nog vara prisvärda men inte så roliga, lite ljusa och spretiga, inte speciellt engagerande...
Go to Top of Page

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/07/04 :  14:09:31  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
Priset säger ingenting om hur en kabel uppför sig. Finns bra som kostar 15kr meter, men då får man löda på kontakterna själv och så. Det finns bra som kostar flera tusen kronor meter. Bara att välja.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/04 :  14:15:26  Show Profile Send MartinH a Private Message
Priset i sig säger iof inget om hur den låter, men en kabel för 15:- har inte så mycket att säga emot en som kostar 115:-. Så visst blir det så att en dyrare kabel presterar mer, men kan oxå avslöja brister mer och kräva ett bättre system för att prestera optimalt.

Sen kan vissa kablar inte alltid låta så bra som dom kostar, och vissa fungerar bättre i vissa system än andra. Så det är bara att pröva och se.
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/07/04 :  14:20:01  Show Profile Send Rydberg a Private Message
MrÄlg> Min erfarenhet är att man får vad man betalar för, detta har varit fallet för det mesta som jag provat med ett par undantag.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/07/04 :  14:29:00  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
En kabels egenskaper styrs inte av priset. Den blir inte annorlunda för att man klistrar på en annan prislapp. Däremot kan det vara dyrt att producera kabalge med vissa egenskaper. Om sedan egenskaperna är önskvärda eller relevanta är en annan sak... Själv vill jag ha så liten påverkan som möjligt av kabeln så jag kommer billigt undan.

Lustigt när jag tänker på det, har inte sett ett enda test där dyrare kablar varit bättre (i avseendet mindre färgande) än billiga. Däremot ett par där man hittat såväl riktigt billiga som riktigt dyra som varit bra.
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/07/04 :  14:31:36  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Jag kör själv med Nordost SPM. Jag har aldrig haft en kabel som låter så ofärgat som den. Den verka släppa igenom allt och låter ingenting. Ekk låter i en jämförelse som starkt färgad.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

JockeEL84
fd ignatz

122 Posts

Posted - 2003/07/04 :  14:32:15  Show Profile  Visit JockeEL84's Homepage Send JockeEL84 a Private Message
>Mr Älg
Jag håller med dig! Jag tycker inte att det finns någon som helst relation mellan prestanda och pris. Definitivt inte i de lägre prisklasserna.
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/07/04 :  14:35:49  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Oki, mellan 50 och 100 kronor metern kanske det mest är tycke och smak. Närmar vi oss 1000-2000 kronor meterna är det inget snack längre (för det mesta).

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/04 :  14:40:09  Show Profile Send MartinH a Private Message
Man kan ju undra om vissa här har jämfört kablar eller bara har åsikter ?!?! Klart att pris har relation till prestanda !! Du kan inte få bra kontaker, effektiv skärm, högren koppar/silver m.m för hur lite pengar som helst...

Men visst så blir skillnaderna mindre mellan kablar när man börjar komme ner runt 50:-, men visst finns det stora skillnader om man skulle gå upp till en dyrare..
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2003/07/04 :  14:43:50  Show Profile Send matte76 a Private Message
MartinH, var köper man Kimber-kabeln du rekommenderade?

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/07/04 :  14:47:50  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
MartinH: Ja, jag har jämfört, men ej med något extremdyrt. Dyraste var MIT som då kostade 5000 för ett färdigt par.

ighnatz: Inte bara i dom lägre prisklasserna.

Kan någon förklara för mig på vilket sätt priset påverkar egenskaperna? Att finns bra, dyr kabel är det ingen tvekan om, men varför betala så mycket när man kan få motsvarande produkt för en 100del av priset?

Nordosts kablage har jag tyvärr aldrig hört. Firman har dock den goda smaken att lägga ut info om uppbyggnad och lite fysiska värden på kablarna på sin hemsida. Bra, mycket bra! Grejjorna ser dessutom ovanligt vettiga ut! Ska ta och kolla lite närmare på konceptet i eftermiddag.

Skilnderna mellan olika kablar är ändå ganska små, jämfört med andra källor till återgivningsproblem. Akustiken t.ex. Men kablar är ju lätt att bjäbba om, lätt att ändra och prova. Det är ju ett jävla meckande att lägga in ny matta i hela vardagsrummet. Men jag tänker nog göra det i höst i alla fall.

Edited by - Mr.Älg on 2003/07/04 15:01:33
Go to Top of Page

robban
Audio Concept

491 Posts

Posted - 2003/07/04 :  14:56:03  Show Profile  Visit robban's Homepage Send robban a Private Message
Hej MartinH,

Är inte ditt uttalande lite väl kategoriskt? Du gör reklam för Kimber och ratar Supra.

Att generellt säga att Supras kablar är ”inte så roliga, ljusa och spretiga” är knappast något någon kan uttala sig om eftersom karaktären ändrar sig i förhållande till vilken ”elektrisk” miljö kabeln används i. Eller har du hört dem i alla tänkbara konstellationer?

Ditt uttalande måste väl uppfattas som lite stötande av nuvarande Supra kunder, samt ge många intrycket av att dessa inte är bra. Vore det inte bättre att i kabelsammanhang uttala sig mindre kategoriskt, och i stället uttala sig om hur det låter i den egna anläggningen?


Mvh, robban

  Ansvarar för distribution och försäljning av HIFI produkter via,
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/07/04 :  15:01:12  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Man kan tillåta sig bättre material etc då blir det dyrt.

Jag gjorde ett litet test med AQ kablar. De har 3 st kablar som har allt lika förutom kopparkvalitet. Bedrock, Granite, Gibraltar.
Det var stor skillnad på dem och den dyraste lät bäst. För att bekräfta min ljudupplevelser kallade jag in min kära granne (läser civil tekniskfysik/elektroteknik), han är ingen hifimänniska och för honom var det en röd en grön och en blå kabel. Efter ett par timmars bytande fram och tillbaka så kom han fram till att den blå lät bäst med mest detaljer, därefter grön och sist röd. Sen berättade jag att han hade valt den dyraste som bäst, den näst dyraste som näst bäst och den billigaste som sämst, konstigt!! Kopparkavaliteten, i detta fallet ytan på kopparna spelar alltså roll, det var inga små skillnader heller.

Gör gärna om testen någon!!

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2003/07/04 :  15:32:52  Show Profile Send Klenkar a Private Message
jag uppfattar också supra 3,4 som ljus och spretig. Men 65kr/m........
Ägde tidigare ett par clou 101 och den "stora" skillnaden mellan kablarna var just clou spelade lite mjukare och homogenare.
clou kostar ca 250 kr/m och är således betydligt mindre privärd än supran, men klart bättre. Däremot så hörde jag mindre skilland på supran och den kabel som jag själv gjort av vanlig datakabel, kanske var den än spretigare i diskanten än supran, men den kostade endast 16kr/m.
Kablar är ett svårt kapitel tycker jag. Om man betänker de faktum att koppla på något som är av avsevärt högre kvalitet före högtalaren än i den. Jag tror att det viktigaste är att kabeln är skärmad så att den inte påverkar signalkabeln. Då signalen i den är relativt svagjämfört med den i högtalatkabeln. Så jag tror, just nu, att man bör satsa pengar på en vettig signalkabel och köpa en relativt billig men skärmad högtalarkabel.
mvh dd

...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...

Edited by - Klenkar on 2003/07/04 15:34:49
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000