HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Där satt den (tänk vad en liten kontakt kan göra)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/07/04 :  08:34:29  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Har monterat på Wattgates IEC-kontakt på min nätkabel till cd-spelaren.
Det gör faktiskt ännu större skillnad än jag tidigare upplevt i andras anläggningar.
Renare ljud men framförallt en klart förbättrad bas som är både djupare och med bättre skärpa. Låter som jag kopplat in en subwoofwer.

Detta är nog det märkligaste jag råkat ut för inom hifi(och mest kontroversiella, men testa själva), skulle aldrig kunna drömma om att en liten sketen kontakt skulle kunna förbättra ljudet såpass mycket.
Märkligt.
Och vad kommer hända om jag byter ut stickproppen mot Schuko guldstickpropp? Eller kontakterna på resten av nätkablarna?
Här har jag uppgraderingsmöjligheter så det räcker i åratal.
Synd att dom inte syns bara.

(P.s. Jag har en dedikerad kabel till stereoanläggningen från proppskåpet, så det är redan gjort.)


"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

K-man
Member

795 Posts

Posted - 2003/07/04 :  08:39:30  Show Profile Send K-man a Private Message
Hej, Björn-Ola,

har kanske varit uppe ngnstans...men var hittar man dem i Svea rike? Vilken kabel satte du den på? .....nätkabeln är jag med på men vilken typ? Standard?

\\K-man
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/07/04 :  08:45:22  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
http://creative-audio.just.nu/ Kolla under nyheter.

Jag satte den på en Clou Silvervoice.

Edited by - Björn-Ola on 2003/07/04 08:46:01
Go to Top of Page

K-man
Member

795 Posts

Posted - 2003/07/04 :  08:53:39  Show Profile Send K-man a Private Message
Tackarrrrr!

\\K-man
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2003/07/04 :  12:53:49  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Den dyra dåra? Wattgate 350 för 1500:-???
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/07/04 :  13:03:50  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Du bytte alltså stickproppen och fick bättre ljud???? Varför inte prova att skruva bort heljacket och se till att kablarna där är tillräckligt hårt åtskruvad!! Eller byt kontaktbläcken även där så blir det kanonljud och det låter som en hel rockkonsert Kul att höra vad placeboeffekter kan ställa till med

I'm not a complete idiot, some parts are missing

Edited by - Rydberg on 2003/07/04 13:07:20
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/04 :  13:26:29  Show Profile Send MartinH a Private Message
Rydberg: Att ge sådana komentarer tycker jag är lite okunnigt & löjligt.. Du kör väll förmodligen med kontakter från Elfa för 5kr styck i dina signalkablar och högtalarkablar, eller ?? För enligt dig så har det ju ingen betydellse vad man har för kontakter !! Jag trodde inte det fanns så mycket okunnighet i nån som varit här så länge som du ?!?!

Kontakterna på strömkabeln och strömkabeln i övrigt, har stor betydelse på hur anläggning kommer prestera . Och att byta ut kontakterna i väggen eller att göra som Björn-Ola i det här fallet gjort dra en ny kabel dedikerad enbart för stereon direkt från proppskåpet kan göra underverk... Jag ska nog byta mina kontakter i väggen till wattgates egna och köra deras kontakter i båda ändarna på strömkabeln för att få det bästa som går...

Allt handlar om att få den bästa ledningen och förutsättningarna för strömen, och att minska störningar i nätet, samt att hindra att störningar att fortplanta sig från strömkabeln till de närliggande signal och högtalarkablarna.

Så jag kan bara hoppas att fler får upp ögonen för det här med strömkablar och de kontakter som finns på marknaden, för dom GÖR nytta !!!

/Martin
Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2003/07/04 :  13:34:36  Show Profile Send gromit a Private Message
Att strömkablar skulle kunna filtrera bort störningar låter ju rimligt men vad ska stickproppen göra i det här fallet..?

Om nu detta med stickproppar o dyl verkligen gör någon skillnad och om man drar en dedikerad ledning från proppskåpet skulle jag tro att det finns bättre lösningar. Varför inte löda ihop en kabel direkt från proppskåpet med bara apparatkontakter på?

/Gr.

Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/07/04 :  13:34:51  Show Profile Send Rydberg a Private Message
MartinH> Jag har ett par signalkablar och ett par högtalarkablar, de betingar ett värde av 42000 och 20000 dvs 62000 tillsammans. Och någon Elfa-fantast är jag inte heller. Strömkablar, visst, men att en kontakt (Givet tilläcklig kontaktyta) skulle göra någon skillnad är jag skeptisk till, verkar lite som suboptimering.
quote:
att göra som Björn-Ola i det här fallet gjort dra en ny kabel dedikerad enbart för stereon direkt från proppskåpet kan göra underverk...
Håller med!!

/Rydberg

Ps Det var mening att skriva lite provokativt Ds

Edit stavfel

I'm not a complete idiot, some parts are missing

Edited by - Rydberg on 2003/07/04 13:37:07
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/04 :  14:26:46  Show Profile Send MartinH a Private Message
Rydberg: Jag kanske var lite hård i min komentar till dig oxå ( sorry ) , men jag har prövat lite olika kontakter i just strömledet och har märkt att det blir lika stora skillnader där som det kan bli i signalkablar/högtalar delen..

Tyvärr så är det mer accepterat med dyra kontakter i signalledet än strömledet, kolla bara på WBTs dyraste !! Dom hammnar ju på runt 1000: paret och Eichmans Silverbullet..
Och jag tror nog att vi här i eurpoa inte riktigt hat kommit så långt som man har i USA när det gäller strömprodukter, därborta så finns det hur mycket och hur dyra grejer som helst..och här skulle dom vara mycket svåra att sälja idag (tyvärr), men vi kommer väll oxå ta till oss det när vi får bra demos och säljare som vet hur man ska implementera detta i kundernas anläggningar..

/Martin
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/07/04 :  14:38:26  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Med vanlig kablar kan man ju förstå kontakternas inverkan men en nätkabelkontakt ska förmedla en 50Hz sinus. Det enda som man borde eftersträva är en låg kontaktresistans.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/04 :  14:52:07  Show Profile Send MartinH a Private Message
Möjligt, men det finns ändå stora skillnader i ljudkvaliteten när man byter kontakterna. Mycket kan nog vara att dom håller inne/stänger ute störningar som kan påverka resten av anläggningen. Sen så kan jag nog tänka att tex guldplätteringen gör att oxidation minskas,ledningen blir bättre till produkten..För det är ju så att det är inte lött, utan kontaktytor som ska för en ström mellan olika delar ( väggkontakten-kabelkontakten-kabelkontakten-produktkontakten) så man har ett antal punkter där det kan bli problem...

En ren och stabil ström är väldigt viktigt i dagens produkter där man har mer och mer känslig digitala komponenter inbyggda. Sen så har det blivit mer och mer andra produkter i hemmen som kan ge störningar in i anläggningen. Så en bra kabl för strömmen och även en produkt för att rena och skydda anläggningens strömförsörjning, kan ge mer inverkan på ljudet än vad de flesta kan förstå.. Sen finns det vissa närfilter som inte ger en förbättring utan bara ger ett skydd mot stickar m.m. Men börjar man gå upp i prisklasserna så kan dom göra underverk..Jag har varit på en del demos i USA och england där jag fått detta mycket bra demonstrerat..
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/07/04 :  15:50:38  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Att strömmens "renhet" kan påverka ljudet är jag med på. Men att man får, citat "...det finns ändå stora skillnader i ljudkvaliteten när man byter kontakterna" är ju mycket tveksam till. Att det skulle stänga ute störningar är ju heller speciellt troligt. Personligen tror jag att kontakterna på strömkablarna är det sista i anläggningen man ska bry sig om.

MartinH> Vad har du för anlägggning? kablar?

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/04 :  16:22:37  Show Profile Send MartinH a Private Message
Kör med Totem Model 1 Sig, Rogue försteg och sim audio slutsteg, just nu en lånad Micromega cd samt kablage från Kimber,Harmonic,Totem..har lite olika kablar från varje bolag..

Dom som då har bytt ut kontakterna på sina signalkablar till Bullets kontakter och har fått skillnader i ljud då..Har dom för mycket vax i öronen ?? Jag har prövat Kimbers kablar ( silver streak,Hero m.m ) som går att få med olika kontakter och det är en hörbar skillnade mellan dom, och kontaker på alla ställen kan ha betydelse för resultatet.. Ström skapar magnetiska fält m.m och det vill man inte ha in i de resterande kontakterna i stereon, så en bra skärmad kabel och kontakt för strömmen gör nytta på det sättet...
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/07/04 :  16:42:59  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Jag har aldrig nämt att olika kontakter på signalkablar kan låta annorlunda. En kontakt på en nätkabel kan dock ite skärma av något speciellt. Stickkontakten är en väldigt bergränsad del i kedjan och dessutom först. Kabeln i väggen borde va en större inverkan. Detta eftersom vi snckar allt innan den skärmade nätkabeln. Stickkontakten sitter ju innan kabeln om du förstår vad jag menar och dess betydelse borde inte vara hörbar.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Canon
Starting Member

31 Posts

Posted - 2003/07/04 :  16:45:05  Show Profile Send Canon a Private Message
Om man skaffar ett eget ställverk vid kraftledningarna och drar en armstjock silverkabel direkt in i förstärkaren borde det bli extra bra, eller? Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet...

Nej, någon måtta får det väl vara? Fast de som tillverkar stickkontakter ska väl ha en "top-of-the-line"-modell att mjölka pengar på också.

/Magnus Persson
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/04 :  16:52:05  Show Profile Send MartinH a Private Message
Bra då är vi överens om signalkontakterna..

Nu är det tyvärr så att Wattgate inte har en hane att sätta i vägen för den svenska marknaden ( för liten tydligen ) utan vi har fått köra nån mera standard kontakt i väggen. Det jag pratar om är den del som sitter i stereon och vosst kan väll den skärma så att det inte kommer in eller ut störning ?!?!

Vad jag har hört från en del i kabelbranchen så är det den sista delen in till apparaten som gör skillnad ( från vägen till stereon alltså ), resten går ju tyvärr inte att göra så mycket åt, detta har jag hört gäller för både ström, antennkablage osv.. Många kablar har inte bara en rak ledare av koppar utan viss teknik för att eleminera elektromagnetsika störningar osv i sin kabelgeometri. Och detta i kombination med en tät och skrämad kontakt gör att det blir en renare och ströningsfri ström som kommer in i produkten..

Man kan ju på antennkablar se skillnad om man har en rf tät kabel och kontakt och en som inte är det.. Och störningarna kommer från el,radiovågor m.m., så bra kontakter sluter liksom ikopp länken kan man säga...
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/07/04 :  16:55:04  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Jag sanckar nu inte om kabeln utan själva kontakten. Den verkar inte ha någon avskärmande effekt......

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/07/04 :  16:59:17  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Det är skillnad på tro och veta Rydberg.
Vet gör man först när man testat.
Nu vet jag att det finns stora förbättringar att hämta.
Jag vet inte varför, men det hindrar mig inte från att höra tydliga förbättringar.
Det finns ytterligare en sak jag vet, och det är att skepicism hindrar oss från att upptäcka nya saker.
Så jag testar alltid, och särskilt innan jag fäller omdömen.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/07/04 :  17:00:46  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Jo jag provar också vettiga saker. Som du vet blir ju folk friska av sockerpiller också

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/07/04 :  17:06:02  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Du har säkert rätt.
Jag sitter nog hemma och hallucinerar.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/07/04 :  17:13:22  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Har jag inte sagt! Har du testat att skala om kablarna inne i väggen så att de får en frisk ooxidera yta? Det borde göra minst lika mycket. Sen är det ju så att om man vill att de ska låta bättre då låter det oftast bättre också.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/07/04 :  17:15:47  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Men jag ville inte att dom skulle låta bättre.
Det var dom för dyra för.
Go to Top of Page

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/07/04 :  17:16:01  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
Hehe, här håller jag på Rydbergs linje... Kontakter i signalvägen är en sak, men den i väggen? Alltså, det är kilometervis med kabel innan krämen ens kommer fram till kåken, och massor av brytare på vägen. Sen har man en förhoppningsvis vettig nätdel i sin apparat som som ser till att man får fin ström efter tarfon inne i apparaten. Däremot tror jag det är bra att skärma strömkablar, särskilt om man har signalkablarna nära dom.

Tips för den vågade: Ta bort den fjolliga proppen i proppskåpet och sätt dit en solid kopparplugg med samma yttermått istället. Tyvärr kommer din hemförsäkring inte att gälla om kåken brinner ned.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/07/04 :  17:17:48  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Men ett självklart alternativ är att löda fast kabeln direkt i apparaten och hoppa över nätbrunnskontakterna. Borde vara ett bättre alternativ än hur bra IEC-kontakter som helst.
Go to Top of Page

hsivp
Gissa vad min förkortning betyder!

623 Posts

Posted - 2003/07/04 :  17:25:07  Show Profile  Visit hsivp's Homepage Send hsivp a Private Message
Rydberg> varför inte testa själv? Det är alltid lätt att säga att saker inte fungerar utan att testa det själv =).
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000