HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Farligt tweak? Ta bort plast på kondensatorer
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2003/07/02 :  17:08:11  Show Profile Send B Peter a Private Message
På en norsk hifisida talas det om att ta bort plast runt kondensatorer i förstärkare. De som gjort det talar om ett renare ljud efteråt. ()

Kan man förstöra förstärkaren om man tar bort den här plasten?

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/07/02 :  17:20:25  Show Profile Send f95toli a Private Message
Det var nog bland de fånigaste tweaken jag hört talas om, och det vill inte säga lite. Vade skulle poängen vara, minska dielektrisk absorbtion?

Du kan definitivt förstöra förstärkaren om du har otur, plast på komponenter brukar normalt finnas där för att isolera. Tar man bort isolationen finns det alltid risk för kortslutningar.
Dessutom så skyddar plasten det inre av kondensatorn från yttre påverkan, tar du bort för mycket påverkas dielektrikat.
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2003/07/02 :  17:32:10  Show Profile Send B Peter a Private Message
Jag har inte läst någon vettig förklaring.

Frågan var om det kan förstöra förstärkaren och svaret på det var alltså, ja det kan det. Tack för det svaret, jag håller kniven borta från kondensatorerna.
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/07/02 :  17:53:31  Show Profile Send Flint a Private Message
Jag tror inte att det förstör någonting vare sig i kondingen eller förstärkaren. Däremot ökar det givetvis risken för knepigheter och kortis när man mekar i den. Att det påverkar ljudet är ganska otroligt. Kanske lika mycket som att byta färg på vissa kablar eller lysdioden för på/av.
Go to Top of Page

PelleW
Member

311 Posts

Posted - 2003/07/02 :  18:52:22  Show Profile Send PelleW a Private Message
Mina erfarenheter säger att det ligger spänning på höljet på kondensatorerna, hur det är elektriskt kopplat till kondensatorns inre vet jag ej, men med en enkel multimeter kan du mäta stor spänning på kondensatorernas metallhölje. Så om kondensatorerna sitter så tätt så de berör varandra så skulle jag inte rekommendera att plocka bort plasten.
Sen kan jag bara hålla med föregående skrivare att jag har svårt att förstå vad skillnaden skulle bli. Borde väl nästan bli sämre eftersom jag antar plasten dämpar lite av vibrationerna som uppstår i kondensatorn vilket förhindrar mikrofoneffekter. Bara en tanke från min sida.
Kanske hellre skulle prova linda in den i blymatta på bekostnad av lite kylning?

-Pelle
Go to Top of Page

RODA
Member

411 Posts

Posted - 2003/07/02 :  19:04:15  Show Profile Send RODA a Private Message
Hallo

Det er Steen Duelund også kjent som "Danish speaker maniac" som har fortalt oss på det norske forumet om dette tweaket.
Han har over 30 års erfaring med forskning på Hi-fi, mem meningene er mange om han er helt gal.....
Her en liten smakebit på hans verden:
http://herlevhifiklub.hosted4free.dk/homepage/kbhifi/SD-9706.htm

Mvh
Rolf
NB! Jeg har fjernet plast fra kondensatorene på min Marantz CD4000, og synes jeg fikk bedre lyd! Mindre skarpt/s-lyder og mere detaljer.
En liten tapet-kniv er bra verktøy.
NB! For å ta den helt ut, skal det også smøres på kaldpresset linolje!!!
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/07/02 :  19:36:26  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message
haha, göra vad? tabort plasten?

gud så löjligt

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

RODA
Member

411 Posts

Posted - 2003/07/04 :  08:07:35  Show Profile Send RODA a Private Message
Neivel, så virker det ikke å ta bort plast da.....

Men Shakti-steiner oppå forsterkeren DET VIRKER!!??
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2003/07/04 :  08:24:31  Show Profile Send B Peter a Private Message
RODA, jag ifrågasätter inte att det kan höras en skillnad. Det jag själv vill undvika är att ha sönder förstärkaren, mina lödkunskaper är för dåliga för avlödning (av en förstörd kondensator), pålödning är lättare!
Go to Top of Page

TLovskog
Starting Member

47 Posts

Posted - 2003/07/04 :  08:28:41  Show Profile Send TLovskog a Private Message
Är det elektrolyter vi talar om?
Har du (B Peter) länk till ursprungliga diskusionen på den norska siten?

/Thomas Lövskog
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/07/04 :  08:32:22  Show Profile Send Flint a Private Message
RODA
quote:
Neivel, så virker det ikke å ta bort plast da.....
Men Shakti-steiner oppå forsterkeren DET VIRKER!!??
Nej jag tror inte det "virker". Det är du som har bevisbördan. Ordna en test i närheten där jag bor och bevisa din tes. Om jag hör "virken" då ska jag tro dig.
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2003/07/04 :  08:41:55  Show Profile Send B Peter a Private Message
TLovskog, jag har inte sett de ursprungliga debatten men om du går till:

http://www.hifisentralen.com

och in på Forum. Kolla där på länken "Emne: Fjerne plastikk, bare galskap?" under det allmäna forumet.
Go to Top of Page

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2003/07/04 :  11:13:55  Show Profile Send SpLiX a Private Message
Rå linolja kan självantända vid hög värme eller om den exponeras för direkt solljus. Detta vill de smeta i en förstärkare????

Edit:
Info hämtad från - Fernissor och medier för olja, Beckers "A"

Rå Linolja
Kallpressad linolja. Linoljan renas genom naturligt absorberande jordtyper. Proceduren gör att linoljan bibehåller sin renhet och sin torkegenskaper. Rå linolja används vid färgtillverkling och som tillsats/målarmedium vid oljemåleri
OBS! Kan självantända i trassel och trasor, undvik att förvara i direkt solljus.

Låter det?? BRA!

Edited by - SpLiX on 2003/07/04 11:18:00
Go to Top of Page

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2003/07/04 :  11:21:31  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
rå linolja kan självantända i luft, rumstemperatur och mörker om den är absorberad på ett material med stor kontaktyta mot luften, t e x trassel. soljuset gör att risken ökar dramatiskt från låg till hög.

jag skulle inte under några omständigheter använda rå linolja i en förstärkare, utan att först binda in den med något som minskar dess känslighet. Man kan lika gärna hälla bensin i förstärkaren.

/rickard

I m only in it for the DIY
Go to Top of Page

RODA
Member

411 Posts

Posted - 2003/07/04 :  14:59:51  Show Profile Send RODA a Private Message
Er Markku på forumet her ennå?
Han hadde etter det jeg husker litt kjennskap til Steen Duelund.
Kanskje han kunne fortelle at mannen er klok?
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/07/04 :  15:42:30  Show Profile Send Flint a Private Message
RODA
Vi pratar väl om funktionen av ett tweak och inte om en persons ev. sinnestillstånd.
Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2003/07/04 :  16:00:14  Show Profile Send markku a Private Message
Joda Roda, jag är här och kan lägga ut lite beträffande Steen Duelund. Allra först: jag har absolut inga som helst kvalifikationer att uttala mig om Duelund. Hans artiklar får mig att tänka på Oscar Wildes ord:

"The reasonable man adapts himself to the world. The unreasonable man persists in trying to adapt the world to himself. Therefore, all progress depends upon the unreasonable man."

Duelund är rätt aktiv, periodevis på newsgrupp dk.teknik.lyd och i dessa tider på norska forum Hifisentralen, som jag läser vid sidan av detta.

Originaldiskussion om plastik hittar man under rubrik "Fjerne plastikk, bare galskap?" med direkte länk:
http://www.brukthifi.no/cgi-bin/yabb/YaBB.cgi/YaBB.cgi?board=hifi1;action=display;num=1042415568;start=0;showall=true

Vad jag vet, så är Duelund så där sextio år gammal nytänkare. Tekniskt orienterade av er burde kolla hans design av delningsfilter:

http://tkhifi.homepage.dk/duelund-filter.pdf
http://tkhifi.homepage.dk/due3vejs/duesynkronsimu3vejs.html
http://tkhifi.homepage.dk/due4vejs/duesynkronsimu4.html

Duelunds högtalarkonstruktion:

http://www.muyiovatki.dk/duelund/duelund.htm

Duelunds kablar och kondensatorer med på tweaktest:

http://www.aarhushifi.dk/lptweak.htm

Jensen ger beröm till Duelund som designer:

http://www.jensencapacitors.com/audio/references/artikel.html

Duelund är medlem i Herlev Hi-fi klubb och han har skrivit flera artiklar i medlemsbladet. Jag saxar hans tankar ur artikel

"De livlige elektroner eller Er det derfor vi ikke er kommet videre?"

quote:

Disse oplevelser set i forlængelse af tidligere indlæg om kabler og kondensatorer kan samles i nogle simple regler, som alle tilsyneladende kan lede elektronerne på rette vej :

1. Undgå plastik. Det har en evne til at opsuge og afgive elektroner igen tidsligt udtværet, jo mere jo værre. Det høres som en federe uigennemsigtig bas og en slags hvid støj i diskanten, og det er nok, at plastikken blot er i nærheden, f.eks. plastikken om kondensatorerne.

2. Undgå voldsomme dimensionsændringer i elektronernes løbebane. Det er et problem kendt fra modstande (indsnævring) og fra phonostik. Prøv f.eks. at fjerne omløberen fra jeres phonostik - der er for meget materiale. Stik af tyndere materiale lyder bedre. Det kunne give anledning til nytænkning - hvad med at have et fælles stel f.eks. så kunne vi nøjes med en enkelt forbindelse.

3. Undgå lakerede ledere, et fænomen Peter Holstein gjorde opmærksom på, for nu snart mange år siden. ( hvad mon med transformatorerne ?)

4. Undgå vibrationer - det var godt nok værre, for lyd er jo vibrationer, men det er dog muligt kraftigt at nedsætte deres transmissionsveje og derved at reducere de små skub, som de vekslende magnetiske kraftfelter giver vibrerende ledere og komponenter. Justerbare trådophæng har vist sig at have forbløffende effekt; men der er nu også mange andre muligheder.

5. Komponenterne skal være massive og i størrelse have et fornuftigt forhold til den mængde strøm, man må forvente vil kunne gå igennem dem, helt i modstrid med tidens miniaturisering. Modstande skal f.eks. være lavet af langt kraftigere materialer.



Hela artikel här:
http://herlevhifiklub.hosted4free.dk/homepage/kbhifi/SD-9706.htm
Flera Duelund artiklar:
http://herlevhifiklub.hosted4free.dk/homepage/kbhifi/kbhblad.htm

Jag skriver ikke detta för att försvara honom. Det enda jag har haft kontakt med var beträffande hans kablar. Nyfiken jag, var så säker...

mvh
Markku
I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952

Edited by - markku on 2003/07/04 16:04:19
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/07/04 :  16:09:08  Show Profile Send Flint a Private Message
Kort och kärnfullt.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000