HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Går det verkligen åt mest effekt till basen??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/07/04 :  12:51:47  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Ett 10" element behöver inte flytta sig längre än ett 12" element för att spela en viss frekvens, om man däremot vill att det ska spela den frekvensen på samma ljudnivå som tolvtummaren behöver det dock flytta sig längre.
Go to Top of Page

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2003/07/04 :  13:07:26  Show Profile Send j.persson a Private Message
En del fantasifulla svar här, tycker jag...

Ett basmodulsystem är mycket smalbandigt jämfört med det överiga registret, och har dåliga överstyrningsegenskaper. Om du har t ex fyra basmoduler placerade på ett vettigt sätt blir dessutom känsligheten mycket hög.

Du behöver alltså med all sannolikhet högre effekt i sidosystemet, speciellt med så pass små och trögdrivna högtalare som du har.

När systemet pressas till gränsen kommer det sannolikt att vara basmodulerna som spelar högst, men det hindrar alltså inte att det går åt mer effekt i sidosystemen. Skillnaden i känslighet mellan fyra basmoduler och två små sidosystem överskrider med lätthet 10 dB.

Det här är mycket enkelt att räkna på, om man vill...

mvh
Jonas Persson
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2003/07/04 :  13:25:06  Show Profile Send David A a Private Message
Ja där ser man

Det ska tydligen vara gött med effekt till toppen ändå. Ska väl ändå inflikas att det går åt betydligt mindre effekt när man delar upp frekvensområderna med aktiva filter. Det har jag märkt tydligt iallafall. Länge leve aktiva lösningar!
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/07/04 :  14:56:55  Show Profile Send henricsson a Private Message
Har inte basens fejta våglängder med saken att göra? Borde det inte behövas större glättringskondingar för att orka leverera ström under fasbytet beroende på hur jobbig lasten är? Stegets förstärkningskretsar bryr väl sig inte om f är 40Hz eller 1kHz, där är det väl nätdelen som bestämmer om den fixar det eller ej? Eller är jag helt ute o snurrar?

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/07/04 :  15:49:31  Show Profile Send peder47 a Private Message
Hej

Vid biamping och aktiv drift med 2 eller flera slutsteg ska man sträva efter att ha likadana steg om än det är av samma märke....dvs inte ens blanda olika modeller från samma tillverkare.

Om man ändå måste kompromissa med olika steg (då helst från samma tillverkare),så är min erfarenhet att det bästa steget ska anslutas till Diskanten.

Diskantsteget ska även anslutas före de andra stegen i elkontaktskenan.

Ex: Först diskantsteget,sen mellan och sist bassteget sett från ingående elsladd i kontaktskenan.
Prova att bara växla inkoppling mellan diskant och bassteget i kontaktskenen så förstår/hör ni vad jag menar.
När ni testar detta,var observant så att inte ingångsfasen kastas om.

Givetvis ska de övriga signalkällorna anslutas före steget/stegen i nämd ordning.....CD eller/och skivspelare,försteg,eventuellt aktivt filter och sist slutstegen i ovan nämd ordning...diskant, mellan och bassteg.
Anslutningen av apparaterna till elkontaktskenan ska alltså vara i samma ordning som signalen går i musiksystemet.

Peder

Våga vara *openminded*

Edited by - peder47 on 2003/07/04 15:58:24
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/07/04 :  15:51:56  Show Profile Send Flint a Private Message
peder47
Vem har sagt att man "ska" allt detta? Om det är du själv så bör du nog knåpa ihop en bra förklaring och motivation till regelverket.

Edited by - Flint on 2003/07/04 15:59:55
Go to Top of Page

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2003/07/04 :  16:00:24  Show Profile Send j.persson a Private Message
quote:

Vid biamping och aktiv drift med 2 eller flera slutsteg ska man sträva efter att ha likadana steg om än det är av samma märke....dvs inte ens blanda olika modeller från samma tillverkare.



En av poängerna med aktiv drift är ju att man kan blanda element med olika känsligheter. Att då bara ha likadana slutsteg (alltså med samma effekt) omintetgör ju den fördelen.

Ska man ha aktiv drift bör istället effekten i varje kanal skräddarsys till sin tillämpning.

Att välja det "bästa" steget till diskanten verkar ju helsnurrigt. Är det inte bättre att välja det steg som passar bäst till diskanten, och det som passar bäst till basen?

Jag känner till rätt många steg som jag absolut inte vill använda till området över 80 Hz, men som passar bra som subförstärkare... det gör dem inte automatiskt "sämre" tycker jag.

Rätt pryl till rätt applikation, tycker jag!

mvh
Jonas Persson
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/07/04 :  16:05:46  Show Profile Send Flint a Private Message
quote:
Rätt pryl till rätt applikation, tycker jag!

Instämmer tillfullo.
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/07/04 :  17:24:57  Show Profile Send Flint a Private Message
Peder
I mina öron låter det inte trovärdigt. Lite som herr Sval...ders snack om musikens färdriktning i kabeln. Tillåt mig tweaka.
Klart att man ska välja det som fungerar bäst i en viss kombination. Att bara hålla sig till ett och samma steg låter helknäpp. Det som låter bäst låter bäst. Peder, din trovärdighet är i stor fara.

Edited by - Flint on 2003/07/04 17:41:01
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/07/04 :  17:40:56  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Från Jack Bybee om var man ska använda dom olika storlekarna på Quantum Purifiers:

Large devices (for use in AC applications, and with woofers and large midrange drivers): Length: 2 inches
Diameter: 9/16 inch
Leads: one inch, 14 gauge copper
Current: 15 A
Voltage: >1000 V

Small devices (for use in lower-current AC circuits, non-AC analog and digital circuits, smaller midrange drivers and tweeters):
Length: one inch
Diameter: 3/8 inch
Leads: one inch, 18 gauge copper
Current: 4.3 A Voltage: >1000 V

Strömtåligheten anger kontinuerlig ström. I topparna klarar dom mer.
Så om vi snackar om toppeffekt i snabba transienter, så kan det nog vara så att dom övre registren kan behöva lika mycket som i basen.
Men om vi snackar om medeleffekt, så ligger den betydligt högre i basregistret.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/07/04 :  17:41:53  Show Profile Send peder47 a Private Message
Flint..innan jag paddlar ,självklart får du *tweaka* ...det gjorde jag också för många,många år sen om detta.

Men *Våga vara Openminded* om du får möjlighet att testa ngn gång.

Ha det gott så länge,nu sticker jag ut på vattnet.....

Vi hörs,hej då..

Peder

Våga vara *openminded*
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/07/04 :  19:17:14  Show Profile Send Flint a Private Message
Peder.
Jag ska pressa dig på det här när du har paddlat färdigt.
Ha det!
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/07/04 :  19:49:33  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
Intressant diskusion det här Det verkar som om det finns en hel del olika erfarenheter inom detta område. Därför blev jag lite nyfiken på hur mitt system skull låta om jag kopplade det svagaste slutsteget (2 x 100W) till mina subwoofers och det kraftigaste slutsteget (2 x 350W) till mina diskanter ...

Min första reflektion var att skillanden i ljudkvalitét inte gick att höra. Systemet lät precis som innan. Jag var visseligen tvungen att justera nivåerna på repektive register ... men efter att detta ingrepp var gjort som gick det faktiskt inte att höra någon som helst skillnad. Åtminstone inte vid vanlig lyssningsvolym! Pressade man dock systemet så utkristalliserades skillnaderna ganska snart ... Pressade man volymen till den gräns där det svagaste slutsteget närmade sig klippning så gick det helt enkelt inte att spela kraftigare utan risk för oljud eller skador på utrustningen. Använde jag däremot det kraftigaste slutsteget till mina subwoofers så kunde systemet pressas till ännu kraftigare ljudtryck. Att spela musik på dessa nivåer är dock ingen man gärna gör ... Dessutom är det skadligt för hörseln!


Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/07/04 :  20:01:10  Show Profile Send Flint a Private Message
neriks
Din iaktagelse anser jag vara helt logisk. Jag har svårt att förstå vad en del personer på den här tråden pratar om, men jag försöker. Det är ju inte alltid "erfarenheten" har rätt.
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2003/07/04 :  20:39:40  Show Profile Send David A a Private Message
och hos mig var upplevelsen den motsatta....
När jag pressar systemet fungerar det bäst, låter renast, över hela registret när det svagare steget får sitta i basen.
Nu har visserligen samtliga steg nästan samma specifikaktioner, 200,250,300w i 8ohm.... och Krell brukar kunna underdriva dessa siffror ganska rejält, så det är väl kanske bara en anpassningsfråga vilket steg som passar bäst till vad. Dock kvastår faktum att biasmätarna gick högre när det svagare steget fick sitta i toppen, men där förklarar Jormas resonemang det hela. Biasnivån blir ju högre om det är större peakar i toppen, även om medelnivån antagligen är högre i basen.
Go to Top of Page

Lelle
Member

324 Posts

Posted - 2003/07/05 :  00:36:27  Show Profile Send Lelle a Private Message
Kanske är rubriken lite felformulerad?
Om högtalaren (komplett system) är hyfsat frekvenslinjär (och konstruerad att fungera också med endast ett slutsteg till hela frekvensspektrat) så är det inte effekten som avgör. Däremot kan ett högtalarsystem ha olika impedanser vid olika frekvenser och därmed behöva mer eller mindre ström beroende på om impedansen är låg el. hög.
Eller har ni alla likadana högtalare som kan diskutera att man skall ha det ena steget i toppen el. i botten?
Har man dessutom olika slutsteg (fabrikat(modell) i toppen resp. botten kan det hända att det ena el. det andra låter olika högt (beroende på olika ingångskänslighet i slutsteget), eller använder ni olika försteg till botten o toppen (som ni kan reglera utnivån med till de olika effektstegen)?
Ang. olika känslighet på olika stora element exempel:
15" bas med 90dB känslighet vid 2,83V in mätt på 1m avstånd ger 90db ljudtryck (vid sin genomsnittliga arbetsfrekvens t.ex. 100Hz) där elementet har en genomsnittlig impedans på 8ohm.
Ett 1" diskantelement med 90dB känslighet vid 2,83V in mätt på 1m avstånd ger 90db ljudtryck (vid sin genomsnittliga arbetsfrekvens t.ex. 8000Hz) där elementet har en genomsnittlig impedans på 8ohm = samma ljudtryck som 15 tummaren!!! Inte mer effekt inmatad i baselemntet. Däremot kanske man inte hör baselementet lika bra vid det ljudtrycket eftersom örat är mindre känslig vid låga frekvenser än vid högre frekvenser (inom rimliga frekvensområdet 25-15000Hz), om man inte är en elefant förstås. Örat är mest känslig vid ca. 2kHz (barnskrik, det har den store anden sett till att det är så).

Think different.

Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/07/05 :  16:02:15  Show Profile Send henricsson a Private Message
quote:
..om man inte är en elefant förstås.
quote:
(barnskrik, det har den store anden sett till att det är så)



Men eftersom kondingbanken måste ladda ur under en längre tid i basen så borde det inte rimligtvis behövas mer power fr dem då

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2003/07/06 :  19:44:22  Show Profile Send j.persson a Private Message
Jorma,

den akustiska medeleffekten är mycket riktigt betydligt högre än i högre register. Men kör man med ett par trögdrivna småhögtalare tillsammans med fyra lättdrivna basmoduler upptäcker man nog snabbt att sidosystemen kräver betydligt mer.

Du var dessutom inne på att dynamiska effekten är högre i de övre registren: det beror på att de i de flesta fallen är bredbandigare.

Ett exceptionellt exempel på motsatsen är väl Neriks anläggning, där tydligen basregistret är mer trögdrivet än resten...

mvh
Jonas Persson
Go to Top of Page

sub_sonic
Member

82 Posts

Posted - 2003/07/06 :  20:47:45  Show Profile Send sub_sonic a Private Message
Hejsan!

Skickar in ett litet inlägg i debatten.

Vart går det åt mest effekt! Man behöver ha mycket effekt vid transienter. Allså korta men mycket energi rika signaler. Dessa finns i regel i de högre frekvenserna. Ett piano kan vid anslag skapa en transient som ligger på 110dB som är väldigt högt men eftersom den är så kort i tiden så uppfattar vi den inte som jätte stark. Har man dock en förstärkare som klipper så kommer det att låta apa, ett riktigt öron pinande ljud med andra ord. Därför behöver man ha gott om effekt även fast man spelar på normal volym.

Basen då! Ja här har man i princip aldrig några jätte transienter utan det som upplevs som transientrikt är klangspektrum som ligger högre upp i frekvens.


//Lars

"Utan vetenskapen skulle vidskepelse, häxeri, signeri svärma omkring som mygg... Vetenskapen är det ljus som upplyser folk som i mörker vandra, och låter dem se med klara ögon, och höra med öppna öron" - Carl Linnaeus
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000