Author |
Topic |
TLovskog
Starting Member
47 Posts |
Posted - 2003/07/04 : 19:28:50
|
Att man gör en realisationsändring kan´jag inte se skulle tala emot frågeställningen. Klart det är ok.
Att göra förbättringar i löpande produktion. Inget fel heller.
Att däremot medvetet trimma och fixa en apparat för recension är en helt annan fråga och förkasstligt, om än helt förståligt.
Lika tveksam kan man vara till "Cost inproved / reduced" varianter som oftast följer efter den inledande produktionen, utan att man vet det. Är kanske lite större möjlighet att man tallar på prestanda i jakten på mindre TK.
|
/Thomas Lövskog |
Edited by - TLovskog on 2003/07/04 21:41:30 |
|
|
Aton
Member
2048 Posts |
Posted - 2003/07/04 : 20:35:36
|
Man blir ju mörkrädd av associationerna den här tråden ger. Vem skall man tro på, som Di Leva säger. Hemskt om man ovetandes får en väsentligt annorlunda produkt än den (med samma modellbeteckning) som fanns för test ett år tidigare |
|
|
Sanoj
Mannen med bilderna
2475 Posts |
Posted - 2003/07/04 : 21:33:03
|
quote: Hemskt om man ovetandes får en väsentligt annorlunda produkt än den (med samma modellbeteckning) som fanns för test ett år tidigare
Varför då Du måste väl testa grejorna själv först innan du köper och inte blint gå på testerna...eller |
Konsult hos Consulterna |
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2003/07/04 : 23:02:48
|
Hej "Sanoj"!
Självklart måste du testa produkten innan du köper, men det är ju inte det frågan handlar om, utan om att du blir vilseledd i ditt informationssökande.
Du kan blint ge dig ut i stereodjungeln och prova hej vilt men, vågar jag påstå, få gör eller orkar göra detta, utan söker information innan som skall ge vägledning. Detta sker bl.a. genom att läsa tester och det är då doppade recensionsexemplar blir ett problem. Det minskar din chans att få korrekt information.
MVH |
Bravo |
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2003/07/05 : 01:29:51
|
Nu är det här säkert en gråzon men om ett företag MEDVETET skickar ett testexemplar till en tidning som dom VET är bättre än det som kommer säljas till kunderna så måste det väl vara falsk marknadsföring och det är väl olagligt (eller åtminstone otillåtet). Om de bara valt ut ett bra exemplar så är det väl svårt att bevisa, men har de gått så långt att de börjat byta ut komponenter så tvivlar jag på att det är tillåtet.
Nu är väl hifi en lite speciell branch men eftersom bilar redan nämnts så kan vi väl göra en liten jämförelse: Vad skulle hända om Volvo skickade ivag en "tweakad" bil för test i exempelvis Trafikmagasinet? |
|
|
Kevin Mitnick
Member
570 Posts |
Posted - 2003/07/05 : 12:39:36
|
Om Volvo skickade ett tweakat exemplar till trafikmagasinet för test så skulle det förmodligen upptäckas. I alla fall om de har tweakat tex motorn. Jag menar det går att mäta om motorn har fått förbättrade egenskaper. Men som vi alla vet går det inte att mäta sig till hur något inom hifi låter.... Så med andra ord är det fritt fram att tweaka testexemplar för hifitest. Synd att välljud inte går att mäta |
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2003/07/05 : 14:29:05
|
Om det "tweakande" företaget har gått så långt attde bytt ut komponenter så måste det väl gå att upptäcka (ex den större kylflänsen på Sonyn)?
Sen kan jag hålla med om att det Trafikmagasinet antagligen har lättare att upptäcka om något är galet men det var mer ett exempel, frågan var om det skulle var olagligt?
|
|
|
TLovskog
Starting Member
47 Posts |
Posted - 2003/07/05 : 14:54:54
|
De flesta företagen brukar väl alltid skriva något i stil med ...
"subject to change without prior notice" eller "xxx reserve the right to change specifications" eller ... liknande.
... för att klara sig ur sådana debatter vid förändringar.
|
/Thomas Lövskog |
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2003/07/05 : 15:07:31
|
Naturligtvis under löpande produktion ja,underleverantören kan ju fa gjort förändringar som tilverkaren inte rår över mm, vilket fortfarande är något annat än speciella testexemplar. |
Bravo |
|
|
pick-me-up
Member
1382 Posts |
Posted - 2003/07/07 : 15:14:12
|
fridefors!
Varför skulle en seriös hifi-tidning som Stereophile våga sätta sitt goda rykte på spel? Det tror jag inte att de gör.
De borde köpa sitt testexemplar på måfå i vilken affär som helst, utan att producenten har en aning om att deras alster ska synas i sömmarna.
Gör de inte på detta viset, så är det fel!! Då är de INTE tillräckligt seriösa och står på kundernas sida. |
|
|
Sanoj
Mannen med bilderna
2475 Posts |
Posted - 2003/07/07 : 15:51:02
|
Om hifitidningarna skulle köpa sina testex i vanliga affärer skulle du få läsa testerna några månader EFTER du har köpt din produkt...
Tanken är ju att tidningarna ska testa i lugn och ro för att sedan släppa testet lagom till att apparaten lanseras i din lokala hifibutik. |
Konsult hos Consulterna |
|
|
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2003/07/07 : 16:14:42
|
pick-me-up quote: De borde köpa sitt testexemplar på måfå i vilken affär som helst, utan att producenten har en aning om att deras alster ska synas i sömmarna. Gör de inte på detta viset, så är det fel!! Då är de INTE tillräckligt seriösa och står på kundernas sida.
Helt rätt. |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2003/07/07 : 16:39:03
|
epkpeng wrote:
Hejsan,
En annan intressant fråga gäller * hur mycket en modell FÅR ändras under sin livstid och fortfarande är att anse som samma modell.
Näst fråga är likadan fast omvänd; * hur lite FÅR en modell ändras för att det skall få kallas för mk II?
Det kan hända att komponenter tar slut, varpå man ersätter dessa med andra. Är det OK?!? Materialutbyte - är det OK?
---------------------------------
Du nämner precis vad jag skulle nämna. I mitt jobb råkar jag ständigt på nya revisioner. Antingen pga att underleverantörer kan ha slut på komponenter eller att konstruktören har hittat en lösning på ett ev. problem.
När det gäller problem på produkt, så vill man nog ha ändringen så fort som möjligt, och då kanske man inte bryr sig om det är Mk I eller II.
|
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
bjorn
senior advisor
390 Posts |
Posted - 2003/07/08 : 00:56:56
|
Hej,
När en tidning skall testa produkter går det normalt till på något av följande sätt:
Tidningen vill göra en test på ex. förstärkare i ett visst prisspektra och kontaktar då ett antal leverantörer och bjuder in till en grupptest.
Man har träffat på en intressant produkt och frågar distributören om det finns möjlighet att recensera produkten.
Distributören kontaktar tidningen och erbjuder produkten till test.
Jag har aldrig hört talas om någon tidning som går ut och köper produter som sedan skall recenseras. Tidningarna skulle knappast ha råd att köpa in en förstärkare för 100 000 för att sedan recensera och vidaresälja den på begagnatmarknaden med ett tapp på 30-50% av inköpspriset. Inte heller hifi tidningar skär guld med täljkniv...
Mvh
Björn |
Verksam i HiFi-branchen sedan 1987. |
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2003/07/08 : 01:29:32
|
Alltså får man leva med risken och ta testerna med en liten större nypa salt. |
Bravo |
|
|
Hotspur
fd. Fridefors
23 Posts |
Posted - 2003/07/08 : 12:03:30
|
...eller helt sluta läsa alla s.k. recensioner |
|
|
bjorn
senior advisor
390 Posts |
Posted - 2003/07/08 : 21:25:23
|
Hej,
Jag upplever era reaktioner, på hur tester brukar gå till, märkliga. Tror ni att tidningar som "Automobil" köper en Ferrari ENZO för att kunna skriva om den? Eller att "Datavärlden" köper alla på marknaden existerande datorer för att kunna jämföra prestanda? Och blir då trovärdigheten lägre bara för att man inte köpt produkterna som recenserats?`Blir dessa tidningars upplevelser av produkterna mindre värda bara för att dom inte köpt dem?
Mvh
Björn
|
Verksam i HiFi-branchen sedan 1987. |
|
|
nimnul
Starting Member
18 Posts |
Posted - 2003/08/06 : 10:21:20
|
Diskussionen om modifierade testexemplar bygger bara på rykten, hörsägen och spekulation.
En seriös diskussion bör baseras på fakta.
Dock kan det sägas att det sammolikt förekommer fusk bland tillverkare samt att vissa tillverkare inte har kontroll på vad de skickar in överhuvudtaget.
I slutet av nittiotalet var det en test i danska "Hifi & Elektronik" av en norsk integrerad stärkare. Det inskickade exet hade en spricka i kretskortet som fabriken hade bryggat över med ett pålött gem! Detta hade alltså paserat igenom produktion, eventuell kvalitets kontroll och valts ut att skicka till test.
Tidningen hängde ut apparaten med närbilder och allt.
Det man kan säga här är att både tillverkaren och tidningen betett sig ganska illa. Varför inte ha bättre koll internt och varför hänga ut den som gjort bort sig.
Tillverkare och press lever i symbios. Den som tror att hifibranschen agerar tredje statsmakt är naiv. I vissa fall finns det korrelation mellan annonsmängd och testresultat och vice versa. I många fall är också möjligheterna att få pressreleaser publicerade kopplade till annonser etc. Detta agerande varierar gudskelov mellan olika tidningar.
Vanligtvis är väl agerandet det motsatta att man kollar och dubbelkollar det som skickas in så att det funkar som avsett.
"Alla som säger något måste bedömmas efter vad de har att vinna på vad som sägs. Andra yttrar sig tvångsmässigt utan att tänka på konsekvenserna;-) (kanske någon på foumet) "
|
Knuten till Altavox |
|
|
Hotspur
fd. Fridefors
23 Posts |
Posted - 2003/08/06 : 11:14:49
|
quote: Diskussionen om modifierade testexemplar bygger bara på rykten, hörsägen och spekulation.
Tack för att du säger oss sanningen, nu känner jag mig trygg igen... |
Edited by - Hotspur on 2003/08/06 11:21:23 |
|
|
dali
Member
322 Posts |
Posted - 2003/08/06 : 11:27:07
|
nimnul, jag ser inget problem i att visa att man har använt ett gem i tillverkningen. Jag hade blivit riktigt förbannad om jag hade fått veta att tidningen "censurerat" information som kan vara negativ, då kan man lika gärna lägga ner blaskan för den fyller ingen annan funktion annan än som nödtoalettpapper.
|
--- Den som jämför med något billigare kan ibland känna sig riktigt jävla rålurad --- --- Har absolut ingen koppling till Dali högtalare --- |
Edited by - dali on 2003/08/06 11:31:46 |
|
|
Michael G
Member
92 Posts |
Posted - 2003/08/06 : 12:25:43
|
Oavsett om det gäller bilar eller hifi-apparater, så finns det mer eller mindre noggrannhet i olika toleranser vid produktionen. Det normala företaget försöker finna en nivå när toleranserna håller sig inom en sådan noggrannhet så att konsumenterna skall uppleva att kvaliteten står i relation till priset.
Att höja noggrannheten i toleranserna kostar i allmänhet väldigt mycket. Dels i form av längre direkt produktionstid (den som sitter och skruvar/löder behöver längre tid på sig) och dels i form av efterkontroller.
Detta innebär att de allra flesta tillverkare drabbas av s.k. "måndagsex". Detta är alltså helt enkelt ingenting annat än exemplar där noggrannheten är så dålig så att avsedd funktion ej uppnås.
Detta innebär naturligtvis också att det finns en viss variation även bland fullt fungerande exemplar.
Om en hifi-tidning köper/lånar ett slumpexemplar, så kan detta vara ett måndagsex, vilket innebär att en normalt välfungerande produkt blir oförskyllt nedsablad. (Minns alltså att normalt alla serietillverkade produkter drabbas av måndagsex. tom Toyota!).
Om ett företag skall låna ut en bil eller CD-spelare för test, så är det naturligt (tycker jag) att de försäkrar sig om att detta inte är ett illa fungerande exemplar. Om man dessutom kollar extra noga, så att detta verkligen är ett exemplar som håller sig inom snäva toleranser mot produktionsidéalet, så kan detta knappast tolkas som fusk.
Men summan av kardemumman är, att den produkt du köper i handeln sannolik inte är helt identisk med den som testats! Om det däremot spelar någon roll i praktiken (dvs att toleransavvikelserna är hörbara) kan nog vara olika från tillverkare till tillverkare.
Om man tycker att detta är fel och spelar roll, så får man nog välja att strunta i recentioner framgent.
Ett sätt att (teoretiskt) hantera detta är att man vid ett test får ett antal slumpvis utvalda objekt, och sedan även testar och redovisar eventuella märkbara skillnader.
Hälsn. Michael |
|
|
carljo
Starting Member
5 Posts |
Posted - 2003/08/06 : 19:24:13
|
"noggrannheten i toleranserna"???
Är ingen expert på produktionsteknik, men om jag hade ett företag med produktion skulle jag direkt sparka t ex en montör om han inte klarade att hålla toleranserna samt kräva att underleverantörer håller de tolerenser de lovat. Toleransen anger ju hur noga man ska va, om man börjar slarva med att vara "noga med nogrannheten" försvinner ju poängen. Hoppas ni förstod vad jag menar. |
"A daily dose of eMpTyV will flush your mind down the drain" |
|
|
Magnuz
Member
1572 Posts |
Posted - 2003/08/06 : 19:41:59
|
Hur har den här gamla tråden dykt upp igen? |
|
|
Michael G
Member
92 Posts |
Posted - 2003/08/06 : 22:36:25
|
Ja du Carljo, din tanke är ju sympatisk, men dessvärre(?) är ju den mesta produktion full av människor och toleranser kan ju som sagt vara olika snäva.
Ta exempelvis bilproduktion. Springan vid montering av en dörr är optimalt ex.vis 3 mm. Det är emellertid såpass svårt (=tar lång tid=blir dyrt) att montera dörren så exakt, så företaget godkänner en springa på max 5 mm.
Om springar överstiger detta, så blir den "för stor". Springan kan ses av kunden som då kan uppleva bilen som slarvigt monterad. Det är däremot först vid 8 mm springa som som dörren inte går att öppna/stänga riktigt.
Trots att 3 mm är optimalt, så godkänner man upp till 5 mm (dvs en tolerans på 2 mm) och därför är det detta som kontrolleras vid efterkontrollen. Denna kontroll kan bestå av ett större eller mindre urval. Vissa tillverkare kanske kontrollerar alla bilar, andra gör endast ett stickprov. Om springan överstiger 5 mm, så justeras dörren så att den ligger inom toleransen.
Detta innebär dels att det kommer ut en massa bilar på marknaden med dörrspringor på mellan 3 och 5 mm. Men dessutom så slinker det (tom Toyota som sagt) igenom en och annan med både 6 och 7 mm springa. Och dessutom någon enstaka med 8 mm eller mer = måndagexemplaret.
En biltillverkare inom prestigesegmentet eller en tillverkare vars affärsidé ligger på att bygga felfria bilar (ex. BMW o Toyota) kanske har en tolerans på bara 1 mm och dessutom mycket noggrannare efterkontroll för att hitta felen. Medan en tillverkare som sätter lägts pris främst eller som säljer mer på design än på kvalitet (ex Huyndai eller Peugeot) kanske tillåter en större tolerans och dessutom har de färre stickprov i efterkontrollen.
Detta förhållningssätt inom produktionen gäller i princip all industriell tillverkning. Även ljudapparater. Därför finns det vissa produkter som i genomsnitt går sönder oftare/tidigare än andra. Och det finns också större variationer i prestanda hos vissa produkter än andra.
Detta är inget konstigt eller omoraliskt. Om man skulle anpassa produktionen efter 0% tolerans, så skulle detta medföra orimligt dyra produkter.
Hälsn. Michael |
|
|
Topic |
|