HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Varför låter det så dåligt?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2003/07/02 :  20:46:37  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Jag blev lite inspirerad av en annan tråd här på forumet, och frågar mig varför mycket av det som släpps idag låter så dåligt? Ljudkvalitén alltså. På genomsnittsskivor.

Oavsett format, så produceras det mycket skit, helt i onödan, varför? Någon med insikt i skivbranchen? Är det bara slarv och taskig yrkesstolthet? Jag tycker inte att man skall behöva köpa audiofilpressningar för att få dugligt ljud. Särskilt nu när man vill lansera SACD och DVD-A, när inte ens vanlig cd produceras för att låta så bra som det går. Vad är då vitsen med de nya formaten?

Ofta hör man förklaringen att ljudet komprimeras (heter det så?) för att låta bra i bilen, men hur kommer det sig att plattor och hits med tex Frankie Goes To Hollywood, Seal, T Rex, Pink Floyd, White Stripes för att ta några exempel, låter så jäkla bra, medan mycket annat låter dåligt på en riktig stereoanläggning. Det är ju inte några nischade audiofilgrupper direkt. Kan man få mainstream pop och rock att låta så här bra, vad finns det för ursäkter att göra det dåligt? Jag tror inte att 'Relax' har sålt dåligt för att den inte gjort sig på radio.

Och jag ser ingen relation till budget heller, mycket av det som låter bäst idag, tycker jag, är gjort på små bolag, Kings Of Convenience, Belle And Sebastian för att nämna några. Medan stora grupper på jättebolag, som med sin överlägsna teknik(?) borde kunna släppa mästerverk, förstör det mesta som kommer i deras väg, om inte gruppen/artisten själv har ett intresse av hur det låter. Går alla pengar till marknadsföring? Eller lawsuits i sann RIAA-anda?

Tror inte att jag har köpt någon remastrad skiva som låtit bättre än originalet. Hur snett är inte det? Vad f-n håller de på med? Har mp3-generationen sänkt kraven på ljudåtergivning, så till den milda grad att ingen längre tror att det kan låta bättre?

Man kan bli sur för mindre, snart finns det ingen anledning att äga en hifi-anläggning längre! Jag vill inte tvingas in i audiofilhörnet och bli tvungen att köpa särskilda släpp, jag tycker vanlig musik borde kunna låta bra som den är. Det har den ju gjort förr.

Snälla, inget formatkrig i den här tråden, men gärna reflektioner om hur det kan ha blivit så här.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2003/07/02 :  21:03:08  Show Profile Send AndersP a Private Message
Jag instämmer!!!!!!

Vitsen med tex. DVD-A och SACD på nutida popskivor är helt borta. Anledningen att formaten marknadsförs är rent ekonomisk: Patentet på CD har gått ut och genererar inga licenspengar. Det är därför det är så mycket strul med kopieringsskydd och plattor som inte funkar på alla spelare. En CD behöver inte vara en CD längre.
En ny mjölkkossa måste fram.

Tänk efter lite... När släpptes " Relax "? Mitten på 80-talet eller hur? Skivor producerades på ett annat sätt den gången. Kunskapen om hur man gör finns säkert kvar, men används inte. Man kan fråga sig varför.

Min teori är att bra ljud inte efterfrågas tillräckligt för att det ska komma på dagordningen. Ljudet kan optimeras för att återges på datorn och supersimpla anläggningar och för låta så högt som möjligt på radion. Gamla stackare som oss får leta efter audiofilpressningar som du säger. Så är det nog.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2003/07/02 :  21:23:12  Show Profile Send Hotspur a Private Message
quote:
Ljudet kan optimeras för att återges på datorn och supersimpla anläggningar och för låta så högt som möjligt på radion.

Ett lika tråkigt som riktigt konstaterande.
quote:
hur kommer det sig att plattor och hits med tex // White Stripes // låter så jäkla bra

Kul f.ö. att se någon som hyllar ljudet på
White Stripes fenomenala album Elephant,
säkert ingen slump att inget i den studion
är yngre än 40 år?!

Edited by - Hotspur on 2003/07/03 07:24:14
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2003/07/02 :  21:35:21  Show Profile Send Roq a Private Message
Ofta hör man förklaringen att ljudet komprimeras (heter det så?) för att låta bra i bilen, men hur kommer det sig att plattor och hits med tex Frankie Goes To Hollywood, Seal, T Rex, Pink Floyd...

Hatoil: Nej på 80-talet tror jag inte man sysslade med dynamisk kompression lika mycket. DK är väl utjämningar av skillnader mellan låga och höga ljud så att allt strävar efter att ha samma volym.
Det fick väl låta mer "som det lät" tidigare?
Jag tycker dessutom att på många nya skivor så är inspelningsnivån så MYCKET högre än på gamla skivor. Nån som är kunnig på området - har också detta med dynamisk kompression att göra eller lägger man bara mixen högre nuförtiden?

Edited by - Roq on 2003/07/02 21:36:30
Go to Top of Page

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/07/02 :  21:35:23  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
Håller helt med. Som jag ser det så är SACD och DVD-audio helt onödigt då endats mycket få inspelningar utnyttjar potentialen i CDn, långt ifrån.
Det hänger inte på skivbolagens budget. Har en CD-singel med oasis. Låten är jättebra, men ljudet så dåligt att jag har garageinspelningar som låter bättre och jag skulle själv inte kunna få tll så dåligt ljud vid en inspelning ens om jag var skitfull.

Det klagas mycket på mp3. Jag har mp3or som jag kan lova ingen av er kan skilja från orginal och jag har sånna som låter riktigt sunkigt. Vilket program som används vid kodningen påverkar, verkar det som.

I mitten på 80-talet hände enormt mycket med sättet att spela in och studioteknik rent allmänt. Relax producerades av Trevor C Horn (som även producerar Seal och Tatu). Hans produktioner låter alltid bra. Dom som sitter och rattar i studios nu har ofta bara hållt på med dator-mix och sånt. Dom kan inte hantverket.

Skivbolgen klagar över dålig försäljning... Mr.Älg säger: Ge hit en vettig produkt så köper jag. Jag vill inte ha någon skit-musik med uselt ljud. Jag vill ha bra musik, med bra, välgjord produktion. Då betalar jag glatt dom 200 spänn dom vill för en skiva. Men inte nu. Eftersom kvaliten ändå är så undermålig på mycket nytt material så laddar jag det från Nätet, så det så. Dom skivor jag köper är i regel 10 år eller äldre.

Det släpps skivor nu med som låter bra, men alldels för få. Något måste vara DJÄVLIGT fel när gamla inspelningar från 60-talet låter bättre än nya... Den troliga orasken är att man vill att det ska låta så högt som möjligt och att dålig dynamik gör att det låter tydligt och högt på usla anlägningar och i bil. Blärgh!

Edited by - Mr.Älg on 2003/07/02 21:37:09
Go to Top of Page

unclezoid
Member

64 Posts

Posted - 2003/07/02 :  21:49:58  Show Profile Send unclezoid a Private Message
Hatoil: Håller med dig till fullo!!! Har länge tänkt på samma sak. Kul att du tar upp det, för jag blir också så förbannat sur ibland då jag köper nyproducerade plattor som låter skit. Skärpning säger jag bara. Vi skall väl inte behöva sträva bakåt??
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/07/02 :  21:56:24  Show Profile Send Flint a Private Message
Tror ni inte att det kan vara trender i mixning och ljudbild snarare än den digitala eller analoga tekniken i sig? Det tror i alla fall jag. Dessutom lät listmusiken skit även på 60-talet. Den snabbproduceras och tappar sitt värde och kundens intresse ganska fort så därför bryr man sig kanske inte lika mycket om finliret. Bara en teori.
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2003/07/02 :  21:59:07  Show Profile Send AndersP a Private Message
quote:
Nån som är kunnig på området - har också detta med dynamisk kompression att göra eller lägger man bara mixen högre nuförtiden?


Kunnig vet jag inte, men jag har haft hemstudio en gång i tiden och gjorde tejper med lokala band.
Man kan inte gärna lägga mixen högre än en CD´s maximala bitvärde eller hur? Det är ju matematiskt definierat.
Det du hör är en förhöjning av genomsnittsnivån.

Polarn jobbar på en mycket känd reklamradiostation i Stockholmsområdet. Det sitter en VU-meter i mixerbordet på utgående signal och när allt är som det ska och musiken går för fullt står den rätt upp på noll dB och bara darrar lite.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2003/07/02 :  22:14:54  Show Profile Send AndersP a Private Message
Flint, du kan skatta dig lycklig. Av det du säger sluter jag mig till att dina musikpreferenser är sånna att du sluppit komma i närkontakt med det här eländet.

Är det någon som minns rabaldret för nåra år sen när Pink Floyd stämde sitt skivbolag enligt upphovrättslagen för förvanskning av produkten? Som bevis i rätten hade man mastertejpen och den färdiga CD´n. Pink Floyd hävdade att kvalitetsskillnaden var för stor för att dom skulle kunna stå för CD´n.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2003/07/02 :  22:21:07  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Mr.Älg, jag är själv Trevor-fantast! (Han kan tom få mig att köpa Tatu, om jag hittar dem på någon tolva. ) Jag tycker han är ett bra exempel, eftersom han i allra högsta grad producerar populär-/hitlistemusik. Som både säljer (ibland) och låter förbaskat bra. Måste sitta många klåpare bakom rattarna nuförtiden, för jag ser inte de här två egenskaperna som oförenliga. Att det skall låta starkt i bilen och på datorn låter bara som undanflykter från folk som inte kan sitt jobb. Kanske är det enkelt att få det att låta bra på radion, men svårt att få det att låta bra både där och på hemmastereon, utan kompromisser i någon ända?

Eller så är dynamisk kompression (tack Roq!) bara ett desperat knep, nu när skivköparna sviker? Ett försök av skivbolagen att överrösta varandra?

Jag tror verkligen att de stora skivbolagen är illa ute nu, snart får ingen det de vill ha från deras produkter längre, varken bra musik eller bra återgivning. Det börjar bli löjligt när man ser SACD på kompaktanläggningar. Vem försöker man lura?

unclezoid, jag blir också upprörd av att det känns som att utveckligen går bakåt. Det är så mycket krämarmentalitet. Alla vill sälja, men ingen orkar göra en bra produkt. Ingen är intresserad av hantverket, eller ens musiken de arbetar med. Många skulle lika gärna kunna sälja skor eller vad som helst om det gav tillräcklig avkastning.

AndersP, Relax kom 1984, mitt i det annars så bespottade 80-talet, då många redan tyckte det började gå utför.

fridefors, det är tur att några 'unga' (White Stripes) bryr sig om hur det låter, och att de säljer och kanske får fler intresserade.

Flint, jag skyller ingenting på digitalteknik. Det kan låta suveränt med den också. Men varför gör det inte det oftare? Kanske gör den folk lata, att bara för att det är digitalt behöver man inte tänka? Det låter bra ändå?

Jag tycker att det är dåligt av de flesta artister att inte bry sig, det är som om författare inte skulle bry sig om stavfel i sina böcker. Eller konstnärer inte bry sig om hur deras tavlor hängs upp på en utställning. Well done Pink Floyd!

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2003/07/02 :  22:25:34  Show Profile Send AndersP a Private Message
Hatoil: Jag är 80-talsälskare och gammal synt/svartrockare.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2003/07/02 :  22:40:12  Show Profile Send Micke Y a Private Message
De stora skivbolagen styrs enbart av pengar och allt vi ser på marknaden är ett resultat av detta. Kopieringen över internet har fått dem att yla högt om allt som är fel. Kopieringsskydd är det de är ute efter.
Film är det som driver DVD, inte ljudkvalitet. Ingen bryr sig om ljud så länge det säljer.

Men

Jag tror vi börjar nå botten på ljudkvaliteten nu. Metallicas senaste har så dåligt ljud att radiostationerna börjar klaga. Då kanske bolagen börjar lyssna lite eftersom radio är den viktigaste marknadsföringskanalen.

Jag tror att ett av de viktigaste skälen till varför SACD och DVD-A aldrig blir massprodukter är att ljudkvaliteten aldrig varit en motor för bolagens vinster (i verkligheten). Kraven på tekniker och producenter ligger mer på snabba produktioner och ett unikt "sound". Det säljer. Artister skall först och främst se ut. Att de kan spela är mindre viktigt vilket gjort att massor med programvara i studion används för att rätta till fel som artisten gjort under inspelning.

Det är bara att ge upp grabbar, Britney och eminem är de som säljer och det sista de bryr sig om är ljudkvaliteten.

Om nu inte artisten bryr sig så mycket att de tar kontroll även över detta. Några sådana (som jag vet) är Pink Floyd (eller rättare sagt David Gilmour), Loreena McKennit, Julia Fordham, Jennifer Warner etc osv.
Men t.o.m. då går det åt skogen för då vill bolaget mastra skivan och deras prioritering är - högst vinner. Teknikern gör som han är ombedd och kör en limiter på en fantastisk inspelning och sedan komprimerar han så mycket det går. Ut kommer fyrkantvåg tillsammans med lite musik ala Vapor Trails (som det talats om i tidigare trådar). Vi lider och gnäller men ingen bryr sig om oss, vi köper för få skivor.

Nä, nu har jag gnällt nog för idag men det är ett ämne som det är lätt att låta sig dras med i...


Micke



When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2003/07/02 :  22:43:42  Show Profile Send cittroman a Private Message
Det är nog mycket musik som mixas till att låta bra på bilstereo och bärbara anläggningar.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2003/07/02 :  22:49:59  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
AndersP, skönt då är man inte ensam.

Stereolab är en till grupp som bryr sig om hur det låter, hurra för dem! Är alla andra artister in it for the money?

Hoppas att det är som du säger Micke Y, att botten är nådd. Då har man i alla fall fast mark under fötterna. Det är tråkigt när det finns musik man faktiskt gillar, men som bara inte går att spela på stereon utan att man gråter.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/07/02 :  22:50:22  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Jag känner att har något att skriva här.
Jag spelar i ett rockband och vi har spelat in ett flertal inspelningar de senaste 2 åren. (demos)
Och eftersom jag är den enda hifi-intresserade i bandet så får jag oftast ge mig när det gäller hur mixningen/mastringen av demos ska gå till när vi sitter i studion. Argumenten som mina kära bandmedlemmar då framför lyder ofta: visst, det kommer låta jättebra hemma hos dig, som har en riktig anläggning, men vi som har små microstereor, vi kommer inte ha så roligt ljud.
Därför slutar det oftast med hög komprimering och en väldigt hög mastring eftersom övriga bandmedlemmar vill att det ska låta som "alla andra moderna rock/pop skivor".

Dom stör sig på att när man sätter på en demo, så är oftast själva volymstyrkan lägre, eftersom om man sen sätter i t.ex. QOTSA senaste cd så upplevs volymstrykan som så mycket högre med dem, och det gillar inte dom.
Därför vill de ha en hög mastring av ljudet, som nästan ligger helt i taket och som tyvärr tar bort nästan all dynamik och gör att soundet blir väldigt platt.
När vi får skivkontrakt hoppas jag på att JAG får bestämma hur mixning och mastring ska gå till!!

När vi ändå är igång, någon med tips på några fler moderna rock/pop produktioner som låter bra!!
Och gärna också tips på några som låter riktigt dåligt....
Go to Top of Page

bjorn
senior advisor

390 Posts

Posted - 2003/07/02 :  22:53:50  Show Profile Send bjorn a Private Message
Hej,

Här kommer ett exempel på vad som kan ske ibland:

John Atkinson på tidningen Stereophile spelar in skivor som sedan säljs under Stereophiles egen label.

För ett par år sedan var det dags för en ny produktion och en Nagra 24/96 bandare plockades fram med gott resultat. J.A mixade mastern och tidskodade densamma i sin egen hemmastudio, och skickad sedan mastern till cd-presseriet. När provpressningen kom tillbaka lät den rent hemskt. J.A kunde inte komma på varför cd:n skiljde sig så påtagligt i ljudkvalitet från mastern, förrän han jämförde tidskoderna och kunde konstatera att de inte stämde...

J.A kontaktade då cd-presseriet och talade med mastraren som förklarade att han hade gjort en analog kopia på mastern, gjort en digital kopia på den analoga masterkopian och sedan tidskodat densamma. Detta eftersom han tyckte att det lät bättre så...

Ain't life sweet...

Björn

Verksam i HiFi-branchen sedan 1987.

Edited by - bjorn on 2003/07/02 22:55:51
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/07/02 :  22:58:44  Show Profile Send Flint a Private Message
AndersP
quote:
Flint, du kan skatta dig lycklig. Av det du säger sluter jag mig till att dina musikpreferenser är sånna att du sluppit komma i närkontakt med det här eländet.
Du har nog rätt. På radio är det nästan bara P2 som jag använder för musik. Min Rock, Blues och Country spelas överhuvud taget inte på SR(kanske 1tim/vecka). Den får jag hitta på annat håll. SR:s och reklamradions musikutbud är enligt min smak värdelös. Helt likriktad och fri från blandning. Att SR kallar sig public service är skrattretande. Dom är skiträdda för reklamradion och härmar så gott dom kan. Vi går en tillgjord och komprimerad värld till mötes.
Min musik på skiva dvs. Rock, Blues och Country tycker jag å andra sidan håller mycket hög ljudkvalitet genomgående.

Edited by - Flint on 2003/07/02 23:20:04
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/07/02 :  23:07:27  Show Profile Send Flint a Private Message
bjorn
Jag tror ändå inte att man kan skylla på tekniken digital audio. I så fall skulle alla CD låta skit.
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2003/07/02 :  23:08:45  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
All makt åt dig hifirocker, när ni slår igenom! Men visst finns det musik som låter bra både i lilla och stora stereon!? Tycker jag i alla fall. När ni får skivkontrakt kanske kompisarna får råd med bättre anläggningar så att dina argument lättare går hem.

Tack fridefors! Bara vi inte deppar ihop på kuppen. bjorns exempel lät förskräckligt.

Flint, och då är ändå P3 överlägsen (tycker jag) reklamradion när det gäller 'smal' musik. Undrar vem det säger mest om? Man får vara glad för det lilla.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/07/02 :  23:19:22  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
Flint: Blues! Där sa du nåt. En av få generes där det produceras en hel del med fin ljudkvalitet. Jag har bara några bluesplattor, men ljudet på alla utom en är klart över genomsnittet, två riktigt bra! Givetvis på små bolag.
Jag tror små bolag som riktar sig till en musikintresserad publik, som köper skivor, satsar mer på kvalitet. Ofta kanske man har en mer "mogen" och köpstark publik än storbolagen som mest är intreserade av att sälja "Backdoor boys" och Britta Smets senaste krämar muzak till kidsen. Faktum är att dom flesta skivor köps av personer under 18 år.
Men ändå, ljudteknikerna borde väl ha någon slgas jävla yreksstålthet och heder, kan man tycka.

Sitter ljust nu och lyssnar på Nenas Live-platta. Ljudet är små-skrutt (ingen ommixning i studion för att rensa bort skräp och oljud från den glatt skrålande publiken) men musiken är fantastisk.

Edited by - Mr.Älg on 2003/07/02 23:21:05
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/07/02 :  23:23:59  Show Profile Send Flint a Private Message
Mr.Älg
Japp. Bluesen är fint inspelad. Satans glöd får dom till.
Go to Top of Page

bjorn
senior advisor

390 Posts

Posted - 2003/07/02 :  23:37:18  Show Profile Send bjorn a Private Message
Hej Flint,

Det var inte det jag menade med mitt inlägg. Det var mer en fråga om hur "proffs" använder tekniken för att "förbättra" inspelningar...

Mvh

Björn

Verksam i HiFi-branchen sedan 1987.
Go to Top of Page

bjorn
senior advisor

390 Posts

Posted - 2003/07/02 :  23:38:22  Show Profile Send bjorn a Private Message
...kanske skall förtydliga att det var mastraren som var avsedd...

Mvh

Björn

Verksam i HiFi-branchen sedan 1987.
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/07/02 :  23:43:01  Show Profile Send Flint a Private Message
bjorn
Jag ser att jag läste ditt inlägg lite för snabbt. Sorry.
Det handlade om att teknikern tog sig friheter.
Egentligen precis det jag menar. Skit bakom knapparna.
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2003/07/02 :  23:48:21  Show Profile Send Bland a Private Message
Bjorn. Vilken historia!! Hur tänker folk????

Dåligt ljud på "pop" är något vi får leva med. "Pop" ljud har nästan aldrig låtit bra. Det händer att det låter bra, men jag tror att det är mer slump än kunskap. Jag tycker att det är trist att det har funnits bra inspelningar på stora bolag. Analoga inspelningar av klassisk musik ifrån 50-60 talet. Decca, Rca, Emi,Philips,Dg osv gjorde bra inspelningar. En del av dem så klassiska att de fortfarande ges ut som audiofil utgåvor. Pop lät oftast skräp. Konstigt nog låter Jazz och blues, beroende på bolag, strålande (Blue, Note, Pretsige, Atlantic, Impulse, Verve, Chess,osv).Inte alla plattor men många. På 70-talet låter det inte bra. På 80-talet än värre. På 90-talet har det blivit bättre och idag går det att hitta ok. inspelningar ifrån stora bolag (Sony,Decca). Men pop låter lika illa. Vad hände undrar jag?? Vissa säger att rör och kunskap försvann? Multimikteknik? En ny teknik som ingen kunde? Jag vet inte.

Det är konstigt att man har äldre inspelningar av musik, som människor betalar oerhört mycket för, inte intresserar dagens tekniker. Eller? Har alla audiofiler fel? RCA Living Stereo är värdelöst? Decca?

Visst. Jag förstår att "pop" inte spelas in för audiofiler. Men jag förstår inte hur man kan spela in orkestermusik utan tanke på kavlité. Tack och lov har det blivit bättre. Men bra är det inte.

Ps. Köpte Rhino utgåvan av Black Sabbath "master of the universe". Äntligen får vi höra sabbath. Rhino har gjort ett fantasikt jobb. DS
Go to Top of Page

mcbiff
Member

218 Posts

Posted - 2003/07/02 :  23:50:37  Show Profile Send mcbiff a Private Message
Det här är ett ämne som ligger mig varmt om hjärtat, men tyvärr så är det ett problem som bara finns för oss med audiofilambitioner. Startar man en liknande tråd på ett allmänt diskussionsforum så kan man räkna med att bli utskrattad relativt fort. Så länge som det förhållandet råder så kommer det aldrig att bli någon förändring, och det ser inte ut som om saker och ting blir bättre direkt.

Sen har vi ju förstås optimisterna som säger att "jaja, vi har åtminstone SACD och DVD-A", men vad tror ni kommer hända om "gemene man" börjar köpa dessa skivor och tycker det låter dåligt på hans anläggning bestående av en Sony DVD av billigaste snitt, en Mark surroundförstärkare och ett par Proson-högtalare? Givetvis så kommer ljudet att anpassas efter massorna.

Min enda tröst är att jag tycker att 99.9% av all musik som görs nu är ren och skär skit, något som ger mig möjlighet att helt skippa dessa undermåliga produktionsarbeten. Problemet uppstår när den där enda skivan om året som jag faktiskt vill köpa dyker upp, men då får man lida helt enkelt. Resten av tiden har man ju som tur är alla tusentals skivor som gjordes från 60-talet fram till början av 90-talet, innan denna sjukdom började spridas. Där gör jag mina köp för det mesta.

Ändå, det är en dyster framtid vi går till mötes. Musiken är nästan död, och mediet vi fångar den på flåsar också på sista andetaget.
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000