HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Pickup inställning Shure DS20?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Melker
Member

448 Posts

Posted - 2003/07/01 :  21:41:23  Show Profile Send Melker a Private Message
Jag håller på och testar lite inställningar på min svarv och jag undrar om det finns någon som kan hjälpa mig med tips. Vad händer rent ljud mässigt om jag har för högt nåltryck? för lågt? Hur hör jag om jag har fel inställning på antiskatingen?

Någon som känner till shure DS20 pickupen, är det skräp eller?

Melker

Halmstad

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2003/07/02 :  09:15:37  Show Profile Send Per a Private Message
fel nåltryck innebär att puppan spårar sämre vilket ger distorsion.
fel antiskating inställd ger även det distorsion.
shure ds20 känner jag inte till. att den skulle vara skräp är nog att ta i, men det är väl knappast sista skriket heller.
vad har du för grammofon?

Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music.
Go to Top of Page

Melker
Member

448 Posts

Posted - 2003/07/02 :  14:59:40  Show Profile Send Melker a Private Message
nej det är en gammal pickup den sitter på en Pioneer PL-51A en stor och ganska tungt as till svarv. Gissningsvis ca 15-20 år gammal. Träplint har den och RCA-honor på baksidan(blev klart bättre ljud med EFF-ISL) Direktdriven är den också men den är inte särskilt stark då den inte är i närheten av en 1210:a i starttid. Det spelar iofs ingen roll då den inte går att använda i DJ sammanhang ändå.

Jag har satt nåltrycket till drygt 1.5 g enligt skalan, nålen verkar rent visuellt vara i bäst vinkel då. Provade även med drygt 2g men det kändes som om musiken inte ville släppa riktigt. jag har inte hunnit testa så mycket mer med antiskatingen men jag skall ta och prova mer i kväll, för tilfället så kör jag med samma värde på antiskating som på nåltryck.

Jag funderar på att kanske skaffa en ny pickup och i så fall vill jag inte ge mer än ca 1500:- så har någon ett tips? (min förstärkare fixarbåde MM och MC pickuper)

Melker

Halmstad
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2003/07/03 :  11:21:09  Show Profile Send Per a Private Message
köp grado black för 500 och 5 nya plattor för resten av stålarna är mitt råd.

Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000