HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 sugkrets för "peaken" vid Fs
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

hifiman
Member

142 Posts

Posted - 2003/07/01 :  02:24:09  Show Profile Send hifiman a Private Message
Behöver hjälp med hur man räknar ut en sugkrets som tar ner Fs på basen!! det är väl en seriesugkrets om jag har rätt för mig.


tacksam för hjälp

själv är bäste dräng!!

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/07/01 :  09:24:48  Show Profile Send Flint a Private Message
Inte svar på din fråga men en synpunkt på idén. En sugkrets för fo lär ju bara fungera på slutna lådor. Jag tippar att du får en mycket tråkig låda om du kompenserar bort den.
Go to Top of Page

jan
Hög Fidelitet

701 Posts

Posted - 2003/07/01 :  09:50:18  Show Profile  Visit jan's Homepage Send jan a Private Message
Jeg har program til beräkning af sugkress, men glöm det! Den enaste måte at få det korrekt er mätning och innsätning av komponenter.

Jeg har gjort det, men taget det bort igen - ometelbart ser jeg ingen grunn til at göra detta i bassen. Nedre mellonton kanske, men bätre at innkalkulere impedanspeaken i filteret.

Jan Nielsen
http://www.pladespilleren.dk
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/07/01 :  09:54:37  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Hejsan,

Jag har det i filtret till mina Unity (som inte är klara än). Det blir inget kul med spolar på 27mH, 550uF och sen ett knippe motstånd, parallellkopplade.

Rent teoretiskt kan du väl beräkna det med hjälp av LSPCad?

Annars finns det formler på nätet eller böcker på biblioteket!


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2003/07/01 :  19:18:40  Show Profile Send Pabo a Private Message
Det finns väl ingen anledning till att ta bort topparna såvida de inte ligger i närheten av brytfrekvensen? Förstärkare trivs ju bättre med höga impedanser.

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000