HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Nybliven DIY:are!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

geten
Member

320 Posts

Posted - 2003/06/29 :  21:42:22  Show Profile Send geten a Private Message
Hej!

Har nyligen fått tillgång till en egen "verkstad" skulle han kunna säga, och eftersom jag väldigt länge vart sugen på att bygga egna högtalare, stereo-rack etc så föll det sig ganska naturligt att nu börja med det!

Det är inte någon avancerad verkstad med massa maskiner och liknande utan bara mer ett ställe att vara på. Så undrar jag lite vad man behöver för saker och materialval och liknande.
Jag är nybörjare och har alldrig byggt något själv innan (förutom en baslåda till bilen i yngre dagar)men jag kan nog säga att jag inte har tummen mitt i handen iaf

Hur som helst tänkte jag börja med att bygga ett par stativare, vilka vet jag inte och hoppades på att ni här på forumet kunde ge mig lite tips på ritningar, element etc....
Budgeten jag har är ca 3000:- ex lådmaterial! Detta kommer bli mer ett första projekt för att prova på att bygga själv och se hur det blir.... senare om detta projekt blir bra så kommer jag att sälja mina nyvarande högtalare och bygga ett par egna i den lite högre klassen... för jag kommer nog inte nöja mig med dessa då jag e ganska kräsen

Något som gjort att jag dragit mig för att bygga själv har varit det här med filter och sånt, jag kan verkligen inget om detta och var man ska dela dom och allt va det heter, jag vet inte ens vad det innebär så om någon känner för att förklara lite så är jag tacksam
Men efter att ha kikat lite på filter ritningar så verkar det inte vara så svårt ändå?

Det bästa för mig i detta fallet kanske skulle vara att beställa ett kit med filter och allt från hifikit? eller vad tycker ni?

Ja det va lite frågor om element och filterval.... Nu undrar jag vad man ska använda för material till lådorna? Är det mdf som är det bästa eller? Vilken fanér ska man använda, och var kan man beställa det? Vad behöver man tänka på vid fanérande av lådor?

Svar på många av mina frågor kan jag nog få om jag söker på forumet, men det känns bra att ha en egen tråd där jag lätt kan ställa fler frågor som säkerligen kommer uppstå
Tänkte jag skulle sätta igång med projektet nu i veckan och ska ut på stan i morgon och inhandla verktyg och annat som behövas....
En sak till jag funderade på, vad för verktyg kan man använda sig av för att göra den försänkningen för elementet på framsidan av lådan?

Ja det var väl det mesta just nu.... har säkerligen glömt något, men det kommer nog... så har ni förslag och svar på någon av mina funderingar skriv!

Föressten, vad står DIY för?

Hälsningar // Johan

// Johan

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/06/29 :  21:46:02  Show Profile Send Nagref a Private Message
Welcome! Diy = gör det själv eller Do It yourself!
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/06/29 :  21:52:45  Show Profile Send Nagref a Private Message
Tips på stativare???

Kanske vår egna goding, HFLS-1 eller ett kit som finns på Hifi-kit LTS-2v-f1...
Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2003/06/29 :  22:00:42  Show Profile Send n/a a Private Message

Du försänker elementkorgarna med en sk överhandsfräs. Kan hittas billigt hos tex rusta och jula.

Lämpligt material i lådorna är MDF, lättarbetat och hyfsat billigt.
Faner kan du hitta hos bla Nordiska Fanerfabriken, Pondussnickeri och Bröderna Holm.

Det finns en fanerguide här på forumet som kan vara användbar. Men har du möjlighet tycker jag att du byter ut kontaktlimmet mot trälim istället.


Och du, välkommen ner i DIY-träsket. Du är fast förevigt




Edited by - n/a on 2003/06/29 22:01:00
Go to Top of Page

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/06/29 :  22:01:14  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
Att börja med ett komplett kit och bara bygga en egen låda kan kanske vara nåt. Att köpa ett "universalfilter" med en viss delningsfrekvens till en egen konstruktion avråder jag starkt ifrån. Filtret är den svåra biten i en högtalare då det inte bara ska dela upp frekvensområdet, utan dessutom anpassa frekvensgången till elementens frekvensgång, baffelns inverkan och en massa andra saker. Så att räkna på t.ex. ett 12dB butterworth eller nåt sånt som man kan läsa om i böcker går inte.

Det finns många som lagt ut egna konstruktioner på nätet som man kan bygga, så man måste inte köpa ett färdigt kit där man själv inte kan välja filterkomponenter.

Ett bra datorprogram att använda är LspCAD som finns i olika versioner från 300 kr och uppåt. Väl värt pengarna!

Go to Top of Page

geten
Member

320 Posts

Posted - 2003/06/29 :  22:24:34  Show Profile Send geten a Private Message
quote:
Welcome! Diy = gör det själv eller Do It yourself!


Tack för välkomnandet! :)

Det där borde jag nästan kunnat räkna ut själv

// Johan

Edited by - geten on 2003/06/29 22:25:30
Go to Top of Page

geten
Member

320 Posts

Posted - 2003/06/29 :  22:27:17  Show Profile Send geten a Private Message
quote:
Tips på stativare???

Kanske vår egna goding, HFLS-1 eller ett kit som finns på Hifi-kit LTS-2v-f1...


HFLS-1 verkar mycket intressant måste jag säga, en sån kanske man skulle satsa på :) Finns elementen till dessa på hifikit?

// Johan
Go to Top of Page

tengil
Member

331 Posts

Posted - 2003/06/29 :  22:32:09  Show Profile Send tengil a Private Message
Tjenare..

Några kloka ord från mig..

Mär du bygger:
Ta tiden det behövs, plus lite till.. Var noggrann, slarva absolut inte med någonting..
Det du bygger kan bli hur dåligt samt hur bra som helst.. Det säkra är då att bygga efter ritningar och beskrivningar, som är beprovade med gott resultat (ex pro-ac klinen, eller framförallt Hififorum högtalaren!)

Det jag skulle råda dig till är att höra med epkpeng här på forumet. -Du måste ju få fram något att bygga, eller hur!
Har du tur så ordnar han ett "kit" till dig, med allt som behövs för filter samt element, för din rådande budget.. (hoppas du inte blir sur nu epkpeng..)

Nästa steg blir brädgårn. Där får du de bitar du behöver för två kompletta lådor tillsågade, till en ringa kostnad.

Det du behöver köpa är en billig fräs från rusta, trälim, samt ett par tvingar av god kvalitet (underlättar oerhört om de är enkla att använda!)

Strunta i så mycket som möjligt av planering, nu första gången du bygger. Köp heller så lite som möjligt av redskap.. Lyd bara instruktioner, och känn efter om det hela är din grej..

Går allt som smort och du fastnar för det så har du sedan fria häönder att bli mer erfaren och bygga dig dina drömhögtalare av ditt liv!!

Edit: Jag har suttit alldeles snett och skrivit så jag orkar verkligen inte läsa igenom det jag skrivit.. Låter något helknäppt så.. ja då vet du!
Go to Top of Page

geten
Member

320 Posts

Posted - 2003/06/29 :  22:34:01  Show Profile Send geten a Private Message
quote:
Du försänker elementkorgarna med en sk överhandsfräs. Kan hittas billigt hos tex rusta och jula.

Lämpligt material i lådorna är MDF, lättarbetat och hyfsat billigt.
Faner kan du hitta hos bla Nordiska Fanerfabriken, Pondussnickeri och Bröderna Holm.

Det finns en fanerguide här på forumet som kan vara användbar. Men har du möjlighet tycker jag att du byter ut kontaktlimmet mot trälim istället.


Och du, välkommen ner i DIY-träsket. Du är fast förevigt


Tackar även dig för välkomnandet!

Ja då får man väl åka till Rusta i dagarna och köpa sig en överhandsfräs. Den kan inte kosta mycket va? Brukar ju vara ruggigt billigt på Rusta.


// Johan
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/06/29 :  22:34:23  Show Profile Send Nagref a Private Message
Elementen kan säkert köpas hos hifi-kit men jag tror att de blir billigare att beställa från andra fristående företagare...

Kolla bannern som dyker upp ibland i översta vänstra hörnet till Engelholm audio till exempel...

Edited by - Nagref on 2003/06/29 22:36:54
Go to Top of Page

geten
Member

320 Posts

Posted - 2003/06/29 :  22:41:30  Show Profile Send geten a Private Message
tengil : Nej då jag ska inte slarva! Tack för tipsen! Jag hänger dock inte riktigt med, menar du att jag ska fråga epkpeng om han kan fixa fram allt jag behöver som element och filterkomponenter och sen skicka det till mig?

// Johan
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/06/29 :  22:43:32  Show Profile Send n/a a Private Message
Fräsen kostar 300kr, köpte nyss en själv och den verkar helt OK.

”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”

- Olof Palme
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/06/29 :  23:21:37  Show Profile Send celef a Private Message
jag köpte rustas fräs igår, bytte bottenplattan (plast) mot en större dito i mdf för att kunna använda den som "cirkelmall", men nu kan jag inte använda spånsugen!! finns det olika längder på "notfräsar" (de heter så va, stålen man försänker med??)?? annars måste jag bygga en egen spånsugsanordning! 300:- är fräsen annars helt klart värd!

sound pollution
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/06/29 :  23:53:52  Show Profile Send Nagref a Private Message
Jepp! Notfräsar använder man vid försänkning! Spånsug? Är inte det bara för städfjantar som inte gillar att allting dammar ner av fint MDF-pulver? Skämt o sido det kan vara lämpligt för det dammar s*tingen när man fräser även modesta spår i MDF. T o m när man är utomhus så kan det upplevas som ett problem.

Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/06/30 :  00:09:48  Show Profile Send celef a Private Message
det dumma var att mkt damm liksom ville lägga sig mellan arbetsstycket och den nya bottenplattan vilket gjorde att det hela blev lite "vobbligt" och skären blev inte helt perfekta. en annan dum sak på rustafräsen var millimeterskalan för djupledsinställningen, minsta möjliga precision!!! men vad kan man begära för 300:- spänn!? :)

sound pollution
Go to Top of Page

tengil
Member

331 Posts

Posted - 2003/06/30 :  00:48:49  Show Profile Send tengil a Private Message
geten: Ja, försök få fram ett kit av epkpeng! Varför inte HFLS högtalaren, vilken han säljer alla komponenter till! Den ligger rätt bra till i din prisklass, och låter verkligen kanon!

Epkpeng säljer element, vet vad han pratar om, samt tillhandahåller bra bra pris!
Go to Top of Page

geten
Member

320 Posts

Posted - 2003/06/30 :  01:18:19  Show Profile Send geten a Private Message
tengil: Ahaa, det är alltså epkpeng som driver och äger Engelholm Audio ser jag nu.... Trevligt!

Då ska jag följa ditt råd och höra med honom!

// Johan
Go to Top of Page

geten
Member

320 Posts

Posted - 2003/06/30 :  14:51:54  Show Profile Send geten a Private Message
Finns det något ställe på nätet man kan beställa fanér? Var inne på de sidorna chrille rekomenderade men det var ju inga direkta beställningssidor? Det finns kanske inte? Hur gick ni tillväga för att få hem er fanér? :)

// Johan
Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2003/06/30 :  14:55:20  Show Profile Send n/a a Private Message


Jag har beställt faner på postorder från företagen jag listar ovan. Ring eller mail dem. Jag har beställt ganska mkt av dem och det fungerar bra.
Sedan finns det en hel del andra företag som sysslar med fanerimport och tillverkning. Sök på nätet.
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/07/01 :  08:54:57  Show Profile Send Flint a Private Message
Slöjd-detaljer har en del faner och en massa annat kul med. Katalogen är bra kvällsläsning.
http://www.slojd-detaljer.se/butik/default.asp
Go to Top of Page

geten
Member

320 Posts

Posted - 2003/07/01 :  16:35:57  Show Profile Send geten a Private Message
Flint: Tack för tipset, beställde katalogen men den var tydligen slut för tillfället...

För övrigt har jag vart iväg i dag och handlat maskiner och annat nödvändigt till bygget på Rusta.... Fy tusan va billigt det är! Iofs så vet jag inte hur kvaliten är på sakerna men jag tror nog det är värt pengarna....
Fick en överhansfräs, en massa tvingar i diverse storlekar, massa verktyg, spackel och en varmluftspistol för en bra bit under tusenlappen

// Johan
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/07/01 :  17:05:59  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
En sak jag undrar, är hur man tar upp hål i en skiva så bra som möjligt, vilket verktyg till det?

Inte sticksåg iaf?

Har tillgång till en datorstyrd fräs men det hjälps inte när jag ska börja med mitt nya alster =)

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

geten
Member

320 Posts

Posted - 2003/07/01 :  17:36:39  Show Profile Send geten a Private Message
Dazzin: Har också funderat lite på det.... Finns det något annat alternativ förutom sticksåg?

// Johan
Go to Top of Page

geten
Member

320 Posts

Posted - 2003/07/02 :  14:36:06  Show Profile Send geten a Private Message
Vad är det för typ av islagsmutter och bult man ska använda för att skruva fast elementen?

// Johan
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/07/02 :  14:45:37  Show Profile Send Nagref a Private Message
Hål i skiva fixar man bäst med en överhandsfräs!
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2003/07/02 :  14:49:50  Show Profile Send AndersP a Private Message
Jag tycker mycket om bultar med insexskalle som inte är försänkta utan sticker ut lite. Det ser flott ut tycker jag. Mitt enda klagomål på HFLS-1 är för övrigt de blanka skruvskallarna, men smaken är ju bekant som.........

Här i Norge finns alla skruvar och muttrar på Eltek i Oslo, men jag kan inte tänka mig att nåt skulle saknas på tex. HiFi kit.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000