HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Personlig HiFi
 Grado SR 60
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jadde
Member

1166 Posts

Posted - 2003/06/29 :  02:46:02  Show Profile Send Jadde a Private Message
Funderar på att skaffa ett par riktiga lurar till min bärbara MD.

Har läst en hel gott om Grados minsting SR 60. Någon som har lyssnat till den?


Edited by - Bernt Jansson on 2004/11/27 05:54:29

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/06/29 :  02:56:06  Show Profile Send marbrink a Private Message
Jag har lyssnat på den och gillar den. Gillar i och för sig de flesta Grado lurarna!
Har själv Grado SR225 med Sennheiser HD414 pads (rekommenderat tweak på Grado) tillsammans med en Sugden headmaster och det låter kanon!
Kolla i mitt fotoalbum: http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=12501

Edited by - marbrink on 2003/06/29 02:58:39
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/06/29 :  02:57:58  Show Profile Send marbrink a Private Message
Längst ner på sidan står det om tweaket!
Go to Top of Page

Jadde
Member

1166 Posts

Posted - 2003/06/29 :  13:00:13  Show Profile Send Jadde a Private Message
Är dessa lurar luriga att driva?
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/06/29 :  13:08:10  Show Profile Send marbrink a Private Message
Dom är lättdrivna, 32 ohm. Passar bra till portabla prylar men passar fint hemma också.
Givetvis låter det bättre med en bra hörlursförstärkare men det är absolut inget måste!
Go to Top of Page

Henrik A
Member

155 Posts

Posted - 2003/07/01 :  08:29:04  Show Profile Send Henrik A a Private Message
Har haft och slitit ur 2 par SR80 och har nu ett par SR325 som jag köpt SR60´s öronpaddar till. Osannolikt bra ljud till cd-freestyle, inga problem att driva och dessutom bekväma numera.

"Im a bassplayer. I like doing the same thing over and over again."
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2003/07/01 :  10:55:16  Show Profile Send AndersP a Private Message
Jag har ägt och älskat mina SR 60 i 5 år. Man ska duktigt mycket högre upp i pris för att få det bastrycket. Dom är känsliga nog till att kunna spela skapligt högt med batteridriven utrustning, men batterierna tar slut ganska fort.

Marbrink skriver att dom är lättdrivna. Det är inte sant.
32 Ohm är en mycket tung last för en hörlursförstärkare. Många IC - baserade steg kroknar tydligt under en så lågohmig last.
De flesta lurar håller sig runt 300 Ohm.

Mitt råd: Ta med DIN bärbara MD med fulladdade batterier till ett ställe som säljer Grado och lyssna själv. Om du får bättre bas med dina vanliga lurar orkar inte din MD dra Gradolurar. Då bör du antingen köpa typ Sennheiser eller AKG eller byta din MD.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/07/01 :  11:16:16  Show Profile Send marbrink a Private Message
dom är väl visst lättdrivna! När jag sa att dom var lättdrivna menade jag i första hand till portabelt och då passar väl 32 ohm bra, eller?
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/07/01 :  11:21:51  Show Profile Send marbrink a Private Message
quote:
Marbrink skriver att dom är lättdrivna. Det är inte sant.
32 Ohm är en mycket tung last för en hörlursförstärkare. Många IC - baserade steg kroknar tydligt under en så lågohmig last.
De flesta lurar håller sig runt 300 Ohm.



De flesta lurarna håller sig inte runt 300 ohm. Det är bara HD600 och HD580 som håller sig där nästan och Beyerdynamic håller sig runt 250 ohm. Både Sony, AKG, Grado och Sennheisers andra lurar har lägre impedanser. Sen sa väl Jadde heller aldrig att han skulle använda hörlursförstärkare? Jag tror och vet att Grado SR60 är bra mycket mer lättdriven än HD600 annars skulle inte Grado lurar vara bland världens absolut bästa portabla lurar!
Go to Top of Page

Jadde
Member

1166 Posts

Posted - 2003/07/01 :  12:36:15  Show Profile Send Jadde a Private Message
Grado SR60 kan köpas för 500kr plus frakt från USA. Här kostar den 1200kr.

Edited by - Jadde on 2003/07/01 14:14:31
Go to Top of Page

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2003/07/01 :  13:59:57  Show Profile Send Klenkar a Private Message
http://www.hcmaudio.com/
mvh dd

...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2003/07/01 :  14:17:21  Show Profile Send AndersP a Private Message
Marbrink: Du har nog en poäng i att jag inte har så stor koll på exakt vilka impedanser de vanligaste lurarna har. Jag får bara beklaga att jag uttryckte mig klumpigt och kategoriskt i det avseendet.

Det jag vet är däremot att det är få lurar som har så låg impedans som 32 ohm.

Det gäller att hålla ordning på terminologin här och inte förväxla lättdrivenhet med känslighet. Grado må vara känsliga men dom är definitivt inte lättdrivna. Det behövs relativt mycket ström för att uppnå ett visst ljudtryck med Gradolurar ock kan inte hörlurssteget leverera det, separat steg eller innbygt i MD - spelare, så försvinner basen i första hand. Det här är självklarheter och inget man ska behöva diskutera tycker jag.

Vill man ha en demonstration av dessa förhållanden tar man bara sina Gradolurar ned i närmaste Expertbutik och pluggar in i godtyckligt vald bergssprängare/konfirmationsanläggning. Mycket ljudtryck får man pga känsligheten, men kvaliteten kan vara så dårlig att man börjar grina och längta hem till datorn med MP3 - biblioteket.

Är man intresserad av optimal ljudkvalitet från Gradolurar är separat hörlursstärkare intressant. Är man intresserad av hörlursljud kan man läsa mera på tex.
http://headwize2.powerpill.org/ubb/forums.php

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000