HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Problem med min anläggning...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2003/06/28 :  22:31:44  Show Profile Send millenniumking a Private Message
De senaste veckorna har jag haft problem med ljudet i min anläggning. Jag tror det startade efter några strömavbrott vi hade! Jag får konstigt ljud från högtalaren, inte alltid, men ibland! Verkar som att det kommer från diskant-elementet i ena högtalaren! Missljudet är svårt att beskriva, men det låter som lite distortion, ett skrapigt ljud.... som dålig mottagning på tunern ungefär... Det konstiga är att missljudet är mest tydligt när jag kollar på dvd film, men ibland låter det dåligt till cd skivor också. Det verkar som att det är bara vissa frekvenser på ljudet som låter dåligt! Basljudet låter oftast helt perfekt, men vid udda partier i låtar så låter det helmysko!!

Jag har försökt kolla om det är i högtalaren eller förstärkaren problemet ligger. Jag har bytt förstärkare till en gammal som jag hade i garderoben, och just nu låter det okej, så kan hända att det är en av kanalerna på förstärkaren som på något sätt gått sönder....

Jag ska nog lämna in för en koll så småningom, men jag undrar om någon har en ide om vad som kan vara fel? Någon annan här som upplevt att förstärkaren tagit stryk av ett vanligt strömavbrott???

Det är HK 670 och Dali 6006 jag kör med föresten...
Någon som upplevt liknande problem med Harman Kardon?

Aldrig kul när det låter dåligt!

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2003/06/29 :  23:10:12  Show Profile Send lennartj a Private Message
Om bara en högtalare låter skumt skulle jag först koppla höger högtalare till vänster kanal på den ordinarie förstärkaren och tvärtom. Om samma högtalare låter skumt är det alltså den det är fel på och inte något tidigare i signalkedjan (förstärkare, programkälla, eller något så simpelt som en glapp kabel). Prova vidare att byta höger/vänster i kedjan om det inte är högtalaren.
Lycka till!

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000