HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vilka CD-R skivor är bäst?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2003/06/26 :  23:30:52  Show Profile Send arcam a Private Message
Ja som rubriken lyder, vilka CD-R skivor rekommenderar ni
TDK, Memorex etc.

Tacksam för råd




Edited by - arcam on 2003/06/27 11:51:40

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/06/26 :  23:48:41  Show Profile Send MartinH a Private Message
Ska du använda dom till musik skulle jag klart säga att en utav de absolut bästa ( och jag har jämfört..) är HHBs CDR74 Gold, guldskiva som är optimerad för att användas proffesionelt inom ljudindustrin.. Det blir betydligt bättre kopior på dessa om man ska sspela in musik än de skivor som sälj i storpack från OnOff och liknande butiker..

/Martin
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/06/26 :  23:49:43  Show Profile Send MartinH a Private Message
Tyvärr kostar dom iof mer men om man nu lägger ner en hel del pengar på sin stereo så kan man nog betala 10-15:- mer per skiva oxå..
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2003/06/27 :  00:44:18  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Snart kommer ju priserna att öka så man kanske skulle ta o köpa upp ett stort lager när man ska kopiera skivor

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Jadde
Member

1166 Posts

Posted - 2003/06/27 :  00:58:14  Show Profile Send Jadde a Private Message
varför kommer priserna att gå upp?
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/06/27 :  01:03:21  Show Profile Send MartinH a Private Message
Nya lagar om det där med kopiering av program på nätet har jag för mig...
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2003/06/27 :  01:25:21  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Har läst på flera ställen att "svarta memorex" är kanon.

Artphotography
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/06/27 :  01:28:00  Show Profile Send marbrink a Private Message
Kolla den här tråden: http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=15377
Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2003/06/27 :  08:05:49  Show Profile Send n0p a Private Message
Priserna kommer att öka på grund utav att den skatt som finns på kassettband och videoband kommer även att finnas på cd/dvd inspelningsbara skivor. Kommer att börja gälla ifrån 040101.

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2003/06/27 :  12:05:20  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Den bandskatt du pratar om n0p infördes redan förra året på CD-skivor. Det minns jag mycket väl för alla leverantörer gjorde utskick om det varje vecka under ett par månader. Detta för att man skulle köpa på sig mycket CD-skivor innan priserna gick upp. Den skatt som nu kommer är en höjning av den skatt som kom förra året om jag inte är helt felunderättad.

Frågan var dock vilka skivor som är bäst. Jag har testat en del och tycker att Sonys skivor och dom TDK som heter Metallic är bäst. Övriga TDK skivor gillar jag inte. En del av mina kunder har också haft problem med dom vanliga TDK skivorna.

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2003/06/27 :  12:05:51  Show Profile Send Gebex a Private Message
Jag tycker att de svarta Memorex är lite för mjuka.
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2003/06/27 :  12:32:26  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Prova svarta Razor sound framtagen bara för audio finns på bla. Ginza

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/06/27 :  12:54:35  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Vilken skatt på kassettband? Den som avskaffades för en del år sedan? Om påståendena om skatt på CD-skivor stämmer, kan ni väl berätta litet mer. Finns i alla fall inte med på RSV:s lista över punktskatter.
Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2003/06/27 :  13:08:22  Show Profile Send markku a Private Message
Jag ville vara mycket försiktig me allmängiltig rekommendation. Låt mig visa mhv bild vilken skillnad det kan vara helt beroede vilken brännare man använder. Dom noggranna tyskarna älskar att testa, här saxad ut Stereoplays flera test av CD-R skivor. Dom provar alla alternativ med tre representativa brännare. Här hkan ni se hurdan iof goda skivor kan ge sämre resultat i form av brus: Kodak Ultima bruser med Philips, Mitsui med Plextor, se på dom tänderna.



En mycket imponerande test av CD-R skivor är på DigitLife's sajt. Dom använder svenskproducerad testinstrument till AudioDev ( http://www.audiodev.com ), som ni kan se på första länken. Stereoplay använder tillsvarande.

http://www.digit-life.com/articles/cdrdisktest/index.html
http://www.digit-life.com/articles/cdrdisktest/index2.html
http://www.digit-life.com/articles/cdrdisktest2/index.html
http://www.digit-life.com/articles/cdrdisktest3/index.html
http://www.digit-life.com/articles/cdrdisktestp4/index.html
http://www.digit-life.com/articles/cdrdisktestp5/index.html

Nederst på sidan hittar ni länker till avbildade testreultat, som viser jitter etc...

Nederlandsk ProAudioVisie har också testat CD-R skivor. Spåket är problem givetvis, men PDF viser resultaterna grafisk. Det unika är, att dom kollade, viken effekt bristfull kylning av laser kan åstadkomma, jämförelse Mellan Marantz CDR-630 och 640.

http://www.contekst.nl/PDF1021/0006/CD-R%20test%20NOB.pdf

Vi har ett problem: det kan stå märkeslabel på skivan, men den egentliga producenten kan vara varierande. Det hjälper inte med f.ex. 'TDK', om dom har beställt skivorna från fabrik med lägre kvalitetskontroll. Vad jag har fått observera här och där, är rekommendation att satsa på japanska Taio Yuden. Det var trevligt att upptäcka mha programvara, att EMTEC Ceram Guard och Maxell CD-R80XL-S var egentligen Taio Yuden produkter.

mvh
Markku
I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952

Edited by - markku on 2003/06/27 13:09:25
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/06/27 :  13:14:34  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Det vet väl alla vilka som är "bäst"?

Det är Verbatims skivor med det blå "Metal-Azo"-skiktet.

I tester som gjorts så är dessa väldigt resistenta mot UV-strålning. Många andra skivor förstörs efter att legat framme bara några dagar i ljus. Studiofolk har sedan länge använt Verbatims skivor. Till viss del kan det förstås bero på att de råkat få ett bra rykte, men i det långa lopppet tror jag att produkten måste vara bra för att ett skivmärke ska få en sådan status. Metal-Azo-skiktet finns numera bara i deras CD-R-audio-skivor, men de går även att bränna på i vanliga datorbrännare. Om du viftar förbi en musikproducent med en Verbatim med det blå skiktet, så börjar han/hon tindra med ögonen!

Nu heter deras skikt "super-Azo" för bränning i höga hastigheter, men jag vet inte hur pass UV-resistent det är, det ser även mycket likt ut alla andra CD-R-skivor.

Sedan är det tydligen också inte heller den färg man ser som är själva brännskiktet, det kan vara samma material men olika färg man ser. Det är överkurs för mig med. Kan inget vidare om kemikalier och sådant. ftalater eller vad det kallas...?

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2003/06/27 :  13:14:36  Show Profile Send B Peter a Private Message
Jag tycker att det är svårt att bränna skivor, jag får ofta "hack" i ljudet. När jag använde samma skivfabrikat som brännaren (Yamahas "audiofil"brännare) så gick det bra men med skivor märkta Audi CD-R och med några Kodak Gold så fick jag de här hacken i musiken.
Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2003/06/27 :  13:32:14  Show Profile Send markku a Private Message
Knoppen,

Varför skulle man bry sig om hållbarheten? "Alla" lär (så skriver dom iaf) endast ta kopier av sina egna skivor. Skulle kopian bli trasig, så har man originalet kvar, icke?

Heh, heh...

Jag vill bara tipsa om test i Ljud&Bild, nummer 4/2001. Dom testade CD-R skivor, 5ex av varje slag. Tre var innandörs, två utomhus upp till 7 månader. Bladet skrev om dom guldfärgade med ftalo-cyaniner, som anses vara det stabilaste som anväds i CD-R skivor, enligt bladet.

mvh
Markku
I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952

Edited by - markku on 2003/06/27 13:33:11
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/06/27 :  13:59:57  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Exakt Markku, Kodak Gold och Verbatim Metal-Azo höll längst! Nu finns inte Kodak Gold längre, och Verbatims Metal-Azo bara i vissa skivor.

/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/06/27 :  14:08:08  Show Profile Send MartinH a Private Message
Det man däremot ska försöka hitta är just skivor som är gjorda för att användas för audio inspellningar, många andra "data"skivor har inte samma bra reflektionsskickt, och vissa har tom hål rakt igenom ( microskopisknivå ), man får då en cd-spelare som kommer få jobba för högtryck med sina felkorrigeringskrestsar, som alla vet resulterar i sämmre ljud...
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/06/27 :  17:09:47  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Om man får lita på tillverkarens egna uppgifter så skall Super Azo också vara bra vad gäller UV-resistens och lång hållbarhet. Ser dock ingen jämförelse med Metal-Azo

http://www.verbatim.com/products/products.cfm?sub_id=25&sub_lnk_id=71

Go to Top of Page

storyboard
Member

134 Posts

Posted - 2003/06/27 :  20:47:10  Show Profile Send storyboard a Private Message
Var köper man Verbatims "Metal-Azo" billigt? (på nätet eller i Stockholm)
Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2003/06/27 :  22:19:26  Show Profile Send arcam a Private Message
Storyboard, jag letade på nätet och fann några företag som säljer Verbatim; www.imusdata.nu, www.datorhandel.com/se, www.scandinavianphoto.se, www.inetdata.se, www.dustin.se
Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2003/06/27 :  22:34:38  Show Profile Send arcam a Private Message
Jag hittade en till, Verbatims Super Azo på Westiumdata i Göteborg
www.westiumdata.se



Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/06/27 :  23:09:19  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Jag letar också efter Verbatim CD. Obs att Verbatim har skivor både för vanlig datalagring och för audio. Inte alla sajter anger vilket och det kan bli förvillande, särskilt som dataskivorna är billigare.
Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2003/06/27 :  23:29:44  Show Profile Send arcam a Private Message

På exempelvis Dustin står det "music" efter texten, som exempel
Verbatim CD-R 800 MB 70 min. 10-pack music så du har rätt anders47
man får se upp





Edited by - arcam on 2003/06/27 23:30:29
Go to Top of Page

Lepra
Member

524 Posts

Posted - 2003/06/28 :  12:45:43  Show Profile Send Lepra a Private Message
Bläää... Då skulle man sparat sina 200 kodak gold skivor mao.

Frozen Brains Tell No Tales
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.75 sekunder. Snitz Forums 2000