HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hjälp med val av digitalkabel!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2003/06/28 :  00:30:58  Show Profile Send Cyber a Private Message
Funderar på att uppgradera min digitalkabel i höst..den jag har nu är Harmonic Technology Cyber-Link Platinum..(Nypris 3900:-)...någon som har erfarenhet och/eller förslag på bättre kabel...10 tkr + ??

pricer
Member

176 Posts

Posted - 2003/06/28 :  01:02:24  Show Profile Send pricer a Private Message
Klarar din nuvarande kabel inte av att transportera ettor och nollor i rätt ordning?
Go to Top of Page

pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts

Posted - 2003/06/28 :  01:07:03  Show Profile Send pesa a Private Message
Kimber Select 2020. Har ingen direkt erfarenhet av den, men val av andra Kimber-kablar som jag ar mycket nojd med. :-)

Detroit, Michigan
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2003/06/28 :  01:14:50  Show Profile Send Cyber a Private Message
Pricer...du slog huvudet på spiken..precis det jag ville åt..frågan e om en digitalkabel för typ 1 tkr eller 5 tkr eller 10 tkr e lika bra på att transportera ettor och nollor eller att det finns märkbara skillnader......har dock inte testat digitalkablar..

Edited by - Cyber on 2003/06/28 01:33:14
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/06/28 :  01:23:08  Show Profile Send f95toli a Private Message
Detta riskerar väl att bli en ny "hur stor skillnad gör en kabel"-diskussion igen, men jag trodde att "alla" var överens om att skillnaden mellan digitala kablarn är mycket mindre än mellan analoga. Allt de ska göra är ju som sagt var att transportera nollor och ettor och även om det i princip kan hända en massa elakheter (jitter,störningar mm) med signalen så kan man ju tycka att en kabel för 3900 kr borde klara av den uppgiften?
Eller?
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2003/06/28 :  01:32:13  Show Profile Send Cyber a Private Message
Ok..har det någon betydelse om digitalkabel är balanserad eller obalanserad..om den är 1 meter eller kortare?..
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2003/06/28 :  02:06:26  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
Finns åsikter om att ju längre, desto bättre, fem meter skall vara optimalt, men aldrig kortare än en meter..
Själv har jag aldrig testat olika längder på digitalkablar. Däremot Bybees, en av mina elva (!) sådana sitter på min digitalkabel. Den ger en hörbar förbättring. Rekommenderas. Vem hugger först..
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/06/28 :  09:09:04  Show Profile Send Timbre a Private Message


Hoppar på CH utan att hugga...

Skillnad på digitalkablar... Den är ju stor och ännu viktigare är valet av digitalt interface.
Själv börjar jag med att studera manualen noggrant för att om möjligt klura ut var tillverkaren har lagt krutet. Om det bara fanns en digitalingång vore det lättare men de flesta dacar har minst två.

Variationsrikedomen inom digitalkabelfloran är dessutom närmast roande...
Allt ifrån vattenskvalpande fartygstrossar till supertunna silverlänkar som levereras i extravaganta smyckeskrin.

Alla vägar är bra utom dom dåliga...
Go to Top of Page

JM
Member

533 Posts

Posted - 2003/06/28 :  09:18:25  Show Profile Send JM a Private Message
Jag testade för några år sedan två olika digitalkablar mellan CD och DA. Den ena kabeln var en som följde med DA'n och den andra var en som kostade ca 4000kr ! Jag lyssnade fram och tillbaka under flera dagar, jag kunde inte höra ngn direkt skillnad... Kanske var det en skillnad, men den var isf microskopisk...

Mvh/Janne

Att mäta är att veta !
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/06/28 :  09:36:05  Show Profile Send Timbre a Private Message



Får man lov att fråga vilken/vilka digitalingångar du använde...
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/06/28 :  09:54:08  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Om man vill vara lite elak kan man säga att om skillnaden inte är mikroskopisk är någonting rejält felkonstruerat.
Go to Top of Page

Miles
Nordic Sound Design & Base Technology

95 Posts

Posted - 2003/06/28 :  10:20:06  Show Profile  Visit Miles's Homepage Send Miles a Private Message
Elfa digital kabel 75 ohm med Bullet plugger.
Den gamle Silk kabelen ( den svarte ) balansert 110 ohm.

Det er to meget gode og billige kabler. WireWorld digitalkabel 110 ohm til 4000 kr er ikke så bra som de overnevnte.

Base Technology
Nordic Sound Design
Go to Top of Page

dajo
Member

253 Posts

Posted - 2003/06/28 :  10:36:29  Show Profile  Visit dajo's Homepage Send dajo a Private Message
Visst, en digitalkabel ska "bara" överföra ettor och nollor men man måste också tänka på att det inte finns någon felkorrigering.
Blir det av någon anledning fel så interpoleras signalen och det blir ALDRIG bra.

I ett ethernet nätverk med cat5 kabel är det helt naturligt att ca 5% av alla paket kommer fram i skadat skick och därför måste sändas om. en coaxkabel är ännu mer känslig än så.

Enligt mig är det några saker man bör tänka på vid coaxkabel.
1. den måste hålla exakt 75 Ohm/m
2. Kontakterna måste vara av mycket bra kvalitet
3. Den måste vara så välskärmad att ALLA externa störnignar skärmas bort.

Väljer man optisk kabel är det ännu viktigare med kvalitet.
Här är det ofta termineringen man betalar för.
Själva kabeln kostar inte många kronor per meter.

På mitt förrförra arbete som IT ansvarig på en skola köpte jag en switch med bla optisk ingång. Den ingående fasta linan var fiber så jag köpte en optisk kabel hos Dustin (jag valde en billig eftersom skolan hade en ytterst begränsad budget). som mest fick vi ut 5 mbps och jag spårade felet fram til switchen. För att vara på den säkra sidan bytte jag ut kabeln eftersom jag hade 2 st men det blev inte bättre.
Switchen felanmäldes och en reparatör får företaget vi köpt den från kom och skulle fixa felet. Det första han gjorde var att sucka och tala om att billiga kablar inte går att använda till någonting utan om man vill ha någorlunda fart i dom så bör man gå upp några prisklasser och då titta på hur dom terminerar kabeln.
Sedan plockade han upp en kabel i 2kkr klassen och pluggade in varpå nätverket plötsligt hade 100 mbit ut mot stamnätet.
Det var inget fel p kablarna i den bemärkelsen men termineringen var så dålig att det uppstod fel nästan hela tiden.

I min anläggning har jag nyligen bytt från en vanlig signalkabel till en avsedd för digitalöverföring och fick lite mer detaljer i diskanten. Ingen revolutionerande sak men ändå hörbar. Helt klart värt dom 400 kr jag lade på kabeln.

Min anläggning hittar ni här:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=23471

Bästa webbhotellet http://resurser.net
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2003/06/28 :  10:50:54  Show Profile Send Cyber a Private Message
Intressanta synpunkter Dajo



Timbre mfl..här e mina digitalutgångar med bild ..så vad ska man satsa på?

Mina Digitala utgångar på VIPen är följande:

Digital output 1 (SPDIF)
Digital Output 2 (SPDIF)
Digital Output 3 (AES/EBU)
Digital Output (Datalink)

Här är några switchar som finns oxå till digitalutgångarna...

On/Off switch for digital outputs
Selektor output format for digital outputs

se bild nedan "Digital output"...man ser oxå min blåa HT digitalkabel ...samt Jormas JPC 2.5


Edited by - Cyber on 2003/06/28 10:56:57
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/06/28 :  11:07:07  Show Profile Send Magnuz a Private Message
"Visst, en digitalkabel ska "bara" överföra ettor och nollor men man måste också tänka på att det inte finns någon felkorrigering."

??? Jag har alltid trott att man använde felkorrigering även med separata Transport/DA-enheter. Varför skulle man inte göra det, det vore ju idiotiskt.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/06/28 :  11:54:22  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag har under åren prövat olika digitalkablar och kommit fram till att visst så hör man skillnad mellan dom, det är kanske inte lika stora skillnader som det kan vara mellan högtalarkablar, men visst är det skillnader..

De kablar jag har tyckt har gett ett rejält lyft är Kimbers D60 ( silverkabel,teflon isolering m.m. ) och om man ska använda AES/EBU så har dom sin ORCHID eller KS 2120..

En typ av kontakt som tyvärr inte finns på så många apparater, men som är tror jag den bästa när det gäller att överföra digitala signaler är AT/T glasfiberoptiska överföring..Jag har alltid tyckt att den gett ett mer lugn och flyt i musiken, tyvärr då finns den inte på så många produkter, men den är väldigt bra..
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/06/28 :  12:13:18  Show Profile Send Timbre a Private Message
Cybervoice, här går det inte att generalisera. Är helt borta på Audionetgrejor, men manualen kan ge fingervisning om det finns tidssynkronisering eller liknande i anslutning till något av dess interface. Transporten spelar ju också roll.

Själv använder jag AT&T beroende på Accuphase "HPC link" och det känns rätt just nu. När det varit blandad kompott av apparater från olika tillverkare, har jag använt SPDIF eller AES/EBU och det fungerar ibland väldigt bra, ibland sämre.
Fråga mig inte varför...
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2003/06/28 :  12:48:07  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Jag har en digitalkabel med Bla kopparrör som skärm, (lite svårplacerad men grymt bra)tror inte att någon hifi-kabeltillverkare
skulle tillverka något så "obekvämt".

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2003/06/28 :  13:28:11  Show Profile Send Cyber a Private Message
Timbre..ja det e så sant...jo som sagt det finns tidkorr..dessutom flera filter..samt olika kombinationer av inställningar både på VIPen och MAPen..får testa mig fram för bästa kombination där...och det e väl bäst att låna hem olika digitalkablar och testa..men det är bra att ventilera lite ideer först..

Edited by - Cyber on 2003/06/28 13:28:49
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/06/28 :  13:31:34  Show Profile Send Bravo a Private Message
P.A.D. Venustas kanske

Bravo
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/06/28 :  13:51:26  Show Profile Send Timbre a Private Message


Visst skall ideer ventileras och ett tips jag kan stå för är att prova Kimber Select KS-2020 och KS-2120.
Samma kabel i i varianterna SPDIF och AES/EBU.

Men håll frugan på avstånd....annars slutar dom som halssmycke...
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2003/06/28 :  14:10:55  Show Profile Send Cyber a Private Message
Timbre ...jo jag ska försöka hålla frugan på avstånd..bara att jag hinner sätta dem på plats..Mapen och Vipen lär ju då bli till två kvarnstenar..att bära på.. ..(bara Vipen väger ju 20 kg..)
Go to Top of Page

gråbert
Starting Member

27 Posts

Posted - 2003/06/28 :  14:50:23  Show Profile Send gråbert a Private Message
Jag har inga större erfarenheter av olika digitalkablars inverkan på ljudet, men jag reagerade på några påståenden kring transmissionen.

dajo,
CD-mediet innehåller "Reed Solomin" felkorrigering; en algoritm som är vanlig i broadcast- och realtidsapplikationer, där man inte har möjlighet till omsändning av data som i exempelvis TCP/IP.

En koaxialkabel är inte mer känslig än en TP-kabel. Signalmässigt är TP-kabeln och koaxialkabeln mycket lika, men rent praktiskt är det givetvis olika saker som är viktiga då utförandet på kablarna skiljer sig kraftigt.

Det blir inte lätt att hitta en koaxialkabel med exakt 75 ohm, men det är riktigt att den karaktäristiska impedansen är "nära" 75 ohm i transmissionsområdet.

Alla störningar är omöjliga att skärma bort. Man kan däremot välja en kabel med så högt skärmmått som möjligt.

Vad det gäller optofiber så kan man säga att kravet på kontakteringen hänger ihop med fiberns numeriska appertur och acceptans.
Singelmode som är vanligt i stamnät och stadsnät ställer höga krav på kontaktering.
Multimode som är vanligt i lokala nätverk ställer mindre krav på kontaktering.
"Sony/Philips-interfacet" ställer betydligt mindre krav, så det är vanskligt att jämföra känsligheten i olika optiska transmissionssystem.

Jag kanske låter lite petig, men jag ville bara fötydliga några punkter.
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/06/28 :  15:08:44  Show Profile Send Timbre a Private Message

Kimber Select KS-2020 SPDIF

Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/06/28 :  15:15:42  Show Profile Send Timbre a Private Message

Kimber Select KS-2120 AES/EBU

Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/06/28 :  15:20:45  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Kimber måste väl ändå göra världens vackraste kablar....
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000