HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Stativsand
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

poppop
Member

460 Posts

Posted - 2003/06/29 :  10:44:12  Show Profile Send poppop a Private Message
Mina stativ låter. Vad för sand ska jag fylla dem med, och var kan jag hitta denna sand. Eller blyhagel...

Mono är underskattat!

mac
Member

286 Posts

Posted - 2003/06/29 :  11:01:01  Show Profile Send mac a Private Message
Jag tog helt vanlig sand, från en sandhög. Gjorde dock misstaget att inte torka sanden ordentligt innan jag hällde den i stativen. Mina stativ har jag byggt själv i trä. Fukten i sanden gjorde att stativen sprack. Detta är snart åtgärdat, men det blev ju en del extra arbete.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/06/29 :  11:30:08  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Mina låter också.
Jag köpte mina på Radiolagret i Göteborg, och när jag pratade med dom om detta påstod dom att det trots allt låter bättre med utan sandfyllning. Dom menar att en lätt konstruktion klingar av snabbare än en tung konstruktion.
Sedan har jag hört samma sak från folket på Skilfing.
Dom har utformat benen på sina rackar så att det finns möjlighet att sandfylla dom.
Men dom rekommenderar det inte. Det ska låta sämre om man sandfyller benen.

Själv har jag inte testat, utan förmedlar bara informationen jag fått utan personligt ansvar för följderna.


"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2003/06/29 :  11:45:29  Show Profile Send Hotspur a Private Message
quote:
Vad för sand ska jag fylla dem med, och var kan jag hitta denna sand?

Svar: Blästersand, finns väl t.ex. på Biltema?
Go to Top of Page

Sentinel
Member

180 Posts

Posted - 2003/06/29 :  12:02:25  Show Profile Send Sentinel a Private Message
Du kan lugnt fylla dina stativ med helt vanlig sant (dock torr). Bly kan annars vara ett intressant alternativ, men då enbart pga. dess lite högre vikt. Inget jag skulle göra med tanke på vad det lär kosta och i miljösynpunkt.

...sunkiga parasolldrinkar, billigt rödvin samt hifi. Det är livet det..
Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/06/29 :  12:50:59  Show Profile Send peder47 a Private Message
Akanin blästersand,den är ICKE fuktabsorberande och väger 1,7kg/liter.

Finns bla hos Cramo-kedjan.

Bästa sättet att testa med och utan sand,då vet du utan att behöva spekulera.

Lycka till....

Peder

Våga vara *openminded*

Edited by - peder47 on 2003/06/29 12:52:02
Go to Top of Page

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/06/29 :  12:52:50  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
"Dom menar att en lätt konstruktion klingar av snabbare än en tung konstruktion."

Ehh? Hur snabbt en konstruktion klingar av har väl inget med massan att göra, eller... Det har väl mer med material och struktur att göra? Nåja, det går åt mer energi att fart på en tung konstruktion och den energin måste ju ta vägen någonstans. En sak som är deffetift säker är att du sänker resonasfrekvensen något alldeles otroligt om du sandfyller stativen.
Jag ska själv sandfylla mina egena, nya, om det bara kunde torka upp ute någongång.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/06/29 :  12:56:17  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Du har helt rätt Mr.Älg, en gitarrsträng ex.vis väger inte mycket.
Jag kan ha missuppfattat argumentet.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

zorro
Member

201 Posts

Posted - 2003/06/29 :  13:22:37  Show Profile Send zorro a Private Message
Jag har använt mig av en akvariesand som var mycket finkorning. funkar fint..

heja sverige!
Go to Top of Page

poppop
Member

460 Posts

Posted - 2003/06/29 :  13:25:47  Show Profile Send poppop a Private Message
Jag kör med Atacama-stativ, och dom klingar väldigt. Jag testade att knacka med handen på högtalaren och fick en sjungande ton.

Mono är underskattat!
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/06/29 :  13:31:39  Show Profile Send Snutten a Private Message
Du ska absolut använda blästringssand! Den är absolut torr och väger en hel del så att du får tunga stativ. Jag skulle inte chansa med annan typ av sand. Alternativt skulle jag använda blyhagel men det blir dyrt och väldigt tungt (lite svårt att hantera stativen?).
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/06/29 :  13:52:12  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag tyckte nog oxå att Radiolagret var ute och snurrade lite där..Men visst kan Skilfing ha gjort en produkt som akustiskt kanske låter bättre utan fyllning, men ja..

Skulle oxå rekommendera blästringssand, då den har en högre densitet och är mer finkornig än vanlig sand.. Bly..ja visst är det tungt men som sagt så koster det en hel del, och visst finns det väll miljöaspekter som man kan tänka på.. Jag har blystavar i mina trästativ, men dom är insatta där från början av fabriken, och tungt blir det !!
Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/06/29 :  13:52:21  Show Profile Send peder47 a Private Message
Hej igen....

Du kan också prova olika mängd sand i stativen,skillnaden är klart hörbar.

Kör med halveringsprincipen....

Sandfyll hela stativet,lyssna....halvera sandmängden i stativet lyssna,vilket spelade bäst..kanske vid halva mängden sand,häll då på halva halva uppåt så att sandmängden ligger exakt mellan hälften och fullt...lyssna,
Gör sen likadant från hälften och nedåt för att säkerställa dina intryck.Gå sedan vidare till du hittat sandläget där det spelar bäst.


Jobbar du på det sättet enligt halveringsprincipen så kan du riktigt *fininställa* stativen för din högtalare.

Tar lite tid men resultatet blir så att säga mkt lyckat.

Och som sagt ang sand,se mitt råd i tidigare inlägg....Blästersand,ICKE fuktabsorberande.

OBS,MKT viktigt...mät upp exakt var högtalarna och stativen står.Dom måste vara på exakt samma ställe vid alla lyssningstillfällen...på millimetern. VAR NOGA MED DETTA.

Lycka till

Peder

Våga vara *openminded*

Edited by - peder47 on 2003/06/29 13:55:51
Go to Top of Page

Staffan
Member

714 Posts

Posted - 2003/06/29 :  14:13:17  Show Profile Send Staffan a Private Message
Blyhagel ger mkt bra tyngd och dämpning.
Säljes hos dom flesta vapenaffärer för
mellan 25-50 kronor per kilo.
Finns i mängder med olika kalibrar.
Köpte själv 15 kg 2 millimeters nyligen till
ett stativ.
Stativet kändes ganska tungt innan då det
är gjort av 4 mm stålplåt
Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2003/06/29 :  14:17:18  Show Profile Send s.m.f a Private Message
Jag fyllde min förra bänk med en kobination av blästersand och blyhagel(hyfsat billig från vapenaffärer). Tung blev det. Hur prisvärt det är vågar jag inte sia om, dock så testade jag förra veckan min hemmagjorda ekbänk mot den sandfyllda. Det blev knockout direkt. Ekbänken vann alltså. Den är dessutom betydligt lättare. Bilder finns under s.m.f:s corner.

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever
Go to Top of Page

Gottis
Member

89 Posts

Posted - 2003/06/29 :  15:10:09  Show Profile Send Gottis a Private Message
Jag fyllde mina atacama nexus med aluminiumsilikat (bläster medel)
och visst tycker jag att det lät bättre. Köpte på det på järnia för 160 kr. Vikt 7,7 kg 5L
Go to Top of Page

poppop
Member

460 Posts

Posted - 2003/06/29 :  20:27:01  Show Profile Send poppop a Private Message
Vad tror ni om att slänga stativen och istället använda betongblock som stativ? Ni vet, såna där fyrkantiga som ser ut att vara sammanfogade gråa kulor... som man bygger väggar av...

Mono är underskattat!
Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2003/06/29 :  20:52:45  Show Profile Send s.m.f a Private Message
Tänker du på lecablock?

Tror definitivt att stativen är bra mycket bättre.

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/06/29 :  22:05:20  Show Profile Send Adagio a Private Message
Aluminiumsilikat, helt suveränt i pris/prestanda. Man slipper med-sjungande stativ/bänkar
samt fukt problem.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/06/29 :  23:23:03  Show Profile Send divander a Private Message
Menar du att aluminiumsilikat är bättre än ingenting eller är det bättre än vanlig blästersand?

Oops! I did it again
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/06/29 :  23:28:37  Show Profile Send MartinH a Private Message
Lecablock är bättre än ett dåligt IKEA bord, men ett bra stativ är nästan alltid bättre..men måsta ofta bygga upp ett antal block och då får man ingen sammanhängande kropp, så ett bra stativ är nog bättre..men fyll det med blästersand ELLER alusilikat..men en bra fyllnad men en kraftig densitet är att föredra helt enkelt...

/M
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/06/30 :  13:46:58  Show Profile Send Adagio a Private Message
Divander> Jag tycker alu.silikaten är trevlig att jobba med den är lite grövre än tex sand eller glaskorn, det läcker inte ut som fin sand har en tendens att göra, den leder inte ström, den är inte magnetisk, termiskt och kemiskt stabil och man ser allt spill pga färgen (glassvart) därigenom underlättas städningen efter "operation dämpning".
Använde en gång sandblästermedel det var omöjligt att få upp allt, vardagsrummet var som ett hotelrum i grekland i veckor efteråt. Desutom läckte det ut lite, lite hela tiden.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/06/30 :  14:09:15  Show Profile Send divander a Private Message
Jag har en plastpåse i mina stativ. Den följde med (Atacama) men det fungerar säkert med en vanlig icke-hifi-påse. Med tratt så spillde jag inget. Men förmodligen så hör man ingen skillnad. Jag antar att det går bra med vilket som.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2003/06/30 :  14:22:50  Show Profile Send Per a Private Message
ärligt stulen sand från ett sandtag funkar alldeles utmärkt. ett tips är att vara utomhus när du fyller sand i stativen. det dammar som inåt h-e. (åtminstone om sanden är torr och det bör den ju vara!)

Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/06/30 :  15:02:56  Show Profile Send MartinH a Private Message
Undrar om det blir bäst med en Konsum kasse eller om man får en ljudförbättring med en ICA kasse i stativen ??
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2003/06/30 :  15:39:31  Show Profile Send CC a Private Message
ICA:s kasse e mkt bättre, Konsum suger

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.75 sekunder. Snitz Forums 2000