hasse: försökte få svar på det i nån tråd jag hade men fick uppfattningen som om det inte hade nån störrebetydelse (bortsett från att den inte ryms)....och det va inge bra om man ändrade baffeln tyvärr
"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
tråden kommer så fort kameran kommer hem. Jag hoppas att det ska vara förbättringar men man vet ju alldrig. Jag använder mig av samma komponenter. Det är lådritningen som jag kommer att avika lite från. Men baffeln behåller samma mått.
Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.
Nu har jag suttit och vänt och vridit både på komponentlistan "bilden på filtret" och kopplingsscheman och får inte antalet motstånd att stämma! Ska jag använda det som står i komponentlistan eller ska jag använda komponenterna som står på kopplingsschemat "exakt som på schemat"?? Tacksam för ett svar eller hjälp
Er HFLS-1 fremtidssikker? Tror man at Vifa kommer til å produsere disse elemetene noen år til? Slik at man ikke må kaste høyttaleren dersom et element går sønder?
Det var en dedikerad HFLS-1 site pågång som jag höll på med... dock så verkar det som om ledningen har övergivit projektet för jag har inte hört från dem på länge...
Har nå begynt å handle inn deler til HFLS-1. Jeg har vært på Biltema og kjøpt bassrefleks-rør. Disse er nøyaktig 50mm innvendig mål. Men tyvärr bare 15cm lång. Jeg kjøpte 4 stycken. Var også på rørhandeln og kjøpte rør med 50mm ytterdiam. Har fått tips her på forumet om å stoppa inn det i biltema-røren.
Fråga: Vad är best? 1 - Kapa dom 2 sista biltema-rørene og lime for å få korrekt längd. 2 - Bruke plastrøren med 50mm ytterdiam og stoppa inn i biltema-røren.
1. Vil gi diam 50mm i porten. 2. Vil gi diam 45mm i porten.
Finnes det något program var man kan fylla inn siffrorna og få frem resultat på frekvenssvar og avstemming?
Mycket möjligt att följande inte hamnar riktigt på rätt ställe men eftersom det redan avhandlats en hel del HFLS-1-relaterade ämnen i denna tråden så tar jag det här:
Det har i lite olika trådar antytts att HFLS-1:orna trivs bra med en stärkare med lite mer pondus. För närvarande drivs mina av en H/K-receiver specad till typ 2x65W. Har inte testat med något fetare, men upplever att högtalarna nog skulle kunna tyglas ytterligare med mer effekt.
Min fråga är därför, har någon HFLS-1-ägare något konkret tips att komma med? Erfaranheter osv? Har sneglat en del på Hypex UcD180 men tycker att steget de verkar lite "klena" om man nu verkligen vill vara på den säkra sidan. Tyck till!
Tjena, har hakat på HFLS-1 bygget för en månad sen. Hittade 28 mm bänkskiva på vinden och har kapat upp denna, limmat lådan och beställt element och filter från www.speakercity.com . Ska om någon vecka fräsa baffeln och bakstyckt i mån av tid. Detta projekt kommer att ta lite tid beroende på när element och filter kommer mig tillhands. Bänkskivan är massiv bok och ska oljas i slutskedet ett antal ggr. Återkommer med bilder osv senare.
hk brukar väl vara ganska strömstarka? min linn förstärkare på 2*33watt klarar att driva med nöd och näppe allt handlar inte om watten...skulle iofs inte skada med lite krell prylar
"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)