HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Coplandförstärkeri med sus och brum
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

GoBo
Starting Member

15 Posts

Posted - 2003/06/27 :  16:03:31  Show Profile Send GoBo a Private Message
Jag har nyligen köpt en begagnad Copland-kombo, försteg CTA-301 mkII (rör) och slutsteg CSA-515 (transistorer) för det facila priset av 10500 kr. Jag hade inte möjlighet att lyssna på grejorna i förväg eftersom säljaren fanns i Skåne och jag i Stockholm, men det kändes ändå som ett säkert köp. Nu är jag inte riktigt lika säker längre eftersom jag får ett ganska påtagligt sus och brum från högtalarna, t.o.m. när volymen står på noll. Jag har testat lite med att fasvända nätkablar och även vända på signalkablarna (van den Hul) mellan för- och slutsteg, men det har inte haft någon effekt.
Är det någon som har något förslag?
Man kanske får räkna med ett visst sus eller ska den vara helt tyst som jag är van vid från rena transistorförstärkare.
Skulle en annan nätkabel och/eller signalkabel göra susen?

Mvh, Göran

rowa
Member

569 Posts

Posted - 2003/06/27 :  16:16:14  Show Profile Send rowa a Private Message
Det är NÄSTAN alltid ett visst sus, beror lite på högtalarnas känslighet också.

MVH/ Niklas

Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/06/27 :  16:20:48  Show Profile Send Flint a Private Message
Det behöver inte brusa och brumma från rörgrejer. Det handlar bara om konstruktörens kompetens. Om du har en volympott på slutstegets ingång så kan du testa med att dra ner den en bit. Det brukar både låta lite bättre och miska ev. brus. Visst kan det vara något fel på grejorna med. Killen sålde kanske av någon speciell anledning. Annars tror jag i det här fallet att det är lite tjall med nivåanpassningen mellan för och slutsteg trots att det gäller samma märke.

Edited by - Flint on 2003/06/27 16:28:19
Go to Top of Page

GoBo
Starting Member

15 Posts

Posted - 2003/06/27 :  16:21:20  Show Profile Send GoBo a Private Message
Men det här är lite väl påtagligt, det hörs rätt tydligt vid lyssningsplatsen vid svaga partier i musiken.

/Göran
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2003/06/27 :  16:23:35  Show Profile Send EAR a Private Message
Flint har rätt visst kan rörstärkare vara helt tysta.
Har hört på någon Copland för länge sedan och har inget minne av att den brusade.

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/06/27 :  16:26:16  Show Profile Send Flint a Private Message
EAR
Dina steg är tysta när dom ska va det. Den saken är klar.
Go to Top of Page

EAR

3863 Posts

Posted - 2003/06/27 :  16:29:55  Show Profile Send EAR a Private Message
Visst är mina det.Absolut inget brus om så aldrig det.Dessutom använder jag ett otroligt tyst rörförsteg
Kan det möjligtsvis vara så att ingångsrören på GoBo`s
försteg behöver bytas?

Edited by - EAR on 2003/06/27 16:32:48
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/06/27 :  16:32:34  Show Profile Send Flint a Private Message
Mycket möjligt men jag skulle börja med att ta reda på om bruset kommer från försteget eller slutsteget genom att helt enkelt stänga av försteget och höra vad som händer.

EAR
Å försteget tuffar o går verkar det som?

Edited by - Flint on 2003/06/27 16:35:58
Go to Top of Page

EAR

3863 Posts

Posted - 2003/06/27 :  16:48:55  Show Profile Send EAR a Private Message
Det har du rätt i Flint.GoBo börja med att stänga av försteget och se vad som händer.Det kan lika gärna vara på slutsteget.Var det länge sedan rören blev bytade?
Försteget bara tuffar och tuffar.Hörs helt underbart såklart

Go to Top of Page

Leif B
Member

1496 Posts

Posted - 2003/06/27 :  16:49:58  Show Profile Send Leif B a Private Message
Hej!
Jag har combin CTA 303 + CSA 504 och där förekommer inget brus.
Men det kan ju vara försteget som susar en aning från rören i ditt fall.
Hörs det tydligt när du inte spelar musik?

Mvh Leif B

Go to Top of Page

Nemo
Member

157 Posts

Posted - 2003/06/28 :  15:24:19  Show Profile Send Nemo a Private Message
GoBo: prova med att koppla alla inblandade apparater till ojordade uttag; brukar hjälpa mot brum orsakat av s.k. jordslingor.

Go to Top of Page

GoBo
Starting Member

15 Posts

Posted - 2003/06/28 :  16:09:54  Show Profile Send GoBo a Private Message
Flint: Det susar lite grann när bara slutsteget är inkopplat, men suset ökar när försteget är med och kompletteras dessutom av ett brummande.

EAR: Säljaren påstår att rören är bytta nyligen, men det kan jag ju förstås inte veta säkert.

Leif B: Det hörs tydligt även när jag inte spelar musik (även när volymen står på noll).

Nemo: Jag har provat både jordat och ojordat, men det blir ingen skillnad.

/Göran
Go to Top of Page

copland
Member

111 Posts

Posted - 2003/06/28 :  16:30:06  Show Profile Send copland a Private Message
Min Copland (CSA14) är en av de tystare förstärkare jag hört (trots rör).
Däremot har jag en kompis vars 401:a brummade ordentligt när han hade radion inkopplad. I hans fall fixade hyresvärden antennuttaget i lägenheten och problemet försvann.
Har dock hört att andra Coplandägare haft samma problem när de kopplat in radio eller TV. Verkar vara ett problem med jordningen eller liknande.

/Manne

Mann
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/06/28 :  16:37:37  Show Profile Send Flint a Private Message
Ibland får jag en känsla att vissa inlägg är fejkade. Den känslan får jag av den här tråden och den som startade den. En känsla av att någon vill driva med forumets deltagare.

Edited by - Flint on 2003/06/28 16:38:13
Go to Top of Page

GoBo
Starting Member

15 Posts

Posted - 2003/06/28 :  16:45:15  Show Profile Send GoBo a Private Message
Flint: Mitt inlägg är definitivt ingen fejk och jag vill absolut inte driva med någon. Jag har helt enkelt ett problem som jag hoppades få tips på att lösa.

/Göran
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/06/28 :  16:48:54  Show Profile Send Flint a Private Message
Det förvånar mig att du inte deltar med fler svar och synpunkter. Det blir mindre skuggboxning då. Jag ser att jag missat ett av dina svar. Sorry.

Hur högt upp på volymkontrollen på försteget går du för att få lämplig spelnivå´. Händer det mycket på en gång nästan så att det är svårt att ställa in en låg volym?

Edited by - Flint on 2003/06/28 17:03:21
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/06/28 :  17:49:53  Show Profile Send MartinH a Private Message
GeBo: Om du nu tycker att det kan vara nått fel på grejerna du köpte så tycker jag du ska vända dig till säljaren och så får produkterna kollas. Även om du köpte dom begangnade eller om det var inbyten osv. så måste alla handlare ge dig garanti på produkterna. Det har kommit en ny lag för ett tag sen som sa att alla handlare måste ge minst 6 månaders garanti, även på begangnade produkter..
Go to Top of Page

nik
Member

74 Posts

Posted - 2003/06/28 :  20:32:41  Show Profile Send nik a Private Message
Ville bara påminna om att det faktist sitter två rör i slutsteget också. Dessa sitter enligt Copland citerat ur High Fidelity 2/99 "inte direkt i signalvägen utan fungerar som konstantströmsgenerator i de kritiska strömförsörjningskretsarna till spänningsförstärkarna". I testet stod det att det förekom ett tydligt surr från nättrafon, men att man kunde få det att försvinna helt om man använde nätkabel med DC-fälla.
Har själv samma för- och slutstegskombination som jag är mycket nöjd med. Jag kan höra ett svagt brus från diskanterna om jag sätter örat väldigt nära, men vid lyssningspositionen hör man inte något brus alls. Bruset ökar inte heller i intensitet vid ökad ljudstyrka.

Mvh
Nik

Edited by - nik on 2003/06/28 20:33:34
Go to Top of Page

GoBo
Starting Member

15 Posts

Posted - 2003/06/29 :  14:22:15  Show Profile Send GoBo a Private Message
Det är inte direkt svårt att ställa in en låg volym, men behöver för all del inte vrida speciellt mycket på poten för att det ska bli ganska starkt.

Jag har precis lyft på kåpan och konstaterat att de två rören vid utgången är märkta ECC82 medans det i stycklistan från Copland som jag fick med står att det skall vara E88CC / 6922.
Det kanske är det som är problemet?

/Göran
Go to Top of Page

EAR

3863 Posts

Posted - 2003/06/29 :  14:32:34  Show Profile Send EAR a Private Message
Jag har precis lyft på kåpan och konstaterat att de två rören vid utgången är märkta ECC82 medans det i stycklistan från Copland som jag fick med står att det skall vara E88CC / 6922.
Det kanske är det som är problemet?
Svar:Det är inte samma rör och har inte samma egenskaper.Det kan mao vara möjligt att det är det som är problemet.Vad är det för fabrikat på rören?Du kan beställa nya rör här http://www.lh-musik.se/lis.htm
Annars så föredrar jag NOS rör men det är en annan historia och jag avslöjar inte var jag får dem ifrån

Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/06/29 :  14:33:30  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Jag har ett CSA-515 som också brusar och brummar lite men det märkte jag först efter att ha bytt till mkt högkänsliga högtalare.

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

nik
Member

74 Posts

Posted - 2003/06/29 :  17:54:57  Show Profile Send nik a Private Message
Det stämmer att det ska sitta 2st E88CC/6922 rör i försteget. Där ska man även hitta 4 st ECC83/12AX7A rör i phonodelen. I slutsteget CSA 515 skall det däremot sitta 2 st ECC82. Det satt rör av märket Edicron när jag köpte kombon. Huruvida det är originalrören skall jag låta vara osagt. Har även testat slovakiska JJ Electonics rör med blandat resultat. Till en början fungerade de bra, men efter en tid blev E88CC rören mikrofoniska. Funderar på att testa något annat fabrikat. Om någon vill rekommendera något så skulle jag bli glad.

Mvh
Nik
Go to Top of Page

EAR

3863 Posts

Posted - 2003/06/29 :  19:27:18  Show Profile Send EAR a Private Message
nik
Det är en fråga om vad man vill betala också.Vad har du för gräns?
Inte för att jag vill sälja utan för att veta vad jag skall tycka vara lämpligt.

Go to Top of Page

nik
Member

74 Posts

Posted - 2003/06/29 :  20:25:52  Show Profile Send nik a Private Message
EAR
Vet inte riktigt hur mycket jag är beredd att betala.
Hur dyrt kan det bli för ett par E88C/6922?
Hittade på en US sajt ett pris på 120$ för ett Siemens rör.
Antar att ett Telefunken kan kosta mer.
Vet inte hur mycket det är värt att lägga ut på ett försteg som Copland CTA 301mkII.

Edited by - nik on 2003/06/30 18:28:59
Go to Top of Page

EAR

3863 Posts

Posted - 2003/06/29 :  21:34:11  Show Profile Send EAR a Private Message
Nik
Var bor du?

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2003/06/29 :  21:53:48  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Hej!

Är det verkligen en CTA301 MKII du har? I CTA301 MkI sitter det ECC82 och i CTA301 mkII sitter det ECC88.

Har du fjärr på ditt försteg?

Vänligen, P

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000