HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Nybörjarfrågor om CD-bränning + minitest
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/06/27 :  13:49:35  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Jag har knappast bränt några CD. För många år sedan, innan det blev populärt, provade jag med ett resultat som jag blev missnöjd med. Det verkar som tekniken har gått fram en hel del sedan dess.
Jag undrar vad ni kan rekommendera i form av brännare och programvara. Jag vill ha kopior som inte hörbart skiljer sig från originalet på en high-end anläggning.
Det lilla jag tror mig veta är att all hårdvara inte kan kopiera allt som finns på skivan (det finns programmerbara lågnivåfunktioner inbyggda i brännaren och alla finns inte i alla brännare). Programmet skall också använda sig av dessa. Är t.ex. Exact CD-Copy ett bra program?
Tacksam för rekommendationer!

Edited by - Anders47 on 2003/07/25 13:04:37

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/06/27 :  14:05:55  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Plextorbrännare! De har mycket bra program som medföljer och bara funkar till deras brännare; "Plextools" som man bl a kan extrahera wav-filer med på det bästa sättet jag har stött på. Själva brännarna verkar mycket bra. Anses av de flesta förståsigpåare vara bäst.

Brännarprogram, man kan använda olika beroende på vad som behöver göras (om de är kopieringsskyddade el liknande), t ex:

Nero Burning Rom
CloneCD

m fl

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Cortez
Member

72 Posts

Posted - 2003/06/27 :  14:15:01  Show Profile Send Cortez a Private Message
Exact Audio Copy

EAC, ett erkänt bra program.

http://www.exactaudiocopy.de/

" No more chances, bye bye bye "
Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2003/06/27 :  14:21:28  Show Profile Send markku a Private Message
Anders47,

Det ser ut, att du blandar ihop namn, men ingen fara. Kanhända du tänker på ExactAudioCopy?

Då jag hadde köpt min PlexWriter 1610A gjorde jag mina första försök med bifogade program, Roxios WinOnCD, som jag var besviken med.

Provade flera andra, och har hittils använt både Feurio och ExactAudioCopy. Feurios gränssnitt ser tråkig saklig ut, men styrkan ligger bakom egenskaperna. Speciellt om man skulle sammanställa låtar från olika originaler, med olika inspelningsnivåer, så tillåter Feurio att göra justeringar samt f.ex. fade-out/in utan att förstöra original WAV-fil. Flera brännprogram har sk normaliseringsfunktion, men den är ofta alltför brutal. Du kan testa med den, hur bra CD/CD-R driv är att läsa originalskivan etc.

www.feurio.de

Mycket beröm har ExactAudioCopy. Synd att jag har problem med senaste version. Programmet har unika egenskaper, och är FREEWARE! Kolla den så absolut!

http://www.exactaudiocopy.de/

EAC hadde (har?) rätt besvärlig gränsnitt, därför tutorial nästan ett måste - om man vill fatta programmets styrka. Utvecklaren måste vara en mycket pedant person:

Tutorial till EAC: http://www.ping.be/satcp/tutorials.htm

Läs om OFFSET och DAE Quality, så skall du se, makalöst, jag lovar!

http://www.ping.be/satcp/eacoffsets00.htm

http://www.exactaudiocopy.de/eac13.html

Sen finns det CDClone, som f.ex. Stereoplay rosar, eftersom den klara alla kopieringsskyddade skivor. Jag har inte provat den, men kolla gärna:

http://www.elby.ch/en/products/clone_cd/

mvh
Markku
I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952

Edited by - markku on 2003/06/27 14:23:30
Go to Top of Page

grushog
Starting Member

39 Posts

Posted - 2003/06/27 :  14:28:00  Show Profile Send grushog a Private Message
En ganska heltäckande faq när det gäller bränning är denna:

http://www.cdrfaq.org/

Jag hade mycket nytta av den när jag började bränna...
Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2003/06/27 :  14:45:56  Show Profile Send markku a Private Message
Kolla gärna artikeln, "The Speed of Sound: How Safe is High-Speed CD-Audio Recording?"

http://www.emedialive.com/EM2000/starrett5.html

Tyvärr ser det ut, att sidan har HTML-fel, men det går an att scrolla sidovis...

mvh
Markku
I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/06/27 :  16:56:14  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Tack för tipsen! Kollade upp den CD-brännare jag har i datorn, beställde den som en arbetsstation för helt andra ändamål och hade ingen aning om vad det var för modell på CD-brännaren. Det visade sig vara en Lucky-Goldstar (som tydligen också kallas Goldstar, Hitachi och LG). Låter inte lovande, men det visade sig att den har de bästa hårdvarufunktionerna på fem kritiska områden (read/write, bufferoverrun och EFM-encoding). Så det är bara att hålla tummarna för att den skriver snyggt och tydligt på CD-R skivorna.
Jag får ett bra intryck av CloneCD och Nero som beskriver vad de gör och har listor över kompabilitet hos olika brännare. Lustigt nog säljer Nero också Feurio, som nog också är bra.
Återstår bara att köpa CD-R audioskivor och testa, tips om märken finns ju i en annan tråd.


Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/07/25 :  14:01:37  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Minitestet

Har nu kommit en bit på vägen och testat litet media och brännare. Jag har jämfört två media, Verbatim DataLifePlus (89 kr för l0-pack på Kjell) och Razor Sound (svarta CD, 109 kr för 10-pack på Kjell, säljs också som audiofilmedia till högre pris på annat håll).
Jag brände samma skiva på båda sorterna med min brännare från LG, den som kom med datorn utan att jag funderat på att använda den för audio. Trots allt blev resultatet bra med små skillnader mot originalet (fast jag testade mest med litet medfarna skivor, mina favoritskivor vill jag ha i original med häfte och allt). Jag föredrog Verbatim och tyckte att att Razor lät litet tunnare. Det var nog lättare att ljudmässigt skilja mellan Razor och Verbatim än mellan Verbatim och originalet.
Jag hade dock en känsla av att det skulle kunna bli bättre resultat med en bättre brännare än den billiga LG (som dock inte är dålig och helt ny). Ett problem var också att den sitter vertikalt monterad i datorn och att jag inte har plats att vända datorn på andra hållet. Vet dock inte hur stor betydelse vertikal montering har, men man kan misstänka att det inte är optimalt. Jag bäställde då en Plextor PlexWriter Premium, extern med USB 2.0 anslutning. Svår att motstå med sina finesser och programvaran PlexTools som visserligen är gratis men bara fungerar med Plextor (en hel del utilities och tester).
Jag har nu bränt två test-CD med LG och två med Plextor på Verbatim och Raxor. I det första fallet med CloneCD, när Plextorn kom hade provtiden gått ut på CloneCD så jag använde den medföljande licensen på Nero Burning ROM. I samtliga fall använde jag skrivhastighet 4X.
Resultatet? Det tyder på att både media och skrivare har betydelse. Razor hade ca tre gånger fler läsfel av typ C1 vid testet med PLextools. Detta oberoende av om jag bränt med LG eller Plextor. Här var media helt avgörande och det var ingen skillnad mellan brännarna.
Beträffande jitter tycktes detta bero på en kombination av media och brännare. Jittret var ca dubbelt så högt med Razor jämfört med Verbatim för båda brännarna. Men jitternivån var 50 - 100 % högre för LG än för Plextor Premium. Det innebär att jitternivån var 3 - 4 gånger högre för Razor bränd med LG jämfört med Verbatim bränd med Plextor.

En annan intressant erfarenhet var att jag på en annan testskiva på ett parti (5 - 10 minuter) fick höga värden för läsfel C1 (som beror på del i skrivningen men är relativt oförargliga) men också en kraftig peak på C2 som är värre och i de andra testerna var 0. Under denna bränning satt jag och mixtrade med ett program för att skapa CD-omslag. I de andra fallen stod datorn orörd under bränningen. Det kan vara så att media var defekt men andra förklaringar är troligare. När jag använde datorn till annat samtidigt kan detta förbrukat datorkapacitet som störde bränningen (fast det borde inte vara så med en 2,4 GHz processor och 512 MB minne). Troligare är att jag har lutat mig mot och stött mot skrivbordet där datorn står eller fått golvet att vibrera genom att röra mig i stolen. Inga häftiga rörelser, men om min tolkning stämmer är det av yttersta vikt att hålla sig långt borta från datorn under bränningen.

Razor Sound är nog inte är ett dåligt medium jämfört med mycket annat, men med mina brännare var Verbatim DataLifePlus betydligt bättre. Resultatet kan naturligtvis vara annorlunda för andra brännare.

PS. Det finns en hel del information om brännare, media, C1 fel etc. på www.cdfreaks.com och andra sajter. Tyvärr är de litet väl koncentrerade på hastighet snarare än kvalitet. Jag är nöjd med 4X om ljudkvaliteten blir bra.





Edited by - Anders47 on 2003/07/25 14:02:54
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/07/25 :  15:34:28  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Svalander har en del idéer om CD-Bränning också. Han har ett lånekit som man kan beställa hem med två olika typer av skivor och en som dessutom är svarvad i kanten. Dessutom skickade han med något som han kallade "floppy mat" eller något sådant. En tunn skiva som lägges ovanpå CDn när man laddar den. Det där sista var väldigt intressant. Jag är mycket kritisk mot woodoo inom audioområdet, men av någon anledning fungerar det där med floppy-mat. Det påverkar definitivt ljudet, och det mer på min anläggning än vad olika typer av skivor påverkade. Alla jag testat det här på hör skillnad och alla blir lika förvånade när man visar vad det är.
Men för att återgå till ämnet: Svalander site http://www.svalander.se är väl välkänd, mer specifikt kan man titta på http://www.svalander.se/cd/cd.htm och glöm för allt i världen inte att kolla in hans mycket exotiska anläggning! http://www.svalander.se/anlag/anlag.htm Ytterst inspirerande för en inbiten självbyggare som jag. Inga trista stativare där inte!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/07/25 :  16:25:14  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Man får nog säga att mina erfarenheter av Razor Sound inte överensstämmer med Svalander. I alla fall inte med de två brännare jag prövat, både lyssnings- och mätmässigt. Dessutom tar han 160 kr för 10 gentemot de 109 kr jag gav på Kjell. Därmed inte sagt att Svalanders grejor är dåliga överlag, jag har själv köpt en sats Daruma-fötter som jag är nöjd med.
CD-mattor och kantslipningar kan hjälpa men ganska marginellt. Kan i och för sig vara intressant att de har en effekt men jag söker mer robusta och enkla lösningar. Den P300 Power Plant som sedan ett par dagar matar CD-spelaren med ström har MYCKET större effekt än alla slipningar och mattor tillsammans (OK, den kostar betydligt mer).

Om man har behövlig programvara kan man se att skivorna från Razor Sound (i alla fall min paket) är tillverkade av Prodisc Technology. Jag gör en snabb sökning på cdfreaks.com och får fram följande:
"Prodisc, known for making average quality CD and media has received a large order from a Japanese vendor according to an article on Digitimes.com. Prodisc is a Taiwanese media manufacturer and this is again a sign that Japanese companies are no longer to compete with several Taiwanese industries." (från News)

När jag tittar i användarforumet dyker det upp en användare som säger:
"My experience with Prodisc has been that no 2 batches perform the same." En annan tillfogar: "Even different spindles within the same batch perform differently for me..."

Verkar mycket intressantare att kolla upp Taiyo Yuden som tycks fungera förträffligt med Plextor. Råkade dock ha en annan "LP-skivs" CD som jag fick som bonus när jag köpte något annat. En japansk som är tillverkad av Mitsubishi och heter Phono-R. Där var testresultaten nästan lika bra som Verbatim på LG-brännaren. Har inte bränt någon med Plextor än.






Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2003/07/25 :  17:24:34  Show Profile Send fidelityn a Private Message
Min erfarenhet av Verbatim DataLifePlus är att den är direkt olämplig för musik men oslagbar till grabbens playstation :-).
Använder mig själv av Nero och CloneCD till musik. Lågpris-skivor av silvertyp t.ex Memorex funkar utmärkt till musik, så kallade guldskivor har många cd-spelare problem att läsa men gör den det utan problem så funkar Traxdata och Kodak bra. Cdr-audio-skivorna är väldigt kinkiga med vilken cd-spelare man har (kan låte bra i den ena hemskt i den andra) så där får man nog prova sig fram till vad som passar sin egen anläggning.

Knappast en vetenskaplig utvärdering utan mest ett tyckande
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/07/25 :  17:31:04  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Anders47: Ja, självklart har elektroniken mer inverkan än olika tweaks (inklusive 734 olika sorters kablar) men det är ju som sagt intressant att det överhuvud taget gjorde skillnad.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2003/07/25 17:32:04
Go to Top of Page

Niclas
Member

587 Posts

Posted - 2003/07/25 :  19:47:17  Show Profile Send Niclas a Private Message
" så kallade guldskivor har många cd-spelare problem att läsa "

Tvärt om för mig. Min CDfix sväljer alla "guldskivor" medans Fuji, Verbatim & TDK vägras.
Håller med om att Kodak ligger på topp.

Mvh
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/07/25 :  19:57:54  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det är ju märkligt. Min Denon sväljer allt faktiskt. Jag brukar bränna på Fuji mest, men har inte testat skillnaden mellan olika fabrikat.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

jatttelite
Member

520 Posts

Posted - 2003/07/25 :  20:07:11  Show Profile Send jatttelite a Private Message
Plextorbrännare samt CDRWIN. Där är svaret ni söker!!!!!!!!!!!!!
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/26 :  03:30:00  Show Profile Send MartinH a Private Message
En bra separat brännare slår allt vad databrännare heter, det är väll ingen som använder sin dator som cd spelare till musikanläggning heller ?? ( jo det finns det säker..)

Om man tar tex HHBs CDR-830PLUS som är en helt underbar brännare med balanserad ingångar och matar den med en signal från en bra cdspelare genom en vettig digitalkabel, använder HHBs guldskivor i brännaren så frå ni en kopia som faktiskt låter bättre än orginalet !! Jag har prövat och det stämmer, detta beror på att skivan man bränner till är klart bättre än de skivor som används för massproducerad musik.

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/07/26 :  04:16:32  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
OK MartinH, så hur många gånger skall man kopiera kopian då för att
en usel inspelning ska bli fantastisk? Underbart att maskinerna kan
förbättra verkligheten nuförtiden, jag upphör aldrig att förvånas!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/26 :  04:24:29  Show Profile Send MartinH a Private Message
Det är inte maskinen i sig..hadde du läst vad jag skrivit så hadde du sett att det är skivorna som gör skillnaden, men en bra avspelning och en bra bränning har storbetydelse för kopians kvalitet.

Så har du inte själv prövat HHBs brännar så förstår jag inte vad din kommentar borgar sig på ???
Jag gjorde en skiva med dessa produkter för ett tag sen och kopian låt bättre än orginalet pga att skivan som jag brände på bla har ett bättre reflektions lager än orginalet och därför låter bättre.
Sen så klarar en brännare av denna kvalitet av att göra en exakt kopia från orginalet, digitalkabeln ger en bra överföring från transporten till brännaren ( att jämföra med de kablar som sitter i en dator ).

Och jag förvånas alltid av er som ger kommentarer på saker som ni inte har nån som helst aning om..
Go to Top of Page

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2003/07/26 :  10:40:12  Show Profile Send Hotspur a Private Message
quote:
hur många gånger skall man kopiera kopian då för att
en usel inspelning ska bli fantastisk?

Frågan (som är relevant) kvarstår...
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/07/26 :  11:25:15  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Martin, det låter intressant. Visserligen har jag köpt en fristående Plextor Premium men man kan ju ändra sig om något annat är bättre, fast jag har inte riktigt hunnit kolla upp riktigt vad Plextorn går för än.
Det är svårt att förstå exakt vad som sker i överföringsprocessen och vilka delar som är kritiska (alla?). Jag har uppfattat det som att läsningen inte är något större problem längre. De program jag använt läser och kopierar till hårdsisk. Detta sker inte i realtid och programmet kan läsa om problematiska sektorer ett antal gånger. Därför förstår jag inte riktigt varför det är någon fördel att ha balanserade ingångar när man arbetar med en digital signal i icke-realtid.
Kvaliteten på media och brännarerens noggrannhet verkar vara mest kritiska. En sak jag har undrat över är vad det är för skillnad mellan de drivverk som sitter i datorer och i CD-spelare. Uppenbarligen har läsarna i CD-spelare svårigheter med korrekt avläsning i realtid, varför t.ex. Chord har lagt in en buffer i sin dyra DAC64. En buffer är en billig och välkänd datorteknisk lösning så man kan undra varför detta inte blivit någon form av standard. Ja, det är många frågor som hopar sig.
Att kopierade skivor kan bli bättre än originalet tycker jag inte är något konstigt. Har ännu inte upplevt detta med orginal av hög kvalitet men det handlar kanske mest om min bristande erfarenhet. Det är dock ingen tvekan att en bra kopia av en sunkig, repig skiva blir bättre. Om inte annat visar det sig i att CD-spelaren vägrar ta mot orginalet eller stannar, hackar i uppspelningen medan kopian fungerar perfekt.
Om en hyfsat bra och inte lastgammal CD-spelare vägrar att ta emot en kopia misstänker jag att det är något problem med media eller bränningen snarare än CD-spelaren. Det finns media och brännare som är riktigt sunkiga. Om man dessutom får en dålig matchning mellan media och brännare samt bränner i för hög hastighet måste det bli riktigt dåligt! Särskilt om man sitter och stampar takten under bränningen så att datorn vibrerar!

Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/26 :  11:26:26  Show Profile Send Xover a Private Message
Visst är det väl viktigt att man botar datorn " clean" alltså kör msconfig och rensa bort alla småprogram som kan störa brännarprocessen iallfall om man har win98se som opertativ, rekommenderas!
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/26 :  11:36:14  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag håller med om att det kan kännas underligt varför en datorbrännare kanske inte skulle kunna fungera lika bra som en studiomaskin. Men jag anser att de kretsar som sitter i datorer idag håller en lägre kvalitet än vad som finns i en bra cdtransport och en bra studiobrännare. Dock så finns det datorer med bra grejer oxå, men då blir det en hel del pengar och en så maskin har nog inte många vanliga dödliga idag..

Men ser man på varför vissa cdspelare låter bättre än andra så är det samma sak, bättre grejer i de viktiga leden... Balanserade ingångar kan vara bra i vissa lägen, men i det här så används den standarliserade AES/EBU för överföringen av digital signalen ( XLR ) och man får en väldigt bra och störningsfri överföring av signalen mellan produkterna, det går även att använda andra överföringskontaker i spelaren. Men mycket av detta brogar i att få över signalen på ett få störningsfritt och säker sätt som möjligt.

I en dator så har man knappt skärmade eller balaserade signaler och är då mer utsatt för diverse störning på vägen..för det är ju ändå en kabel mellan drivern/hårddisk/brännare...

Och som altid så är valet av media avgörande för slutresultatet, och där har jag fått hur bra skivor som helst med HHBs guld CD-R.
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/27 :  01:03:19  Show Profile Send Xover a Private Message
Plextor rekommenderar att man bootar om datorn i läge "clean".
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/07/27 :  02:47:36  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
"Det är dock ingen tvekan att en bra kopia av en sunkig, repig skiva blir bättre. Om inte annat visar det sig i att CD-spelaren vägrar ta mot orginalet eller stannar, hackar i uppspelningen medan kopian fungerar perfekt."
Det där har jag ju varit med om förstås. Men att kopian skulle bli bättre än ett felfritt original vill jag höra innan jag tror på det.
De data den bränner kommer från originalet, och är dessa data annorlunda på kopian (låter bättre = annorlunda) så är det ändrat i förhållande till originalet. Hur kan brännaren veta hur den skall ändra signalen så att det skall låta bättre????
Är det samma transport som läser originalskivan vid bränning som vid uppspelning ser jag inte logiken i det här.
Däremot tror jag säkert att en sådan brännare kan vara bättre än en datorbaserad brännare.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2003/07/27 03:01:23
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/27 :  03:41:29  Show Profile Send MartinH a Private Message
Vad jag menade i min kommentar var att den skiva som jag använde i bränningen är av bättre kvalitet än den skiva som orginalet är inspelad på ( massproduktion, låg kvalitet..) Den nya CDR skivan var en skiva som har ett betydligt bättre reflektions lager, guldplättering, massa täthet m.m Det är detta som gör att kopian låter bättre än orginalet, sen att transport/kabel/brännare är av en bättre kvalitet så blir den signal som brännaren får en exakt kopia av det som finns på orginalskivan, vilket jag är tveksam att många databrännare klara av idag..
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/07/27 :  04:14:39  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ja, då förstår jag vad du menar.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000