HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Var är alla mitten-människor
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 6

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/06/26 :  18:26:38  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Jag är lite konfunderad, det verkar som om det i princip bara finns två typer av människor på det här forumet eller iallafall bara två grupper på som hörs. På den ena sidan har vi de som delar många av LTS uppfattningar. Läser jag själv på LTS hemsidas rekommenderatlista vet jag inte om jag ska skratta gråta eller vad!! Sen har vi den andra gänget som håller på med diverse lurigheter som Shakti stenar och annat esoteriskt. Själv så kan jag inte riktigt känna identifiera mig med någon av grupperna, ingenjör som man är. Visst kablar hör jag stor skillnad på, likdant med cdspelare men jag är även intresserad av tekniken bakom och mätningar. Jag är alltså en teknikintresserad hifientusiast.

Tyvärr är det som om att gå in i en vägg vareviga dag. "Har jag hört att det är bättre, ja då är det bättre" eller "i ett blindtest kunde vi inte höra någon skillnad". Förövrigt tycker jag blindtester är alldeles för trubbigt verktyg som inte funkar som det borde. Detta kan beror på stress eller att man verkligen vill höra skillnad etc man vill heltenkelt mer och detta får den rakt motsatta effekten. Folk som säger att det blir bättre med t.ex Shakti stenar, ja vad ska man säga om det, annorlunda kanske det blir men bättre!? Tror många blandar ihop annorlunda med bättre.

Finns det någon här som känner igen sig? Jag tycker att det finns väldigt få som mig själv och de hörs inte....

I'm not a complete idiot, some parts are missing

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/06/26 :  18:29:02  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Du är nog ensam där i mitten!

Vettiga synpunkter.

/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Lelle
Member

324 Posts

Posted - 2003/06/26 :  18:36:33  Show Profile Send Lelle a Private Message
Jag håller med Rydberg, är nog själv en mitten lirare.
Någon som komer ihåg den där engelsmannen som kopplade nån sorts klämmor runt vattenrören hemma och sedan påstod att ljudet i hifianläggningen blev milsvid mycket bättre (ingen fysiks koppling fanns mellan klämmorna o anläggningen har jag för mig). Jag köper inte den engelsmannen.

Think different.

Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/06/26 :  18:37:16  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Integritet är viktigt. Även i Hifi. "Detta" tycker jag. Punkt. "Nu" vill jag uppgradera. Punkt.

Faktum är att dom i mitten nog inte hörs och synns lika mkt som de "extrema" på flankerna.

Jag känner igen mig en del i ditt resonemang. Vi är nog två iaf! ;-)

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/06/26 :  18:41:56  Show Profile Send Bravo a Private Message
Tyckte jag kommenterade detta i en annan tråd nyligen, utom att ingen/inget skall dömas ohörd och gällande blindtester: Vad skulle alternativet vara? Kör man öppet kommer den delen som inte gillar produkten att säga att man visste vad det var, och därför lyssnade med positiva förutsättningar och tvärtom.

Däremot är detta ingen objektiv vetenskap, utan en subjektiv upplevelse utgående från din förnimmelse- och hörsel- förmåga.
Men visst, det är lätt att gå in i den esoteriska dimman, den varningen är befogad.

Bravo
Go to Top of Page

hsivp
Gissa vad min förkortning betyder!

623 Posts

Posted - 2003/06/26 :  18:43:18  Show Profile  Visit hsivp's Homepage Send hsivp a Private Message
jag är nog oxxå ganska i mitten tror jag... emellen teknik och voodo. =)
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/06/26 :  18:50:45  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
jag är voodoo-liberal, men för fattig för att testa. hade man kunnat mäta sig till hur något låter, hade man redan byggt världens bästa anläggning, tror jag. däremot tycker jag att det är bra att mätningar & sådant görs, för förr eller senare kommer väl mätpersonerna nå sina mål med dem & konstruera något skithäftigt!

//jakob

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.

Edited by - Jakob_S on 2003/06/26 19:28:09
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/06/26 :  19:22:21  Show Profile Send n/a a Private Message
Tycker inte att jag tillhör endera läger så då borde jag hamna nånstans i mitten då. Kanske.

”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”

- Olof Palme
Go to Top of Page

paradis_oscar
Får jag lov?

628 Posts

Posted - 2003/06/26 :  19:25:12  Show Profile Send paradis_oscar a Private Message
jag är nog lite mittenmänniska... fast jag gillar verkligen mätningar, kika på hur diverse apparater är uppbyggda m.m., samtidigt så är jag inte det minsta skeptisk till "voodoo" så som shatki-stenar, kablar, diverse spikes och kolfiber underlägg samt annat trams

det viktigaste är enligt mig alltid att lyssna, sen kan det vara kul med lite mätningar på det man lyssnat på.

Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/06/26 :  19:39:14  Show Profile Send Nagref a Private Message
Jakob S:
quote:
hade man redan byggt världens bästa anläggning, tror jag

Men det har man väl redan gjort? Massvis av gånger! Redan den första anläggningen måste väl ha varit världens bästa?! Det var ju den enda som fanns och borde då ha varit den bästa!

Rydberg: Du argumenterar med samma frenesi som vi som inte tillhör mittfåran så det kanske finns hopp för dig att lämna den?!

Go to Top of Page

Marcus_editor
Ej medlem längre

192 Posts

Posted - 2003/06/26 :  19:44:58  Show Profile Send Marcus_editor a Private Message
Hej!

Jag är själv både hi-fi entusiast ut i fingertopparna och ingenjör (=skeptiker). "Rydberg" har många bra synpunkter och jag instämmer att uppgraderingar och tweaks ofta går snett. Annorlunda men...bättre?

Jag kan som anekdot tillägga att på den tunga hi-fi mässan på Heathrow i vintras (reportage på minhembio.com under forum topicen "2 kanaler" http://www.minhembio.com/forum/topic.asp?TOPIC_ID=34286&SearchTerms=heathrow ) så fanns i ett av rummen en mycket kraftig tweakad anläggnng med stenar på högtalarna, svindyra fötter undertill och någon ytterst exotisk kabel anlutsn till slutsteget (fina komponenter för all del). Men när firman som sålde tweaksen tog bort dessa och spelade anläggningen "ren" och med standard billig 2,5kvmm högtalarkabel (figure-8) tyckte de flesta av oss som lyssnade att det lät betydligt bättre! Så tweaks kan försämra ljudet (jag tippar kabeln inte var särskilt genomtänkt, den innehöll en box med diverse "ljudförbättrande komponenter"...av okänd anledning). Pinsamt är bara förnamnet, eftersom marknadsföringsjippot fick omvänd effekt.

Nej, skaffa er en kraftig isolationstrafo istället så har ni kommit en bra bit på vägen med era anläggningar. Stenarna kan gott lämnas kvar i bastuaggregatet där de hör hemma (och gör betydligt bättre nytta!).

/Marcus
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/06/26 :  19:47:02  Show Profile Send marbrink a Private Message
lite mitten här med..
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/06/26 :  19:54:21  Show Profile Send Timbre a Private Message

Där har vi hela hifigeneraliseringen i ett nötskal. Man hör en sak en gång och så är det så. Många tvärsäkra hifiuttalanden har tyvärr baserats på liknande erfarenheter.

Välkommen Marcus_editor, det här kan bli rena rama bastun...
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2003/06/26 :  20:10:39  Show Profile Send Dimitri a Private Message
Oj, oj. Vilken drift att sälla sig till mittfåran. Hallå, det här är ingen politik!
Jag vill inte tillhöra mittfåran
Jag är beredd att med näbbar och klor försvara lerklumpar och Denon 625-an. Och NAD. Och rör Jag vill vara extremist
Go diy!!!
Dimitri
Go to Top of Page

Marcus_editor
Ej medlem längre

192 Posts

Posted - 2003/06/26 :  20:13:06  Show Profile Send Marcus_editor a Private Message
Tack för välkomnandet, Timbre!

Hi-Fi branschen har tyvärr blivit lika förpestad som husvagnsbranchen med för mycket tokiga tillbehör. Därav de "två lägren" - de som gillar att köpa prylar och de som köper rätt från början.

/Marcus
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/06/26 :  20:15:56  Show Profile Send Timbre a Private Message

Eller kanske de som lyssnar en andra gång och de som avfärdar direkt...
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/06/26 :  20:44:33  Show Profile Send Bravo a Private Message
Finns det någon på detta forum som är i objektiv mening normal. Allltså är mittfåran utesluten.

Bravo
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2003/06/26 :  20:54:36  Show Profile Send Cyber a Private Message
Det här börjar ju likna hifiblockpolitik...två partier med språkrör...ett tredje parti e ju på gång att bildas i mitten..hur ska man rösta..? ..
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2003/06/26 :  21:51:36  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Jag håller till i mittfåran!!

Förra året så sa jag till mej själv "strömkablar, a fan! det kan aldrig göra skillnad!

Vad tror ni man uppgraderade för ett par månader sedan! Jo jag bytade alla strömkablar! "Klart det blev bättre"

Kommer nog stenar med åldern!
Go to Top of Page

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/06/26 :  22:12:43  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
Jag är väl lite mitten, tycker jag. Hävdar dock att blindtest egentligen är det enda om man objektivt vill testa saker. Det är så mycket annat som påverkar annars, medvetet och framförallt omedvetet. Men vem bryr sig? Hade jag råd skulle jag köra med accuphase elektronik rakt igenom, jag skiter i hur det låter för dom är snygga, grejjorna. Ljudet duger nog...

VooDoo grejor typ klädnypor på sladdarna, gröna kanter på CDn etc tror jag inte ett dugg på förrän det har bevisats.

Kablar hör man ju uppenbart skillnad på, inte specillet stor men ändå en skillnad. CD-spelare låter alldels för olika för att det ska vara acceptabelt. Hur ***** svårt kan det vara att göra en CD som inte färgar ljudet hörbart? Skitsvårt tydligen, för det är stor skillnad mellan olika modeller. Priset tycks inte heller spela någon större roll. Uppenbarligen färgar alla utom möjligen en... Ju mer lika apparter låter och ju svårare dom är att skilja åt, destom troligare att dom inte färgar ljudet så mycket (såvida inte dom har samma konstruktionsfel allihop, mindre troligt). Kort sagt: CD-tillverkarna borde skärpa sig.

Rydberg är helt rätt ute när han tar upp att annorlunda inte alltid är bättre.

Och ni, tänk på att lyssningsrummet är en av dom faktorer som påverkar mest. Är akustiken knas kan man byta kablar och apparater tills fan löser av. Fixa akustiken tidigt, det är mitt råd.
Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2003/06/26 :  22:46:14  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
Hej Rydberg!

Jag anser mig nog tillhöra mitten trots mitt medlemskap i LTS.
Ibland rör jag mig dock i ytterområdena också!
Vill ju gärna se vad de andra håller på med också.
Mvh
Kenth
Go to Top of Page

JM
Member

533 Posts

Posted - 2003/06/26 :  22:57:54  Show Profile Send JM a Private Message
Jag vet inte riktigt vilket läger jag tillhör faktiskt ! Jag tycker att det är skillnad mellan kablar, men jag tycker inte det är lika självklart att den dyra låter så mycket bättre än den billiga... Det är lite som Rydberg skriver, visst det blev annorlunda ! Men blev det bättre ? Jag anser (vet ?) att det är mycket psykologi som spelar in när det gäller vissa dyra kablars och div tweakprodukters fantastiska ljudförbättrande egenskaper ! Självklart blir man påverkad av att veta att den där dyra "boaormen" till högtalarkabel kostar 100000 kr ! Den måste ju låta bättre ! Eller hur ? I ett blindtest skulle kanske inte skillnaden skule vara lika självklar ?

Dessutom anser jag att anledningen till att många inte tycker om blindtester är att dom helt enkelt är rädda att "göra bort sig" ! Trubbigt ? Ja, kanske. Men jag tycker ändå att ett blindtest måste vara det optimala om man vill bedöma en apparat enbart efter hur den låter ! Eliminera alla synintryck,prislappar och "bäst i test"... Eller ? Tänk om vissa "hifiblaskor" gjorde blintester där dom inte ens visste vad det var dom testade.. Jag tror att det skulle bli ganska kul läsning läsning faktiskt....

Mvh/Janne

Han som tål kritik...

Att mäta är att veta !
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/06/26 :  23:05:02  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Instämmer nog rätt mycket med Mr.Älg här. Teoretiskt sett är jag ganska teknikorienterad och vill nog påstå att blindtester är det enda hållbara om man verkligen vill komma fram till säkra resultat, men i praktiken bryr jag mig inte så mycket. För mig är inte hifi så mycket en hobby med jakt efter små förbättringar och kablar och konstiga tweaks, utan mer ett verktyg för att komma närmare musiken. Dessutom gillar jag rent allmänt att snacka lite skit med både likasinnade och meningsmotståndare, det är mest därför jag hänger här på hififorum.
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/06/26 :  23:19:10  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Tycker hela utgångspunkten för denna tråd är LTS vinkel. Man skapar en bild av att det både säljs och tweakas de mest fantastiska saker som stenar, klädnypor och allt vad det kan vara.

Men så är det ju inte!

Hur mycket Shakti SÄLJS det i Sverige? I princip nada.

Ormolja? Nada.

Metalliskt papper att vira motsols skivorna med? Nada.

Man vill ha en motflank, strunt samma om den inte finns, då uppfinns den raskt och det blir en himla massa surr för vi är ju några som provat en massa och som av ren PRINCIP ej vill förkasta något utan att ha hört det. Vilket gör oss till "flumpartiet".

Gå inte på det här tjafset. Var lyhörd, öppen i sinnet och strunta i alla block, partier, ståndpunkter och abslouta patentlösningar som någon "patenterat klok" hävdar som väg till lycka/sanning/vetenskap/rikedom

Kablar med låda i med "ljudförbättrande komponenter"? Pust, vilken lättnad, jag trodde ett tag att de använde Transparent, men på den beskrivningen så är det uteslutet.

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

dax
Member

644 Posts

Posted - 2003/06/26 :  23:20:57  Show Profile Send dax a Private Message
Stuck in the middle with you!

Do not stagedive at home alone!
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/06/26 :  23:31:04  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Jahopp har varit bort från forumet ett par timmar och se, det blev en trevlig tråd av det här också. Kan alltså dra slutsatsen att jag kanske inte är så ensam i mitten Det Sladd talar om kanske också stämmer, det kanske inte finns en så uttalad extrem harrang som pysslar med ormoljor och liknande....äben om det verkar så ibland

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page
Page: of 6 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000