HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 10.000 kronors frihet
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

eleven
Member

60 Posts

Posted - 2003/06/26 :  18:26:29  Show Profile  Visit eleven's Homepage Send eleven a Private Message
tjena moss!

vad jag behöver är en stärkare och en cd-spelare.
högtalare har jag redan (American Acoustics 5550d).
jag har som rubriken antyder cirka tio papp att röra mig med.
jag lyssnar mest på rockmusik (typ tool och liknande)
och det är en förhållandevis litet rum det ska spelas i.
jag gillar dock att lira högt.

jag är lite av en estet när det gäller teknik också så gärna
samma fabrikat och modellfamilj på grejerna.

jag har tittat lite på två olika paket:

1. Denon PMA-1500R tillsammans med en denon DCD-1450AR
2. NAD C350 med en NAD C541i

några tips på vägen hade vart gudabenådat.

tack.

Think for yourself.
Question authority.

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/06/26 :  18:33:59  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Vad är det för högtalare?

De där bluffhögtalarna som ibland säljs från skåpbilar, hette de American Acoustics? Har jag fel ber jag om ursäkt. Har jag rätt: Byt högtalare också.

Finns det någon bild eller info om dem?

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

eleven
Member

60 Posts

Posted - 2003/06/26 :  18:38:05  Show Profile  Visit eleven's Homepage Send eleven a Private Message
jag har frågat om talarna förr i forumet och det ska tydligen inte vara några problem rent skåpbilsmässigt. dom låter väldigt bra, men man ska väl aldrig vara säker.

det är kanske mina öron det är fel på.

hade ju vart pinsamt att sitta med ett par sådana här på forumet om det är hötorgstalare.

well well...

Think for yourself.
Question authority.
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/06/26 :  18:54:13  Show Profile Send marbrink a Private Message
micromega minium cd-spelare och förstärkare är ett alternativ.

Dina egna förslag var också bra. mina föräldrar har denon kombinationen och den låter fint! Nad kombinationen är säkert bra också. Nad c541i är nog lite bättre än Denon DCD-1450AR. Om du ska köpa nad så köp hellre Nad C320BEE som är billigare än Nad C350. Den har inte riktigt lika mycket effekt men ska vara bättre.
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2003/06/26 :  21:33:56  Show Profile Send Neon Park a Private Message
American Acoustic är ett märke som togs in av en firma som heter Cityimporten finns i Stockholm hurvida märket idag existerar vet jag inte,Cityimporten har idag agenturen för något tyskt märke kommer dock inte ihåg vilket.
Mvh
Go to Top of Page

Nemo
Member

157 Posts

Posted - 2003/06/26 :  22:09:25  Show Profile Send Nemo a Private Message
NAD C541i är enligt min uppfattning betydligt bättre än Denon DCD-1450AR. Denonspelaren låter luftigare, men betydligt tråkigare och inte alls så lent, livligt och dynamiskt som NAD:en. Jag tycker dock inte att NAD C541i bör kombineras med en NAD-förstärkare; NAD:s grejor i allmänhet och deras förstärkare i synnerhet har en tendens att låta spänt, snävt och lite strävt (vilket iofs somliga tycks gilla...). Jag har lyssnat på NAD C541i genom en NAD-förstärkare på HiFi-klubben och det lät så som jag beskrivit ovan. Den skulle nog passa bättre ihop med en Denon, men jag har inte provat detta själv. Själv använde jag den ihop med en Harman Kardon HK670, vilket fungerade mycket bra.

En NAD C541i och en svart Denon PMA-1500R skulle kanske se rätt bra ut ihop, helt säkert bättre än en NAD C541i ihop med en C350 (rätt ful förstärkare tycker jag i alla fall ).

Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/06/26 :  23:52:36  Show Profile Send marens a Private Message
Tycker denons CD-spelare är fantastiskt bra. De fungerar smidigt och snabbt och låter bra. Fri från irritationsmoment helt enkelt.

Har haft en PMA-1500R, rekommenderar den helt klart. En mycket fin och bra förstärkare. Enda nackdelen är att ingångsväljaren inte är fjärrstyrd. Ett alternativ om man vill ha den funktionen är Rotel RA-02 som låter lika bra som Denonstärkaren fast med lite mindre effekt.
Go to Top of Page

eleven
Member

60 Posts

Posted - 2003/06/27 :  11:11:12  Show Profile  Visit eleven's Homepage Send eleven a Private Message
du pratar om micromega marbrink. mina två frågor är vad är det för märke och vart köper man deras produkter i sverige?
hade vart kul att titta på dom, kanske på internet i alla fall.

Think for yourself.
Question authority.
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/06/27 :  11:21:48  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Mikromega är ettfranskt märke som ganska nyligen fått ny representant i Sverige. Deras klassiska cdspelare Stage 1 var bl aett av valen i HIfi &musiks paket 30 000:- som de satte ihop i början av 90 -talet. Denna cdspelare är även känd genom Tvprogrammet Nilecity och Farbror Barbro. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/06/27 :  11:22:56  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Micromega stavas det ju. mvh Kristofer
Go to Top of Page

eleven
Member

60 Posts

Posted - 2003/06/27 :  11:24:26  Show Profile  Visit eleven's Homepage Send eleven a Private Message
åhå, trevligt.

tack

Think for yourself.
Question authority.
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/06/27 :  11:24:43  Show Profile Send marbrink a Private Message
Micromega är ett franskt märke som jag själv inte kan så mycket om förutom att dom ska vara väldigt bra på cd-spelare osv. Micromega tillverkar mycket delar till andra företag.
Dom har en website men den är inte uppe för tillfället. http://www.micromega-hifi.com
Här finns priser och bilder. http://www.hifi-agenten.se/micromega.htm - importören
Dom är himla snygga och finns i svart och silver, dessutom verkar det som de har sänkt priserna till 5000 kr! Tidigare kostade de 6000 kr styck. Affärer som säljer dom är bl.a. http://www.peaudio.com/erbjudande/ , http://www.hifi-punkten.se/ och Ljudprodukter i malmö men de flesta butiker kan nog beställa hem dom.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/06/27 :  11:30:57  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Best Sound har Micromega på hyllan.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/06/27 :  11:37:06  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Jag har haft Micromega tidigare men bytte för ett antal år sedan till Primare. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/06/27 :  11:38:20  Show Profile Send whiskyman a Private Message
De har numera bl a ett flerkanalssystem. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2003/06/27 :  11:50:26  Show Profile Send B Peter a Private Message
Eftersom du är estet och gillar rock så borde du provlyssna en begagnad Linn Classik, dvs en förnämlig apparat med cd, förstärkare och radio i ett skal.
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/06/27 :  13:32:05  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Jag tycker snarare att du borde gå påseparata delar just så som du tänkt dig att göra, för de kompakthistorierna som t.ex Linn Classic har nästan undatagsvis för klen nätdel som inte kommer att orka med när du vill spela högt samt att de slits mer under tid just pga att de är klenare uppbyggda. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

Sudden
Member

475 Posts

Posted - 2003/06/27 :  15:05:33  Show Profile Send Sudden a Private Message
Hifi Art säljer även micromega
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/06/27 :  15:36:15  Show Profile Send MartinH a Private Message
Micromega kommer oxå med ett flerkanalssytem i sin Minium serie. Jag har lyssnat en del på de gamla Micromega produkterna och de låter riktigt trevligt. Har inte hört de nya så mycket men de är ett intressant val att titta närmare på i alla fall..Och snart kommer deras lite dyrare produkter i nya skepnader, och de ska bli riktigt kul att se vad de kan prestera..

Kan nämnas deras "Reference" spelare som tar DVD&SACD&CD ( 40 000:- ) , kan vara en mycket intressant spelare..
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2003/06/29 :  19:11:10  Show Profile Send B Peter a Private Message
Aha, jag missade det där med att spela högt, då kan Classiken visa sig för klen.
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2003/06/29 :  21:54:37  Show Profile Send KennethS a Private Message
Håller med om en kombiantion bestående av Denon PMA 1500R och Nad C540i, tror jag blir en trevlig och ruggig kombination! Skullle dock hellre slänga ihop en Arcam 7se (Begagnad, finns ej som ny idag) och PMA 1500R, en klart bättre kombination, och som CD-spelare tycker jag att Arcam 7SE är klart bättre än Nade:n..Bättre bas!

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

eleven
Member

60 Posts

Posted - 2003/07/05 :  17:58:04  Show Profile  Visit eleven's Homepage Send eleven a Private Message
jag fick helt plötsligt upp ögonen för Arcam, vilka skönheter!
lite över min prisklass men det får det vara värt.

Think for yourself.
Question authority.
Go to Top of Page

zorro
Member

201 Posts

Posted - 2003/07/05 :  18:06:51  Show Profile Send zorro a Private Message
quote:
De där bluffhögtalarna som ibland säljs från skåpbilar, hette de American Acoustics? Har jag fel ber jag om ursäkt. Har jag rätt: Byt högtalare också.

De hötalarna du pratar om heter "BAS" British Audio Systems om jag inte missminner mig.

heja sverige!
Go to Top of Page

nokia
Member

145 Posts

Posted - 2003/07/05 :  18:25:21  Show Profile Send nokia a Private Message
Harman/Kardon då? Deras HK 670 är ju trevlig å mycke för pengarna..


Go to Top of Page

eleven
Member

60 Posts

Posted - 2003/07/05 :  18:33:23  Show Profile  Visit eleven's Homepage Send eleven a Private Message
men H/K är så attans fula bara.

Think for yourself.
Question authority.
Go to Top of Page

nokia
Member

145 Posts

Posted - 2003/07/05 :  19:24:59  Show Profile Send nokia a Private Message
Jo kanske det men den spelar bra å det är ju huvudsaken.. jag tycker 670 är snygg å stilren, men vi tycker ju olika..
Lycka till!!


Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000