HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kabeldämpare/lyftare? Är det bluff?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/06/26 :  14:52:24  Show Profile Send Bravo a Private Message
Det enda jag kan tänka mig, om det fungerar, är att om golvet vibrerar mycket så kommer kabeln i bästa fall att ligga still om man hänger upp den. Övriga störningar borde väl kabeln vara byggd för att avgränsa eller....

Bravo
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/06/26 :  14:59:15  Show Profile Send marens a Private Message
Det är ju viktigt att kablarna hålls helt fria från luftburna vibrationer. Därför är det bästa om man har stereon i ett annat rum än högtalarna, drar kablarna genom väggen och har så kort bit kabel i högtalarrummet som möjligt. Och lyssna aldrig på högre volym än nödvändigt det kan få kablarna i självsvängning och höja en diffus slöja över ljudet.
Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2003/06/26 :  15:01:32  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
Hej Knoppen!

Det var ett bra förslag, min fru klagar ibland på att mina kablar ligger på golvet och skräpar.Hon tycker också att det är svårare att dammsuga när de hela tiden ligger i vägen.
Jag tror jag ansöker om ett patent på specialhängmattor till kablarna!
Om de får ligga i några hängmattor så torde väl ljudet bli avslappnat och luftigt eller hur?
Sedan skall jag inleda ett sammarbete med en extremt dyr kabeltillverkare, som skall utveckla fästlinorna till taket.
Funderar på om dessa ska vara fylda med vätska, kanske tungt vatten från Norge samt om de skall vara ovala eller helt platta!
Mvh
kenth
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/06/26 :  15:03:22  Show Profile Send Timbre a Private Message


"Prova själv om de gör någon nytta! Billiga diy-varianter kan man ju börja med."

Du har helt rätt där gromit och det var precis vad jag gjorde. Hur gärna jag än ville, så kunde jag inte höra någon skillnad. Förmodligen var de feldesignade. För mycket design och för lite teknik om man säger så... Alltså, på med Vibraabsorbent...
Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2003/06/26 :  15:07:53  Show Profile Send gromit a Private Message
Helt rätt inställning! Det är ju en hobby vi håller på med och ibland blir det klart roligare när man har något speciellt att testa eller utvärdera..

Vibra? De måste väl vara ganska mjuka varianter då eftersom vikten kanske inte är så stor. Hm, kanske inte ska underskatta vikten av Black Pearl...

/Gr.

Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s
Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/06/26 :  15:08:45  Show Profile Send peder47 a Private Message
Hej

Undrar vad man gör här när det är kvävande hett och badväder ute....måste vara mitt huvud som spökar

Nåväl,Visst f-n fungerar det...men det är bland det sista du ska göra.Hela systemet bör/måste vara optimalt installerat först,och då på alla tänkbara sätt.

Lufthängde mina kablar i slutet på 1988,dvs ingen beröringspunkt alls mellan slutsteg och högtalare.Det blev en positivt skillnad,helt klart.
Men som jag sa,är inte systemet optimalt installerat så blir det bara en åtgärd som tydligare plockar fram fel i systemet längre fram i kedjan.
Hängde kablarna i trådar.

Peder.....från ett otroligt varmt och kvavt Luleå

Våga vara *openminded*
Go to Top of Page

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2003/06/26 :  15:20:35  Show Profile Send SpLiX a Private Message
Är det bara jag som reagerar på "By isolating the cables from vibrations, static electricity and moisture,", Vibrationer - ja, statisk elektricitet på heltäcknings/plast matta - kanske, men FUKT???!!!. Har man ett fuktigt golv/rum har man nog andra problem som inte dessa kabellyftare kan göra något åt.


Vad är det som ligger på varsin sida på om inkommande kabel till grenkontakt i bild 3?? De svarta lådorna verkar ju drivas av just samma ström källa, någon form av "avmagnitiserings/nät filter" tro?


EDIT:
Missade mikaels kommentar av fukt vid första genomläsning

Låter det?? BRA!

Edited by - SpLiX on 2003/06/26 15:25:19
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/06/26 :  15:33:00  Show Profile Send marbrink a Private Message
Har kommit en hel del svar. Det jag mest ville veta med den här tråden är/var om det ligger nån sanning i tillverkarens påstående.
Vissa har tydligen positiva erfarenheter av kabellyftning och kanske borde man testa det någon gång i tiden..
Att dämpa vibrationer på hifiapparater vet vi att det gör nytta och inte bara är voodo men det här med kabellyftare är ju en annan historia....

quote:
Porslinsvarianten på bilden känns mer genuin dock och den svenska modellen ger jag inte mycket för. Känns mer som att kabeln håller kabelhållaren istället för tvärtom...


Varför gillar du inte solid techs version? den borde väl ta hand om vibrationer på kablarna på ett bättre sätt?
Go to Top of Page

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/06/26 :  16:07:22  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
Varför inte dra kabeln UNDER golvet? Lättstädat, stadigt och snyggt. Dra sedan upp dom genom golvet igen, dolt inne i stativen och rakt in genom botten på högtalaren... Fan, jag känner nobelpriset nalkas, undrar om jag kan ha min blå kavaj när jag hämtar det?
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/06/26 :  16:21:07  Show Profile Send Timbre a Private Message


marbrink, efter att ha studerat solidtechvarianten på nära håll några gånger, framstår den som alldeles för lätt, instabil och viljelös.
Visserligen ligger kablar still till slut men råkar man peta till dom åker kabelhållaren på högkant direkt. Tänk dig en härva av styva kablar på golvet och dessa små pluttar som far fram och tillbaka...
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/06/26 :  16:29:00  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
quote:
Varför inte dra kabeln UNDER golvet? Lättstädat, stadigt och snyggt. Dra sedan upp dom genom golvet igen, dolt inne i stativen och rakt in genom botten på högtalaren


Är du galen?
Då kommer snart flickvännen att kräva att du gömmer resten av anläggningen också.
Man skall aldrig ge dom lillfingret.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/06/26 :  16:38:11  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Mr.Älg, idén är redan utförd! En kompis har gjort så. Han har väldigt svårt numera att byta kablage samt att byta högtalarposition (pga att det sticker bara upp små stumpar ur golvet). Kablarna ligger i kabelrör. Själv tycker jag att han har det lite opraktiskt. F ö har hans anläggning klar High-End-varning.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2003/06/26 :  16:50:01  Show Profile Send s.m.f a Private Message
Mr Älg - Vi planerar husbygge(jag och frugan) och ritningen på lyssningsrum är redan långt gången, där finns inga synliga kablar icke. Gillar helt klart det.

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/06/26 :  17:04:56  Show Profile Send marbrink a Private Message
quote:
marbrink, efter att ha studerat solidtechvarianten på nära håll några gånger, framstår den som alldeles för lätt, instabil och viljelös.
Visserligen ligger kablar still till slut men råkar man peta till dom åker kabelhållaren på högkant direkt. Tänk dig en härva av styva kablar på golvet och dessa små pluttar som far fram och tillbaka...


Det var ju inte bra. Låter inte kul alls! Om den är för liten måste den bli instabil som du säger. Dom borde kanske ha byggt den i ett tyngre material.......
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/06/26 :  17:09:49  Show Profile Send marbrink a Private Message
med lite häftmassa(bdr the dots för Timbre) på toppen fungerar de här nog hyfsat!



Dock kanske inte materialet inte är det bästa. Dom är gjorda av stål och eller rostfritt stål. Men jag tror nog inte det spelar nån större roll...
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/06/26 :  17:11:17  Show Profile Send marbrink a Private Message
man får nog fylla gängan med silikon eller nåt också...
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2003/06/26 :  22:16:07  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag skulle vilja kommentera lite...

Viss sanning kan det nog vara i uttalandet. Kablar är känsliga för vibrationer, vissa mer andra mindre. Det beror på dess uppbyggnad där mekanisk påverkan kan ändra på imbördes avstånd mellan ledare och därmed dess värden (kapacitans, induktans etc). Kabeltillverkarna har något separat värde på detta som jag inte kommer ihåg vad det heter nu i hastigheten.
Om detta hörs är en annan fråga.

Sen är det så att signalen faktiskt inte bara går i kabeln (förklaring till det tar vi separat)utan kring den och omges därför av ett magnetfält. Detta magnetfält påstås påverkas av heltäckningsmattornas material.
Om detta hörs är en annan fråga.

Återigen finns logiska förklarinar till det mesta men om det hörs i DITT system är en helt annan fråga.

Som vanligt PRÖVA själv!!

Micke



When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2003/06/26 :  22:18:06  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag glömde..

En träbit, en bit plast eller varför inte ett par puckar duger troligen lika bra som något annat.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Nemo
Member

157 Posts

Posted - 2003/06/26 :  22:46:11  Show Profile Send Nemo a Private Message
Vaga minnen från mina studier säger mig att en ledare (grej som kan leda elektrisk ström) som rör sig (t.e.x. vibrerar) i ett magnetfält blir inducerad med en spänning, vars storlek bl.a. beror på hur snabbt och i vilken riktning gentemot magnetfältets riktning ledaren rör sig. Detta förklaras av den s.k. induktionsprincipen, vilken också förklarar hur våra högtalare och pickuper fungerar . Eftersom som våra kablar är omgivna, om inte annat så av det jordmagnetiska fältet (som gör att t.ex. kompasser fungerar), så borde det, av bl.a. detta skäl, vara av godo för signalens renhet att minska kablarnas vibrationer. Eftersom det jordmagnetiska fältet, i detta sammanhang, är mycket svagt, så torde dock ev. vibrationers inverkan vara väldigt liten.

Själv använder jag inte kabellyftare, men är helt för små sängar där kablarna kan vila sig mellan passen (som Sten föreslog) . Verkar himla gulligt...

Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2003/06/26 :  23:29:41  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag menar inget jordmagnetiskt fält utan signalen i kabeln är INTE att jämföra med vatten i en slang utan en ledare där signalen är en elektromagnetisk våg som går i/kring ledaren och därmed själv skapar sitt eget magnetfält. Bl.a. därför det inte alltid är bättre med tjocka kablar som det är lätt att tro när man tänker slang.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/06/27 :  00:11:40  Show Profile Send Adagio a Private Message
Man får "trot om man vill", jag provade och måste erkänna att jag aldrig skulle pricka rätt på ett "blidtest". Dom är ju i alla fall snygga, kan tro att det skulle kunna göra skilnad med heltäckningsmatta, ur statisk el-synpunkt.

Snygg va, något för alla DIYarna.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2003/06/27 :  17:43:18  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
är det inte för att lyfta bort kablarna från magnetfält runt armeringsjärn också?

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/06/27 :  18:05:17  Show Profile Send Adagio a Private Message
Jag har hört något om just det någon gång, men då måste det väl finnas någon galvanisk kontakt mellan armeringen och någon strömkälla.
Eller är det så att ett armeringsjärn är så starkt magnetiskt att det skulle kunna påverka?
Hörde en jäkligt skum grej från en elektriker, han var tvungen att åka på ett jour-jobb,en hel fastighet skulle jordas.
Han pratade om vandrande jordströmmar, bla alla diskbänkar var strömförande, pga att det var för långt avstånd mellan vattenkabeln in i fastigheten och strömförsörjningen. Detta resulterade i att huset fick två jord-punkter för långt ifrån varandra och krypströmmar uppstod i hela fastigheten, coolt va

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/06/27 :  21:04:54  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag är stor kabelskeptiker men jag måste erkänna att tillverkarna har en viss grund för vad de påstår. Kablar ÄR känsliga för vibrationer och om man ex har en flock får som husdjur kanske det vibrerar tillräckligt mycket fört att det ska påverka ljudet

Allvarligt talat, fenomenet är välkänt och kallas normalt "mikrofoni", det är en MYCET liten effekt i en bra kabel om bra kontakter. Om man har en bra mätuppställning kan man se det, ta en förförstärkare och koppla den till ett oscilloskop, fom förstärkingen är ca 100 000 ggr så kan man faktiskt ibland se störningar på oscilkskopet när man slår på kabeln. Tittar man på riktigt mätuppställnigar så är de alltid vibrationsdämpade för att undvika sådana effekter. Dessutom tillkommer som sagt var att när kabeln rör sig i ett magnetfält så induceras strömmar vilket kan ge problem.

Men som sagt var, med de signalstyrkor/vibrationsnivåer vi talar om när det gäller hifi så är det försumbart.
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/06/27 :  21:33:35  Show Profile Send Nagref a Private Message
1. Man kan använda separatisolerade kardeler i kablar. Då kommer man i a f ifrån den mikrofoniska delen av tvärresistansmodulationen. Om nu mikrofonin är ett problem från golvet. De luftburna vibrationerna kan tänkas var större men behöver inte entydigt vara det därför kablar i gemen ha en väldig liten 'baffel' som kan ta emot vibrationerna.

2.Man kan dessutom använda högtalare med extremt låg induktans. Då får man mindre effekt av både inkommande störningar och att signalen påverkas av magnetiska material och/eller magnetfält.
En sådan kabel är exempelvis:


Jag är däremot skeptisk till att dessa effekter inte drunknar i det bruset som ligger i runt 75dB på normala CD-skivor...

Edited by - Nagref on 2003/06/27 21:37:17
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000