HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Löda eller inte?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/06/26 :  23:31:00  Show Profile Send Snutten a Private Message
Hej, skaffade idag lite banankontakter som jag tänkt löda på plats i morgon. I butiken (ljudmakarn) sa man att det är bättre att bara skruva fast kabeln i bananerna eftersom lod inte är den bästa ledaren direkt. Vad säger ni om detta? Jag vet inte vad som är bäst men jag vet att jag kan löda då jag har 2 lödcertifikat av klass 3 (högsta standard). Förrutom det praktiska att kabeln verkligen sitter, finns det inget positivt med att löda den?

Tank
Member

520 Posts

Posted - 2003/06/27 :  01:19:57  Show Profile  Visit Tank's Homepage Send Tank a Private Message
Är det kopparkabel vi talar om, så finns defenitivt en fördel - att förhindra oxidation! Kopparoxid är inte någon fördelaktig ledare, precis.

Jag var inne på Ljudmakarns tankegång ett tag - men bättre vetande tog tag i mig.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/06/27 :  01:34:13  Show Profile Send marens a Private Message
Ledarna som ligger mot varandra står ju för mesta av kontakten i båda fallen fast lödningen hjälper till med extra kontakt som en liten bonus. Lodets huvuduppgift är ju att hålla kvar kontaktytorna mot varandra. Så kontaktmässigt borde det vara minst lika bra att löda, dessutom bibehålls kontakten då skiten inte oxiderar.
Go to Top of Page

SW
Member

542 Posts

Posted - 2003/06/27 :  01:41:07  Show Profile Send SW a Private Message
Du kan väl be dem på butiken ge en vettig förklaring varför det skulle vara bättre att skruva. Det är ju hundratals lödningar i förstärkare/CD-spelare och skulle man ersätta dem med skruvar skulle man garanterat få problem med tillförlitligheten. Enda fördelen med att skruva är väl att det är lättare att tas loss kontakterna om de inte lossnar själva.

S
Go to Top of Page

pekka.j
dead end - live end

425 Posts

Posted - 2003/06/27 :  02:42:52  Show Profile Send pekka.j a Private Message
Att inte löda verkar skruvat...:-)
Med vänlig hälsning

Pekka Johansson
_________________________
Lennon in the living room

Edited by - pekka.j on 2003/06/27 07:45:52
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/06/27 :  08:49:01  Show Profile Send Snutten a Private Message
Jag tycker också det låter lite konstigt att man skar skruva istället för löda. Jag kommer löda precis som vanligt. Det gäller kopparkabel.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2003/06/27 :  10:08:43  Show Profile Send CC a Private Message
Skruva först, löd sedan = både hängsle o livrem

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2003/06/27 :  10:45:32  Show Profile Send Zombie a Private Message
silvertenn?

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

JockeEL84
fd ignatz

122 Posts

Posted - 2003/06/27 :  10:59:57  Show Profile  Visit JockeEL84's Homepage Send JockeEL84 a Private Message
hehhee, det här är hifi!! Korta signalvägar, inge mönsterkort, få lödpunkter etc etc är ju generellt bra saker i ljudsammanhang. Sen vill man ju att det ska funka oxå och det är liksom en annan sak. Jag tror inte det finns någon som kan säga "löd!" eller "löd inte!" och med rationella argument påstå att det ena eller andra vägvalet på ett avgörande sätt skulle påverka slutresultatet ljudmässigt. Vi har för länge sedan lämnat det tekniska och äntrat den del av vår hobby som står religionen närmast, det handlar om tro. Tycker jag. Som oxå kan löda.

Kul bagatell: En kompis med tekniskt yrke var på konferens med gurus inom olika områden (elektronikområden) och en av dessa föredragande, jag tror att det var Lindsley-Hood, pratade om goda tekniska lösningar bla bla. En deltagare frågade i en paus hur hans resonemang och teorier kunde relateras till hi-fi. Han svarade något i stil med att han såg sig själv som tekniker och hi-fi var religion och de två skola aldrig mötas, typ. Detta är inget ordagrant citat!
Jag gillar den attityden och i min värld står Ljudmakarens tro om att "du skola icke löda" i skarp kontrast mot det verkliga, tekniska kunnandet. OBS, jag säger inte att jag vet bättre än Ljudmakaren, min poäng är att hifihandlaren inte är tekniker. Sen må de kalla sig vad som helst, Makare, Konstgalleri eller Gigant (som för tankarna till helt andra och oheligare saker...).
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/06/27 :  11:05:51  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Audioquest löder inte sina kablar utan de pressar dit kontakterna på ett sånt sätt att det blir så tätt att det inte korroderar/oxiderar. I ditt fall så skulle jag skruva fast dem så bra som möjligt och sedan försegla genom att löda. Som någon sa är lodet där för att bland annat hålla kontaktytorna på plats mot varandra.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2003/06/27 :  13:18:36  Show Profile Send gromit a Private Message
En bra anledning att inte löda:

För att löda måste man värma upp båda ytorna (kontakt + kabel) ganska mycket. Kopparen i kabeln leder värme mkt bra vilket kan leda till att material i kabeln förändras eller smälter.

Rydberg: AQ klämmer högtalarkablarna och svetsar signalkablarna. (Kuriosa: Vid svetsningen används en ström på 8000A under 33 ms för att smälta ihop materialet)

/Gr.

Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/06/27 :  13:33:03  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Det finns en intressant artikel om detta på Cardas hemsida, www.cardas.com under rubriken Insights. Verkar vettigt för mig men kan inte garantera riktigheten. Krympning, dvs. sammanpressning under högt trycks beskrivs som bäst och därefter lödning med silverlod. Vanliga lödningar påstås korrodera efterhand.
Jag har för mig att Audioquest inte pressar utan har en "lödning" utan lod genom att skicka en mycket stark ström kortvarigt genom kontaktpunkten som sägs smälta ihop kontaktytorna.
Att skruva fast kabeln i bananen är väl inte riktigt samma som krympning men kan säkert fungera. Jag antar dock att kopparn kan oxidera efterhand (något eller några år) och att man då kan behöva rengöra och skruva fast igen.
Det hela har nog en rätt så marginell betydelse för anläggningens ljud i sin helhet.

Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/06/27 :  13:44:04  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Anders47> De presser högtalarkablarna och svettsar signalkablarna.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2003/06/27 :  16:16:49  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
"skicka en mycket stark ström kortvarigt genom kontaktpunkten"
de punktsvetsar alltså?

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2003/06/27 :  16:20:48  Show Profile Send gromit a Private Message
Fisksmisk ola> Yepp!

Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/06/27 :  18:50:41  Show Profile Send Snutten a Private Message
Jag har nu lött mina kablar, det tog 3 timmar innan det var helt klart. Jag har ett par Tara Labs Solid Core kablar och de är minst sagt svårjobbade. Nästa gång jag köper kablar blir det färdigterminerade . De ser dock ganska snygga ut nu med krympslang och allt .

Edited by - Snutten on 2003/06/27 19:26:11
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/06/27 :  20:27:50  Show Profile Send brumel a Private Message
Vad är det för special kontakter. Vanliga bananer brukar man inte kunna löda fast.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/06/27 :  20:56:59  Show Profile Send Snutten a Private Message
Det är vanliga bananer, jag skruvade först fast kabeln och lödde därefter.
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/06/27 :  22:42:52  Show Profile Send brumel a Private Message
Jaha. Men det fanns ingen speciell lödkopp eller nånting. Det finns nämligen sådana på Elfa.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/06/27 :  22:55:55  Show Profile Send Snutten a Private Message
Nja vad menar du med lödkopp? Jag använde en varmluftspistol för att löda.
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2003/06/28 :  00:34:12  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Men hålet i bananen, lödden ramlar ju ut där! Om ni fattar?
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/06/28 :  01:21:58  Show Profile Send Snutten a Private Message
Jag hade 2 typer av bananer, en med stopp i botten så det rinner inte ut, sen hade jag en med hål men jag lutade bananerna så att det inte skulle rinna (hoppas det inte blev kallödning ). Jag tycker faktiskt det blev helt ok och jag upplever ljudet som något bättre sen jag lödde om kabeln från biwire till singlewire. Men det kan ju bero på att de gamla lödningarna var dåliga och oxiderade. Jag hade ingen krympslang på den tiden då jag lödde dem första gången (ca 7 år sedan tror jag). Mina nya högtalare har endast ett par kontakter så jag var tvungen att fixa kabeln och det verkar som det blev bättre än innan.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.81 sekunder. Snitz Forums 2000