HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Buckligt fanér
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

NiclasLundberg
Member

231 Posts

Posted - 2003/06/25 :  20:50:38  Show Profile Send NiclasLundberg a Private Message
Hej

Kanske borde ha hamnat på ett snickeriforum men jag försöker ändå

Har köpt valnötsfanér till mina högtalare som jag snart ska fanéra. Problemet är att själva fanéret är ganska så buckligt på många ställen och när ja prövade att fanéra en testbit kunde man som jag misstänkte känna bucklor på ytan.(Fanerade med kontaktlim och använde kavel som press).

Hur ska jag göra för att få en jämnare yta? Lägga faneret i press eller? Alla ideer är välkommna


mvh Niclas

ZAC
Member

671 Posts

Posted - 2003/06/25 :  23:17:02  Show Profile Send ZAC a Private Message
Limma med trälim + press.
Funkar på alla buckliga fanér.
Press är ALLTID viktigt vid limning oavsett limtyp.
Däremot inte sagt att man inte kan limma utan press...

Z

DIY högtalare RENEGADE http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=26636
DIY slutsteg MOONLIGHT http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=34076
DIY subwoofer SOHO http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=42763
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2003/06/25 :  23:56:09  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Z, kloka ord. Håller helt med.

Kavel, är inte det lite i hårdaste laget? Pröva med något mjukare så att du får ett jämnare yt-tryck. Mindre risk för att trycka sönder fibrerna då.

Vänligen, P

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

NiclasLundberg
Member

231 Posts

Posted - 2003/06/26 :  00:04:19  Show Profile Send NiclasLundberg a Private Message
Är ju första gången jag fanerar så .

Gick efter Stefans guide som finns här på forumet. Han hade kavel iaf .

Jaja.. Pappa känner en som jobbar på ett snickeri, kanske kan fixa nånting där då. Tror dom har riktiga pressar å grejjer där.


N
Go to Top of Page

loovet
Member

354 Posts

Posted - 2003/06/26 :  00:32:50  Show Profile  Visit loovet's Homepage Send loovet a Private Message
För att undivka sprickor är det lämpligt att fukta fanéret lite innan det lägs i press. Använd en sådan som man brukar ha till blommorna...

/loovet


// det blev en aleph 1.7 //
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/06/26 :  00:45:05  Show Profile Send Nagref a Private Message
Tjena Loovet! blivit någon preamp än?
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2003/06/26 :  07:40:53  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
"NiclasLundberg":
Ang. Kavel, det var ingen kritik. Bara ett förslag imho...

quote:
Gick efter Stefans guide som finns här på forumet. Han hade kavel iaf .

Och allt som står på nätet är "sant" Nja, man får allt ha lite urskiljning i vad man accepterar utav all information.

Vänligen, P

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister


Edited by - Pac on 2003/06/26 07:41:43
Go to Top of Page

loovet
Member

354 Posts

Posted - 2003/06/26 :  08:27:04  Show Profile  Visit loovet's Homepage Send loovet a Private Message
"Tjena Loovet! blivit någon preamp än?"

Har införskaffat en ny lägenhet som vi håller på att totalrenovera, så för tillfället blir det mest 230V och en massa byggarbete. Av denna anledning har jag lyst med min frånvaro här på forumet. Är dock inne och läser med jämna mellanrum.

Till hösten skall projektet med förförstärkaren återupptas, det är faktiskt inte speciellt mycket kvar att färdigställa.

Ha det gott

/loovet

// det blev en aleph 1.7 //
Go to Top of Page

NiclasLundberg
Member

231 Posts

Posted - 2003/06/26 :  10:35:34  Show Profile Send NiclasLundberg a Private Message
"Och allt som står på nätet är "sant" Nja, man får allt ha lite urskiljning i vad man accepterar utav all information."

Sant

Men när jag såg hans resultat så kan ju den metoden inte vara helt åt skogen


mvh N
Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2003/06/26 :  11:02:47  Show Profile Send n/a a Private Message


Har du möjlighet så limma med trälim. Ger garanterat bättre resultat.

Vill du ändå limma med kontaktlim så rekommenderar jag att du ruggar upp ytan lite lätt med sandpapper på faneret som ska limmas.
Dem gånger jag har använt valnöt har faneret varit mkt "flottigt".
Det gör att kontaktlimmet inte fäster speciellt bra.
Go to Top of Page

NiclasLundberg
Member

231 Posts

Posted - 2003/06/26 :  12:16:47  Show Profile Send NiclasLundberg a Private Message
hej

Testade att limma idag med.

Blev faktiskt jäkligt bra nu! Inga bucklor alls. Ska testa några till gånger innan jag ger mig på högtalarna. Faneret sitter regält fast iaf.. går inte att rubba på när det väl hugger fast.

En till fråga.. Om man ska fräsa ner elementen: Före eller efter fanering? Vad tycker ni?


mvh N

Edited by - NiclasLundberg on 2003/06/26 12:17:56
Go to Top of Page

Pontan
Member

166 Posts

Posted - 2003/06/29 :  11:00:41  Show Profile Send Pontan a Private Message
Den samlade erfarenheten är att det är klart bäst att fräsa efter att fanéringen är klar och torkad.

/Pontus Haglund
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/06/30 :  00:15:11  Show Profile Send divander a Private Message
Det är absolut enklast och bäst att fräsa efter fanéring. Skippa kaveln, den är hård och det är lätt att "knacka" fibrerna. Jag brukar ibland ta en flaska med mineralvatten. Det går förmodligen även bra med annan läskeblask. Men det är bäst om den är oöppnad. Då är den lagom hård. "bucklig" fanér där fibrerna åker slalom hit och dit kan vara lite marigt att få dit snyggt. Men det går. Testa dig fram till vad som fungerar bäst för dig.

Oops! I did it again
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000