HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Möblering, akustik
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

yahriel
Member

468 Posts

Posted - 2003/06/25 :  16:57:50  Show Profile  Visit yahriel's Homepage Send yahriel a Private Message
Innan jag börjar möblera om tänkte jag bara fråga er kunniga männsikor om ni kan se någon fördel med det ena eller det andra förslaget. Är det tex dåligt att som i "förslag 2" ha högtalarna mot den längsta väggen? Kommer dom för lång isär etc?

Förslag 1

Här hamnar subwoofern i hörnet precis brevid en öppning mot hallen som inte går att stänga. Lyssningspositionen blir i fotöljen.

Förslag 2

Subwoofern hamnar ganska centrerat mellan dom två högtalarna, dock fortfarande nära öppningen mot hallen. Lyssningspositionen blir i soffan vilket är bra, får plats flera personer.

P.S. Den stora svarta klossen är subwoofern, dom två små svarta är högtalarna.

Edited by - yahriel on 2003/06/25 17:03:01

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/06/25 :  17:12:53  Show Profile Send Knoppen a Private Message
46 graders lyssningsvinkel är mycket bra att utgå ifrån. Dvs +/- 23 grader åt vardera håll. Några grader +/- kan man sedan prova mellan. I allänhet är det traditionella måttet 60 graders toppvinkel (liksidig triangel) alldeles för brett isär, det blir då "hål i mitten".

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

yahriel
Member

468 Posts

Posted - 2003/06/25 :  18:47:16  Show Profile  Visit yahriel's Homepage Send yahriel a Private Message
Ok, så alternativ två antagligen för brett isär med andra ord... jag kan inte möblera på så många andra sätt.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2003/06/25 :  20:28:26  Show Profile Send Micke Y a Private Message
yahriel
Du kan också placera de vid väggen "till vardags" för att flytta ut dem till en optimal plats vid "seriös" lyssning. Markera på golvet eller mät med tumstock från väggen.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

mje1
Member

500 Posts

Posted - 2003/06/25 :  21:18:37  Show Profile
23 graders invinkling är säkert politiskt korrekt men dock ingen lag. Körde själv med ca:25 grader ett tag tills någon tipsade mig om ca:10 grader. Har kört med 10 grader sen dess, som natt och dag. Testa! MVH Magnus

Här kan man skriva något ordspråk som någon annan har hittat på. Coolt...
Go to Top of Page

pekka.j
dead end - live end

425 Posts

Posted - 2003/06/26 :  00:21:40  Show Profile Send pekka.j a Private Message
Man får skilja på vinkeln mellan lyssningsplats och högtalare å ena sidan, och invinkling av högtalarnas fronter å andra sidan. Den förra bör alltså vara ca 23 grader (46 grader mellan högtalarna), inte av politiska skäl utan av rent fysiska skäl. Huvudets form gör att stereoverkan blir som störst i ett intervall ca 20-25 grader åt respektive håll från nästippen sett. 23 grader kan alltså betecknas som ett mellanläge. I en amerikansk undersökning föredrog enligt uppgift många 21 grader. Om det beror på att amerikaner generellt sett har större huvuden vill jag låta vara osagt.:-) När det gäller invinkling av högtalarna vinner man ofta på att låta dem "korsa" varandra strax framför lyssningsposition. Stor invinkling ger fördelar i form av mindre sidoväggsreflexer och större användbar stereolyssningsyta. Själv har jag vid några tillfällen häpnats över hur stereobilden breder ut sig när man omplacerar i enlighet med dessa av naturen givna måttrelationer.
Yahriel, vad jag kan se på dina två ritningar skulle man kunna tänka sig att du vänder på rummet och får soffans baksida, något utflyttad, mot nedre långväggen (med fönstret). Då borde du kunna möblera optimalt, dvs med 46-gradersplacering, även vid placering mot långväggen. Med en sådan möblering kommer man också hälsosamt långt från sidoväggarna och ni kan sitta flera i soffan samt i fåtöljen och lyssna. Ytterligare ett förslag är att ställa TV:n mellan högtalarna och genom högtalarna njuta av de trevliga musikprogram som bl a SVT sänder numera. Mitt förslag är alltså att du behåller möblerna som på den översta bilden (fast soffgruppen och TV-bordet byter plats) och ställer högtalarna längs väggen mitt emot, men lite tätare ihop.
Med vänlig hälsning


Pekka Johansson
_________________________
Lennon in the living room

Edited by - pekka.j on 2003/06/26 00:36:38
Go to Top of Page

pekka.j
dead end - live end

425 Posts

Posted - 2003/06/26 :  00:25:14  Show Profile Send pekka.j a Private Message
Nämen titta, jag firar jämnt - 400 inlägg! Fast nu blev det förstås 401, som för övrigt är en vacker gammal Garrard-skivspelare... :-)
Pekka
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/06/26 :  00:37:33  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Grattis Pekka

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

mje1
Member

500 Posts

Posted - 2003/06/26 :  00:42:34  Show Profile
Och vid en svensk undersökning kom man fram till att låter det bra, ja då är det bra. Oavsett vinkel...
Förslag 2 ser ut att kunna bli lite bastungt med tanke på att lyssningspositionen hamnar omedelbart mot bakväggen.
Förövrigt så har jag upplevt en stor ljudförbättring just genom att inte ha TV:n mellan högtalarna. Som sagt,testa!

MVH Magnus

Här kan man skriva något ordspråk som någon annan har hittat på. Coolt...

Edited by - mje1 on 2003/06/26 00:46:47
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/06/26 :  08:39:28  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Inte alla högtalare tål att vinklas in mot lyssningsplatsen.
På grund av den dåliga diskantspridningen har vissa högtalare en förhöjd nivå på diskanten så att man får rätt nivå om man placerar högtalarna utan invinkling. Då blir diskantnivån för hög om man vinklar in högtalarna mot lyssningsplatsen. Ett sätt är då som Pecka.J skriver att vinkla in högtalarna ytterligare så man får " dom korsande linjerna rakt ut från diskantelementen" en meter eller mer framför lyssningsplatsen.
Kolla i bruxen vad som rekommenderas.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/06/26 :  10:39:18  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Bra inlägg Björn-Ola!

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

yahriel
Member

468 Posts

Posted - 2003/06/26 :  10:44:09  Show Profile  Visit yahriel's Homepage Send yahriel a Private Message
Björn-Ola: Det är hembyggda högtalare så någon bruksanvisning finns inte :-)

pekka.j: Det kanske vore något att testa, dock har jag inte kabel så det räcker att placera så... ingen budget för att inskaffa nya heller. Angående basen, som det är nu så upplever jag problem med basen i lyssningspositionen. Den är tunn i jämförelse med andra delar av rummet, särskilt hörnen. Funderar på att skaffa mig en basabsorbent... när jag har råd :-(

Jag tänkte testa att möblera enligt följande skiss idag, får se hur det blir.

Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/06/26 :  10:51:03  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Knoppen: Tackar, det kommer jag leva länge på.

Yahriel:

Då är det ju inga problem för då kan du ju göra en bruksanvisning själv där du skriver hur hur mycket du vill vinkla in dom och hur dom skall placeras.
Det är nog bara att lyssna sig fram till vad som är bäst och sedan gå in i hårda förhandlingar med hon som betämmer.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/06/26 :  11:13:25  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Yahriel, kabel är ju billigt! Placeringsförändringar medför alltid större förändingar/förbättringar/försämringar än om kablaget inte skulle råka vara med highendstämplar på. Du kan prova med några väldigt billiga långa kablar (typ lampsladd el dyl), och sedan om du känner för att byta kablage så kan du köpa det senare.

Vad är det för mått på rummet? Det är nämligen viktigt att veta om det funkar bra på ena elle andra ledden.


/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

pekka.j
dead end - live end

425 Posts

Posted - 2003/06/26 :  11:23:36  Show Profile Send pekka.j a Private Message
Yahriel: Ditt sista förslag ser intressant ut! Kanske skulle du försöka flytta ut subwoofern så långt från hörnet som du kan, eftersom den exciterar stående vågor som mest där. Det vore kul att höra vilka mått ditt rum har. Mitt rum har liknande proportioner. Ett alternativ till att införskaffa basabsorbent (stora, skrymmande och jobbiga saker...) är att börja med ytterligare en subwoofer. Då får du möjlighet att placera för jämnare ljudutbredning i basen.

mje1: Med stereosystemets två högtalare kan man i ogynnsamma fall uppleva att ljudet kommer från just två separata källor. Dessa kan ofta "läkas ihop" genom att man har ett område mellan högtalarna som är reflekterande. Det reflekterade ljudet når sedan lyssnaren efter att ha studsat omkring lite i rummet och ger intrycket av en mer sammanhängande ljudbild. En TV är ett utmärkt exempel på en sådan reflekterande yta.

Med vänlig hälsning

Pekka Johansson
_________________________
Lennon in the living room
Go to Top of Page

yahriel
Member

468 Posts

Posted - 2003/06/26 :  13:28:16  Show Profile  Visit yahriel's Homepage Send yahriel a Private Message
Knoppen: Måtten är 472*400 cm.

Jag har nu möblerat om enligt skiss nummer 3, klart mera lågbas men det fattas fortfarande punch i dom lite högre basfrekvenserna. Skulle nog behöva flytta om subwoofern... vet inte riktigt vart jag ska ställa den dock. Den är inkopplad via högpass ingångarna också så det blir en jävla massa sladd om den ska stå långt ifrån dom andra två högtalarna.
Go to Top of Page

Lelle
Member

324 Posts

Posted - 2003/06/26 :  18:26:01  Show Profile Send Lelle a Private Message
Jag skulle flytta därifrån och sen skaffa ett hus el. lght som har ett rum som passar stereoanläggningen. Det är det som är det viktigaste, eller hur? :)))
Vad gör man i v-rummet? --Groggar och lyssnar på musik.
Annars så tycker jag förslag nr.3 fast tvärtom (soffan mot väggen där bänken står, inte härligt att sitta m. ryggen mot dörren + att rummet utnyttjas mer eftersom soffan kan tryckas upp mot väggen).

Think different.

Go to Top of Page

yahriel
Member

468 Posts

Posted - 2003/06/26 :  18:32:38  Show Profile  Visit yahriel's Homepage Send yahriel a Private Message
Jag flyttar till villa när jag har pluggat klart om 4 år.
Go to Top of Page

yahriel
Member

468 Posts

Posted - 2003/06/27 :  13:11:52  Show Profile  Visit yahriel's Homepage Send yahriel a Private Message
Nu har jag äntligen hittat den ultimata placeringen för välljud. Det blev en enorm skillnad. Den bumliga basen i hörnen på rummet försvann och basen i lyssningspositionen blev behaglig och djup. Behöver nog inga basabsorbenter längre! jippi!

Edited by - yahriel on 2003/06/27 13:12:25
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2003/06/27 :  15:30:58  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
HUr vinklade du och placerade dom?
Go to Top of Page

yahriel
Member

468 Posts

Posted - 2003/06/27 :  15:36:15  Show Profile  Visit yahriel's Homepage Send yahriel a Private Message
Vinklingen har jag inte jobbat så mycket med, så jag får se hur det blir med det. Här kommer en bild iaf som visar möbleringen.

Go to Top of Page

Kero
Member

431 Posts

Posted - 2003/06/27 :  15:38:47  Show Profile Send Kero a Private Message
Hur har du då möblerat ?
Go to Top of Page

yahriel
Member

468 Posts

Posted - 2003/06/27 :  15:40:44  Show Profile  Visit yahriel's Homepage Send yahriel a Private Message
Nu ska jag ju inte säga att akustiken i rummet vips blev fantastisk med det finns inte längre något akut behov av basabsorbenter. Jag tror jag blev lite ivrig när jag skrev mitt svar.
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2003/06/27 :  17:11:02  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Bra att du har TV:n emellan högtalarna (även om den iofs kan påverka återgivningen, positivt eller negativt), prova med att koppla in (stereo)-TVn till förstärkare samt DVD/Video om du har. Det blir en helt annan känsla att kolla på film med riktiga högtalare!

Det är iofs inte jämförbart med hemmabio, men jag tycker att det är ett mycket stort lyft att använda stereon till TVn och inte minst DVD! (det gäller oftast även för budgetanläggningar eftersom TV:n inte sällan har sämre högtalare/förstärkare än budgethögtalare från stormarknaden)

Om TVn stör återgivningen kanske du kan flytta bak TV och fram högtalarna.


Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000