HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur är det med rören på en rörförstärkare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

hkman
Starting Member

48 Posts

Posted - 2003/06/25 :  01:34:17  Show Profile Send hkman a Private Message
Ja, som rubriken säger, hur är det med dom? Är dom förbrukningsvara? Isåfall, hur länge håller rören på en mid-class förstärkare egentligen?
Jag har fått för mej att dom är som glödlampor ungefär...

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/06/25 :  01:40:52  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jo visst förbrukas dom men det är inte riktigt som en glödlampa som tur är..annars så skulle det blivit dyrt.
Rör kostar väldigt olika och det är väldigt olika hur dom förbrukas ( livslängd alltså ), men det brukar anges i instruktionsböckerna hur lång livslängden är.

/Martin
Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2003/06/25 :  07:29:05  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
Tja Hkman!

Rören är precis som du säger en förbrukningsvara. Precis som med glass,ju mer du äter av ditt glasspaket destomindre blir det kvar, ju mer du lyssnar/förbrukar av rören detstosämre blir de.
Skämt och sido även transistorer m.m brukar med åldern bli sämre, de kan t ex börja läcka. De flesta rör håller dock runt 1000- 1500 lyssningstimmar, du behöver således ej byta dem så ofta.
Tänk på att köpa en rörförstärkare med "vanliga" rör i , då kostar det inte så mycket att byta ut dem.
Mvh
Kenth
Go to Top of Page

bjorn
senior advisor

390 Posts

Posted - 2003/06/25 :  10:55:41  Show Profile Send bjorn a Private Message
Hej,

Som tidigare skrivits, är rör en förbrukningsvara. Hur fort rören slits beror på hur hårt man belastar rören. Rent generellt säger Audio research följande om sina rör och deras livslängd:

Rör i ett effektsteg räcker till ca 2000 timmars speltid. Under denna tid kommer rören att prestera optimalt. Därefter kommer rörens prestanda succesivt att försämras och risken för rörhaveri att öka.

Rör i ett försteg räcker till ca 5000 timmars speltid. Samma sak gäller här med sjunkande prestanda och ökad risk för haveri.

Mvh

Björn

Verksam i HiFi-branchen sedan 1987.
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/06/25 :  11:31:40  Show Profile Send Rebo a Private Message
Hej Majjen

Läckande transistorer? Vart har du hört talas om det? Du kanske tänker på läckande elektronlytkondensatorer, som det har varit lite skriverier om nyligen pga dålig kvalite på vissa sådana?
Go to Top of Page

jon
Starting Member

30 Posts

Posted - 2003/06/25 :  13:21:31  Show Profile Send jon a Private Message
Med läckande transistorer menas nog att de inte stryps ordentligt när strömmen/spänningen på basen/gaten är "noll". Så blir det när (i en FET) gateoxiden/isolatorn tappar stinget.

Jon
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/06/25 :  16:33:23  Show Profile Send Rebo a Private Message
jon: Men den strömmen har så vitt jag vet inget med livslängden på transistorn att göra och varför skulle gateoxiden/isolatorn bli sämre med åren?
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/06/25 :  16:49:04  Show Profile Send f95toli a Private Message
Om du misshandlar en FET (exempelvus genom att ladda ur lite statisk elektrisitet genom den ibland) så kommer det efterhand bli fler och fler hål i oxidbarriären vilket leder till läckströmmar som kan bli riktigt stora, till slut går den sönder.
Men det har ju som sakt var inte med livstid i sig att göra utan mer med hur man hanterar dem.
Jag använder ett gäng förförstärkare ("vanlig" elektronik, inte hifi) på jobbet som har en "medellivslängd" på 12-18 månader även om man hanterar dem väldigt försiktigt, därefter måste JFETarna på ingångarna bytas.
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/06/25 :  16:53:54  Show Profile Send Rebo a Private Message
f95oli: tackar för svaret, men så länge en FET sitter inne i slutsteget borde den inte behöva utsättas för något som motsvarar en sådan misshandel

Varför håller förstärkarna du använder bara i 12-18 mån? Låter som en väldans kort livstid. Är inte ingången skyddad på något sätt, t.ex. med dioder?
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/06/25 :  17:51:31  Show Profile Send f95toli a Private Message
Nej,tyvärr finns det inget skydd alls (om man inte räknar en lysdiod som slår igång när de har varit i "overload" en stund). Som jag skrev är det inte direkt "konsumentelektronik" (används för lågnivåmätningar), senast jag skickade ett par på service så bad jag killen som skulle laga dem att kolla om det var något fel på skyddskretsarna, några dar senare fick jag ett samtal där han talade om att det inte fanns några (han var lika förvånad som jag). Det sitter ett par JFET på ingången (dyra, kostar 300 kr styck, att byta dem kostar 3000 kr) som tydligen går sönder väldigt lätt.

De är väldigt lågbrusiga (< 4nV/sqrt(Hz) och har inbyggda filter, normalt så används de med en förstärkning mellan 1000 och 10000 gånger och om man då laddar ur sig några hundra volt statisk elektrisitet i dem så går de sönder...

Vi har funderat på att byta dem men nya kostar runt 50-60 000 paret och de vi har tittat på går sönder lika lätt.



Edited by - f95toli on 2003/06/25 18:32:52
Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2003/06/25 :  18:03:41  Show Profile Send arcam a Private Message
Hej hkmannen, Jag hade tidigare en Edison Triod med B300 rör som skulle enligt konstruktören Erik Andersson räcka c:a 7000 timmar.
Min nuvarande förstärkare med rör i försteget har en förbrukningstid på c:a 8000 timmar men det är dubbelt så lång tid som med originalrören, så det skiljer alltså mellan olika förstärkare.





Edited by - arcam on 2003/06/25 18:05:10
Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2003/06/25 :  18:47:22  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
Hej Rebo!

Du har rätt, det skall givetvis vara elektronlytkondensatorer!
Gick lite väl fort när jag skrev!
Mvh
Kenth
Go to Top of Page

Fred
Member

355 Posts

Posted - 2003/06/25 :  19:48:22  Show Profile Send Fred a Private Message
Rör håller länge! Jag använde samma El 84or i ett par Leak TL 12 plus i fem år, då hade de spelats flera år redan. Bytte sedan till ett par Sovtek El84 som funkade bra, av en tillfällighet bytte jag tillbaks till de gamla rören. De gamla Philipsrören var fortfarande utmärkta, faktiskt bättre än de nya Sovtek. Strunt i problemet med rör som förbrukas LÅNGSAMT, du har ju så himla kul på vägen och när du var 7:e år ska byta så känns det inte särskilt jobbigt. OK har du massor med 300b eller GEC KT 88:or så blir det dyrt men med vanliga rör som EL 84, 34. 6550 är det en ganska blygsam kostnad.
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/06/25 :  19:53:02  Show Profile Send Rebo a Private Message
Majjen Om kondingarna har bra kvalite så ska de dock inte börja läka. De kondingar som det varit lite skriverier om nu på sistonde var slarvigt gjorda av tillverkaren. Elektrolyter kan dock torka ut efter ett tag, men det rör sig om långt över 20 år i de flesta fall.

f95oli: De kanske har valt bort skydd på ingången just för att hålla nere bruset? Man skulle kunna prova med att koppla en diod (så den blir backspänd) från ingången till positiv matning och ytterligare en till negativ matning, men detta sänker ju inte direkt det totala bruset och det kanske inte funkar så bra i just detta fall.
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/06/25 :  21:49:48  Show Profile Send Flint a Private Message
Fred
Du verkar ha koll. Ett tag var Sovtek EL84 ett engångsrör. Å andra sidan har jag några Sovtek 6L6GC som är toppen. Märkets spridning verkar vara hm... fantasifullt.

Edited by - Flint on 2003/06/25 21:55:18
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2003/06/26 :  09:59:41  Show Profile Send lindvall a Private Message
När man sen ska köpa rör här i Sverige, var vänder man sig då? Finns det fler ställen än http://www.lh-musik.se/ eller är det dom som gäller? Jag behöver snart köpa nya EL 34:or.
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/06/26 :  10:54:22  Show Profile Send Flint a Private Message
Jag har handlat en del av Z-elektronik Rickard Berglund. Rickard vet vad han pratar om. Jag slutade däremot att handla av honom när han utan mitt accepterande började ta ut en matchningsavgift. Sen har du GMF i Gävle. Tyvärr ligger dom som LH lite högt i pris.

Edited by - Flint on 2003/06/26 11:11:35
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/06/26 :  11:09:55  Show Profile Send Flint a Private Message
Fred
Jag tippar att Leak TL 12 är mycket bra. Mycket tyder på det. Har du lust att berätta lite om den?

Edited by - Flint on 2003/06/26 11:12:27
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2003/06/26 :  11:22:01  Show Profile Send lindvall a Private Message
På lh-musik rekommenderar dom Svetlanas EL34:or. Det får kanske bli dom för min del om ingen har något bättre förslag...

Flint>>> Var håller denne Rickard hus någonstans?
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/06/26 :  11:32:43  Show Profile Send Flint a Private Message
Jag tror att LH:s nuvarande ägare går att lita på. Han har fötterna i lödkolvsmyllan. Leffe som startade det hela och som gick bort i en hjärntumör för något år sedan var mer entusiast än fackman.
Svetlana gör ett gott intryck.
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/06/26 :  11:43:38  Show Profile Send Flint a Private Message
quote:
Flint>>> Var håller denne Rickard hus någonstans?
I Höör i Skåne. Jag har dessvärre tappat hans telefonnummer eftersom det var ett tag sen' jag beställde från honom. Han verkar inte gilla datorer och nätet så en hemsida går inte att hitta. Testa med telefonkatalogen. Han hade bra priser och är ett geni på rörpytsar. Ibland var han mycket svår att nå någon månad eller så men sen' dök han upp igen ivrigt stammande. "Du ri- ri- ringde" sa han. Jag litar på honom vad gäller rör. Det vill inte säga lite.

Edited by - Flint on 2003/06/26 13:28:19
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2003/06/26 :  12:51:26  Show Profile Send lindvall a Private Message
Tack så hemskt mycket för infon Flint! Höör ligger inte långt från där jag bor. Verkligen lysande!
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/06/26 :  13:02:03  Show Profile Send Flint a Private Message
lindvall
Hälsa!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000