HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Electrocompaniet AW-180?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

RKL
Member

423 Posts

Posted - 2003/06/24 :  09:23:25  Show Profile  Visit RKL's Homepage Send RKL a Private Message
Kort fråga;

Har någon erfarenhet av AW-180 monoblocken eller möjligen EC:s ännu tyngre förstärkare?

Mvh,

RKL

www.highendnews.com

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2003/06/24 :  10:41:21  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Jag har ett AW-250R och är mycket nöjd. Orkar driva det mesta, jag har de erkännt tungdrivna B&W 802 SIII, men mitt steg har absolut full kontroll samt driver fullt ut. Samtidigt som det levererar mycket kraft så är det silkeslent och ingen vasshet någonstans. Lyssningströtthet infinner sig icke! För min del är det detta steg som är käraste delen i min kedja
Har precis köpt en Cairn Fog2 och dt ska bli mycket spännande att höra ifall dessa kan spela ihop

Artphotography
Go to Top of Page

andar
Member

303 Posts

Posted - 2003/06/24 :  17:19:58  Show Profile Send andar a Private Message
hej,

jag spelar på en äldre AW 250 DMB och tycker om den ruskigt mycket. Alltså inga planer på att göra mig av med den......

Ljudet som är lite varmare (trevligt EC fenomen) kombinerat med kraft låter i mitt tycke ruskigt bra!!!!!!!!

inget att tveka på

GAIS är tillbaka!!!
Go to Top of Page

RKL
Member

423 Posts

Posted - 2003/06/24 :  21:28:22  Show Profile  Visit RKL's Homepage Send RKL a Private Message
Ni tycker då inte att ljudet förlorar någonting i detalj eller transparens trots sin "varmare" karaktär?

Mvh,

RKL

www.highendnews.com
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2003/06/25 :  12:36:46  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
I ärlighetens namn har jag inte haft möjlighet att göra en A-B jämförelse, men jag har givetvis haft nöjet att lyssna på ganska många bra anläggningar som jag har "minnes referenser" till. Och det är bara ett fåtal stärkare som låter bättre enligt mitt ljudideal. Jag lyssnar en hel del på new age och pink floyd och två faktorer som jag uppskattar med den typen av musik är 1.pondus och 2.transparens. Jag upplever absolut att mitt 250R leverar just detta. Dock har jag köpt en Fog2 pga att den är så neutral, som jag förstår så är det ingen "varm" spelare utan en ger en väldigt korrekt ljudåtergivning. Därför tror jag att detta är en superkombination, med ordentligt med kraft i botten, finlirare till Cd spelare samt högupplösta B&W 802 SIII

Ps.fatta att jag inte kan lyssna förrän i mitten på augusti för jag kommer inte hem innanhärligheten bara sitter där och väntar....

Artphotography
Go to Top of Page

hsivp
Gissa vad min förkortning betyder!

623 Posts

Posted - 2003/06/25 :  12:45:45  Show Profile  Visit hsivp's Homepage Send hsivp a Private Message
RKL> har du testat symphonic line? RG4 MKIII http://www.symphonic-line.de/rg3_rg7_rg4_mono.htm
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2003/06/25 :  21:04:06  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Jag läste en intressant recenssion i HF ett nummer från början av 2002.
De testade eci4, den integrerade på 2*120 watt.
I alla fall, dom hade dom sedvanliga mätningarna och det som var intressant är att den dynamiska mätningen visade att dom inte distade kurvan alls ner till 2 ohm. 0.6 ohm distades ordentligt som med så gott som alla andra stärkare. Den andra intressanta saken var att dom mätte distorsionen vid 60 watt 8 ohm och 60 watt 2 ohm. Det såg nästintill helt identiskt ut, övertonsspektrat var lika och så vidare. Andra delton var högtst för att det sedan föll av så att varje efterföljande delton var lägre i nivå än den innan.

Så har jag nog aldrig sett en annan stärkare mätas upp, mycket vackert helt enkelt. Undrar om det kan ha något att göra med att låter "varmt", du har helt enkelt inte så mycket dist, och den som finns där är "öronvänlig". Ska kanske nämna att den distade 0.009 % thd i 8 ohm 60 watt och 0.012 % thd i 2 ohm 60 watt.

Har ec4.7 och aw120dmb.
Go to Top of Page

RKL
Member

423 Posts

Posted - 2003/06/26 :  06:59:39  Show Profile  Visit RKL's Homepage Send RKL a Private Message
hsivp: Nej, jag har inte testat Symphonic Line, tror inte att det finns någon importör här i Finland.....Men tack för tipset, skall hålla ögonen öppna.

För tillfället ligger en Classé CA-201 och ett par Sphinx-monoblock hemma, men funderar på att uppgradera så småningom. EC har onekligen ett gott rykte, såväl tekniskt som "ljudmässigt", så det verkar som ett alternativ. Måste försöka hitta ett par AW-180 för provlyssning.

Mvh,

RKL

www.highendnews.com
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2003/06/26 :  11:27:42  Show Profile Send MartinN a Private Message
Hej

Jag körde tidigare med EC AW-100 och var ganska nöjd med det varma
ljudet. Efter att ha bytt förstärkare så har jag blivit medveten om
att ett varmt ljud saknar lite diskantinformation. Så jag tror att
man måste överväga noggrant om man vill ha tydlig diskant eller
ett varmare ljud. Så här i efterhand har jag börjat tycka att EC AW-100 hade litet för diffus och tystlåten diskant. Men om man är nöjd
så är det ju OK.

Martin
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000