HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bladelius Grendel (Kvalitativt ljud?)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

VR-8
Member

420 Posts

Posted - 2003/06/26 :  12:06:05  Show Profile  Visit VR-8's Homepage Send VR-8 a Private Message
Jag kopplade en skarvsladd mellan den som följde med steget och väggen. Den har ca 8cm avskalat hölje, med särade ledare nolla,jord och fas, vilket medför att jag kunde mäta fasen med en tång-amperemeter som bara används till växelström.

Vad det gäller kablarna så har det ju ingen betydlse vad jag hade, för skillnader fanns det ändå. Sedan vad som är rätt eller vad var och en tycker om är en annan sak. Jag vet inte vad det krävs för anläggning (OCH RUM) för att utröna om något är rätt eller fel, troligen så finns det inte speciellt många i detta landet. Lägg därtill några "guldöron" så blir nog inte skaran stor.

Blanda inte ihop "bättre hemma hos mig" med "den slår allt upp till 250 000 ".

Sanningen behöver inte vara i majoritet.

Numera stereolös och kommer så att vara en bra tid framöver.....tack och hejdå!
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/06/26 :  13:21:37  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message


ojojoj sicken röra det blir fort ibland!

Jag menade inte (och skrev inte) hur Grendel skulle låta i VR 8:as system med hans silvervoicekablar från Clou Cable. Jag menade det jag skrev: det skulle vara roligt att höra den duell som det skrevs om här med något annat än hemgjorda kablar. I den anläggning som duellen skedde användes det sådana. Duellen gjordes ej hemma hos VR 8:a.

Är det något mer ni vill koka någon negativ spiksoppa på ?

Snart har man väl Lasse Clou Cable på tråden som undrar vad i h-e.... och så kommer det att gå en halvtimme att prata, leta i trådarna, fatta vad det handlar om... kan man skicka en faktura till smf och lindvall över tiden detta kommer att ta???????

Vilken mindre kabeltillverkare har jag givit gliringar?

Angående de 130 watten så gäller det med 5 kanaler i steget.
Hur högt den går i klass A finns inte specat ännu. Man kan förmoda att det är ganska högt med tanke på värmeutvecklingen.

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2003/06/26 :  13:32:13  Show Profile Send s.m.f a Private Message
quote:
Snart har man väl Lasse Clou Cable på tråden som undrar vad i h-e.... och så kommer det att gå en halvtimme att prata, leta i trådarna, fatta vad det handlar om... kan man skicka en faktura till smf och lindvall över tiden detta kommer att ta???????


Som man bäddar får man ligga, jag tycker inte att jag tolkat ditt inlägg konstigt, har jag det ber jag om ursäkt, men jag har väl all rätt i världen att fråga. Är det så att du inte menar någonting illa med det du skrev så finns ingen anledning i världen att brusa upp, jag undrade helt enkelt bara över det du skrev.

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/06/26 :  13:35:17  Show Profile Send Rebo a Private Message
130 w tongång för fem kanaler lät inte som så värts mycket. Som jämförelse så drar ett Bryston 4B-SST (2 kanaler) ca 170 w på tongång och den blir då inte det minsta varm. Klass A biasen är därför knappast spec. hög i Grendel, men och andra sidan så varför haka upp sig på det? Det finns slutsteg med mycket lägre bias än så som låter kanon.

Antagligen så blir Grendel lite varmare p.g.a. att kylflänsarna sitter inne i själva lådan, där luft cirkulationen är lite sämre, och lådan blir ganska så fullproppad då alla fem kanaler sitter i. Men värmen i detta fall är nog knappast något att oroa sig över. Kan man ta på kylflänsen utan att direkt dra bort handen så är det nog lugnt.
Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2003/06/26 :  13:47:00  Show Profile Send gromit a Private Message
Nej, naturligtvis kan man inte jämställa tomgångsström med nån slags välljudsbarometer (termometer ). Det var bara av lite intresse i största allmänhet som jag frågade...

/Gr.

Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/06/26 :  13:48:53  Show Profile Send Rebo a Private Message
gromit: jo jag förstod det
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/06/26 :  13:50:40  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

smf:

Jag var på väg till Vincent-steget men fick hästbekymmer i sista stund. Skulle varit roligt att höra. Samt höra vad som hände om man stoppade i något annat än hemgjorda kablar i anläggningen.

Ovanstående är det du replikerar på. Alltså den provlyssning som gjordes och som det talas om ovan i tråden med Vincent kontra Grendel.

Som man bäddar får man ligga??? Vad i hela friden menar du med det? Varför förtjänar inte jag att du läser mina inlägg korrekt utan medverkar till något rapande som jag kommer att få fan för i efterhand - helt oförskyllt - utan att du vill lyfta på ett ögonbryn?

För mig är detta mycket viktigt, inte jämförelsen mellan Grendel och vincent utan detta eviga slarviga refererandet om vad man "nog" sagt (eller egentligen menade) och har man inte det kan man ju skylla sig själv? (som man bäddar får man ligga)

Det finns få saker som gör mig lika förbannad. Det finns nämligen all anledning i världen att brusa upp, jag trodde jag förklarade det nyss vilka missförstånd som alltid kommer av den typen av skriverier.

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/06/26 :  13:56:20  Show Profile Send n00b a Private Message
Detta hör inte till vanligheten men jag måste nog gå på sladds linje =))

Jag kan inte heller se att han skrev något dumt faktiskt

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/06/26 :  13:58:53  Show Profile Send Rydberg a Private Message
quote:
Angående de 130 watten så gäller det med 5 kanaler i steget.
Hur högt den går i klass A finns inte specat ännu. Man kan förmoda att det är ganska högt med tanke på värmeutvecklingen.



Det är det ju indirekt (specat alltså). Eftersom det drar en viss mängd i tomgång så kan ju effekten i klass a omöjligt överskrida denna........Så förmodligen går den inte alls speciellt högt i klass A. (förutsatt att de 130watten stämmer alltså)

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2003/06/26 :  13:59:07  Show Profile Send lindvall a Private Message
Hoppsan, det blev ett rejält missförstånd utav det hela. Jag trodde helt säkert att det var Clou som avsågs. Det är en liten inhemsk kabeltillverkare. Någon som också fått utstå spott och spe är Jorma som också är en liten svensk kabeltillverkare. Honom har det ju kastats en del ord på. Dock inte av sladd vilket det heller inte påståtts. Naturligtvis ber jag om ursäkt för missuppfattningen.
Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2003/06/26 :  14:00:14  Show Profile Send s.m.f a Private Message
Såhär tolkar jag det du skrev (och hänvisade till igen): Att du syftade på silvervoicekablarna som hemmagjorda, MEN jag var inte säker, så därför frågade jag dig i denna tråd vad du menade utan att lägga någon som helst värdering i det jag skrev. Sen replikerar du väldigt argt(?) så därför blir jag mer ifrågasättande. Varför frågar jag vad du menar med hemmagjorda kablar? Jo, jag upplever det som att negativt uttalande, MEN jag kan självklart ha fel, DÄRFÖR frågade jag dig, var det fel?

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever
Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2003/06/26 :  14:07:35  Show Profile Send s.m.f a Private Message
Hoppas det framgår tydligt att jag inte är ute efter att jävlas utan bara undrade vad som menades med det som skrevs. Jag förstod helt enkelt inte vad han menade med det han skrev. Men nu står det ju klart.

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/06/26 :  14:08:51  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Det är ju väldigt svårt för alla som inte var inblandade i lyssningen att förstå att Sladd menade någon annat högtalarkablage vid en annan lyssning eftersom det inte står något nämnt om det. Därför kan det rimligt att tro att Sladd menar Clou-kablage eftersom de kablarna är nämnda tidigare. Bästa är väl att vara så tydlig som möjlig när man skriver, men det går fort när man skriver och då kan det bli lite obegripligt ibland, misstag gör alla här. Om man då förklarar senare på ett snällt sätt vad man menar så är det helt okej.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/06/26 :  14:09:08  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

OK smf, om vi skall tramsa om detta så måste jag skicka faktura över tiden och det har du inte råd med...

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/06/26 :  14:30:04  Show Profile Send Rebo a Private Message
s.m.f får väl i så fall ta och skicka en egen faktura som täcker utgifterna
Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2003/06/26 :  14:31:46  Show Profile Send gromit a Private Message
Ska vi återgå till apparaten?
Ni som har lyssnat på den, tyckte ni inte att fläkten störde något?

/Gr.

Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2003/06/26 :  20:27:33  Show Profile Send Cyber a Private Message
Den här tråden behöver man inte blåsa liv i ...

Sladd citat:"Angående de 130 watten så gäller det med 5 kanaler i steget.
Hur högt den går i klass A finns inte specat ännu. Man kan förmoda att det är ganska högt med tanke på värmeutvecklingen"


Kan du inte ta i uppdrag att kolla upp angående det här med Klass A istället för att "förmoda"..fakta är bättre än antaganden....iaf för spekulanter...





Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/06/26 :  20:36:48  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Jo, du kan vara säker på att jag har en önskelista på t ex specar.

En personlig önskan är att specen skall innehålla dubbla värden.

En lista över faktiska normala och relevanta värden.

En lista över "Kalle Anka-värden"... skulle det inte vara skoj att få en mätning på hur många Ampére man kan ta ur en Grendel under någon nanosekund eller hur länge de nu mäter populär-ampere?

Vi jobbar på detta, liksom på mycket annat.....

mvh

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2003/06/26 :  20:40:10  Show Profile Send Cyber a Private Message
Bra sladd..snabba svar ...förutom Pm dock..bra att ni tar fram mer fakta e ju intresserade av dem...

Mvh Tom
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/06/26 :  20:53:27  Show Profile Send Snutten a Private Message
Gromit: vad jag vet är Naim klass B stärkare. Rätta mig den som vet om jag har fel.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000