HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Rörproblem?! Orsak funnen!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

nik
Member

74 Posts

Posted - 2003/06/24 :  20:36:55  Show Profile Send nik a Private Message
Bytte för en tid sedan samtliga rör i mitt för- och slutsteg, Copland CTA301mkII och CSA515. Rören jag satte i var av märket JJ Electronics. Till en början var allt jättebra och ljudförbättringen var tydlig. Efter en tid på ca 3-4 månader hördes emellanåt ett kraftigt knaster i höger kanal, och därefter ett tydligt brus. När jag växlar mellan t.ex. CD och Phono så härs ett metalliskt pip/knäppljud som avtar snabbt. Någon som kan tipsa om vad det kan vara för fel? Låter som att det kan vara rören i försteget.
Ljudet är som jag upplever det bra ändå.

Mvh
Nik

Edited by - nik on 2003/06/25 20:55:53

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/06/24 :  21:14:31  Show Profile Send Flint a Private Message
Lämna in den på reparation.
Go to Top of Page

SW
Member

542 Posts

Posted - 2003/06/24 :  22:43:27  Show Profile Send SW a Private Message
Du kan ju skifta rören mellan kanalerna och se om problemet byter kanal eller inte. Byter felet då kanal bör det vara ett rörfel. Om inte så bör det vara något annat.

S
Go to Top of Page

nik
Member

74 Posts

Posted - 2003/06/25 :  21:01:38  Show Profile Send nik a Private Message
Provade att sätta dit de "gamla" 6922/E88CC rören från Edicron och problemet är borta. Det verkar som att JJ rören har blivit/är mikrofoniska, eftersom de gav i från sig ljud genom högtalarna om man slog lite lätt på dem med en penna.
De gamla rören uppvisade inte detta fenomen.

Mvh
Nik
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000