HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 A.R.T. Q-Dampers
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/06/25 :  20:57:13  Show Profile Send Anders47 a Private Message
markuu, jag förstår inte riktigt vad resonanser i högtalarstativ har med mig att göra. Mina högtalarstativ är visserligen sandfyllda men jag tror inte en sekund på att de eliminerar alla resonanser och har heller inte skrivit något sådant.
Du refererar till olika mätningar, men de säger ingenting om Q-dampers. Jag håller generellt med dig om att en komponent inte är bra om den låter dåligt eller sämre om man lyckas eliminera vibrationerna. Men finns det något sådant verkligt exempel, t.ex. en CD-spelare som låter sämre efter vibrationsdämpning (där man verkigen eliminerar eller kraftigt dämpar vibrationerna)?
Sen tycker jag att din slutpoäng är billig, att man kan tänka sig att subjektivister gillar extraresonansen från stativen. Här gör du en konstruktion av "subjektivistens" egenskaper som jag tror stämmer väldigt dåligt på de flesta som hävdar att lyssning är den viktigaste delen när det gäller att värdera en produkt. I din värld tycks det vara det samma som att man föredrar distorderat ljud. Jag är inte själv så förtjust ens i eufonisk distortion men tycker det är helt OK om man vill ha det (om man erkänner det och inte framför det som ett ideal och hävdar att det är det enda ljudet som gäller). Om jag får ha några fördomar så kan man tänka sig att flera mätnissar föredrar ett litet utslätat och oengagerande ljud där man dock inte kan sätta fingret på några egentliga fel i mätbara parametrar.
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2003/06/25 :  21:03:53  Show Profile Send Cyber a Private Message
Jag har lyckats sy ihop två träffar på 8 dagar ...men nu har vi lite större framförhållning ..så det ska nog gå vägen..tänkte någon helgdag (en lördag eller söndag) i slutet av augusti eller i början av september.kanske kunde vara något?
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/06/25 :  21:08:29  Show Profile Send Timbre a Private Message

Ett veckoslut öppnar fler möjligheter...
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/06/26 :  00:49:52  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Alltid kul med lite tester! Jag kan släpa med mig min Sony SACD.. den är petig hur den står.. man borde med lätthet höra skillnad.

Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/06/26 :  00:51:44  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Med tryck på lätthet.......

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/06/26 :  01:00:47  Show Profile Send Neodynium a Private Message
hehe.. den låter väldans olikt beroende på underlag! Har redan testat detta.

Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/06/26 :  03:36:58  Show Profile Send Bravo a Private Message
Jag konstaterar att ingen kunnat/velat svara på min tidigare fråga. Därför upprepar jag den i hopp om att någon har kunskap att upplysa mig och skingra mina dimridåer.

"I tidigare inlägg tycks många överens om att Black Diamond Racing är bättre än A.R.T. Q. men är de värda prisskillnaden som underlägg?
Dessutom, vet någon om det finns koner från Black Diamond med gängor som passar till Mezzoutopia då högtalarens orginalspikar föga imponerar på mig."

Jag såg att du "Timbre" förmodligen hade erfarenhet av båda produkterna ovan. Kanske du kan svara.

De rent fysikaliska förklaringarna hur saker fungerar får jag lämna därhän, då jag som humanist enbart kan lita till mina öron, masspsykos eller inte.
Förvisso är frågan intressant om man tror att man upplever förbättringar, när det egentligen kanske bara handlar om förändringar eller ingenting alls. Detta fenomen kan nog endast, som någon föreslog ovan, prövas i en blindtest. Sen har vi ju dock problemet att samma lösning kan låta väldigt olika på olika underlag. Däremot är jag lite skeptisk till tekniskt bevandrade som säger att saker inte kan fungera, eller borde fungera utan att själva ha lyssnat.
Detta av flera orsaker: Ingående material och dess egenskaper i en produkt är oftast kända endast av tillverkaren. Även om denne är seriös kan tillverkaren mycket väl lägga ut dimridåer och "hokuspokus" förklaringar för att slippa plagiat, men visst, det ser absolut inte bra ut.
Känner vi all fysik och dess egenskaper? Det är väl lite grand som att säga att vi känner all historia, inget mera finns att hämta eller att lära! Jag känner ett antal elkunniga som hävdar att olika elkablar absolut inte kan ha någon betydelse för hur apparater fungerar/låter, likväl hävdar jag att de har fel. Jag har själv PROVAT och kan konstatera att utsagan inte stämmer. Eller hur många ekonomer finns det som är överens om en given åtgärd? Ibland skymms tyckandet bland mycket tekniskt eller ekonomiskt eller annat. "humbojumbo".

Därmed inte sagt att en teknisk utredning skulle vara ointressant, däremot, i alla fall i fallet HiFi som är en rent subjektiv upplevelse, att den subjektiva upplevelsen har ett primat över den rent tekniska förklaringen. Förmodligen har ingen av oss likadan hörsel och därför kommer vi att vara olika känsliga för olika upplevelser eller typer av störningsmoment.

Bravo
Go to Top of Page

Kemppi
Member

524 Posts

Posted - 2003/06/26 :  05:55:25  Show Profile Send Kemppi a Private Message
Jag har bara ett infall i denna tråd.

Knoppen: Mjuka matreal är ju mjuka och du tycker förmodligen att det är bättre än hårda spikes. Jag har roat mig med att jämföra en bunt hårda och mjuka fötter. Med alla mjuka blev det lite bättre än utan och ingen större skillnad i ljudkvalite mellan dom. Med hårda fötter så blev det mkt större förbättring än med dom mjuka och det var många olika skillnader mellan dom.

Det är även lustigt att de andra nio som jag hade till hjälp tycke nästan lika som jag.

Du säger svetsa. Jag säger stabilt! Bor inte i fjollträsk.
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/06/26 :  08:17:26  Show Profile Send Timbre a Private Message


bravo, om Mezzoutopia har samma kongänga som Utopia så passar den inte till BDR. Likväl går det att lösa med isatsgänga (heter det väl...)
Ett alternativ är BDR "The Dots", d.v.s. att fästa BDR-konerna med kolfiberinjekterad häftmassa och som bonus får du en tydlig fjäderkonstant att mäta på och leka med...
Konerna sitter där inte för evigt utan kan plockas bort och häftmassan återanvändas.
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/06/26 :  08:42:38  Show Profile Send Timbre a Private Message

Byte av originalkon mot BDR har varit till stor välljudsglädje hos två personer jag känner. Den ene med Utopia och den andre med Infinity Sigma. Bägge rekommenderar att konen skruvas fast och den optimala (samt mest kostsamma) varianten sägs vara att lägga en puck mellan bottenplattan och konen, d.v.s. konstellationen kon-puck-kon.

Ytterlighetshifi kan man kalla det, men jag vågar fortfarande påstå att det största steget är från ingenting till Q-Dampers och fortsättningen handlar om finstilta förbättringar i framförallt de övre registren.
Oansträngt och högupplöst om resten av systemet så tillåter.
Go to Top of Page

KC
t f ökenräv

447 Posts

Posted - 2003/06/26 :  09:51:39  Show Profile Send KC a Private Message
quote:
Visst är KC:s skildning intressant. Ett paradexempel på hur man kan bygga upp negativa förväntningar. Enligt hans materialkänsla borde det inte fungera.


Paradexempel? Kul! Visst, förväntningarna var inte så höga men jag hade ett så pass öppet sinne att jag faktiskt köpte prylarna. De är snygga och jag hoppades på att de skulle ha en positiv inverkan, men man kan inte undgå att undrar när man känner på dem. Inget snack, jag hade negativa förväntningar men positiva förhoppningar. Det är bara så, Anders, att vissa av oss tänker lite på vad det är vi köper innan vi gör det.

quote:
Sedan avslutas det med en känselövning av en typ som brukar användas när man vill framkalla och demonstrera suggestioner i psykologiska experiment. Så han kan ju också inbilla sig!


Om det är inbillning, hur skall jag då veta vilken symbol som ritades? Prova själv får du se hur mycket inbillning det är

Sedan hur relevant testet är är ju en annan sak. Timbre kanske har rätt i att det är irrelevant, men jag tror inte det är helt irrelevant. Men jag erkänner att testet inte visar på hur det fungerar med en högtalare insatt i det lilla hålet. Det bästa våre om markku fick köra sin acc på ett exemplar. Dock står det om materialet:
quote:
The "Q-DAMPER" is made of a special graphite compound an inert material which cut vibrations across its chemical structure.
Detta "graphite compound" är den svarta delen av klossen, och det materialet är allt annat än vibrationsdämpande, vilket mitt lilla test visar hur tydligt som helst. Kalla det för min inbillning om du vill sticka huvudet i sanden. Nästa gång du går till kyrkan kan du sedan titta upp i tornet och beundra den stora klockfomade vibrationsdämpren som hänger där uppe.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/06/26 :  10:24:47  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Hej Cybervoice!

Jag ställer gärna upp på "fottest". För att göra det lite mer tillspetsat än vanligt så kan jag ta med mig högkvalitativ vibrationsmätutrustning. För att jag ska komma, vill jag att lyssningstester ska försöka genomföras på något sätt med gömd utrustning, så att man inte kan se om objektet står på vanliga fötter eller andra sorters fötter. Så kan man växla om vartannat. Fast det blir ju väldigt svårt förstås med högtalare...


Hälsningar Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/06/26 :  10:30:22  Show Profile Send Timbre a Private Message



Vi skulle ju kunna kalla detta möte för "Det Stora Klockslaget"...
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/06/26 :  14:46:43  Show Profile Send Bravo a Private Message
Hej Timbre!

Tack för svaren, Q-dampers har jag redan beställt, BDR är en kostnadsfråga men kommer nog att beställas i framtiden. I vilket fall som helst kommer jag att byta spikarna bara jag kan få rätt gängor.

MVH

Bravo
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/06/26 :  15:09:02  Show Profile Send Timbre a Private Message


bravo - vad du än gör, glöm inte att berätta om dina erfarenheter i denna tråd...

Vad har du under konspetsarna nu...
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/06/26 :  19:08:37  Show Profile Send Bravo a Private Message
Hej igen Timbre!

Någon billighetsvariant från Ljudmakaren "Goldring Perfect Sound Discs"
á 35:- styck. inte riktigt i klass med högtalaren alltså , men de spar trägolvet under.
Jag kommer att lägga en keramikplatta med påklistrade vinylgolvplattor under så att hela högtalaren står på samma platta, inte på olika delar av trägolvet, sedan skall nya spikar och underlägg till. Motsvarande lösning till mina gamla Sonus Faber GP home, men med de norska Superspikes fungerade alldeles utmärkt, allt blev bättre främst bas och detaljprecision.

Bravo
Go to Top of Page

f97mno
Member

71 Posts

Posted - 2003/06/26 :  20:34:44  Show Profile Send f97mno a Private Message
Kemppi

"Mjuka matreal är ju mjuka och du tycker förmodligen att det är bättre än hårda spikes. Jag har roat mig med att jämföra en bunt hårda och mjuka fötter. Med alla mjuka blev det lite bättre än utan och ingen större skillnad i ljudkvalite mellan dom. Med hårda fötter så blev det mkt större förbättring än med dom mjuka och det var många olika skillnader mellan dom."

Tanken med mjuka fötter är just att de inte ska inverka på högtalarens eget ljud. Alla dina mjukistassar funkade tydligen ganska bra och därav ingen skillnad i ljud mellan dem.
Spiksen och andra hårda fossingar däremot påverkar högtalaren och olika hårda fötter ger därför olika ljud från högtalaren.
För mig känns det som att ifall högtalaren är bra konstruerad från början så är det det ljudet man vill höra och inget annat, därför använder jag mjukfötter. Om däremot högtalaren inte är så bra som man kanske kan önska så vill man förändra/förbättra ljudet på något vis, till exempel med spikes.

/Micke
Go to Top of Page

Kemppi
Member

524 Posts

Posted - 2003/06/26 :  20:49:07  Show Profile Send Kemppi a Private Message
f97mno: det var på elektronik!

Du säger svetsa. Jag säger stabilt! Bor inte i fjollträsk.
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2003/06/26 :  20:57:39  Show Profile Send Cyber a Private Message
Knoppen ...inga problem att fixa det du nämner i dina testönskemål..kul att du e intresserad..
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/06/26 :  23:32:17  Show Profile Send Adagio a Private Message
Rydberg> Det ska vi testa.
Timbre> BDR koner? Funkar dom bra till elektronik, tänker på dac och transport? Jag ska prova vid tillfälle, men vill gärna höra lite åsikter.
Knoppen> Du får gärna tycka till du med.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/06/26 :  23:52:47  Show Profile Send Timbre a Private Message


Ja, (innan Knoppen tycker till...) det funkar där jag har provat.
Det är lite pyssel att hitta optimal (dvs. ett ljud som är rent utan att bli anemiskt) kombination och placering.
Det är som med Q-Dampers: Första steget är det största - vilket här betyder från apparatfötter till koner. Vill man sedan gå vidare finns ju puckarna att pyssla med i ett otal kombinations- och placeringsvarianter. Dock aldrig under ordinarie apparatfötter...



Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/06/27 :  00:03:53  Show Profile Send Adagio a Private Message
McCormack har ju sina mechanical grounding spike, jag kör med dom nu tillsammans med deras ordinarie mjukisfötter, har provat med pulsarpoints, bra perspektiv men lite hårt ljud.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.68 sekunder. Snitz Forums 2000