HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 ultracurve vs. driverack
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

sirväs
Member

82 Posts

Posted - 2003/06/23 :  19:42:05  Show Profile Send sirväs a Private Message
tänkte skaffa en digital eq för att kunna justera ljudbilden. Har läst allt som står om ultracurven på detta forum, och den verkar ju vara mycket omtyckt av de flesta som har testat den. Vet att dbx har en liknande produkt, nämligen driverack PA. Dbx:s grejer brukar ju hålla en mycket hög klass så frågan är om någon har provat en sådan Driverack Pa, och i så fall vad lyssningsintrycket blev. Motiveras prisskillnaden mot ultracurven i så fall? (Dbx kostar runt 8-10kkr mot ultracurvens 3-4kkr). Har nämligen hört av folk som använt ultracurven att den kan ge ett vinande/visslande/digitaliserat ljud, vilket är ett tecken på att filterna inte kanske är av allra högsta kvalitet....

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/06/24 :  08:23:57  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Har inte upplevt det digitaliserade ljudet du nämner, men det finns möjligheter att förbättra ljudet. Det är ju flera som gjort det, och jag funderar på att låta Harmony Design modifiera min. Med tanke på det låga priset så finns det väl ekonomisk utrymme för modifieringar.
DBX driverack PA känner jag inte till. Har den samma funktioner?
Go to Top of Page

sirväs
Member

82 Posts

Posted - 2003/06/24 :  08:47:32  Show Profile Send sirväs a Private Message
Driverack PA skall ha samma funktioner som ultracurve. En liten skillnad är dock att DBX:en har 28 band i jämförelse med behringers 31 band. DBX:n har även inbyggd kompressor, aktiva delningsfilter etc DBX är dock ett snäpp högre i klass än behringer, och bör troligtvis låta mycket bättre än behringer.....men jag har ju inte lyssnat så det är därför som jag undrar om det är ngn som har ngn erfarenhet av denna enhet.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/06/24 :  10:23:39  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Ultracurven kostade 6000 kr + 1000 kr för digitalingången innan priset föll.
Därför är det vanskligt att bedömma kvalitén utifrån pris.

För att det skulle vara idealiskt skulle man behöva fler och smalare frekvensband i basområdet.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2003/06/24 :  17:07:44  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Skillnaderna som jag ser det är inte så stora förutom att DBX har packat in lite mer funktioner för dynamikhantering samt även en sektion med filter för aktiv delning, detta kan mycket väl förklara det högre priset, ljudkvalitén vet jag inte om man skall relatera till priset i detta fall.

Om du endast avser att använda denna typ av apparat för att justera ljudet så är nog ultracurven ett betydligt bättre val, för DBX är skräddarsydd för PA apploikationer och har därför massor med funktioner du inte kommer att använda i hemmet.

En grej till är gränssnittet, jag tycker personligen att Ultracurven är lättare att abreta med än dbx'en, kommer man däremot upp på en 480 så blir det kanske lite mer lättrattat, men den kostar ju därefter, en mkt fin apparat.

Om jag skulle köpa in en komponent till PA´t skulle det nog bli DBX, men skall jag sitta och ratta lite med en hemmanläggning skulle valet utan tvekan bli Ultracurve, priseet talar ju för det också.

Vidare bör du nog kolla Klarktekink DN9340 Helix, samt BSS FCS 926 varicurve, då på begagnatsidan då dessa ligger ett par snäpp upp i nivå.


Jag har ägt och använt behringer ultracurve under ca 5 år och aldrig känt något utav de fenomen som du beskriver angående ljudet.

Björn-ola :

Glöm inte bort ultracurven's parametriska eq sektion, utmärkta fölr att eq'a basområdet, filterbredd från 120/60 dB/okt till 1/60 dB/okt, vilket är ganska smalt, generös gain därtill.

mvh martinsson

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2003/06/24 17:12:31
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000