HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Nybörjare/frågor
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

T1000
Starting Member

16 Posts

Posted - 2003/06/23 :  12:39:26  Show Profile Send T1000 a Private Message
Hej! Är ny inom hifi området. Spelar själv väldigt mycket mp3 musik. Och ser en del filmer i formatet DivX. Tänkte köpa mig själv en ljud anläggning för en billig penning, max 8000 tusen. Då undrar jag om det är nån idé att köpa dyrare högtalare för lyssning av mp3? För mp3 förlorare väl lite kvalité vid komprimeringen. Sen när jag ska titta på film så kommer jag inte kunna njuta av dolby digital. Men undrar om jag klarar mig med en tvåkanals förstärkare och två bra högtalare. Eller om det bättre med en 5 kanals å köra surround(4 hög å en sub).
Det var det jag undra...
Och så undrar om heco argon serien är prisvärd?

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/06/23 :  12:46:53  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Hejsan T1000,

Välkommen, skall först skrivas! Hoppas du trivs!

Får man svara genom att ställa några frågor?
* vad har du lyssnat på för högtalare, förstärkare och cd?
* vad har du tyckt om för ljud (govlare, stativare, mkt bas etc)?
hur stort rum har du?


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/06/23 :  12:48:35  Show Profile Send divander a Private Message
Om du lyssnar mycket på musik så föreslår jag att du investerar dina 8000:- i en begagnad tvåkanalsanläggning bestående av högtalare, förstärkare och en spelare som klarar mp3-skivor (om du inte kör dom från datorn). I denna kan du njuta av den musik som dina mp3-filer ger dig. Sedan kanske du känner att du vill ha ut lite mer av musiken. Då är det bara att enkelt gå över till cd eller vinyl. Du får ut en hel del för dessa pengar, och du kan få mp3-filerna att låta riktigt hyffsat (relativt). Du kan även köpa till en enklare bio-förstärkare och hänga på för mitt och bakkanaler. Högtalarna bak behöver du inte lägga så mycket på, och högtalaren i mitten fungerar bäst om den är av samma modell eller har en liknande ljudkaraktär som de främre högtalarna.

Lycka till, och välkommen till hififorum.

Oops! I did it again
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.51 sekunder. Snitz Forums 2000