HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Cd problem
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jazz
Member

930 Posts

Posted - 2003/06/20 :  09:55:22  Show Profile Send Jazz a Private Message
Ett par gånger när jag har slagit igång spelaren så har den börjat snurrat som den ska men det har inte kommit något ljud!
Vad kan vara fel?
Jag vet att felet sitter i cd:n för det har hänt både när jag kört med lurar och genom försteget.
Använder olika kablar till lurarna och för ren stereo lyssning.

HJÄLP!!!!!

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2003/06/20 :  17:21:07  Show Profile Send AndersP a Private Message
Använder du luruttaget i cd:n är det ju i den felet sitter. Använder du förstegets luruttag är det ju inte lika självklart eller hur? Du sa ju inte vad du har för grejer.

Slå i gång cd:n den med lite musik och känn sedan lite försiktigt, fram och tillbaka, på signalkontakterna på baksidan och lyssna om det glappar. Kontakterna är oftast lödda direkt på kortet och efter x antal inkopplingar kan dom släppa från kortet och du får glappkontakt.
Om tidmätarn på displayen tickar sekunder som vanligt tror jag du har glapp, om inte sitter felet i avläsningsmekanismen. Nån sånn har jag inte lyckats reparera hittills. Det är mest för proffs tror jag.

Hursomhelst brukar det gå fint att värma den glappande kontakten där den är lödd, med en lödkolv och evt. tillsätta lite mer lödtenn.

Förresten kan det va glapp i kabeln också. En kompis katter hade gnagt på hans kablar så ena kanalen försvann. Det var lättfixat: munkorg!!!!

Näärå, han lödde ihop nya kablar och satte kattskydd runt racket.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

Jazz
Member

930 Posts

Posted - 2003/06/21 :  08:01:16  Show Profile Send Jazz a Private Message
Kör med separat lursteg som jag kopplar direkt på cd:n(signal kontakter).
Tid mätaren tickar sekunder som vanligt så du kan nog ha rätt.
Ska kika på det idag.

Glömde säga att ljudet kommer igång om jag slår av och på cd:n några gånger typ 3-4.
Go to Top of Page

Jazz
Member

930 Posts

Posted - 2003/06/21 :  08:10:24  Show Profile Send Jazz a Private Message
Törs jag använda min butangas drivna minisvets i spelaren?
Har ingen löd kolv.

Edited by - Jazz on 2003/06/21 08:11:14
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2003/06/23 :  16:01:11  Show Profile Send AndersP a Private Message
Det hade jag aldrig vågat. Tänker du elda upp den? Har du tagit reda på vad som är felet? Det är bäst att veta vad som är felet innan man reparerar.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000