HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Crown K2, ett bra slutsteg?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Froz
Member

85 Posts

Posted - 2003/06/19 :  00:00:25  Show Profile Send Froz a Private Message
Min fråga är om det låter bra som fullregistersteg? Att det spelar bra i basen vet jag! skiljer det mycket mot det lite mindre kraftfulla K1?

Anders

All or Nothing at Al

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/06/19 :  00:40:00  Show Profile Send MartinH a Private Message
Om du ska köra PA så...
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2003/06/19 :  00:50:27  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Nja....
Neriks eller NN borde kunna svara.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/06/19 :  01:09:58  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Jag har inte testat K2 själv, Neriks tror jag har gjort det.
Kan tänka mig att det är ett mkt fint slutsteg.

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2003/06/19 :  01:15:59  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
PA Gurun har talat

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/06/19 :  01:18:00  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Yes, jag vet att folk har testat detta och jämfört med stora
dyra high end slutsteg och K2 har gett en del slutsteg smisk.

PA eller inte, det är fortfarande ett slutsteg, inget anourlunda
mot ett high end slutsteg på något sätt igentligen.

Såg en bild där nån använde dessa tillsammans med MPA från JBL
till ett par Wilson grand slamm

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2003/06/19 :  08:54:04  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Själv är jag mycket nyfiken på detta steg, det är det första slutsteget jag sett i denna klass (1250 W/Ch vid 2 Ohm) som inte är digitalt men ändå saknar fläkt.

Detta måste nog sägas tillhöra ovanligheterna, och på sätt och vis skvallrar det om en lyckad konstruktion, Crown är ju väl ansedda inom sin genre, frågar ni mig skulle jag hällre ha denna typ (pro-audio) av slutsteg än något man kan hitta i en hifibutik.

Tyvärr får de flesta slutstegstillverkare inom pro-audio genren inte den uppmärksammhet de förtjänar utanför detta område, jag har själv under en längre tid kört med QSC RMX hemma vilket är ett par snäpp under denna nivå (K2) och det driv, klipp och dynamik dessa slutsteg erbjuder har jag tyvärr aldrig stött på inom hifi-genren.

Inte för att det inte finns där, det är jag säker på att det gör, men då kostar det nog.

Var det den genrella ludkvlitén anbelangar är exempelvis QSC (i likhet med många av de större tillverkarna tex. Crown) mycket mer än vad förpackningen skvallrar om, de låter i mina öron helt fantastiskt.

Skulle kunna göra en hel lista av komersiella slutsteg som jag lyssnat på och jämfört med, väl upp i 15000 krs klasserna, men jag anser att detta är upp till var och en att lista ut för sig själv.

För att så slutligen svara på din fråga Froz, jag är övertygad om att det fungerar alldeles utmärkt som fullregister steg, detta slutsteg är trotts sin uteffekt inte enbart ämnat som bas-steg.

mvh martinsson

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

David S.
Member

55 Posts

Posted - 2003/06/19 :  12:31:22  Show Profile Send David S. a Private Message
För er som inte har en aning om hur denna guldklimp ser ut kan ni klicka här: http://www.crownaudio.com/prodart/amps/k/k2-h.jpg.

Den låter som ett bra steg skall göra (enligt min standard i alla fall) dvs. transientsnabb och klippfast bas, transparant diskant samt ett gott tryck i mellanregistret....
Go to Top of Page

Hifitrollet
Member

251 Posts

Posted - 2003/06/19 :  12:52:24  Show Profile Send Hifitrollet a Private Message
PA eller inte, det är fortfarande ett slutsteg, inget anourlunda
mot ett high end slutsteg på något sätt igentligen.

Go to Top of Page

David S.
Member

55 Posts

Posted - 2003/06/19 :  13:01:00  Show Profile Send David S. a Private Message
Hifitrollet: Det är väl ingen hemlighet att många anser att bara för att det sitter racköron och Speakon-kontakter på ett steg så låter det skramligt, svettigt, vasst men samtidigt svampigt medans ett steg med förgyllda WBT och blå diod på fronten har ett skimrande, magiskt och "riktigt" hifi-ljud.....

Sticker ut hakan och påstår att många självutnämda guldöron inte kan höra skillnad på ett välkonstruerat steg ämnat för ena eller andra miljön!
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/06/19 :  16:24:29  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
Froz,

Du vet min åsikt och mina erfarenheter runt K2 ... Jag svarade på ditt mail för några dagar sedan

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2003/06/19 :  20:18:38  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Davis S

You got my vote !

Jag sticker ut hackan såpass långt att jag liknar ett fågelbad på den punkten.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/06/19 :  20:56:13  Show Profile Send MartinH a Private Message
Nått som dock oftast kan relateras till PA grejer är att dom är byggda för att ge mycket effekt och att köras hårt under lång drift och inte för att ge den bästa ljudkvaliten. Till skillnad från hemhifi som utgår från ljudkvaliten och inte att ha så många watt som möjligt..

Detta är iof inte alltid fallet, och inte alltid i hemhifi fall heller !!

/Martin
Go to Top of Page

David S.
Member

55 Posts

Posted - 2003/06/19 :  22:35:06  Show Profile Send David S. a Private Message
Martin: Min gamla fysiklärare försökte under ett par års tid att pränta in i mitt unga huvuden att: " -Det enda man kan vara helt säker på är att man inte kan vara helt säker på något!"

Denna tes går givetvis att luta sig emot i fallet med PA- resp. hemmaförstärkare.....sannolikheten att det ska låta bra är mycket stor men man kan inte vara helt säker...

Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/06/19 :  22:42:05  Show Profile Send MartinH a Private Message
så sant, så sant..
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000